Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Raseriet til fans over at Night King ble kverket først kan indikere at film/TV-mediet ikke er klart for slik. 

 

For min del tror jeg dette er skivebom på hvorfor folk ikke likte den episoden. Alle skjønte jo at WW/NK måtte bekjempes før serien var over. Det at WW-avslutningen kunne fint vært en hel sesong i seg selv, men blir kappet av etter èn episode er problemet for min del. Ikke noe før, ikke noe etter. Den største trusselen verden har sett på 8000 år har endelig kommet etter syv sesonger oppbygning, men blir omtrent hoppet over så de kan rushe videre. Og om dette liksom skal være fordi serien skal overasske og sjokkere.... vel, da er det noen produsenter som har misforstått. Dette er som en komiker som går ut i publikum å kiler dem for å få en latter. Eller en skrekkfilm med kun jump-scares. Det er hovedsaken i de fleste tingene jeg ikke liker denne sesongen. Det er satt så jævlig maksfart mot avslutning at vi ser innhold som fint kunne vært to sesonger fly forbi på seks episoder, og seriens interne "kvalitet" har lidd til den grad at jeg ikke lenger egentlig bryr meg om den. Og i den grad jeg bryr meg så gjør det like vondt som å tenke på Hobbiten-filmene. For kun kort tid siden ville jeg aldri sagt noe sånt. Ingen av kollegene mine på jobb ville trodd meg om jeg hadde sagt noe sånt for kun to sesonger siden, men nå er alle enige - før jeg i det hele tatt har sagt et eneste ord i den samtalen. Gleder jeg meg bare til serien er ferdig fordi de hopper over så mye av det som for meg gjorde Game of Thrones til det serien var. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det var deilig, jeg. Endelig ferdig med den White Walker-greia. Begynte å bli lei Night King-greiene.

Hvordan kan man bli lei av NK? Har jo knapt sett noe til ham i serien :p

 

For oss så var det nettopp all mystikken i nord (åpningscenen av serien f.eks, wow)

Som gjorde at vi begynte å se serien.

Jeg har aldri likt denne typen serier, er mer en si-fi person selv (fremtid, ikke fortid)

Så det å få en sånn åpning, og så torturere oss seere med noen små glimt av NK og sine folk igjennom alle sesongene, bare for å ta knekken på hele gruppa med 1 knivstikk??

 

Vi ville liksom vite mer om.hva som gjorde at han ble som han ble, hvordan fikk han magiske krefter, var det bare ham som ble stukket av drageglass og at han da har "rekrutert" de andre, dller var det noe annet.

Hva skjer med babyene han har tatt på. Vokser de opp og blir generalene hans eller blir de noe annet?

Er de i så fall også bekjempet, eller vil de komme å kjempe "farens" krig.

 

 

Så mange spørsmål, men som.vi aldri får noe mer svar på.

Serien har gått helt bort ifra det uansett.

 

Nå blir det vel 1 episode om turen sørover for Jon og gjengen, før alt avsluttes med slaget om kings landing.

 

Ikke noe mer uforutsigbare innslag, ikke noen flere tvister og inntriger. Bare total slakt av gjenværende karakterer.

Endret av G-Man™
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Raseriet til fans over at Night King ble kverket først kan indikere at film/TV-mediet ikke er klart for slik.

Til tross for at flere her har forklart for deg hva problemene med serien er, så ser det fortsatt ikke ut til at du har fått det med deg. Veldig rart.

 

"Raseriet" er ikke over det du skriver her, men over måten ting er gjort på. Måten serien er elendig skrevet med tåpeligheter hele veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det at WW-avslutningen kunne fint vært en hel sesong i seg selv, men blir kappet av etter èn episode er problemet for min del. 

 

Jeg skulle gjerne hatt mer selv. Men de faktiske forhold tilsier at dette ikke var mulig så jeg slår meg fint til ro med at de brukte rekordsummer på slaget. Eller som GRRM har påpekt: Produsenter/skuespillere har et liv og en karrière. Du finner ikke tilfeller hvor noen er blitt så kjente etter 8 år uten at noen av de vil videre. Da hadde ER fortsatt rullet og gått med George Clooney i hovedrollen. 

 

Det er en realitet vi som seere må forholde oss til enten vi vil eller ei, og det handler om respekt for mennesker som sier nok er nok. Dette er TV/film-mediets begrensning. Det var synlig alt i første sesong, og det er enda mer gjeldende nå i sesong 7 og 8, sikkert ikke bidratt at GRRM har skrevet seg fast. GRRM har slått seg til ro med at folk vil videre, om enn noe passivt aggressivt. Hadde det vært opp til HBO hadde vi hatt flere sesonger, men som et ansvarlig selskap vet de å respektere at nøkkelpersoner nok har sagt nei.  

 

Så håper jeg ikke bokmediets begrensning er av en slik art at vi aldri får historien fullført der. 

 

 

Til tross for at flere her har forklart for deg hva problemene med serien er, så ser det fortsatt ikke ut til at du har fått det med deg. Veldig rart.

