Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Nei. Noen som gjør en god jobb 90% av tiden kan fortsatt gjøre et skikkelig dårlig stykke arbeid 10% av tiden. Man kan helt fint kritisere de ti prosentene uten å ha noe å utsette på de restrerende nitti. Jeg vil ikke si jeg står på noen side i akkurat denne sammenhengen, men jeg synes logikken var manglende.

 

Hermeneutisk sirkel er en god ting. Recap for kontekst: Det var ikke de 10% som var kritisert, det er de to produsentene som er beskrevet som "ubrukelige", "udugelige", "elendige", "inkompetente" og "Med en gang de ikke hadde bøkene til å hjelpe seg så gikk det rett i dass."

 

De kritikerroste episodene jeg spesifikt nevnte er alle i hovedsak basert på historier som som tar til etter bøkene (Hardhome, The Dance of Dragons, Home, The Door, Battle of the Bastards, The Winds of Winter, The Spoils of War)

 

Produsentene leverte altså "rett i dass"-arbeid her skal vi tro dommen. Med mindre "med en gang" betyr "3 år". 

 

D&D-dommen i så måte vinner nok ingen pris for nyanser. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er legitimt å være kritisk mot hvordan serien går, det jeg ikke liker er hvor mye plass det får overalt. Hvor jeg tidligere så frem til å lese forum og reddit etter å ha sett episoden for å lese teorier og diskusjoner, så er det nå side opp og side ned om hvordan Weiss og Benioff er Antikrist og bokstavelig talt Hitler for å ødelegge serien.

 

Som sagt, mye av kritikken er absolutt legitim, og det er mye dumme og hastige avgjørelser i serien, men å lese forumet etter å ha sett episoden nå føles mest som "hvorfor skal jeg hate denne episoden også?"

Haterne av serien har eksistert siden den startet, og siden GOT nå er verdens mest populære serie har den også høyest antall hatere.

 

Hvor var alle disse realisme-seekerne i tidligere sesonger? Jeg storkoset meg med bøkene og elsker serien. Gjør deg opp din egen mening.

 

Det er verdens mest populære serie, derfor er det "in" å være motstrøms. Ser dette veldig tydelig i denne tråden også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva nå enn GRRM planla for slutten (som i serien vil bli gjennomført, dette er i hovedsak ikke noe seriens ansvarlige har diktet opp) tror jeg det vil ha et kraftig anti-krig budskap. GRRM har alltid vært en motstander (nektet å tjenestegjøre selv) og er kjent for å skildre grusomheter med de som velger krig som virkemiddel.  

 

Som kan helle mot at også rollefigurene vi liker vil begå grusomheter og at fint lite vil ende bra, selv om Cersei eventuelt bekjempes. 

 

Forøvrig noe The Borgias skildret bra, spesielt herjingene til Kong Charles. En serie som dessverre ble avsluttet for tidlig. 

Lenke til kommentar

Som sagt:

 

Jobben de har gjort som produsenter gjennom ca 11-12 år er et imponerende skue. De har ansvar for langt mer enn manus. Jeg tror du står sterkere om du forsøker å kritisere manuset (men da må du samtidig stå inne for at du kritiserer manus til de nevnte episodene).

 

Men det er åpenbart at vi mater to ulike ulver i våre liv.

Hva er det du snakker om her? Du trekker for eksempel frem episoder fra sesong 5, da D&D fortsatt hadde bøkene å lene seg på? Episoden "The Dance of Dragons" er for eksempel basert på boken "A Dance with Dragons". Den hentet til og med navnet sitt derfra!

Lenke til kommentar

Haterne av serien har eksistert siden den startet, og siden GOT nå er verdens mest populære serie har den også høyest antall hatere.

 

Hvor var alle disse realisme-seekerne i tidligere sesonger? Jeg storkoset meg med bøkene og elsker serien. Gjør deg opp din egen mening.

 

Det er verdens mest populære serie, derfor er det "in" å være motstrøms. Ser dette veldig tydelig i denne tråden også.

