Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

plankeby skrev (1 time siden):

Fordi den var dyr (kostet mye å kjøpe) ... 

 

Også kjøpte de den, alt for 15 minutter. Personlig hadde jeg ikke kjøpt den, men de har rett, det er mange turistfeller som har vanvittige priser for noe som holder en kvalitet som ikke hører hjemme noe sted, mer eller mindre utpressingspriser, kjøp her eller på sjappa en kilometer nedi gata, også må man betale inngangsbillett igjen, men nistepakker er fremdeles lov da. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
skaftetryne32 skrev (8 timer siden):

Også kjøpte de den, alt for 15 minutter. Personlig hadde jeg ikke kjøpt den, men de har rett, det er mange turistfeller som har vanvittige priser for noe som holder en kvalitet som ikke hører hjemme noe sted, mer eller mindre utpressingspriser, kjøp her eller på sjappa en kilometer nedi gata, også må man betale inngangsbillett igjen, men nistepakker er fremdeles lov da. 

Det artige eller merkelige er jo at dette kommer som hovednytt øverst på forsiden av riksdekkende avis. Med overskrift om sjokk. Vi har det veldig bra i glasurkaka Norge.  Vi har en generasjon som er så sensible i Norge at vi får sjokk av alt. - Og er ekstremt lett krenkbare. Ikke rart utlendinger ser på oss som et ynkelig folkeslag. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Det er sikkert teit å irritere seg over Facebook, men sånn har det blitt. Da de startet var det en artig måte å holde seg litt oppdatert på hva folk du ikke snakket med så ofte holdt på med, og kanskje da også ta opp kontakten igjen ved å kommentere på hverandres innlegg. 

Fast forward til i dag. Feeden min er fylt opp av annonser, tilfeldig drit fra sider jeg ikke følger men som er "anbefalt for meg", og nyheter (min feil som følger et par aviser). Vennene mine legger fortsatt ut ting nå og da, men jeg har ikke sjans til å se det uten å søke dem opp. Det er jo helt dustete. 

Så at Aftenposten hadde en artikkel om dette i går, at "vennefeeden" var flyttet til en egen del i appen. Den fant jeg, etter litt leting. Det blir ikke til at man gjør det hver gang. På desktop aner jeg ikke hvor jeg skal klikke. 

Hadde det ikke vært for at det er gunstig å være med i noen grupper der pga. skole og fritidsaktiviteter, så hadde jeg slettet kontoen nå. Tenk å føkke opp produktet sitt så til de grader, i jakten på ekstra annonsekroner. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (6 minutter siden):

Det er sikkert teit å irritere seg over Facebook, men sånn har det blitt. Da de startet var det en artig måte å holde seg litt oppdatert på hva folk du ikke snakket med så ofte holdt på med, og kanskje da også ta opp kontakten igjen ved å kommentere på hverandres innlegg. 

Fast forward til i dag. Feeden min er fylt opp av annonser, tilfeldig drit fra sider jeg ikke følger men som er "anbefalt for meg", og nyheter (min feil som følger et par aviser). Vennene mine legger fortsatt ut ting nå og da, men jeg har ikke sjans til å se det uten å søke dem opp. Det er jo helt dustete. 

Så at Aftenposten hadde en artikkel om dette i går, at "vennefeeden" var flyttet til en egen del i appen. Den fant jeg, etter litt leting. Det blir ikke til at man gjør det hver gang. På desktop aner jeg ikke hvor jeg skal klikke. 

Hadde det ikke vært for at det er gunstig å være med i noen grupper der pga. skole og fritidsaktiviteter, så hadde jeg slettet kontoen nå. Tenk å føkke opp produktet sitt så til de grader, i jakten på ekstra annonsekroner. 

1. Det er alltid lurt å trykke på [...] ved siden av poster du ikke vil ha, og så trykke "Skjul innlegg". Algoritmen justerer seg ihht det.

2. Slå også av alle notifications på grupper du er med i, slik at du ikke får oppdateringer fra dem i feeden, men at du aktivt må gå inn på gruppesiden.

3. Slumre ting i 30 dager hvis du blir lei av stadige oppdateringer.

4. Trykk "slutt å følge" hvis du ikke orker å få ting fra en person/gruppe/fanside i feeden din. 

5. Trykk "Hvorfor ser jeg dette?" for å forstå hvorfor du ser ting du ikke skjønner.

6. Ha en adblocker i browseren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøver noen av disse punktene (skjul, slumre osv), men det er som å kjempe mot vindmøller. Facebook har sikkert tusen millioner sider og grupper med søppel, og om jeg skjuler fem får jeg bare åtte nye.

Det med adblocker - jeg har det, men er det noen av dem som klarer å filtrere ut innleggene merket med "sponset" altså?

I grunnen er det den "foreslått for deg" funksjonen som irriterer mest. Algoritmer vil aldri bli gode nok til å kunne pinpointe at jeg a) er norsk b) liker fotball men c) faktisk ikke er interessert i hva Erling Haaland sa i et eller annet intervju forrige uke.

Eller, "vi ser du er med i en gruppe som diskuterer rock og metal, her har du tjuetre tilfeldige sider og grupper som også diskuterer musikk, det er sikkert interessant for deg". Nei, det er ikke det!

 

 

Endret av :utakt
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Prøver noen av disse punktene (skjul, slumre osv), men det er som å kjempe mot vindmøller. Facebook har sikkert tusen millioner sider og grupper med søppel, og om jeg skjuler fem får jeg bare åtte nye.

Det med adblocker - jeg har det, men er det noen av dem som klarer å filtrere ut innleggene merket med "sponset" altså?

