Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke helt hva som er direkte irriterende med Jon Snow, men jeg synes absolutt han er en av seriens mindre interessante karakterer. Jon er mer eller mindre den samme personen nå ved seriens slutt som han var i første episode, i motsetning til mer interessante karakterer som Jamie og Theon, som pga hva de er blitt utsatt for har endret seg drastisk som personer. Han mangler også de moralske gråsonene som gjør de fleste av karakterene menneskelige og er det nærmeste man kommer den erketypiske helteskikkelsen i GoT.

 

Men jeg tror han er bevisst laget på denne måten. Mange av seriens fans er ikke akkurat feinschmeckere når det kommer til historiefortelling og de "trenger" noen typiske helteskikkelser å heie på for at de skal holde på interessen. Jeg husker f.eks. at mange sa de ville slutte å se på serien da Robb ble drept. Det er min noe kyniske analyse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

Så yeah, tro Tyrion så weird ut utenfor rommet til Danny fordi han har gått med på noe craycray sammens med BigSis.

Jeg har en helt annen teori på hvorfor han stod der og så "skuffet" ut.

I de siste episodene har det vært en del snakk om å "break-the-wheel" og hvem som skal overta etter Dany ettersom hun ikke kan få barn.

Så jeg er der at jeg tror at Tyrion vil ha slutt på monarkiet, og vil heller ha innført et demokrati, monarki har storsett bare ført med seg elendighet.

I dialogen med Dany nevner han jo blant annet Night's Watch og Pyke, som begge har et slags form for en folkevalgt leder.

 

Edit: Mao. blir det vanskelig for Tyrion å selge et demokrati, om hun får en naturlig arvtaker. 

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

 

Så har vi spørsmålet om hvordan dany reagerer på at Jon og ikke hun er tronarvingen.....

Har vel ikke så mye å si så lenge hu ikke har noe imot innavl/incest, og hu gifter seg med Jon. Da blir hu jo dronning uansett. 

 

Har liten tro på at Dany og Jon er komfortable med dette. Dany mtp historien til familien, de har jo nevnt flere ganger at forfedrene ble gærne.

Jon fordi han er Jon... Han kan da ikke ha seg med tanta!!?

Lenke til kommentar

Det eneste jeg ikke likte var scenen hvor dragen ødela muren. Det gjorde det bare enda mer åpenbart at hele sekvensen med Jon og co. bortenfor muren var å sikre White Walkers en drage slik at de kan komme seg over muren uten at man må lage en stor beleiringsscene der de klatrer over eller bryter gjennom, spesielt mtp at Cersei uansett ikke lot seg overbevise om å dra nord selv om hun fikk sett zombien. Denne ekspedisjonen kom det med andre ord ingenting ut av bortsett fra at White Walkers fikk seg en drage og noen overflødige karakterer døde.

 

Enig.

Synes også at det var uklart kva is-dragen spruta og korleis muren blei øydelagt.

Det såg veldig ut som blå ild, men inntrykket som eg fikk var at det var frost som dragen spytta.

Og dersom det var frost så burde vell det berre styrka muren, ikkje øydelagt den?

Lenke til kommentar

 

 

Så har vi spørsmålet om hvordan dany reagerer på at Jon og ikke hun er tronarvingen.....

Har vel ikke så mye å si så lenge hu ikke har noe imot innavl/incest, og hu gifter seg med Jon. Da blir hu jo dronning uansett. 

 

Har liten tro på at Dany og Jon er komfortable med dette. Dany mtp historien til familien, de har jo nevnt flere ganger at forfedrene ble gærne.

Jon fordi han er Jon... Han kan da ikke ha seg med tanta!!?

 

 

Nå er innavl hverken unormalt i Westeros eller for Targaryens.

Lenke til kommentar

 

Det eneste jeg ikke likte var scenen hvor dragen ødela muren. Det gjorde det bare enda mer åpenbart at hele sekvensen med Jon og co. bortenfor muren var å sikre White Walkers en drage slik at de kan komme seg over muren uten at man må lage en stor beleiringsscene der de klatrer over eller bryter gjennom, spesielt mtp at Cersei uansett ikke lot seg overbevise om å dra nord selv om hun fikk sett zombien. Denne ekspedisjonen kom det med andre ord ingenting ut av bortsett fra at White Walkers fikk seg en drage og noen overflødige karakterer døde.

 

Enig.

Synes også at det var uklart kva is-dragen spruta og korleis muren blei øydelagt.

Det såg veldig ut som blå ild, men inntrykket som eg fikk var at det var frost som dragen spytta.

Og dersom det var frost så burde vell det berre styrka muren, ikkje øydelagt den?

 

frostfire_bolt_by_kaplanhorus-d7x9y5c.pn

Lenke til kommentar

Hvordan kan de drepe denne døde isdragen? Regner med den er immun mot dragonglass.

Kanskje til og med immun mot drageild. De må vel kanskje bare drepe night king? Men da har de vel vunnet.

