Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Missandei sa i praksis det samme som "the mad king" -> "burn them all!". 

 

Jeg tipper at vi får se Daenerys bli mer og mer lik sin far.

 

Dette styrker jo min teori om at det blir Brannmann Sam som får Jerntronen...  :shrug:

 

Så likegyldig har det nesten blitt. Jeg er oppgitt over hvor fort serien har kollapset. Lærdommen får bli at man ikke må glede seg til noe som helst lenger. Da blir man bare skuffet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ballistaene er foran på skipene og foran på murene, og ser ikke ut som at de kan snues, så da er det bare å komme bakfra..

Ja det er veldig usansynlig at begge "pilene" traff, når de alle bommet etterpå, og de reladet veldig kjapt mot den andre dragen og skipene.

 

Så er spørsmålet, de visste at det var en stor skip armada i nærheten, så hvorfor ankret de opp langt ute på havet og ikke innmed kysten og gikk i land?

 

Det skal visstnok komme 3 spin-off serier skrevet av Martin

Lenke til kommentar

Litt naturlig plot-endring progresjon (fjell "fjernet" for noen ikke tenkt nok fremover i tid), mens trærne er en vanlig militærstrategi ved beleiring. Fjern alt før fienden kommer. Ikke at noen ville klare å få det så ørkenlignende som det der...

 

Undres mer over hvor vinteren ble av. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Litt naturlig plot-endring progresjon (fjell "fjernet" for noen ikke tenkt nok fremover i tid), mens trærne er en vanlig militærstrategi ved beleiring. Fjern alt før fienden kommer. Ikke at noen ville klare å få det så ørkenlignende som det der...

 

Undres mer over hvor vinteren ble av.

Ja, militærstrategien har tross alt vært tipp topp sånn ellers.
Lenke til kommentar

 

Daenerys kunne uten store problemer bare flydd rundt og angrepet bakfra for eksempel. Syns Rhaegal dør altfor lett, plutselig er det den enkleste sak i verden å treffe en drage ikke bare én, men flere ganger. Han har mistet alle sine sanser. 

Dette var det absolutt soleklart verste med den utrolig dårlige scenen. 

 

De båtene skulle blitt drivved med en sving rundt med dragen. Slik de buene var satt opp hadde de ikke hatt en sjanse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er et paradoks at GRRM sliter med å skrive ferdig bøkene blant annet fordi han har innsett at han gjorde en feil ved å drepe en rollefigur som var viktig for den videre historien. Så nå står han fast fordi han glemte "plot armor".

Du svarte aldri på hvilken rollefigur du snakker om. Og hva er kilden din?

 

Jeg tror jeg slår fast at jeg elsker plot armor. Fra før har jeg elsket Hollywood og det de produserer og står for. Og så ser jeg spesielt frem til tre episoder som foregår i lyset ^^

Du troller nå, ikke sant? Eller er det slik at du ikke likte første sesong av denne serien?

 

Game of Thrones har alltid krevd gode suspension of disbelief-evner (SoD) hos seeren. 

 

Enhver som tror manusforfattere (eller regissører som ofte står fritt til å ende det skrevne manus) ikke er klar over 99% av det som kan være "urealistisk" aner virkelig lite om hvor mye forfattere vet om slikt og at det er faglig grunn til ignoreringen. Spesielt det tekniske. Av hensyn til film- og TV-mediets egenart tilpasses det, slik bøkene har sin egenart og spill har sitt. Det er derfor det heter virkelighetsflukt.

Er det ikke rart at serien stort sett klarte å unngå dette problemet i starten, da den hadde bøkene å følge?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Episoden 4 var mye bedre enn episode 3, men NK fremstår fortsatt som like meningsløs og vi har ikke fått noen forklaring på hva greia var der.

Pappfigur. No er det ikkje tid til å forklare meir om NK og den delen av historien. Dei har meir enn nok med å gjennomføre det største slaget og opprydding i etterkant i dei to siste episodane.

Lenke til kommentar

Det er framleis håp for ein avslutning der ingen vinn og alt går til helsike. Eg går for den.

 

Tidshopping og fast travel har eg byrja ignorere sidan det vart godt etablert i sesong sju at sånn er det no. Euron-scenen var ganske teit, men det kan vel dei fleste sjå.

 

Dialogane mellom Tyrion og Varys var høgdepunkta og det blir interessant å sjå kva dei finn på vidare. At det vart ein stor kamp i neste episode har me visst lenge, og det taktiske er kanskje ikkje det eg ser mest fram til, men det som skjer i forkant og bak teppet kan bli moro. Daenerys er i alle fall i full tilt og hadde dracarysa heile KL om det var nødvendig for å nå Cersei og trona.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Du har virkelig et behov for å bortforklare alt som er ulogisk med denne serien.