Problemet er at det faktisk er noen av de største fans av serien som nå kritiserer den kraftig. Det er ikke bare tilfeldige hatere her og der, men for eksempel folk som har blogger og YouTube-kanaler der de tidligere har brukt mye tid på denne serien.

 

Det handler ikke om "realisme", men om elendig skriving.

 

Det er heller ikke "in" å være motstrøms. Og "strømmen" nå er uansett at serien har blitt så dårlig at det nesten ikke er noe poeng lenger. Det er de som forsvarer serien med nebb og klør som går motstrøms.

Lenke til kommentar

Alt som produseres kan kritiseres fordi ingenting er perfekt. Så er spørsmålet hvor man ønsker å ha fokuset - på det negative eller på det positive. 

 

Jeg kan f.eks fint se svakhetene mange her prater om - men samtidig storkose meg med serien.

Det er stor forskjell på "ikke perfekt" og elendig.

Lenke til kommentar

Det er jo helt tydelig at du har lagt serien for hat, og det er jo synd for deg.

Som sagt; du får se på noe annet da hvis du syntes serien er grusom, forferdelig og talentløs. Du får ikke gjort noe med hverken åssen episodene har gått eller åssen dem to resterende kommer til å gå.

 

Du har også bestemt deg for at alt som har skjedd er feil og elendig, så da er det ikke noe som kan sies til deg for at du skal endre mening heller så da veit jeg ikke hva du forsøker å oppnå med dette korstoget ditt. Det er ikke en diskusjon eller spekulasjon lengre. Det er du som prøver å si at alle som fortsatt liker serien tar feil. Det er ihvertfall mitt inntrykk.

 

Så for all del: det er din rett til å trasse og furte, det må du bare fortsette med hvis det gir deg glede - men for din egen del så vil ikke det endre noe utfall. Det er ingen som tvinger deg til å fortsette å se på noe du ikke liker.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hva er det du snakker om her? Du trekker for eksempel frem episoder fra sesong 5, da D&D fortsatt hadde bøkene å lene seg på? Episoden "The Dance of Dragons" er for eksempel basert på boken "A Dance with Dragons". Den hentet til og med navnet sitt derfra!

Ok, skal jeg tolke dette som at du ikke har lest bøkene? Jeg vil jo anta du har pugget de grunnet dine bombastiske uttalelser om når det "gikki dass" for D&D.

 

Her kommer litt bokprat, beware: Samtlige nevnte episoder hadde deler eller hele handling hentet fra det som enda ikke er utgitt. Spesielt for Tyrion, Sansa, Littlefinger og Jon Snow - med vesentlige endringer for Jaime og Brienne. Dette startet i slutten av sesong fem.

 

Hardhome (5x8) var den første store episoden som tok oss bokelskere på sengen. Den viste mye som ikke enda er utgitt i bøkene (Tyrion møter Daenerys) og et slag som kun ble nevnt i bøkene, hvor D&D på genialt vis gjorde store endringer og brakte handling til skjermen og introduserte oss for regissør Sapochnik.

 

Jeg sier genialt, fordi du skal være dyktig til å finne en eneste sjel som mener bøkene løste slaget bedre eller som ikke koste seg med å se Tyrion og co oppleve det som enda ikke var utgitt.

 

Dette er punktet du beskriver som "rett i dass". Nyanser gjerne egne uttalelser eller stå ved de. I care not because I drink and I know things. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du har også bestemt deg for at alt som har skjedd er feil og elendig, så da er det ikke noe som kan sies til deg for at du skal endre mening heller så da veit jeg ikke hva du forsøker å oppnå med dette korstoget ditt. Det er ikke en diskusjon eller spekulasjon lengre. Det er du som prøver å si at alle som fortsatt liker serien tar feil. Det er ihvertfall mitt inntrykk.

Nei, jeg har slett ikke bestemt meg for det. Det er serien som har blitt som den har blitt. Og jeg har kommet med konkrete eksempler på hva jeg mener. Men det eneste du klarer er å prøve å vri diskusjonen over på meg som person.

