Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 09/26/21 in Posts

  1. 9 points
  2. 8 points
    Det hadde vært ryddig å oppgi innledningsvis hvilke bånd man har til olje og gassnæringa. Med mindre jeg forveksler forfatter med hans navnebror sitter han ifølge Wikipedia som styremedlem i et gasselskap.
  3. 8 points
  4. 7 points
    Artikkelen linker til NRK der man finner mer tallmateriale fra SVV. Blant annet denne tabellen:
  5. 6 points
    Jeg synes hele klimadebatten bør reduseres til hvilke bindinger deltagerne har og teorier om hva slags egeninteresse de har i å mene det de mener. Da slipper man å sette seg inn i argumenter, finne svakheter i dem og komme med sine egne. Mentale aktiviteter som dagens samfunn setter mindre og mindre pris på, sikkert fordi det er litt slitsomt. Bedre å skrive "Olje er dumt" på en plakat og brøle utenfor Stortinget. Mon tro hva slags bindinger de har de som jobber for FNs klimapanel ? Kan det tenkes at deres inntekt til en viss grad er avhengig av at man planter en forestilling i befolkningen om at verden er på vei mot stupet? Hva med MDG? Bør man bare avvise alt de sier fordi de bare prøver å skremme inn noen stemmer slik at de kommer over sperregrensen og får flere på fet stortingslønn? Jeg vet ikke. Kanskje TUs moderatorer kan velge for oss? Bindinger eller argumenter? Hva bør stå igjen i denne debatten?
  6. 6 points
    Kommentaren min handlet ikke om sannhetsgehalten i det forfatter skrev, men om hans og TUs kredibilitet.
  7. 6 points
    Du fikk vel lagt inn en forhåndsbestilling hos CDON nå tidligere i uken? 😛 Hvor mange sjangser trenger du egentlig?
  8. 6 points
    Så hvis en av knottene under bordbeina ramler av så kjøper du nytt bord? Eller dekkene blir utslitt på bilen så blir det ny bil? Du trenger ikke mekke selv for at reparerbarhet skal være en fordel. Kan du leverer bordet, bilen eller PCen til en bedrift borti gata og få en reparert eller oppgradert tilbake i stedet for å måtte kjøpe nytt så er det en kjempefordel. I hvert fall for oss som tror vi bare har én jordklode.
  9. 6 points
    Personlig håper jeg at alt av nysalg på mopeder og scootere på fossilt brensel blir forbudt innen 2025. Å ligge etter en scooter som blåser blårøyk er som å sitte i et gasskammer med garantert hodepine og småkvalme frem til lunsj. Det er helt opplagt at disse skulle vært elektrifisert allerede. Fossilt brensen bør kun være lov fra 600cc på gateregistrerte sykler hvor alt ellers er innenfor gode miljøkrav. Det er for meg helt uforståelig at man ikke har tatt tak i luftforurensing fra mopeder og scootere for lenge siden. Der er man på tidlig 1980-tallet fortsatt.
  10. 5 points
    Det er en grunn til hvorfor man har habilitetsspørsmål i de fleste viktige saker, nettopp pga. interessekonflikt eller andre bånd som gjør at man ikke objektivt kan behandle eller uttale seg om saker. Er som å spørre mennesker som har mistet foreldreretten til sine barn om å uttale seg om barnevernet, eller å be Amundsen uttale seg om konas sak. Artikkelforfatter har i en årrekke hatt tette bånd og jobbet i tilknytning til olje, og har etter denne perioden kommet med til dels diskutable artikler her på TU med tydelig forutinntatt meninger. Så klart, en skal ikke sable ned uten å høre argumentene, men denne runddansen med til dels sterkt forutinntatte meninger og kilder av lav kvalitet har vi hatt lenge nok nå til å faktisk være litt strenge.
  11. 5 points
    Støyforurensing er en av de store helseutfordringene vi har i et urbant miljø. Det skal ikke kimses av.
  12. 5 points
    Jeg forstår at du har samme mentalitet som bakstreverske mellomlederne som ikke evner å se fordelene med dette og er avhengig av å ha folk rundt deg til enhver tid for å gjøre jobben din.
