Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bøkene anbefales. Og uten å avsløre for mye, det er mer plot armor der (dvs serien har tatt livet av flere enn bøkene har, men det har nok mer med skuespillere som ville videre).

Plot armor har ikke noe med hvor mange som dør. Det har med at en karakter settes i en situasjon der vedkommende ser ut til å skulle dø, men likevel overlever. Hvis f.eks. Ned Stark hadde levd gjennom hele serien men bare hadde sittet på rommet sitt og lest bøker, så hadde ikke det vært plot armor. Det er ikke plot armor at noen ikke har blitt drept.

 

Og ja, GRRM har gitt de info om hovedtrekk. Også for siste sesong. Som tidligere nevnt. Alt som skjer av hovedtrekk i siste sesong er den slutten GRRM har gitt de, kun for biroller skal det være noen endringer. De skal ha satt seg ned også før siste sesong og gått gjennom det som ville skje. Så om man misliker dette er det bare til å ringe GRRM.  

 

Det han i hovedsak er påpekt er at han gjerne kunne sett det ble flere sesonger. Men som han sier: Skuespillere og produsenter har et liv og en karrière (men dette temaet har vi alt diskutert/dekket). 

 

(Men jeg vil tro Euron tar seg av ene dragen på annet vis der, i hvert fall hintet til).

GRRM har jo sagt at han ikke har sett noe av siste sesong og at han ikke vet hva som skal skje, bortsett fra at han håper slutten ikke blir for dårlig. Så jeg vil gjerne se en kilde på at de har gått gjennom siste sesong med ham.

 

Så er det udugelighet som gjør at sesong 8 er så dårlig, eller er det at de bare gir faen?

Lenke til kommentar

Kan heller ikke finne noen særlig referanser på at G.R.R. Martin har vært i noen samtale eller gått særlig i detalj med Weiss og Benioff når kommer til viktige historieelementer, karakterutvikling osv fra de to siste bøkene? Det sies at det har blitt fortalt hvem som blir værende igjen på tronen, men akkurat det har jo fint lite å gjøre med hvordan i allverden de kommer seg frem dit.

 

G.R.R. Martin valgte selv å trekke seg ut fra produksjonen av TV-serien når de passerte bøkene. Før dette så var han jo ganske så aktivt involverte og har vel hatt screenwritingen på noen episoder også?

 

Det er jo ganske så logisk for han å distansere seg fra TV-serien når de passerer bøkene, det er jo da helt naturlig at ting vil gå i sin helt e egen retning når Weiss og Benioff må dikte opp to bøker verdt av karakterutvikling og historieforløp fra løse lufta. Og G.R.R. Martin har jo lite å vinne på å involvere seg i all den tid han ikke har fått gjort klart historien enda selv så det å skulle aktivt hjelpe til med TV-serien når han ikke har alle detaljene bak hver karakter, karakterutviklingene og handlingsforløpet selv så er det jo lite å tjene på å sette seg i en situasjon hvor han selv må aktivt stå å forsøke å samle alle trådene sammen med Weiss og Benioff.

Dette øker jo markedsverdien på de kommende bøkene også, i all den tid folk vet at det som skjer i TV-serien har svært lite tilfelles med det som kommer til å skje i bøkene så er det nok veldig mange som vil hoppe på den neste boka sporenstreks, selv personer som normalt ikke leser bøker blir nok svært interesserte når Weiss og Benioff sliter såpass med handlingen i TV-serien. Spørsmålet er om vi noengang vil få den siste boka fra G.R.R. Martin eller ikke, men Winds of Winter i seg selv vil nok understreke hvor markante og store forskjeller det er på alle valgene Weiss og Benioff har gjort med karakterene sammenlignet med hva Weiss og Benioff har gjort i serien.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Kan heller ikke finne noen særlig referanser på at G.R.R. Martin har vært i noen samtale eller gått særlig i detalj med Weiss og Benioff når kommer til viktige historieelementer, karakterutvikling osv fra de to siste bøkene? 

 

Hadde GRRM hatt peiling på hva som skjer videre i bøkene, så hadde vel bøkene vært utgitt allerede. 

 

Kan faktisk ikke se for meg at han hadde så mye info å gi enn "dette er sånn jeg har tenkt at det skal ende".

