Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Du glemmer kanskje at the long night og winter is coming refererer til en faktisk lang vinter og natt som varer over flere vekstsesonger og fører med seg hungersnød? Det er jo det folk er redde for. Ingen visste eller trodde på zombier. Ikke engang Nightwatch.

 

Såvidt jeg har forstått er det White Walkers som bringer med seg den lange natten og vinteren. Hvis det ikke er noen sammenheng mellom de to forstår jeg ikke hvorfor de kalte episoden The Long Night.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Har dere noen gang vært barn eller? Har dere ingen fantasi og må få servert alt med teskje?

Hvis noe ikke gir mening så er det bare å ha lage seg en "head canon".

 

Sånn. Enjoy.

Skal love deg at fantasien min løp løpsk når jeg ser Drogon parkert langt innenfor rekkevidden til ballistaene som vi nettopp har sett er dødelig treffsikre.

Dessverre var fantasien min helt feil i forhold til hva som utspilte seg.

 

Det er faktisk lov til å kritisere serien når den bryter logikken som har blitt etablert, enten over flere sesonger, eller i enkelte tilfeller nå nylig, senest i forrige scene. 

Det er ikke sånn at "men dette er fantasi, så da gir alt mening".

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har forstått er det White Walkers som bringer med seg den lange natten og vinteren. Hvis det ikke er noen sammenheng mellom de to forstår jeg ikke hvorfor de kalte episoden The Long Night.

The long night fremstår først og fremst som en noe rar sesongvariasjon i starten av serien.

Lenke til kommentar

Hiver meg selv inn i debatten :

Personlig som en stor fan av bøkene er jeg glad for at det er forskjell på bøkene og tv serien og håper på at når de siste bøkene er ute så får vi som har lest dem den avsluttningen vi ønsker.

Når det gjelder TV serien ble jeg virkelig forbanna i forrige episode, noe jeg personlig hater er hvor enkelt Daenrys og andre sjøfarere blir tatt ut av spill av "Piratene" og hvordan skipene er "samlet" og blir så og si skutt i senk på 1.2.3... 
En annen ting er mobiliteten til "Rakettene" som brukes mot dragene, det er tross alt snakk om at man skyter ut ganske så tunge skytts med en ekstrem mobilitet som egentlig bare er sammenlignbart med dagens beste militærvåpen og ikke minst de går oppover mot tyngdekraften med en fart og distanse som sier at hele båten burde vært skutt bakover ved hver avfyring...

Bannet godt for å si det sånn og kom med et par utrykk om helvetes serie, dette gidder jeg ikke å se noe mer osv...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal love deg at fantasien min løp løpsk når jeg ser Drogon parkert langt innenfor rekkevidden til ballistaene som vi nettopp har sett er dødelig treffsikre.

Dessverre var fantasien min helt feil i forhold til hva som utspilte seg.

 

Det er faktisk lov til å kritisere serien når den bryter logikken som har blitt etablert, enten over flere sesonger, eller i enkelte tilfeller nå nylig, senest i forrige scene. 

Det er ikke sånn at "men dette er fantasi, så da gir alt mening".

Haha, nei nettopp. Det dreier seg ikke om hensynet til skuespillerne eller noe sånt når seriens innhold begynner å bli syltynt. Og jeg er helt for det at man øker farta i historien litt, det dreier seg ikke om det. Men helt sentrale elementer i historiefortellingen, som døden til begge dragene (og etter min mening også døden til NK) har skjedd på en måte som ikke gir mening i det hele tatt. Og jeg som var en stor fan av de første fem sesongene, og som ventet på en helt episk avslutning på det som da så ut som tidenes TV-show, har blitt fryktelig skuffet over hvor lite logisk manusforfatterne har tenkt.

 

Twin Peaks, der har du en serie som ikke inneholdt kompromisser i det hele tatt. Man ventet 25 år på sesong 3 og får vi noe av det mest Lyncheske som har blitt laget noen gang. Lik det eller ei, men det står i hvert fall respekt av dem som er mer tro mot historien enn mot lommeboka si.

Lenke til kommentar

 

Er det en felles oppfattelse av at denne serien er dritt nå? For tror ikke jeg har lest noe positivt her siden sesong 5. Er det bare jeg som er simpel og lar meg underholde fortsatt? Så lurer jeg på hva som i såfall driver folket til å fortsette å se serien? Er det noe dere syntes har vært bra denne sesongen?

Endret av Deschain
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nei, men dei som er misnøgde har nok lettare for å uttrykke det. Det er fleire eksempel i denne tråden, på Reddit og andre forum om folk som synest det er gode greier framleis.

 

 

 


Er det en felles oppfattelse av at denne serien er dritt nå? For tror ikke jeg har lest noe positivt her siden sesong 5. Er det bare jeg som er simpel og lar meg underholde fortsatt? Så lurer jeg på hva som i såfall driver folket til å fortsette å se serien? Er det noe dere syntes har vært bra denne sesongen?