  13. 5 points
  14. 4 points
    Dere har deres helt egen tråd for galskapen deres. Jeg vil anbefale deg å ta vrøvlet dit over i den tråden. Der finner du også strikkeoppskrifter på tinnfolyehatter, og hvordan du kan dukke unna 5G stråling like kult som Neo dukket unna kuler i Matrix. Lykke til
  15. 4 points
    Ta ballen og ikke mannen. Jo, er jo det jeg sier? Det å måle god/dårlig sjåfør basert på en aksellerometer er noe GM har gjort ei stund allerede. Det fungerer dårlig. Der man får beskjed om å kjøre mer forsiktig så har ikke systemet sett at man bremser hardt pga en mulig risiko. Feks et dyr som står i grøftekanten, eller en fotball noen kan finne på å løpe etter. Hvis du opplever at FSD Beta ryker ei uke pga du prevantivt sakker ned farten ved mulig farlige situasjoner så straffer du gode sjåfører istedenfor, og de som ikke så ballen eller dyret blir belønnet selv om situasjonene går greit ei majoritet av gangene. Tesla har ikke løst autonomi, det er tydelig der de deiser inn i politi og brannbiler? Hvordan skal systemet dømme gode sjåfører og dårlige sjåfører når det i seg selv er en dårlig sjåfør som krever deg til lokal Fallback? Det er større sannsynlighet for ferdsel i ruset tilstand med dette ja. Man trur jo at bilen klarer seg av seg selv jo bedre det blir. Se Twitter kommentarene etter uhellet nå sist. Folk spørr hvorfor i allverden sjåføren havnet i buret og spør hva poenget så er med Full Self Driving. Det er åpenbart at "autonowashing" er i full kraft hos folk flest.
  16. 4 points
    Kan hende du prøver for hardt og ubevisst har gitt inntrykk av å være desperat og trengende. Noe jeg antar er blitt verre over tid. Prioriter deg selv, familie, venner og hobbyer i stedet. Ikke vær så jævla tilgjengelig bare fordi et ukjent kvinnemenneske skulle vise litt interesse et lite øyeblikk. Vær opptatt med ditt og ta deg tid inniblant til å svare, om noen av det andre kjønn skulle sende en melding. Kort oppsummert: Gi mer f.
  17. 4 points
    Feil. Sadisme er å få glede av å påføre andre lidelse og ydmykelse. Skadefryd er et mye bedre uttrykk her, som fivebigcities helt korrekt påpeker.
  18. 4 points
    Hva i alle dager betyr det for saken om Nordeng sitter i styret i et gasselskap? Det kan jo være at han derfor har peiling på hva han snakker om i motsetning til de fleste av våre "klimahysterikere". Det han sier er riktig, og kan kontrolleres i alle retninger. Men i vår nasjonale debatt om klima er ikke fakta og tall viktige, der er det synsing og meninger som teller.
  19. 4 points
    Dette handler ikke om politikere, dette er idioter. Det er nettopp på grunn av slike idioter vi er nødt til å ha et idiotisk byråkrati. Derfor er det 1 meter, og ikke bare hold avstand. Derfor er det maks 10 personer, og ikke begrens antall besøkende,++ Idiotene forstår ikke formålet, og må har rigide regler å forholde seg til. Men det har jo IKKE vært stengt. Byen har vært åpen lenge, og folk har vært ute HVER eneste helg. Jeg fatter ikke hva folk snakker om bår de sier at «endelig åpner Norge». Siste året har jeg; flydd, ferge, show, kino, restaurant, kafé, pub, treningssenter, shoppingsenter, hotell, jobb, konsert, bilferie, telttur, svenskehandel, konfirmasjon, bryllup, dåp,+++++ Hva har vært stengt????
  20. 4 points
    For et sammensurium! Gass har til nå vært vinneren, og Norge og Russland tjener godt på det. Russerne posisjonerer seg imidlertid bedre for fremtiden, og har knapt utgifter til leting for å holde denne posisjonen i overskuelig fremtid. Og Kina bygger nye kullkraftverk med høyere virkningsgrad enn de gamle. Samtidig bygger de ut fornybar tilsvarende resten av verden tilsammen, og bygger et titalls nye atomkraftverk per nå. Vinneren i Kina er altså fornybar kraft, ikke kull som er "nødløsninger", ikke en satsning. Ungdomsledigheten i Norge den høyeste i Nord-Europa utenom Sverige, og ligger på ca. 15%, EU-snitt er ca. 16%. Tyskland og Danmark ligger på ca. 8% osv., men dette har lite med energikilder å gjøre. Vi vet at asiatene og hele Vesten, med unntak av Norge og tildels Storbritania og Nord-Amerika jobber målrettet for uavhengighet av olje/gassleveranser fra politisk turbulente oljenasjoner. Iran, Irak, Libya, Venezuela, Syria, alle med betydelige olje/gassresurser er knapt i markedet, og det førte heller ikke til mangel i verdensmarkedet. Men det gav kanskje en boost for kull? Det er imidlertid liten tvil om at fremtiden handler om fornybar-utbygging og lokal energiproduksjon basert på sol, vind og vann. Og selvfølgelig i kombinasjon med moderne kjærnekraft som er langt sikrere enn de ca. 450 verkene som er i drift i dag! Norsk satsing på "Blått hydrogen" ovenfor EU er et feiltrinn, og LNG er et energisluk om man skal håndtere utslippene i tillegg. Samt å be befolkningen om å betale for alt dette. Når Baiden-administrasonen velger å fortsette å subsidiere oleindustrien, så er det av politisk nødvendighet og ikke et opplyst valg. Men det blir naturligvis en midlertidig løsning, også for USA.
