Gå til innhold

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 11. aug. 2022 i alle områder

  1. Men den er ikke defekt. Den fungerer akkurat som tiltenkt og godkjent. Alle førereassistansesystemer vil gjøre føreren mindre engasjert i kjøreprosessen. Det er ganske uungåelig. Altså må man enten gjøre førerassistansesystemer ulovlige, eller leve med denne ulempen.
    14 poeng
  2. Latvia har vedtatt at russland er en terroriststat. Det burde Norge også gjøre. https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/russland-reagerer-paa-terroriststempel-fra-latvia.lkvFaAjtl?utm_source=share-btn
    9 poeng
  3. Hæ? Minste motstands vei er jo definitivt "Autopilot er skylden!", de har jo noe overaskende tatt den absolutt vanskeligste veien. I 100+ soner er det jo helt horribelt å ikke ha skikkelige veiskuldre, så skjønner godt hvordan det kom til den konklusjonen. Denne ulykken ville jo uansett skjedd om det var store biler i begge feltene siden det da ikke ville vært plass til å svinge unna. Er ingenting galt med Autopilot, men Tesla burde ta 2 grep: 1. Endre navn, slik at folk kan slutte å bruke det som unnskyldning. Autopilot er jo teknisk sett et veldig presist navn på hvordan det fungerer, men det finnes jo idioter som tydeligvis tror at når autopilot aktiveres i et fly kan begge pilotene gå og legge seg til å sove til de har landet. 2. Det burde vært en mye mer detaljert gjennomgang av hvordan systemet fungerer og at føreren må følge med før funksjonen kan aktiveres første gang (i en ny profil). Ikke bare en tekstboks, men noe som krever input fra føreren også for å bevise at han har forstått (quiz f.eks). Med den logikken tar Cruise Control livet av utallige personer hvert år, fordi det er den som er ansvarlig for at bilen har fart i ulykkesøyeblikket.
    8 poeng
  4. Må være en enorm skuffelse for deg at Havarikommisjonen ikke mente Autopilot var årsaken til ulykken? Du bør kanskje be de gjøre grundigere undersøkelser, for de kan jo åpenbart ikke jobben sin?
    8 poeng
  5. Etter å ha reist rundt i verden kan jeg trygt si at dette er feil. Forsøk å kjøre på en motorvei i Italia f.eks.: Avkjøringene fra 110 soner er typ 100 meter og går rett over til 90 graders svinger. Skiltingen er også så håpløs at en lurer på om de var fulle når de satt de opp. Å glem ikke huller i veien som vil ødelegge bilen din om du treffer dem 😕
    8 poeng
  6. Fox News, Trump og noen republikaneres nye greie nå er at "bevis ble plantet" hos Trump. Selv en senator insinuerer det på lufta. Det er først og fremst utrolig flaut, men også veldig farlig å finne på sånne påstander. De går så langt som helst, det virker ikke være en grense. Gjør meg oppriktig bekymret for at det ikke er noen vei tilbake for landet.
    8 poeng
  7. Hva mener du uname? Skal vi frata føreren sitt ansvar over kjøretøyet? Autopilot er ett navn som lover for mye, det er jeg enig i, men i praksis er det filholder m/aktiv cruicecontrol. Ellers peker artikkelen på mangel ved veistandard, for smal veiskulder til å være høy hastighet 4 felts vei. Det er ikke ok at vogntog ikke kan stoppe i veiskulderen uten å stå halvveis ut i høyere kjørebane. Vogntog (på oftere på motorveier) får overopphetende dekk som kan eksplodere / kaster slitebanen, og da må de inn til siden asap. Nå begynner dårlig veistandard å bli dominerende årsak til ulykker at noe må gjøres. Mantraet å ensidig skylde på sjåfør er ikke ansvarlig politikk. Populasjonen består av ett fåtall sinker/uengasjerte sjåfører og noen få sinte utolmodige som foretar raseri forbikjøringer. Å bygge veier som ikke tar hensyn til at vi mennesker er forskjellige er inhuman veibygging.
    7 poeng
  8. Nå blander du level 5 og Autopilot. Autopilot krever at sjåføren følger med. Så lenge sjåføren følger med er det irrelevant om Autopilot ikke ser noe som helst, for sjåføren skal ta over. Du har nok aldri prøvd det, men jeg kan informere om at det er null dramatikk å bruke så lenge du følger med slik du skal. Akkurat som Cruise Controll. Folk som ikke har brukt det før tror tydeligvis at bilen plutselig tar full sving til siden, uten mulighet for å stoppe den. Anbefaler for øvrig å lese rapporten til havarikommisjonen, den har et par sider om nøyaktig hva bilføreren gjorde. Det viser tydelig at han ikke "lå og sov" - under et minutt før ulykken skrudde han av autopiloten ved å svinge på rattet (som indikerer at han var våken og klar over at autopilot ikke kjører 100% selv), og bare få sekunder før ulykken aktiverer han autopiloten igjen. Det står det også utdrag fra brukermanualen: "Autostyring er ikke konstruert for å styre Model S rundt objekter, helt eller delvis, i kjørefeltet." Den klare årsaken til ulykken er at fører av bilen ikke har vært oppmerksom nok, og at personen som ble påkjørt stod i en skarp skygge som har gjort han vanskelig å se.