 

At episodane er svakare enn før, at ting går fort og at det er fleire logiske bristar betyr ikkje at eg ikkje blir underhaldt av episodane. Mest av alt er eg interessert i å sjå korleis det heile endar. Ikkje tru at dei som klagar over saker og ting synest det er så dårleg at dei ikkje vil fortsetje å sjå. Det finnes ein mellomting.

Endret av Zeph
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg blir underholdt, og ser fortsatt frem til hver nye episode som kommer. Observerer en del som er kritikkverdig, men gidder ikke å ødelegge serien (for min del) ved å utforske de noe og tenke mer på det. Og ser heller ingen grunn til å ta del i diskusjonen, for jeg skjønner godt at folk er frustrerte. Og det må de få lov til å være.

 

Ellers er jeg også glad i bøkene, og håper vi får en slutt der også til slutt. Så blir det spennende å se hvilke veier de tar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Er det en felles oppfattelse av at denne serien er dritt nå? For tror ikke jeg har lest noe positivt her siden sesong 5. Er det bare jeg som er simpel og lar meg underholde fortsatt? Så lurer jeg på hva som i såfall driver folket til å fortsette å se serien? Er det noe dere syntes har vært bra denne sesongen?

Når serien er konkludert så vil den nok forsatt ligge på topp 3 for min del.

Grunnen til at de fleste forsatt ser, selv om de er misfornøyde er pga. tiden de alt har investert i serien.

Greier et par timer til, når jeg alt har bruk 70+ timer. 

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Er det en felles oppfattelse av at denne serien er dritt nå? For tror ikke jeg har lest noe positivt her siden sesong 5. Er det bare jeg som er simpel og lar meg underholde fortsatt? Så lurer jeg på hva som i såfall driver folket til å fortsette å se serien? Er det noe dere syntes har vært bra denne sesongen?

Først og fremst: det er overhode ikke noe galt å la seg underholde av serien, og det er åpenbart veldig mange andre der ute som gjør det også. Jeg er selv ikke så veldig flink til å oppdage alt som er galt helt av meg selv (men har likevel gjort det en god del i denne sesongen), og hadde jeg ikke lest bøkene og holdt meg unna all Internett diskusjon, så hadde jeg nok fortsatt likt serien temmelig godt. Problemet er at serien pleide å være noe mer enn pur fantasyaction der man slår av hjernen og lar seg underholde. Selv om det som skjer nå for tiden er stilig nok, er det veldig mye som begynner å rakne med en gang man tenker litt grundigere på handlingen, dialogen og karakterutviklingen. Og det synes mange er kjipt.

 

Men ønsker man seg først og fremst popcornunderholdning (ordet høres kanskje litt nedlatende ut, men det er ikke ment sånn) og ikke brur seg om at det man ser på skal tåle noe dypere granskning, så er det ikke noe galt i eller noe rart å fremdeles like serien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det en felles oppfattelse av at denne serien er dritt nå? For tror ikke jeg har lest noe positivt her siden sesong 5. Er det bare jeg som er simpel og lar meg underholde fortsatt? Så lurer jeg på hva som i såfall driver folket til å fortsette å se serien? Er det noe dere syntes har vært bra denne sesongen?

Mange faktorer som spiller inn tror jeg. 

GoT har vokst seg så stor at det er blitt noe som er populært å hate og pirke på.

 

For min del syntes jeg den er underholdende fortsatt og gidder ikke henge meg opp i matten som måtte ligge bak hvor mye g-krefter Ballistaen til Eruon måtte ha hatt for å sannsynlig ødelegge båter og drager(!). 

Jeg tar serien for det den er, det er uansett bare to episoder igjen og dem er ferdig innspillt for lengst så det nytter ikke å påvirke noe eventuelt utfall. 

Lenke til kommentar

Er det en felles oppfattelse av at denne serien er dritt nå? For tror ikke jeg har lest noe positivt her siden sesong 5. Er det bare jeg som er simpel og lar meg underholde fortsatt? Så lurer jeg på hva som i såfall driver folket til å fortsette å se serien? Er det noe dere syntes har vært bra denne sesongen?

 

Nja, den jevne seer godtar det i langt større grad enn hardbarka tv-tittere som mange som henger her er. Men merker heldigvis at det er mindre avstand nå, enn forrige sesong. Also this.

 

post-221609-0-64868000-1557409908_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar

Slapp av, jeg referer til andre mer nyanserte, reflektere og interessante stemmer som er sinte enn den som bærer ditt nick.

Nå ror du deg bort. Poenget er at det er en stråmann. Det finnes sikkert noen der ute som er sinte fordi NK ble kverket først, men de er ganske irrelevante da hovedkritikken går ut på måten det ble gjort.

 

Det gjelder spesielt de unge som har vokst opp på settet. Det har vært en belastning opp gjennom årene. Noe som bl.a. produsentene må ta hensyn til (og de ville nok selv også videre etterhvert). 