  21. 4 points
    Bærbare som ikke kan repareres eller oppgraderes med f.eks nytt OS bør komme med advarsler a la røykpakker. Det samme gjelder veldig mye annen elektronikk. Eventuelt at reparerbarhet vurderes etter en standard sånn at maskinen kan få en stor og tydelig F på reparerbarhet. Den i artikkelen ville kanskje fått en A++.
  22. 4 points
    Uansett med tanke på alt det røret som var i natt burde nok regjeringen ha latt gjenåpningen gjelde fra mandag kl 8 eller noe sånn sett i retrospekt.
  23. 4 points
    Tror ikke det er noen her inne som gjør tiltak for å hindre besviming i et folkekaos, så å kalle dem idioter fremstår som litt arrogant. De fleste som var ute i går var nok forberedt på kaos og folkemengder, men hvem tåler ikke det?
  24. 4 points
    Alle andre: Proffe sjåfører(du vet med opplæring og lønn) tester selvkjøringsfunksjoner slik at kundene får et produkt som ikke er livsfarlig. Tesla: Kunde betaler $10 000 for det ikke-eksisterende produktet Level 5 selvkjøring Gå gjennom den nedverdigende opplevelsen å bli overvåket og vurdert på ubestemt tid for å få tilgang til en betaversjon av en Level 2 førerassistent som man allerede for 3 år siden har betalt for. Være gratis testsjåfør for verdens rikeste mann. Nervene i helspenn fordi autonomiens svar på sjimpansen Julius når som helst kan vrenge inn i fotgjengere og fortauskanter og som ubetalt testsjåfør tar du all risikoen selv for å prøve å forhindre det. Her det nok å ta tak i for å holde en hærskare av sosiologer, sosialantropologer og psykologer engasjert i åresvis. Og det er bare toppen av isfjellet.
  25. 4 points
    Jøss, finnes det virkelig noen som går på bløffen at det er myndighetenes godkjenning som står i veien for Teslas selvkjøring? Det at disse bilene ikke klarer å detektere en parkert semi-trailer eller forsøker å kjøre ned fotgjengere har absolutt ingen ting med saken å gjøre? Den største verdien til Teslas FSD er kundelista. En oversikt over hvilke godtroende mennesker som er villig til å betale $10 000 for noe som enhver med to hjerneceller vet aldri vil bli realisert, må være en gullgruve for ethvert svindelselskap.
  26. 4 points
    Du glemte å nevne Tetris i dette innlegget....🙄
  27. 4 points
    Premium. LOL. I følge rapportene er den nye Model S å sammenligne med en blodtrimma olabil med interiør som løsner og flere som har opplevd at bilen bare døde rett etter at de fikk den. (En av dem eksploderte.) Og når de henvender seg til servicesenteret så vil det ta ukesvis å reparerere og ingen lånebil, men kuponger for Uber slik at man kan få den store premiumfølelsen av å bli ratta rundt av en 20-åring i en ti år gammal Prius. Ikke verst det etter å ha overført 1,3 millioner til Musks lommebok. Man skulle tro at de endelig hadde fått skikk på kvaliteten etter å ha produsert denne modellen i 10 år. Men Tesla er Tesla og læringskurven er flat. Å sammenligne EQS med en Trabant ville gitt omtrent like mye mening. Ellers er jeg enig i at det er altfor mye skjerm i denne Mercedesen. De fleste andre har hoppet av vrangforestillingen om at alt skal være på skjerm og har fysiske kontroller for klima og andre viktige funksjoner.