 

"Raseriet" er ikke over det du skriver her, men over måten ting er gjort på. Måten serien er elendig skrevet med tåpeligheter hele veien.

 

Slapp av, jeg referer til andre mer nyanserte, reflektere og interessante stemmer som er sinte enn den som bærer ditt nick. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne hatt mer selv. Men de faktiske forhold tilsier at dette ikke var mulig så jeg slår meg fint til ro med at de brukte rekordsummer på slaget. Eller som GRRM har påpekt: Produsenter/skuespillere har et liv og en karrière. Du finner ikke tilfeller hvor noen er blitt så kjente etter 8 år uten at noen av de vil videre. Da hadde ER fortsatt rullet og gått med George Clooney i hovedrollen. 

 

Det er en realitet vi som seere må forholde oss til enten vi vil eller ei, og det handler om respekt for mennesker som sier nok er nok. Dette er TV/film-mediets begrensning. Det var synlig alt i første sesong, og det er enda mer gjeldende nå i sesong 7 og 8, sikkert ikke bidratt at GRRM har skrevet seg fast. GRRM har slått seg til ro med at folk vil videre, om enn noe passivt aggressivt. Hadde det vært opp til HBO hadde vi hatt flere sesonger, men som et ansvarlig selskap vet de å respektere at nøkkelpersoner nok har sagt nei.  

 

Så håper jeg ikke bokmediets begrensning er av en slik art at vi aldri får historien fullført der. 

 

 

 

Slapp av, jeg referer til andre mer nyanserte, reflektere og interessante stemmer som er sinte enn den som bærer ditt nick. 

GoT er også en serie som er veldig avhengig av å ha alle skuespillere de trenger på plass også. Kit kan ikke slutte før Jon eventuelt dør. Enten må de skrive kraftig om, eller avslutte før skuespillere vil videre i karrieren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slutter ikke å bli imponert over Nikolaj Coster-Waldau. Fint lite intervju om Jaimes motivasjon og hvor krevende det er å spille på alt han går gjennom med så få scener tilgjengelig (fra sønnens selvmord til det som skjedde i episode 4). 

 

https://www.vanityfair.com/hollywood/2019/05/game-of-thrones-why-jaime-leaves-brienne-for-cersei-kill-her-nikolaj-interview

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

GoT er også en serie som er veldig avhengig av å ha alle skuespillere de trenger på plass også. Kit kan ikke slutte før Jon eventuelt dør. Enten må de skrive kraftig om, eller avslutte før skuespillere vil videre i karrieren.

 

Det gjelder spesielt de unge som har vokst opp på settet. Det har vært en belastning opp gjennom årene. Noe som bl.a. produsentene må ta hensyn til (og de ville nok selv også videre etterhvert). 

 

Det er mange realiteter de som jobber med dette må forholde seg til. Det er himla enkelt for oss fans å sitte å forvente og kreve, men man bør også ta et steg tilbake - se litt Louis C.K. klipp om dagens unge generasjoner - og tenke om ens krav står i forhold til realitetene. Jeg har snakket med mang en skuespiller og produsent og fått større ydmykhet over at det er andre krefter i spill enn ens evner til å skrive et godt manus eller ei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt ærlig så sitter jeg ikke her for å diskutere de bakomliggende årsakene til ditt eller datt. Jeg er her for det jeg ser på skjermen. Og uavhengig av hva som skjer bak kamera er det pp skjermen for dårlig IMO. For å dra frem Hobbiten igjen så har jeg all sympati for Peter Jackson & Crew for hva som skjedde med den produksjonen, men det har ingenting å si for mine følelser om hvor godt jeg likte filmene. Hint: ikke særlig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er jo en ærlig sak. Man står jo fritt til å tilpasse sine forventninger naturlig nok. Jeg har klaget siden første sesong på at jeg ønsker enda mer (jeg ga fortsatt første sesong toppkarakter, selv om det alt da skjedde veldig mye off-screen, en trend som bare er blitt mer og mer førende. Jeg savner de gamle road-trips bl.a.).

 

Men det er et gjentakende tema fra andre at produsentene (D&D) ikke vet hva de driver med etter snart 8 sesonger og som manusforfattere på ca 51 episoder i en serie de var ansvarlig for å få på skjermen. Det faller på sin egen urimelighet når det blir så svart/hvitt. Da forstår jeg godt at en skuespiller som Kit Harrington alt før sesongen gikk ut og sa at kritikerne kunne dra til h..... Ikke at det heller var særlig konstruktivt. 

 

Jeg er spent på om kommende film, serie og spill om Kingkiller Chronicles kan løse dette dilemmaet som GoT har kommet over. Ved å ha "companion" serie til å bedre få fortalt historien. Noe GRRM også har uttalt om Game of Thrones. Det er upløyd mark dette her, så jeg håper det optimaliseres ytterligere for fremtidens fantasy-adapsjoner. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fint og flott dette. Er enig i mye. 