 

Det er ikke bortforklaring, det er forklaring. Det er ikke som om dette var glemt, det er en vurdering gjort at få vil bry seg/merke seg fordi ansvarlige forrige sesong (da dette først ble gjort) ville gå for dette. Og de fleste vil ikke bry seg, selv om jeg personlig syntes det er litt slapt. Men det er flisespikking, de valgte å ikke sette seg fast i feilen fra første sesong.  

 

Du svarte aldri på hvilken rollefigur du snakker om. Og hva er kilden din?

 

 

Du troller nå, ikke sant? Eller er det slik at du ikke likte første sesong av denne serien?

 

 

Er det ikke rart at serien stort sett klarte å unngå dette problemet i starten, da den hadde bøkene å følge?

 

1. Dette var mye skrevet om i fjor. Hvem kom ikke frem i intervju. Google "GRRM regrets killing a character" så er det flere steder det er diskuter :)

2. Nei, jeg liker både Hollywood, mens "plot armor" er blitt et poppisbegrep. Samt at jeg ikke liker å bade meg i negativitet og bli pedantisk. Jeg ga første sesong 5 stjerner og den er min favorittsesong i serien (link).

3. Det er ikke rart. Serien har fra starten av tilpasset og endret bøkene for å tilpasse TV-mediet. Som regel med stort hell. Jeg husker godt den ekstreme negativiteten fra en liten gruppe i sesong 2 over at slag ikke ble vist (ikke penger), nå vises de og det klages over det. Actionslagene er regissert med tradisjonell Hollywood-regi som regel med høy klasse (Hardhome og Battle of Bastards mine favoritter). Som tidligere soldat og sjømann kan jeg enkelt pirke det ihjel, men her hengir jeg meg til de actionreglene som tidlig ble satt i denne serien (når de endelig fikk budsjett til det). Det er mer Braveheart enn Das Boot. Går fint for meg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"Taktikken" til Dany gir mening hvis premisset er at hun begynner å bli helt tulling. Det kan det virke som om det legges opp til, for hun var nære på å få kverket den siste dragen sin også med å ture rett inn i pilregnet.

 

Endringen av landskapet utenfor for King's Landing er et drøyt grep mtp SoD. Personlig tenkte jeg umiddelbart at det ikke så ut som King's Landing, for jeg er veldig bevisst på at King's Landing er Dubrovnik med noe datagrafikk slengt på. Det må virkelig ha ønsket seg denne scenen der Cersei forhandler fra borgmuren. At de har fått montert noen ballistaer mens krigen mot White Walkers pågikk i nord synes jeg ikke er så utroverdig, da det ikke er verdens mest avansert konstruksjon.

 

Jamie starter et forhold med Brienne, som er over like fort som det starter. Jeg lurer på om det blir noe mer ut av det, eller om man på død og liv bare ville ha en sexscene med de to. Hadde vært spennende om det ender opp med å påvirke sluttspillet. Jeg lurer imidlertid på om ikke Brienne nå er ute av spillet pga. sin om å beskytte Stark-barna. Jamie derimot kommer til å dø i King's Landing på en eller annen måte.

 

Thormund ser ut til å være på vei ut av serien. Litt synd, for denne karakteren har bare blitt bedre og bedre, til den grad at det ikke er en eneste kjedelig scene der han er med. Samtidig, så for som folk beveger seg nå skal du ikke se bort fra at han dukker overraskende opp midt i slaget om King's Landing. 

 

Har Tyrion begynt å bli naiv? Jeg synes han virker mer og mer godtroende og sentimental. Det er jo forsåvidt en interessant karakterutvikling. Uansett så var dialogen hans med Varys angående fremtiden til Westeros sannsynligvis det beste med hele episoden.

Lenke til kommentar

Angående Night King har skuespillere bak gått ut at hans motivasjon var hevn. Som også forklart forrige sesong og den noe knotete eksposisjonen til Bran i episode 2 denne sesong (det var litt lazy writing å slenge inn med en gjettende Bran).

 

Så spørs det hvordan/om Night King skrive si bøkene. Enn så lenge minner han om:

 

 

Lady Stoneheart. Hun også drevet av hevn. Siden de ikke tok henne med i serien og GRRM (enn så lenge) ikke har han med i boken lurer jeg på om de har kombinert noe her. Stonehart er også veldig ensidig fokusert på hevn



Det er et poeng også i serieuniverset at de som bringes tilbake fra de døde blir veldig forandret. Men her har det skortet litt på Jon Snow, selv om Kit Harrington i intervju sa han var veldig endret og ville bli preget av dette. Syntes han stort sett er samme som før. 

Lenke til kommentar

NK episoden var kun for å jevne ut troppene på begge sider, som ble nevnt i episode 4

Samme med at de drepte en drage og att de plutselig hadde masse ballistaer

De visste at Cersei fylte borgen med folk, og mye annet, men ikke at hun hadde balistaer..

Vi har vært klar over ballistaer siden forrige sesong, da det først ble nevnt. Det som overrasker meg er hvor effektive de er i GoT.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...