  28. 4 points
    Enten så er du ikke i stand til å være alvorlig... eller så sliter du med noe annet i tillegg. Fortell meg kjære vene, HVORDAN jeg skal ha egen erfaring å ha overlevd alle de 100-vis eller 1000-vis av nestenkollisjonene du kan se på videoene jeg snakket om da? Mener du jeg skal ha personlig erfaring av å bli nesten rear-ended av en lastebil alle de gangene? Herre min Jesus ha nåde til til deg, altså. Jeg har om du må vite - opplevd direkte nødbremsing 1 gang da jeg ble avskjært, fått akutt filskifte/nødbremsealarm av å bli stygt forbikjørt, samt opplevd en slags ABS-lignende varsel fra pedalen ved at en fotgjenger plutselig kom ut i veien (men ikke så akutt at nødbrems/nødmanøver ble utført). Nå skal jeg ikke skryte på meg å være den beste sjåføren på 4 hjul, men TAKK OG LOV at jeg må faktisk henvise til andres ekte eksempler på YT av hvordan folks liv/kjøretøy blir spart av den ufattelig gode elektronikken/softwaren Tesla har laget, og ikke mine egne! Bortsett fra den patetisk svake ad hominem som du ikke fikk til i det hele tatt, så antar jeg at snutten jeg snakket om den så du ikke. En av veldig mange som finnes der ute.
  29. 4 points
    Hahah Dagbladet altså ser ut til å krisemaksimere det her også. NRK.no med langt mer edruelig beskrivelse på tingenes tilstand. Dagbladet har gjennom pandemien vist seg å være en skikkelig møkkablekke, dvs de var det før også men da skrev dem jo om flått og huggorm og sånne ting som ingen tok seriøst.
  30. 4 points
    Selv om nok mange kan synes denne type motorlyd er god motorlyd så er jeg uenig, god motorlys kommer fra store motorer gjerne på mere en 100 liter og med en ytelse på mere en 4 sifret antall hestekrefter og gjerne med høyere startsiffer en 1 og disse finner du ikke langs veien. Jeg våkna ei sommernmatt av godlyd borti skogen og det var et gult DI3 lokomotiv med noen arbeidsvogner hengende etter og det må jeg faktisk innrømme var hyggelig. Du må gjerne kalle meg en grinebiter og til det sier jeg takk på vegne av oss grinebitere.
  31. 4 points
    Flaut å være norsk når man ser dette i utenlandsk media.
  32. 4 points
    Hva skal man si, det er virkelig surrealistisk at det fortsatt finnes folk som tror at Bitcoin har noen som helst slags mulighet til å erstatte valutaene som er i bruk i dag. Bare for å kunne konkurrere med VISA må transaksjonsraten øke med ca 800-gangeren (se https://cryptonews.com.au/5-bitcoin-transactions-accounts-for-1700-transactions-in-visa). Pga. at man støter opp mot fysiske begrensninger om man prøver å justere på transaksjonsraten ved å øke størrelsen på blokkene eller hvor ofte man produserer nye blokker er ikke dette noe som er mulig å få til uten fundamentale endringer i Bitcoin algoritmen. Når man så i tillegg har et ressursforbruk som er helt hinsides alle grenser bare for å få gjennomført en håndfull transaksjoner pr dag - det er som om man skulle klippe gress med saks og kaste saksen for hvert gresstrå.
  33. 3 points
    Eller kanskje de fant ham, men sjekket ham tidlig ut av saken? "Elvis" (trolig et kallenavn, derfor anførselstegn) er med all sannsynlighet uskyldig i denne saken. Men for å hevde at Jan Helge og Viggo nødvendigvis må ha diktet ham opp for å villede politiet, må man late som at man ikke vet hvordan rykter, som fenomen, fungerer. Jeg tror vi med trygghet kan anta at Brækhus (som har tilgang til alle sakens dokumenter) vil imøtegå Sjødins påstand om at politiet var kjent med "Elvis" (trolig kallenavn), da Brækhus fremdeles ikke virker å ha skjønt at jobben hans ikke er å prosedere mot Viggo, men heller å bistå de pårørende nå som de er i ferd med å bli kjent med fenomenet "kognitiv dissonans" til en grad de færreste av oss vil være i nærheten av å oppleve. Hver dag som går uten at Brækhus tar til motmæle, bør styrke følelsen din av at dette kanskje ikke er åsen å dø på.