Ganske kraftig "single point of failure" i denne hæren.

Valarian Steel eller dragonglass vil nok ta knekken på denne dragen. Det vil nok være vanskeligere å bryte igjennom huden på denne dragen så en liten dolk funker nok ikke. Du kan jo alltids drepe WW som rir på dragen.

 

Blå flamme er varmere enn rød flamme

Men en skulle jo tro at en isdrage vil "spytte" is

Jeg tror det er en kald flamme, jeg tror ikke WW er så glad i varme.  Ellers så er blå flamme mye varmere enn rød flamme. 

Lenke til kommentar

Jeg tenker at det ikke er varmt det som dragen spruter. Varme dreper jo wights?

Men ja, det er ulogisk at den blåser is og ødelegger ismuren også.

Is er det neppe. Blå flammar er det mest naturlege i mine auge. Drageild har magiske evner og det ser tøffare ut når ein drage har blå flammar. Viserion vart strengt tatt ikkje ein isdrage, han er berre ein udød/wight drage. Eg ser ikkje noko grunn for at han skulle sprute is berre fordi WW er assosiert med is og kulde.

 

Muren har vel stått enda lenger enn drager har vært fraværende / "utdødd" så de burde vel tatt høyde for drageild når de bygde den?

Eg har ikkje lese bøkene, men magien i muren er basert på ting som står der. Det er godt mogleg at det ikkje er tatt omsyn til drageild då dei laga den. Enten fordi det ikkje er mogleg, eller fordi det aldri var ei problemstilling at WW hadde dragar.

 

Tormund og Beric er nok i live. Dei var nær området der veggen rasa, men på dei neste klippa ser me at kun den delen av veggen som går ut mot havet kollapsa. Dei sto mest sannsynleg på andre sida som går inn mot land. Dei ville aldri tatt livet av sånne karakterar utan at det gjekk klart fram.

Endret av Zeph
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selv om forrige episode var temmelig solid og kanskje den beste denne sesongen så blir jo også denne skadelidende av at det er for få episoder og for lite tid. Dette med muren flat på et par minutter på skjermen er jo utrolig synd og føles jo litt rart. Muren har stått der i en årrekke, den har stått der i tider hvor drager har vært aktive og hele premisset for at Army of the Dead er skumle og en trussel har jo vært helt fånyttes om de var avhengige av en drage for å komme seg igjennom muren.

 

Den hadde fortjent litt mer enn et par minutter hvor Night King kommer flyvende på en drage og maltrakterer en del av muren på noen få minutter. Men dette er nok et resultat av at de har dårlig tid, scenene er svinedyre da det ekstra mye CGI involvert i scenene ved muren og når det også skal kombineres med Army og the Dead, drager og det hele så ønsker de vel å få det gjennomført på en så kostnadseffektiv måte.

 

Tumultene i Winterfell mellom Sansa, Arya og Baelish blir også skadelidende av dårlig pacing. Det er vel første story point i serien hvor det aktivt benyttes "kameratriks" for å få oss til å tro at det er langt større gnisninger mellom Sansa og Arya enn hva som var tilfellet. De har tydeligvis forsøkt å lure Baelish fra starten av, men på grunn av at vi har fått kameravinkler og scener som ikke viser oss eller indikerer at Baelish er i nærheten når de utspiller seg så er det vanskelig for oss å tolke scenene korrekt. Så vidt jeg kjenner til så har vi få scener, situasjoner og dialoger som har blitt utført på denne måten tidligere i serien.

 

Det er jo også litt synd for Baelish som karakterer at han går ut på denne måten. For på grunn av forhastet pacing og relativt svakt scripts så fremstår jo ikke Baelish som en mester av schemes som han har vært igjennom hele serien og som er det som har fått han til å bli en så sterk karakter i dette universet generelt. Dialogene hans og måten han fremstår i sitt forsøk på å splitte Sansa og Arya er jo ikke nærheten av samme nivå som han har holdt seg på tidligere i serien og virker jo på så måte "out of character".

 

Nå syntes jeg også det er litt rart at karakterer som Sansa og Arya skal klare å utspille en karakter som Baelish, men i og med at de dro inn Brandon som endel av "rettsaken" i forrige episode så regner jeg med at han var en nøkkelspiller og at de ikke hadde klart det uten han og hans evne til å gjennomskue alt Baelish har gjort opp igjennom. Dette legger vel også opp til at Arya tar ansiktet til Baelish og vil bruke dette for å komme seg inn i King's Landing i siste sesong.

 

 

Men alt i alt en veldig god avslutning på sesongen! Men det er vel ingen som helst tvil om at hele "suicide mission" opplegget fra forrige episode hadde kun et eneste formål, og det var å gi Night King en drage så han kunne bruke denne på muren. Fremstår som en utrolig billig måte å gjennomføre ting på og jeg er ekstremt spent på om det vil samsvare med bøkene overhodet for det virker helt klart som noe Weiss og Benioff har klekket sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...