Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det jeg tenker mest på er den sjokkerende avsløringen om Jons opphav, og hans rett til Jerntronen. Hun har i uminnelige tider ment at hun er den rettmessige tronarvingen, og denne nyheten mener jeg allerede har fått frem andre sider av henne. Nå som hemmeligheten etter alt å dømme blir kjent for allmennheten, vil nok folket bli enda mer skeptiske til henne. Så vi har neppe sett det siste av hennes reaksjoner på den biten...

 

Det hun sa til han i siste episode er dog 100% sant. Hun er den rettmessige tronarvingen. Jon vil ikke ha tronen. Om han forteller til noen at han er en Targaryen vil det likevel omtrent garantert føre til store konsekvenser på ett eller annet tidspunkt. Allerede nå er jo Varys ute å lufter andre tanker. Sansa skal jeg love deg tenker tanken. Og flere kommer til å gjøre det etterhvert som ryktet sprer seg.

 

Et giftemål hvor Jon mer eller mindre abdiserer tronen kunne kanskje gått, men medfører seg igjen mulig ustabilitet mellom dem og de der ute som ikke synes tanter og nevøer som gifter seg er så kult - som for eksempel de i nord som da fort ville gått til Sansa og ropt "Queenindanorff".

 

Dette er en svært alvorlig sak og Dany tar det med like stort alvor. Som hun absolutt burde.

Lenke til kommentar

The North kan ikke ha så alt for mange igjen heller, de har ikke fått hvile etter Battle for Winterfell og kommer til å være slitne etter turen ned fra Winterfell.

Jeg skjønner ikke dette. Dany vil ikke la troppene hvile for da kan Cersei bruke tiden på å bli sterkere. Men Cersei har jo hatt uendelig tid på det allerede, og jeg tviler på at det er mye mer hun kan gjøre selv om Danys tropper tar seg en hvil.

 

Litt ulogisk? Er det bare serieskaperne som har skapet en kunstig "tidsbegrensning" for å få til litt drama og spenning? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Skal aldri si aldri i denne serien lenger, men hvor skulle Yara hentet inn folk til en ny Iron Fleet som skal kunne måle seg med Euron og hvor skulle hun fått tak i skip til de eventuelt? Euron ødela nesten alle skipene til Yara i sesong 7 og hun har hatt minimalt med tid på å bygge nye skip.

 

Dario og The Second Sons opprettholder orden i Meereen, han kan ikke bare ta med seg de til Westeros og hvor mange skip har de? Danaryes fikk skip fra Yara og Elleria, hun hadde ikke sine egne så det er vel ikke noe særlig skip som vil muliggjøre at Dario kan komme med The Second Sons fra Meereen?

 

Så raskt ting går nå og såpass trigger happy Danaryes er som pusher videre fra slaget om Winterfell og rett til Dragonstone uten at Rhaegal eller troppene får hvilt eller helbredet, og ikke minst som pusher på med en temmelig patetisk konfrontasjon utenfor King's Landing nærmest uten en tropp tyder jo på at det at selv om hun sendte en ravn til Dario rett etter Battle for Winterfell så ville ikke Dario og The Second Sons rukket å komme seg fra Meereen til King's Landing før det hele er over.

 

 

Sånn sett så er det jo veldig vanskelig å se for seg et scenario hvor Danaryes kan vinne med makt. De gjorde en temmelig ræva jobb med å faktisk fortelle oss hvor mange som er igjen av styrkene til Danaryes og The North i forrige episode, men ut ifra Battle for Winterfell å dømme så kan det ikke være spesielt mange. Samtidig så ble jo Danaryes temmelig rævkjørt når hun kommer flyvende helt sveiseblind til Dragonstone så av de få Unsuilled og Dothraki hun måtte ha igjen må jo nesten ha blitt enda færre der, samt at hun halverte antallet drager...

 

The North kan ikke ha så alt for mange igjen heller, de har ikke fått hvile etter Battle for Winterfell og kommer til å være slitne etter turen ned fra Winterfell. Cersei har scorpions/ballistaer overalt, hun har The Golden Company, det som er igjen av The Lannister Army som jo ble kraftig redusert i forrige sesong men tatt i betraktning hvor rævkjørt The Dothraki, The Unsuilled og The North Army ble i Battle for Winterfell så er nok ikke The Lannister Army så alt for dårlig stilt lenger. Også har hun naturligvis en kjempefordel av borgen og det faktum at hun faktisk vet hvordan du bruker en borg i krig. Og ikke minst så har de Euron og The Iron Fleet som maltrakterer alt og alle på åpent hav.