I grunnen er det den "foreslått for deg" funksjonen som irriterer mest. Algoritmer vil aldri bli gode nok til å kunne pinpointe at jeg a) er norsk b) liker fotball men c) faktisk ikke er interessert i hva Erling Haaland sa i et eller annet intervju forrige uke.

Eller, "vi ser du er med i en gruppe som diskuterer rock og metal, her har du tjuetre tilfeldige sider og grupper som også diskuterer musikk, det er sikkert interessant for deg". Nei, det er ikke det!

Enig at det er litt jobb og annoying i begynnelsen, men jeg har vært stringent og konsekvent, og skjult, snooza og slettet en masse. Og nå er feeden min blitt veldig bra, må jeg si. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (9 timer siden):

Det artige eller merkelige er jo at dette kommer som hovednytt øverst på forsiden av riksdekkende avis.

En nettavis fungerer ikke som en papiravis, det nyeste havner øverst og hvis folk klikker på det så blir det der en stund, dette er ikke avisenes skyld. 

 

plankeby skrev (9 timer siden):

Ikke rart utlendinger ser på oss som et ynkelig folkeslag. 

Det er nok først og fremst du som sliter med disse følelsene, typisk projeksjon, no offense, men jeg kjenner ikke til disse holdningene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (6 minutter siden):

En nettavis fungerer ikke som en papiravis, det nyeste havner øverst og hvis folk klikker på det så blir det der en stund, dette er ikke avisenes skyld. 

 

Det er nok først og fremst du som sliter med disse følelsene, typisk projeksjon, no offense, men jeg kjenner ikke til disse holdningene. 

Har du prat med Irakere, Syrere og Afghanere? 😊 De forstår ikke hvordan vi kan bli så raskt krenket. Det er jo nok av bloggere og andre som blir krenket på andres vegne også, uten at de det gjelder har følt seg krenket. Fokus på psykisk helse osv er bra. Men det kan gå litt for langt også. Særlig når bloggere og andre i sosiale media bruker krenkelse og sjokk for å skape egisentriske klikk og oppmerksomhet. Mye røyk uten ild. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (Akkurat nå):

Har du prat med Irakere, Syrere og Afghanere? 😊 De forstår ikke hvordan vi kan bli så raskt krenket.

Og jeg forstår ikke hvorfor de blir så fort krenket, hva er forskjellen ? Forskjellige kulturer blir krenka av forskjellige ting, men en ting er sikkert folk blir krenka av saker å ting, prøv å fortell dem at muhammed var en pederast og et rasshøl og de blir krenka fortere enn svint.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gaea skrev (1 time siden):

At Rampelyset eksisterer. Er så mye stygge spekulasjoner der, og kvinnfolk som hauser hverandre opp på å spre dritt til offentlige personer. 

Kvinneguiden? Har vært innom der og lest litt, helt tragisk. 

Endret av :utakt
Lenke til kommentar
:utakt skrev (16 minutter siden):

Kvinneguiden? Har vært innom der og lest litt, helt tragisk. 

Jepp. Det er mye som er tragisk der, men spesielt den delen er ille.  Virker som det er slags mobbekultur. Noen ganger har jeg vært innom noen tråder og sjekket ut disse offentlige personer som de diskuterer (dersom jeg ikke kjenner til de fra før), og det er så sykt overdrevet. Snakk om å tolke folk i verst mulig mening, lage fem høns av en fjær, og jeg forstår ikke hvordan folk har samvittighet til dette. Hadde kritikken vært konstruktiv, fair, men når det går på f.eks. utseendet til offentlige personer så merker jeg at det er noe folk burde holdt seg for god til.

Lenke til kommentar
Gaea skrev (3 minutter siden):

Jepp. Det er mye som er tragisk der, men spesielt den delen er ille.  Virker som det er slags mobbekultur. Noen ganger har jeg vært innom noen tråder og sjekket ut disse offentlige personer som de diskuterer (dersom jeg ikke kjenner til de fra før), og det er så sykt overdrevet. Snakk om å tolke folk i verst mulig mening, lage fem høns av en fjær, og jeg forstår ikke hvordan folk har samvittighet til dette. Hadde kritikken vært konstruktiv, fair, men når det går på f.eks. utseendet til offentlige personer så merker jeg at det er noe folk burde holdt seg for god til.

De klassiske sladrekjerringene har funnet et nettsted der de kan møtes. 🙂

Lenke til kommentar

Det nye designet til finn.no.

Man kan gå inn i ulike "kategorier" fra forsiden, men det er ingen måte å filtrere på etterpå. Det står heller ikke noe om hvor man er i hierarkiet når man klikker på disse, hvis man ønsker å komme seg til kategorien på vanlig måte slik at man får filtrering. For meg blir dette dermed bare ubrukelig støy.

Sikkert for å bli mer lik TikTok eller lignende, der folk bare hjernedødt vaser rundt uten mål og mening. Når jeg er på finn er det for å søke på spesifikke ting jeg ønsker å kjøpe, og filtrering er helt essensielt.

Hvis de skulle endre på noe burde de heller legge til flere filtreringsfelter for lettere å finne det man er ute etter.

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vinboks skal drikkes opp på få dager.
Jeg merker ihvertfall en stor smaksendring etter bare en dag.
Derfor kjøper jeg som regel bare flasker, så den kan bli drukket opp på en kveld. 
En flaske holdt i massevis, men idet den ble tom, så hadde jeg lyst på en til.
Iogmed at det ikke ble en til, så ble det vann, og dermed ikke noe fyllesyk dagen etter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...