  34. 3 points
    Er det fakta du vil ha? Fakta er allerede på bordet i form av siste rapporten fra FNs klimapanel. Den er laget av verdens fremste forskere i sine fag. Vitenskap er det beste verktøyet vi har for å tilnærme oss sannhet. Det er konsensus blant disse forskerne om at vi har dårlig tid på å omstille oss, for å kunne unngå de verste klimaendringene. Alt som går imot dette er i beste fall banebrytende funn som bryter med det vi hittil har basert våre antakelser på (lite sannsynlig), og i verste fall kverulering fra en bransje burde satse på omstilling men i stedet ser ut til å velge samme rute som tobakksindustrien ved å pushe motstridende kvasiviteskap, lobbyister og skribenter som trekker spekulative slutninger ut av løse luften for å dreie opinionen i bransjens favør.
  35. 3 points
    Tror nok du må vente lengre enn som så, per i dag er det ingenting som tyder at dette vil fungere om 10-15 år, langt mindre være ferdig bygget på den tiden. Vi har trolig flyvende biler før vi har fungerende hyperloop med tilstrekkelig lav risiko.
  36. 3 points
    Helt enig! Jeg som har hatt rånebiler og tung MC kunne ikke vært mer enig. Lydforurensing er grovt underprioritert, og for min del er dette noe som hindrer meg i å dyrke en hobby. Det er rett og slett flaut å være en del av miljøet. Og etter å ha lest tråden - nei dette gjelder på ingen måte kun 16-18 åringer på lettMC. Jeg har aldri vært på et eneste cars&coffee hvor dette ikke gjaldt alle aldersgrupper og sykkeltyper. Få opp lydfotobokser i alle norges byer. Når det gjelder diskusjonen om SVV sine tall - her er nok yngre overrepresentert, enkelt nok fordi tekniske kontroller er veldig vanlig på VGS skoler og jeg tror SVV sin statistikk som tross alt bunner ut i sykler de kontrollerer er farget av det. Så det betyr at 46% sikkert er et veldig lavt anslag sammenlignet med virkeligheten.
  37. 3 points
    Etter å ha tenkt litt er jeg kommet frem til følgende: Gjenåpningen var neste ledd i konspirasjonen, for å: 1. Lure alle som var blitt mistenksomme til elitens eksistens. 2. For å tvinge frem fæle smittetall igjen så man kan gjeninnføre strenge tiltak og sosial kontroll, "tvinge" flere vaksinedoser, og mye mye mer ++ Bevis: Erna (som forøvrig er gravid med et dusin øgler i magen), Høye & Co valgte jo gjenåpning på en lørdag og kl. 16:00. Dette var med med vilje for å gi folk flest best mulighet til å feste og gå bananas. Jeg antar Hapi70 og andre er 100% enige i dette for de har faktisk skjønt hvordan ting henger sammen .. 🙄 / dagens forsøk på dårlig humor
  38. 3 points
    https://legemiddelverket.no/nyheter/meldinger-om-mulige-bivirkninger-av-koronavaksine-per-14-september-2021 "Etter at nærmere 7, 5 millioner doser er satt har Legemiddelverket mottatt 32 324 meldinger om mistenkte bivirkninger. Av disse er 17 407 meldinger behandlet. 2 786 er klassifisert som alvorlige og 14 621 er klassifisert som lite alvorlige." https://legemiddelverket.no/Documents/Bivirkninger og sikkerhet/Rapporter og oversikter/Koronavaksiner/20210923 Rapport over meldte bivirkninger av koronavaksine.pdf "Alvorlige bivirkninger De fleste av de alvorlige mistenkte bivirkningene som er meldt gjelder sykdommer eller symptomer som opptrer ganske ofte i befolkningen. Hendelsene kan derfor være tilfeldig sammenfall i tid med vaksinering. Meldinger om alvorlige hendelser prioriteres og behandles før lite alvorlige meldinger. Alvorlige meldinger omtales i eget avsnitt på side 5." Ikke så ille som tallet kanskje skal ha det til.. Utviklingen av mRNA-vaksine startet i 1989 og mennesklige forsøk i 2011, det er ikke så nytt som man tror, det som jo så klart er nytt er at det virker mot covid.
  39. 3 points
    Gjentar meg selv i tråden her, men hvis Elvis var oppdiktet så hadde så klart Jan Helge innrømt dette. Det hadde styket hans forklaring og svekket Viggo sin.
  40. 3 points
    Men det er allikevel løgn å påstå at dommen sa helt andre ting enn den faktisk gjorde, dermed er din påstand en løgn.
  41. 3 points
    Hvor mye strøm bruker disse husstandene da? Med hvilken spenning og hvor lenge? Kan dere ikke bare bruke benevninger som vi lesere / ingeniører forstår?