 

 

Oddsen har vel strengtatt tippet noe voldsomt i Cersei sin favør. Og ettersom de så til de grader legger opp til at Drogon vil være tilnærmet ubrukelig her på grunn av det helt latterlige antallet scorpions/ballistaer som de har utrustet King's Landing med hvor hvor vanvittig effektive disse plutselig ble mot drager sammenlignet med forrige sesong, samtidig som Cersei går for å fylle The Red Keep med sivile sånn at det å benytter drager uten store tap av sivile liv ikke skal være mulig så vil jeg vel i utgangspunktet si at dette ser temmelig håpløst og umulig ut med mindre det ikke skjer en twist her. Men så elsker jo Weiss og Benioff og "subvert expectations" så det skjer vel noe.

1) Du staver Daenerys konstant feil: e’en er på feil plass ?

 

2) Selvfølgelig kan Daario og The Second Sons komme til unnsetning - hva er poenget med fred i Meereen om dronningen av Meereen er død?

 

3) Det har gått ganske lang tid fra sesong 7 til 8 og også mellom episodene i denne sesongen selv om det ikke virker sånn. De har virkelig speedet ting opp her. Så jo, Yara har hatt ganske god tid til å skaffe flere skip. Regner nesten med å se henne.

 

Forøvrig synd at Game of Thrones har blitt like dårlig som strømmekvaliteten til HBO.

Endret av Anonymous821
Lenke til kommentar

De store faller fort! Hva har skjedd med GoT?! Er i alle fall glad jeg stoppa HBO Nordic, for helt ærlig, dette vil jeg faktisk ikke betale for å se. Ikke at det er relevant, for man må jo torrente for å få noe kvalitet uansett. HBO har bæsja på begge leggene, lårene, ja alt egentlig. Det er jo logiske brister i alt, fra flåten til Euron til hva som har skjedd med King's Landing.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Fra Behind the Scenes osv så virker det som vi skal tro at Daenerys og The Unsullied osv sto utenfor rekkevidde i møtet med Cersei i det nye flate ørken området foran King's Landing selv om det blir litt rart når vi ser hvordan Euron og The Iron Fleet benytter scorpions tidligere i samme episode.

Det som da blir spennende å se er hvordan slaget utarter seg i neste episode, for det er vel fort her slaget begynner regner jeg med så blir vel fort endel pil og bue skyttere fra denne borgveggen og da skal de jo tilsynelatende ikke klare å skyte spesielt langt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Med tanke på alt det andre de udugelige produsentene har prestert, så ville det ikke forundre meg om de bare gjorde det i all hast som "fan service".

 

 

Det var rimelig åpenbart. Det er en fortelling om avhengighet (men avhengigheten her er av en heller ... sær sort). At han er selvdestruktiv og ikke finner fred er en realistisk fremstilling i tråd med det som er vanlig for mange avhengige eller eks-kriminelle (han funker som en metafor for begge). Brienne er perfekt for han, men selv det kaster han på bålet. Så får vi se hva han gjør når han kommer sørover. 

 

At han hadde blitt værende, det ville vært en Hollywood-klisjé hentet rett fra den jevne Jennifer Anniston romcom. Produsentene var flinke her, jeg var redd de hadde gått i den romantiserende og naive fellen. Det skal mye mer til en dette for å bryte ut av helvetet Jaime har gravd seg ned i. 

Lenke til kommentar

I bøkene tipper jeg Sansa står igjen som dronning = Elizabeth I.

 

Det er mulig, men Sansa fra TV-serien burde ikke ende opp på tronen. Fremstår utrolig trangsynt og vrang. Er ikke imøtekommende for Daenerys overhodet, innbiller seg selv at de egentlig ikke var avhengige av Daenerys for å slå The Army of the Dead og The Night King??? Fordi det var Arya som drepte han? Herlig logikk... Og hva er det første hun gjør så fort hun får vite at Jon er en Targaryen er å drive å plapre til Tyrion med overlegg i et håp om å kanskje få bort Daenerys og heller få satt inn Jon, eller bare for å skape konflikter mellom dem sånn generelt.. Hvem vet.