Lenke til kommentar

Ok, skal jeg tolke dette som at du ikke har lest bøkene? Jeg vil jo anta du har pugget de grunnet dine bombastiske uttalelser om når det "gikki dass" for D&D.

Nei, jeg har ikke lest bøkene.

 

Her kommer litt bokprat, beware: Samtlige nevnte episoder hadde deler eller hele handling hentet fra det som enda ikke er utgitt. Spesielt for Tyrion, Sansa, Littlefinger og Jon Snow - med vesentlige endringer for Jaime og Brienne. Dette startet i slutten av sesong fem.

 

Hardhome (5x8) var den første store episoden som tok oss bokelskere på sengen. Den viste mye som ikke enda er utgitt i bøkene (Tyrion møter Daenerys) og et slag som kun ble nevnt i bøkene, hvor D&D på genialt vis gjorde store endringer og brakte handling til skjermen og introduserte oss for regissør Sapochnik.

Nå har D&D snakket med GRRM om ting som er i bøkene som ikke er utgitt.

 

Dette er punktet du beskriver som "rett i dass". Nyanser gjerne egne uttalelser eller stå ved de. I care not because I drink and I know things. :)

Ja, det har gått rett i dass etter at de udugelige fjolsene D&D ikke hadde GRRM og bøkene til å holde seg i handa. Du kan ikke benekte at sesong 8 er elendig med ekstreme mengder Hollywood-klisjeer som plot armor.

 

Den alternative forklaringen må jo være at D&D kanskje har evnen, men at de ikke gidder eller av annen grunn bevisst gjør serien dårlig. Som når det viser seg at de tenker seg at Dany har "glemt" Eurons flåte og det er forklaringen på at de kunne snike seg inn på dragene helt usett.

 

Så hva er det? Er de udugelige eller gir de bare faen?

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apropos sesong 5 så synes jeg det er den klart dårligste. Episodene Hardhome og A Dance With Dragons var det eneste som virkelig var bra der. Dorne og Aryas opphold hos de fjesløse var helt krise og mye verre enn noe av det vi har sett i sesong 8.

Aryas opphold hos faceless var dritfett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tipper Arya og Sansa overlever serien. Må vel ha noen starks igjen på slutten av serien. Hvem skal ellers ha Winterfell? :p

 

Og så ser det ut som de bygger opp til at Dany skal gjøre noe dumt siden hun ble så provosert siste episode. Så er vel spørsmålet om Dany sitter igjen på tronen etter å ha drept feks Jon (for å ha retten til tronen) og andre som prøver å stoppe henne, eller om noen dreper Dany fordi hun viser tendenser til å være lik faren sin.

 

Ganske sikker på at det ikke blir Lannisters som sitter i igjen i Kings landing for å få den "bittersweet" slutten det har vært snakk om. Nå har jo Jamie også snudd igjen for å være med Cersei. Muligens rømme ilag med babyen? Selv om Jamie joiner Cersei tror jeg ikke han ønsker at de andre skal dø.

 

Om man misliker serien nå eller ei, så blir det uansett interessant å se hvem som vinner, dør, overlever og hvordan det blir etterpå.

 

Selv om gjennomføringen er dårlig denne sesongen, så må vel slutten bli litt lik det GRRM har tenkt. Selv om vi sikkert ikke får noen bøker til å bevise det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg håper de går for maks overraskelser og kontrovers i finalen. Ingen av favorittene - Arya, Dany, Jon etc. - bør overleve, og de som ender opp som seierherrene bør være noen som gikk under radaren til de fleste. Den absolutt kjedeligste slutten vil være Jon og Dany som konge og dronning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tipper Arya og Sansa overlever serien. Må vel ha noen starks igjen på slutten av serien. Hvem skal ellers ha Winterfell? :p

Du må følge med. Arya hadde nett sex med sønnen til Baratheon. I neste episode ligger hun og føder med den fast forward måten de kjører serien på nå :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...