Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Tyrion med to valg inne hos Cersei: konspirere mot Danny og redde hele menneskeheten. Eller være lojal, men la alt som lever bli drept fordi han nektet å hjelpe Cersei i noe som er helt betydningsløst for menneskeheten i det store bildet.

 

Så yeah, tro Tyrion så weird ut utenfor rommet til Danny fordi han har gått med på noe craycray sammens med BigSis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var en episode av et helt annet kaliber enn den forrige. Her er vi tilbake i god, gammel GoT-form.

 

Utfallet i Littlefinger-saken tok meg på senga (mye pga Littlefinger alltid er den beste til å drive renkespill), det samme gjorde Cerseis dobbeltspill (jeg gikk utfra at Golden Company-planen var lagt død), Jamie hadde et gjennombrudd ift Cersei og scenene med Theon understreket virkelig hvilken fantastisk karakterutvikling denne karakteren har hatt - sammen med Jamie er han en av karakterene som har hatt sterkest karakterutvikling.

 

Det eneste jeg ikke likte var scenen hvor dragen ødela muren. Det gjorde det bare enda mer åpenbart at hele sekvensen med Jon og co. bortenfor muren var å sikre White Walkers en drage slik at de kan komme seg over muren uten at man må lage en stor beleiringsscene der de klatrer over eller bryter gjennom, spesielt mtp at Cersei uansett ikke lot seg overbevise om å dra nord selv om hun fikk sett zombien. Denne ekspedisjonen kom det med andre ord ingenting ut av bortsett fra at White Walkers fikk seg en drage og noen overflødige karakterer døde.

 

Det er en veldig god ide å la White Walkers ha en drage, men dette kunne man fint ha ordnet på en mer troverdig måte under selve slagene som jeg går utfra kommer senere. Jeg synes også at en scene der zombiene rett og slett tar muren med overlegne antall ville ha vært mer spektakulært og passet bedre med hva slags type hær dette er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke sikker på om jeg kjøper den. For det første så virker Cersei sin "Familie og huset" unnskyldning litt hul etter disse 7 sesongene, og for det andre så ser jeg ingen logikk i at hennes barn skal ha noe med Daenerys å gjøre, når Lannisters ikke er blodsarvinger av tronen.

 

Forstår at den tankegangen begynner å bli litt gammel, men det er igjen den største kjerneverdien Cersei har. Familien går foran alt. Om noe så har den bare blitt forsterket gjennom årene. Så jeg tror hun gjør alt for å redde familien og å sikre at de har kontroll på Westeros. 

 

Ligger ingenting i teorien at  Dany skal ta Cerseis barn osv da. Helt usannsynlig.

Lenke til kommentar

Fortsatt ingen som tror at the night king hadde planlagt en felle sist episoden?

Det eneste de trengte for å komme igjennom muren var tross alt en drage, og de lever på den andre siden. Genialt og utspekulert plan for å få tak i en.

Ja,jeg tror oppriktig det var en planlagt felle.

Lenke til kommentar

 

Ja, det blir litt Deus Ex Machina, igjen.

 

Det er ikke Deus Ex Machina. Det hadde i så fall vært Diabolus Ex Machina, og det er streng tatt ikke en trope i denne sammenhengen. En god tommelfingerregel for å skrive en god historie er å ikke la hell utgjøre om hvorvidt en person slipper unna en hendelse, men uhell skal alltid innlede en hendelse.

 

Jeg vet ikke hva den spesifikke tropen er, for jeg bryr meg ikke om det.

Alt jeg vet er at det var Damn Convenient at gjengen til Jon ble oppdaget når de fanget den wighten.

Det var Damn Convenient at de ble fanget på det eneste stedet i the north hvor de fikk tid til å sende et brev.

Det er Damn Convenient at Gendry ikke ble tatt.

Det var Damn Convenient at han ble oppdaget når han kom til veggen.

Det var Damn Convenient at ravnen kom frem til Dany.

Det var Damn Convenient at Dany rakk fram i samme øyeblikk som WWs oppdaget at isen var sterk nok til å holde dem.

Det var Damn Convenient at Night King traff med det spydet han kastet. 

Det var Damn Convenient at Night King hadde kjettinger klare for å få opp dragen. 

Det var Damn Convenient at ingen av de delene som gjorde at dragen klarte å fly ble skadet i fallet, under isen, eller i operasjonen for å heve dragen. 

Det var Damn Convenient at ingen av de delene som gjorde at dragen klarte å skyte ild ble skadet i fallet, under isen eller i operasjonen for å heve dragen.