  42. 3 points
    Rull øyne opp til din egen svada hvor jeg blir anklaget for å ikke ha personlig - gjentatte ganger - ha opplevd nær-døden uhell. La oss heller komme tilbake til sakens kjerne: du spurte - jeg svarte: med Tesla får man den mest avanserte selvkjøringen og den mest årvåkne assisten ... noe jeg henviste til i snutten. Hva er det man får i S'en der, iFührer med automatisk navigering til hver Bierstube i Bayern?
  43. 3 points
    Skjønner det heller ikke, både på grunn av at de som virkelig har villet feste har gjort det uansett, og at det rett og slett er lagt opp til fyllekaos uten like. Vet ikke folk hvordan alkohol fungerer? Det er artig noen timer, og hvis man holder det gående ender det opp med oppkast, slåssing, hærverk, utagering, voldtekter, utroskap, horeri, fyllesex uten kondom, uvennskap, bråk, hodepine, fylleangst, fyllekjøring, fyllesjuke. Ja slik fungerer alkohol på oss mennesker. Og alle synes det er helt greit. Det er irriterende.
  44. 3 points
    Selvfølgelig skalerer det. Man finner ut av hvordan man gjør det på et begrenset område og når det er i boks så utvider man til nye områder. Man må huske på at bare i Oslo så er det flere milliarder i omsetning på drosje/leveranser. Det er et marked Waymo sikter seg inn på, mens Tesla ikke har nubbsjans. Tesla ligger helt sist. Det eneste de er foran på er å risikere livene til egne kunder og medtrafikanter med deres livsfarlige betaprogramvare. Ja, jeg er enig i at det er en overdrivelse. De har tatt flere steg tilbake ved å droppe radar og om ikke lenge så vil myndighetene sette en stopper for galskapen. Ikke et minutt for tidlig.
  45. 3 points
    Tillater meg å poste video om et hovedkort til prosessorene:
  46. 3 points
    Idioter er mildt sagt. Komplett retard spør du meg.
  47. 3 points
    Nå pleier i det minste jeg og alle jeg vet med r-sykkel dempe syklene da Rudskogen er jo ganske kjipe på lyd..Selv min track bike må jeg plugge for godkjent kjøring på Rudskogen.
  48. 3 points
    Folk som nå er ute på byen og står som sild i tønne. Jada landet har åpnet, det betyr ikke at man må ut og være idiot.
  49. 3 points
    Hyperloop er per i dag, og i umiddelbar fremtid, helt urealistisk. Risikoen er for høy, og det er for mange tekniske utfordringer. Dersom man faktisk ønsket å satse på raske forbindelser, så finnes det tog-teknologi som fungerer og er velprøvd. Japan bygde sine første høyhastighetstog for en mannsalder siden, Tokaido Shinkansen bygget i 1964 har en generell hastighet på 320km/t, rekorden er vel 443 km/t. Det jobbes med nye tognett med maglev som skal kunne klare hastigheter på 5-600 km/t i Japan, med noe slikt ville Oslo-Stockholm vært unnagjort på en snau time.
  50. 3 points
    ..Men det må jo brukes noen millioner tonn sement, glassfiber og silisum for å bygge både vindmøller og solceller. Det er ikke sånn at disse tingene bygges utslippsfritt. Argumentene i tråden er heller ikke nye. 400 dødsfall etter Tsjernobyl er forsvinnende lite sett i sammenheng med de fleste andre energiformer. Tusenvis av dødsfall kan knyttes direkte opp mot kullkraft. Men det snakker man ikke om på samme måte. Det er ikke like spektakulært. Flere av vannkraftverkene våre kan føre til svært farlige ulykker , men de blir ikke sett på som tidsinnstilte bomber. Slike små minikraftverk du nevner er kina i full gang med å bygge. Uten det vestlige byråkratiet går dette fort. Du har rett i at avfall er ett problem, men det er også slik at løsninger på dette (atomkraftverk som brenner dette avfallet) er på tegnebrettet, men ingen i vesten tør å satse på dette. Kineserne tar seg nok av det også. Gode atomkraftverkløsninger har vært på tegnebrettet i flere årtier, men på grunn av Tsjernobyl er det en stor folkelig motstand selv om atomkraft er tryggere enn det meste annet. Så atomkraftverk har vært løsningen. Hvis vi hadde satset for 20 år siden. Nå er det for sent.
×
×
  • Create New...