Lenke til kommentar

GRRM har jo sagt at han ikke har sett noe av siste sesong og at han ikke vet hva som skal skje, bortsett fra at han håper slutten ikke blir for dårlig. Så jeg vil gjerne se en kilde på at de har gått gjennom siste sesong med ham.

 

"In an interview with 60 Minutes he explained his input in the final season was limited to "several days of story conferences taking place in my home in Santa Fe, New Mexico.

 

[,,,]Martin discussed the main points of the ending with HBO many years ago and everyone on both sides has said these will remain in place, but the author admits there will stll be some variations: "On certain secondary characters there may be big differences.”

 

""

https://www.express.co.uk/entertainment/books/1123230/Game-of-Thrones-George-RR-Martin-HBO-ending-books-change-differences-Iron-Throne-die

 

Og Rolling Stones-intervju:

https://www.rollingstone.com/tv/tv-features/george-r-r-martin-on-the-stark-sisters-and-ending-game-of-thrones-813890/

 

 

De fleste hovedpoeng, som The Door og en til twist, ble gitt for flere år siden (Hodor-biten vil bli presentert på annet vis i bøkene ifølge GRRM, men twisten den samme). 

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Han har jo dødd alt.

 

Men så ble han brakt tilbake. Hvorfor? Ingen som vet... Det virket fullstendig poengløst.

 

Det at han ble vekket opp fra de døde må få en eller annen betydning, på samme måte som for Beric. Jeg håper virkelig ikke det blir en tråd som blir hengende. Det naturlige vil være at Jon har et eller annet han må utføre før han kan dø, men når det først er gjort så er det over. Dette kombinert med at Dany klikker kan sørge for en dramatisk slutt.

Lenke til kommentar

Hadde GRRM hatt peiling på hva som skjer videre i bøkene, så hadde vel bøkene vært utgitt allerede. 

 

Kan faktisk ikke se for meg at han hadde så mye info å gi enn "dette er sånn jeg har tenkt at det skal ende".

 

 

Tja. "Assumption is the mother of all major fuckups". 

 

GRRM har nok et hav av info. Eksempelvis The Door-twisten kom han på i 1991 - for snart 30 år siden. Vi har blitt servert ni kapitler alt av kommende bok. Vesentlige endringer blir det også, serien har blant annet vært langt mer glad i å ta livet av rollefigurer enn GRRM er og har gjort andre mer fremtredende i serien enn i bøkene. 

 

Han sliter - ut fra egne uttalelser - med å komme fra A til B, tidligere nevnte eksempel med at han angrer på en rollefigur han tok livet av som han nå opplever er viktig for å komme til ønsket punkt. Det skal bli spennende å se hvordan han løser dette :)

 

D&D har ikke samme luksus som GRRM. De må lage en historie og visualisere den under helt andre forutsetninger enn noen som skriver bok. 

Lenke til kommentar

Jeg har sett en del kritiske videoer lagt ut på YouTube ang. serien de siste sesongene, og jeg må si at jeg ikke er helt enig.

 

F.eks et argument er at Danerys sånn helt plutselig ser ut til å bli "the Mad Queen". For meg er dette ikke plutselig i det hele tatt, det har ligget i kortene lenge. Hun har vært iskald og ruthless i mange sesonger, tegnene har vært der lenge. F.eks at hun korsfestet slaveeierne etter hun så dem korsfeste barn. At hun henrettet Tarlys. At hun flere ganger har blitt rådet MOT det å "be a dragon". Det er ikke noe som har skjedd over natten med hennes karakter nå i siste sesong, det har kommet gradvis.

 

Det er også argumentet med at plottet er mye enklere. Før var det nærmest "alle mot alle" i et svært komplisert plott med hvem som ville ha tronen. For meg er det logisk at når man nærmer seg slutten, så har mange falt fra. Ting må jo nøstes i hop og man kan ikke ha to hundre løse tråder når det er to episoder igjen.

 

Jeg synes også fans ofte er ganske svart/hvitt. At dialogen og plottet er mindre avansert enn det var når Martins bøker var kilder, betyr ikke at det eneste alternativer er "OMG; elendig, D&D sucks!". Jeg synes f.eks dialogene mellom Tyrion og Varis ang. Daenerys i forrige episode var veldig bra.

 

Faktisk er det to ting jeg har lyst til å kritisere siste seong for som jeg ikke har sett andre har kommentert, i havet av all kritikken. Det er for meg karakterutviklingen til Brienne og Tyrion.