 

Det er mange realiteter de som jobber med dette må forholde seg til. Det er himla enkelt for oss fans å sitte å forvente og kreve, men man bør også ta et steg tilbake - se litt Louis C.K. klipp om dagens unge generasjoner - og tenke om ens krav står i forhold til realitetene. Jeg har snakket med mang en skuespiller og produsent og fått større ydmykhet over at det er andre krefter i spill enn ens evner til å skrive et godt manus eller ei.

Du slår virkelig knute på deg selv for å forsvare de udugelige produsentene... Nå er det plutselig skuespillernes feil at produsentene er ubrukelige, inkompetente og udugelige?

 

Men det er et gjentakende tema fra andre at produsentene (D&D) ikke vet hva de driver med etter snart 8 sesonger og som manusforfattere på ca 51 episoder i en serie de var ansvarlig for å få på skjermen. Det faller på sin egen urimelighet når det blir så svart/hvitt. Da forstår jeg godt at en skuespiller som Kit Harrington alt før sesongen gikk ut og sa at kritikerne kunne dra til h..... Ikke at det heller var særlig konstruktivt.

Selvsagt er produsentene ansvarlige for at serien er blitt elendig etter at de ikke lenger har bøkene til å holde seg i hånda.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Er det en felles oppfattelse av at denne serien er dritt nå? For tror ikke jeg har lest noe positivt her siden sesong 5. Er det bare jeg som er simpel og lar meg underholde fortsatt? Så lurer jeg på hva som i såfall driver folket til å fortsette å se serien? Er det noe dere syntes har vært bra denne sesongen?

Du synes det er helt greit med den ekstreme graden av plot armor i episode 3, for eksempel? Der det flere ganger var slik at i det ene øyeblikket var en av heltene "oversvømmet" av zombier, for i neste klipp å stå helt trygt igjen? Dette gjentok seg mange ganger.

 

Dette reagerer du ikke på i det hele tatt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange faktorer som spiller inn tror jeg. 

GoT har vokst seg så stor at det er blitt noe som er populært å hate og pirke på.

Serien blir ikke hatet og pirket på fordi den har vokst seg stor. Det er jo noen av de største tilhengerne av serien som nå totalslakter den.

 

Ikke vil jeg kalle det pirk heller. Det er enorme, åpenbare problemer og feil med serien.

 

 

 

Nja, den jevne seer godtar det i langt større grad enn hardbarka tv-tittere som mange som henger her er. Men merker heldigvis at det er mindre avstand nå, enn forrige sesong. Also this.

Jeg regner meg ikke som noen hardbarket TV-titter. GoT er omtrent den eneste serien jeg ser på nå. Likevel klarer jeg ikke å overse alle de store og åpenbare problemene serien har fått.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I dag virker det som om misnøyen strekker seg lengre enn den hardbarkede fansen. Både på reddit, Youtube og i kommentarfeltene på avisene er det stort sett negative kommentarer på hvordan serien utvikler seg. Når Benioff kommer med uttalelser som at Dany "kinda forgot about the Iron Fleet" så forstår selv de som ikke er dypt inne i materien at noe ikke henger på greip.

 

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg synes serien de to siste sesongene er blitt redusert til svært overfladisk underholdning. Det er aldri kjedelig, for det er bang og bom, flyvende drager og store slag som aldri før - men det er også alt. Måten plottet bygges opp på og konflikter løses er lettvint, forhastet og lite troverdig. Karakterer oppfører seg merkelig og gjør ting som ikke gir mening utover å drive plottet fort fremover. Man forventer at seerne skal ha en enorm grad av SoD (suspension of disbelief) for at de skal kunne skrive seg til en konklusjon i løpet av seks episoder.

 

Jeg må også si at i en og annen scene ser man fortsatt glimt av hvor god serien pleide å være.

 

For min del er sesong 1-4 noe av det beste som er laget av TV-underholdning og den klart beste fantasy-serien noensinne. 5-6 sliter med et svært lavt tempo, men det er fortsatt snakk om et hovedsakelig karakterdrevet drama der plottet drives fremover på en god måte. Fra sesong 7 er ikke det lenger tilfellet og serien er skrevet og regissert mer som en superheltfilm der plot og karakterutvikling er mindre viktig enn det visuelle og spektakulære, og man går fra det trege tempoet i sesong 5-6 til den helt motsatte ekstremiteten der tiden går så fort at karakterer beveger seg over store deler av Westeros i en og samme episode.

 

Grunnen til at jeg fortsatt ser på at jeg er såpass investert i karakterene og historien fra de tidligere sesongene at jeg må vite hvordan det hele ender, samt at dum underholdning fortsatt er underholdning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge jeg blir underholdt så syntes jeg ikke det er noen "problemer" med serien...

Da er du heldig som ikke lar deg påvirke av massiv bruk av plot armor (som at hovedpersonene blir overfalt av zombier for så å være fri for zombier i neste klipp, mange ganger etter hverandre) og lignende.

 

Jeg mener, jeg liker lettbent underholdning selv. Jeg har ingenting imot en god Hollywood-klisjefilm som sådan.

 

Men når GoT blir gjort om til en eneste diger Hollywood-klisje så reagerer jeg. Det var ikke derfor jeg begynte å se på serien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...