Det var Damn Convenient at dragen plutselig hadde forandret type ild slik at den ikke eksploderte første gang den prøvde seg etter å ha bli gjennopplivet.

Og det var Fucking Convenient at drageilden var The Only Thing som kunne rive muren. 

 

Folkens: Grunnen til at kjemper klarte å knuse døren til The Wall tidligere, var at de var LEVENDE kjemper. The Wall er beskrevet mange ganger som magisk, og som å bestå av "mer enn is". Den måtte faktisk fysisk rives for at den skulle slutte å funke.

Lenke til kommentar

En fantastisk sesongavslutning! Gler mej til sesong 8 :D

 

Hørt mye snakk om at sesong 8 ikke kommer før 2 år og at episodene er planlagt å være rundt 2 timer lange. Er dette fortsatt spekulasjoner eller er det bekreftet/avkreftet?

Ingenting er bekrefta så vidt eg har fått med meg. Dei har sagt at episodane kan bli "feature length", utan at det seier så mykje. Når S8 kjem ut avheng av når dei kjem i gang med å filme sesongen og kor lang tid det tar. Dei vil nok sannsynlegvis få den ut neste år, men 2019 er eit alternativ dersom ting drar ut i tid.
Lenke til kommentar

Dette var noe helt annet enn forrige episode, ja. Mange mer personlige dialoger, Tyrion var Tyrion igjen, Arya og Sansa viser at de har blitt eldre, og endelig får vi litt Bran igjen. Synes også møtet mellom Cersei og Daenerys var forfriskende bra i forhold til det jeg forventet (eller fryktet). 

 

Absolutt blant de beste episodene jeg har sett av serien, med variasjon av forskjellige plott/sideplott, og et par overraskende vendinger. Synes også siste scene med WW var pompøs, men av det gode slaget - vi vet jo hvor sterke den gjengen er, men den fulle makta til Night King har vel bare vært synliggjort ved enkelte tilfeller. 

 

Må si Jons "nye" navn tok meg litt på senga, hadde ikke tenkt så mye i de banene at han fikk et navn før Lyanna døde. At Littlefinger ble kverka før han egentlig hadde klart å skape særlig mye uro i nord var vel også en liten overraskelse, men på mange måter greit, da han nok har spilt sin rolle i serien. Theons lille revansje var også helt nydelig. 

 

Sesong 8 kan vente akkurat lenge nok til at den sys sammen med absolutt kvalitativ perfeksjon - men helst ikke noe lengre enn det :w00t:

Lenke til kommentar

Sesong 8 kan vente akkurat lenge nok til at den sys sammen med absolutt kvalitativ perfeksjon - men helst ikke noe lengre enn det :w00t:

 

Tror du fort kan bli skuffet med så høye forventninger. Det er mye som skal avklares i neste sesong og mtp en del av løsningene som er blitt valgt i denne sesongen tror jeg vi må forvente hvertfall littegrann Hollywood-faktor.

Lenke til kommentar

Var drageilden det ENESTE som kunne bryte muren? Når ble det sagt?

 

Drager er vel ganske heftig bygd så det at vingene ikke knakk når den landa i og ble heva av vannet henger jeg meg ikke opp i. Ei heller at Gendry ikke ble tatt når resten av gjengen ledet WW en annen vei enn den han løp og hære går forholdsvis samlet.

 

Og jeg henger meg IHVERTFALL ikke opp i at han ble oppdaget når han kollapset foran inngangen på muren som er bemannet 24/7 og hvor de konstant speider etter om det kommer folk. Vet du hva Convenient betyr? ?

 

Du henger deg opp i ting bare for å henge deg opp i ting og det tar åpenbart fra deg gleden av serien. Og det tar gleden fra alle andre som sitter å leser også.

 

WW trenngte ikke en drage for å komme over muren. Da hadde ingen brydd seg om å kjempe mot dem fordi de aldri hadde kommet forbi. De kunne klatra over, gått rundt på isen, og gudene vet hva. Men så kom det en drage, de benytta sjansen, fikk den og gønna på.

 

 

Jon Snow overlevde pilene til Ygritte, The Hound overlevde rundjulingen fra Brienne, Tyrion ble smuglet ut av cella før han ble henrettet, Arya overlevde og bli stabba i magen, Jaquen Harghar var på rett sted til rett tid x-antall ganger, The Vale kom akkurat når Jon Snow holdt på å tape Battle of Bastards, Bran overlevde fall fra ett tårn og x antall år nord for muren.

 

Serien har brutt sine egne "realistiske" regler hele tida.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...