 

1. Det virker for meg ikke logisk at Brienne skal gråte og trygle Jaime om å bli. Ikke etter noen få netter sammen. Jeg synes det går mot hennes stolte og noble karakter. Når det er sagt så kan det forklares med at hun aldri har hatt et forhold før, og slike sterke følelser kan virkelig gå inn på en person. Så den kan kanskje være forståelig.

 

2. Tyrion har gått fra å være den smarteste og en av de mest slu karakterene i hele serien til å bli... dum? Hvorfor vil han ikke se Danys svakheter? Det går mot hans karakter å utøve blind lojalitet mot noen. Ikke minst det også bare ta feil avgjørelser, som han også gjorde hele forrige sesong. Men, på den annen side, kanskje dette er første gang han ser noe større enn ham selv. Kanskje han vil så sterkt tro det at han lar seg blende? 

 

For meg er det disse to tingene jeg sliter mest med. Resten har jeg ikke så store problemer med. Fordi, som jeg har nevnt tidligere, jeg kan se svakhetene uten at de bryr meg så mye. For meg er dette ikke svart/hvitt. Jeg føler fans forholder seg til ting som "awesome" eller "crap". Hvis det ikke er det ene så er det det andre. Sånn er det ikke for meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

At Dany skal bli gal forstår eg lite av. Det butter sjølvsagt imot, men det å bli sint og frustrert av den grunn er noko heilt anna enn galskap. Eg trur ikkje det går så bra for Dany uansett, men ikkje på den måten.

Jeg personlig heller i den retningen, litt på grunn av sinnet hun har vist de siste episodene. Så høy hastighet serieprodusentene kjører nå, så kan hun være (relativt) gal i siste episode. 

Har forøvrig tenkt på hvorfor Bran har fått så liten rolle med tanke, og jeg mistenker det er fordi de ønsker å spare en del plot til prequels, som f.eks. mer informasjon om Night King.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at en av de mer tilfredstillende avslutninger for min del, er hvis Dany blir gal. At hun går fra liten og undetrykt, til sterk og selvstendig, til gal og et offer for sin arv - jeg kan knapt tenke meg en bedre character arc. 

 

 

Det er i hvert fall det jeg tror GRRM går for. Det vil stå i stil med krigshistorie og tematikken "power corrupts, absolute power corrupts absolutely". 

 

Å få så mye makt som Daenerys har, kombinert med at hun mener hun fortjener det grunnet sin eksistens og kombinasjonen innavl og en rekke traumer er sjeldent oppskriften til en god leder. 

 

Og det har jo vært åpenbare frempek i både serie og bøker. Eneste "skuffelsen" i så måte er at dette er en veldig forutsigbar slutt. Så håper gjennomføringen blir god. :)

Lenke til kommentar

Det er i hvert fall det jeg tror GRRM går for. Det vil stå i stil med krigshistorie og tematikken "power corrupts, absolute power corrupts absolutely". 

 

Å få så mye makt som Daenerys har, kombinert med at hun mener hun fortjener det grunnet sin eksistens og kombinasjonen innavl og en rekke traumer er sjeldent oppskriften til en god leder. 

 

Og det har jo vært åpenbare frempek i både serie og bøker. Eneste "skuffelsen" i så måte er at dette er en veldig forutsigbar slutt. Så håper gjennomføringen blir god. :)

Vel, når X antall fans får X antall år til å analysere og gruble, så vil man jo finne det ut til slutt. (Noe som er grunnen til at jeg ikke deltar i slike grublerier - noen vil finne det ut, og dermed er slutten spoiled for min del).

 

Men jeg håper det er hva som skjer. Det hadde vært så fantastisk for hennes utvikling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har du helt rett i. Kommer nok mang en overraskelse uansett og flere rollefigurer har hatt en fantastisk ferd. 

 

I historisk kontekst er det helt absurd hva HBO og ansvarlige har fått til med serien. Det er kjedelig GRRM ikke ble ferdig med bøkene som planlagt, men jeg håper han finner tiden nå som serien er over. 

 

Nå vil sesong 1 for meg nok alltid være den som jeg setter høyest, men jeg håper siste sesong også blir en fin avrunding. Jeg misunner ungene mine som har hatt denne serien å kose seg med gjennom ungdomstiden frem til de nå er voksne. Slikt som dette var noe vi bare kunne drømme om på 90-tallet, da var det Babylon 5 som var det store eventyret :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...