 

Men hun fremstår såpass trangsynt og egoistisk at det å styre The Seven Kingdoms virker ikke som noe hun er egnet til i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Må innrømme Sansa imponerer meg egentlig. Jeg slet med henne de første sesongene, men hun har jo hatt en fantastisk ferd. 

 

Hun er opptatt av familiens beste. Hun er som sin mor, men bruker triksene lært av Tyrion og Littlefinger. Hun er blitt en manipulator av rang. Hun har mistet en far og en bror grunnet naivitet, så hun sørger for å være en motvekt. Hun ville heller aldri latt seg lure av Cersei.  

 

Og hadde Daenerys lyttet til henne ville flåten og dragen fortsatt levd. Hun har utvist bedre lederegenskaper en Daenerys og Jon de siste par sesongene.

Lenke til kommentar

Fra Behind the Scenes osv så virker det som vi skal tro at Daenerys og The Unsullied osv sto utenfor rekkevidde i møtet med Cersei i det nye flate ørken området foran King's Landing selv om det blir litt rart når vi ser hvordan Euron og The Iron Fleet benytter scorpions tidligere i samme episode.

 

Det som da blir spennende å se er hvordan slaget utarter seg i neste episode, for det er vel fort her slaget begynner regner jeg med så blir vel fort endel pil og bue skyttere fra denne borgveggen og da skal de jo tilsynelatende ikke klare å skyte spesielt langt.

Tusen takk, nå fikk jeg ro i sjelen ?❤️

 

Selv om jeg mislikte denne episoden sterkt er jeg veldig spent på neste episode. Mest fordi det er så utrolig mange plot twister å ta av at det er ganske vanskelig å prøve å forutse hva som kommer til å skje. Emilie Clarke (som spiller Daenerys) sa i hvert fall at episoden kom til å bli større enn episode 3. Selv tipper jeg at Drogon endelig får seg armor, og at det er grunnen til at Euron har så store øyne i promoen for episode 5.

 

Vil også legge til at Jon er den mest shitty ulveeieren ever. HVOR mange ganger har ikke Ghost reddet han og så bare gir han han bort uten en gang et klapp på skulderen eller en liten klø bak øret.

Lenke til kommentar

Og hadde Daenerys lyttet til henne ville flåten og dragen fortsatt levd. Hun har utvist bedre lederegenskaper en Daenerys og Jon de siste par sesongene.

Uenig. Selv om Rhaegal hadde fått hvilt litt og kommet seg så hadde ikke det endret at 1) Daenerys tydeligvis har blitt svaksynt (hvordan klarer et tiltalls skip å snike seg innpå drager under skyfri himmel egentlig?) og 2) Eurons FANTASTISKE treffsikkerhet og uendelig antall scorpions. Selv om Rhaegal hadde vært i tipp topp form så hadde de pilene drept han uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den som feiler med å forberede seg, forbereder seg på å feile. 

Sansa visste dette, men ble ignorert. En blunder. Haster avgårde mot en motstander som har hatt tid til hvile og forberedelser. De burde bare overlatt hele greien til Sansa og Arya, så ville sesongen sluppet unna med 3 episoder :)

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Det var rimelig åpenbart. Det er en fortelling om avhengighet (men avhengigheten her er av en heller ... sær sort). At han er selvdestruktiv og ikke finner fred er en realistisk fremstilling i tråd med det som er vanlig for mange avhengige eller eks-kriminelle (han funker som en metafor for begge). Brienne er perfekt for han, men selv det kaster han på bålet. Så får vi se hva han gjør når han kommer sørover. 

 

At han hadde blitt værende, det ville vært en Hollywood-klisjé hentet rett fra den jevne Jennifer Anniston romcom. Produsentene var flinke her, jeg var redd de hadde gått i den romantiserende og naive fellen. Det skal mye mer til en dette for å bryte ut av helvetet Jaime har gravd seg ned i. 

 

Neste episode: Jamie dreper Cersei. Bank on it.

Lenke til kommentar

Jeg vil anta Jaime avsluttes her slik han er ment i bøkene (det er påpekt at serien i all hovedtrekk vil avslutte slik GRRM har planlagt for bøkene, med noen unntak for biroller som har blitt endret i serien)

 

Jaime er en av de som ble mer vektlagt i serien, i hvert fall i forhold til de første par bøkene. Men han er nok fortsatt å anse som en viktig POV i bøkene også. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...