 

Men man trenger vel neppe drepe Rhaegal på en så fjollete måte fordi skuespillerne er lei av serien?

 

Det er vel slike ting som lager mest trøbbel akkurat nå. Det aksepteres en hel del av hopping etc, men når ting blir teit, så hyles det.

 

Satt i siste episoden nå. Den ble delvis ødelagt fordi eg rett og slett ble irritert. Da blir det litt trist. 

 

Den episoden når de drog nordover og mistet en drage. Det var en fest. Fordi der oppdaget eg de logiske bristene i ettertid og kunne kose meg med episoden. I den siste nå var feilene så åpenbare at det bare gjorde vondt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det var overraskende eller tegn på dårlig tid i siste sesong at walkers ble utryddet ved å drepe NK. Det ble jo etablert allerede i sesong 7, da de reiste beyond the wall og drapet av han ene generalen drepte alle (utenom en) av walkers rundt dem. Vi så det overveldende antallet av walkers, og visste allerede da at det var eneste måten å overvinne dem på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det var overraskende eller tegn på dårlig tid i siste sesong at walkers ble utryddet ved å drepe NK. Det ble jo etablert allerede i sesong 7, da de reiste beyond the wall og drapet av han ene generalen drepte alle (utenom en) av walkers rundt dem. Vi så det overveldende antallet av walkers, og visste allerede da at det var eneste måten å overvinne dem på.

 

Problemet jeg har med det er at 1. dette var en utslitt klisjé innen fantasy allerede da jeg begynte å interessere meg for sjangeren for 20 år siden og 2. at hvis det kun er nødvendig å ta livet av en person for å utslette en hel hær så er ikke den hæren spesielt truende men langt mer sårbar enn en vanlig hær bestående av mennesker.

 

Hadde jeg visst hvor enkelt det var å beseire dem så ville jeg bare trukket på skuldrene alle de episodene hvor folk driver og hauser opp White Walkers, "the long night" og kommer med ordtak som "winter is coming". Ikke noe å bekymre seg for noe av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den episoden når de drog nordover og mistet en drage. Det var en fest. Fordi der oppdaget eg de logiske bristene i ettertid og kunne kose meg med episoden. I den siste nå var feilene så åpenbare at det bare gjorde vondt.

Tolker jeg deg feil nå, eller sier du at de logiske bristene i nevnte episode (e06s07?) ikke var så åpenbare at det gjorde vondt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tolker jeg deg feil nå, eller sier du at de logiske bristene i nevnte episode (e06s07?) ikke var så åpenbare at det gjorde vondt?

Det at Genry løp til Eastwatch, sendte raven til Dragonstone og at Dany rakk å fly opp ødela episoden for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som irriterte meg mest med den litt lettvinte løysninga på NK og WW er at dette var ei historielinje som eg personleg ikkje hadde heilt sansen for.

 

Eg liker helst at ein fantasy-serie skal velge mellom å være high-fantasy eller low-fantasy med tanke på magi og overnaturlege ting.

 

Slik som eg oppfatta serien i så var det i utgangspunktet low-fantasy i ein middelalderverden der magi var lite vanleg med teoriar om dragar verkeleg hadde eksistert, osv.

Så med unntaket av fyrste glimtet av WW så virka det som å være low-fantasy.

 

Når serien då etterkvart dreg seg mot high-fantasy så hadde eg personleg foretrukket å få meir igjen for den historielinja anna enn å være ein fartshump på vegen for Dany sin hærs marsj mot Kings Landing.

 

Så for meg personleg, så kunne White Walkers vært droppa heilt frå historia og spart mange timar med skjermtid. Det komande slaget mellom Dany og Cercei kunne fått same maktbalansen svært lettvindt ved å f.eks. berre stadfeste at Dothraki-hestane ikkje tolte sjøreiser slikat Dany måtte utkjempe slaget med kun infanteri.

Og Jon kunne fortsatt vært stasjonert på the Wall for å vokte mot wildlings og ein myte om ein fienden som ingen har sett, og i løpet av denne meiningslause vakta kunne han like gjerne reist forbi veggen og danna vennskap med wildlings og fortsått at dei ikkje var ein trussel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet jeg har med det er at 1. dette var en utslitt klisjé innen fantasy allerede da jeg begynte å interessere meg for sjangeren for 20 år siden og 2. at hvis det kun er nødvendig å ta livet av en person for å utslette en hel hær så er ikke den hæren spesielt truende men langt mer sårbar enn en vanlig hær bestående av mennesker.

 

Hadde jeg visst hvor enkelt det var å beseire dem så ville jeg bare trukket på skuldrene alle de episodene hvor folk driver og hauser opp White Walkers, "the long night" og kommer med ordtak som "winter is coming". Ikke noe å bekymre seg for noe av det.

Du glemmer kanskje at the long night og winter is coming refererer til en faktisk lang vinter og natt som varer over flere vekstsesonger og fører med seg hungersnød? Det er jo det folk er redde for. Ingen visste eller trodde på zombier. Ikke engang Nightwatch.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...