    7 poeng
  9. Det får f... meg være grenser for å frikjenne Tesla selv om du er fan Espen. Alle andre har feil , inkludert veien. Men TEsla, neida , deres svært misvisende navnsatte Autopilot, den er hellig. Det blir bare patetisk.
    7 poeng
  10. Autopiloten er ikke designet til å redde alle liv. Som et eksempel kan den ikke førstehjelp. Man kan bare forvente at den utfører de funksjonene den er designet til å utføre, og redder de livene den kan redde. Men de livene den ikke er designet til å redde kan den ikke redde.
    7 poeng
  11. Jeg ville formulert meg annerledes når uskyldige liv går tapt pga denne Autopiloten. Det finnes førerassistansesystemer som ordentlig overvåker om sjåføren følger med. Det ble foreslått av Teslas egne Autopliot-ingeniører, men Musk ville ikke bruke penger på sånt. Slik systemet fungerer i dag så bør det tilbakekalles.
    7 poeng
  12. I stedet for å bruke milliarder på å endre alle veier i Norge så høres det billigere ut å bare tilbakekalle en defekt ADAS som kaller seg Autopilot.
    7 poeng
  13. Hvis folk tror de ikke behøver å følge med på traffikk og øvrig når man kjører bil, er det vel her problemet ligger. Det bryter vel også med § 3 i vegtrafikkloven. Dersom folk får det for seg at det er helt harmløst eller sunt å spise mcdonalds-mat, så er det potensiellt også livsfarlig, men problemet ligger jo likevel hos personen som har innbillt seg noe så idiotisk, selv om mcdonalds kan kritiseres for å delvis markedsføre en slik idé.
    6 poeng
  14. Norge skal bidra til opplæring av ukrainske soldater i Storbritannia Forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp) bekrefter at Norge skal hjelpe til med opplæring av ukrainske soldater i Storbritannia. – De ukrainske styrkene har sterkt behov for ytterligere trening og opplæring. Norge er positive til det britiske initiativet om å trene opp ukrainske soldater i Storbritannia. Vi vil delta med instruktører til denne grunnleggende soldatutdanningen, i likhet med flere andre land, sier forsvarsministeren. Flere land er samlet i København denne uka for en giverkonferanse, som har som mål å supplere samarbeidet i «Ukraine Defense Contact Group». Ukraine Defense Contact Group er en gruppe bestående av land som bidrar til Ukrainas forsvar etter den russiske invasjonen av landet 24. februar. (NTB)
    6 poeng
  15. Lastebilen sto ikke midt i veien, noe som må til for at Collision Aviodance Assist skal slå inn. Veikanten er jo ellers full av stillestående objekter som skilt, autovern, parkerte biler, trær osv. Hvis bilen stoppet for alle stillestående objekter en person kunne sprette ut fra, så ville den jo bare stoppe dønn med en gang man aktiverte den.
    6 poeng
  16. Det er fullt mulig de hadde lyst til å skylde på autopiloten, men de har ingen anledning til å gjøre det så lenge den fungerer som tiltenkt.
    6 poeng
  17. Han er en kjeltring, uansett hvordan du vrir og vrenger på det. Har du respekt for en mann som Trump er verdiene dine langt under hva et normalt samfunn trenger.
    6 poeng
  18. Men det går ikke liv tapt pga Autopiloten. Det er pga sjåføren, utforming av vei, mm. Slike systemer reagerer bare hvis sjåføren ikke følger med i det hele tatt. De reagerer ikke hvis sjåføren bare er uengasjert i kjøreprosessen.
    6 poeng
  19. Så, oppsummert burde vi lære følgende av denne saken: 1. Å stille seg i veibanen ved siden av et kjøretøy som atpåtil dekker deler av den ene fila som finnes tilgjengelig, er farlig. 2. Å bygge for smale veier med så små veiskuldere at det tvinger en sjåfør som må forlate bilen ut i veibanen, er særdeles trafikkfarlig. 3. Autopilot er fremdeles bare et fører-2 støttesystem, som sjåfør/eier har akseptert ved å godkjenne at de har lest avtalen, og det er farlig å oppføre seg som om det er noe mere enn dette. 4. At for @uname -i er alt Tesla sin feil, selv når havarikommisjonen vektelegger at veien er feil utformet, og at han dermed har mer enn nok grunnlag for å kalle kommisjonen for å være udugelig og ikke-kompetente siden de ikke langer ut mot Tesla slik han gjør. 5. Og dermed er alt ved status quo for diskusjonens videre gang på diskusjon.no 6. At dagens regjering mener fremdeles at smal 4-felts motorvei er en god vei, ved å prioritere økonomi over sikkerhet.
    5 poeng
  20. Mange virker å tro at fordi noe heter "autopilot" så er det ment til å være veldig smart, fordi autopilot finnes jo på fly. Men autopiloter på fly er ikke spesielt smarte. De flyr rett i bakken hvis du ber dem om det. Det er massevis av flyulykker som har skjedd med autopilot helt eller delvis på fordi pilotene er forvirret. Eller psykotisk, som i tilfellet Germanwings Flight 9525. Da fløy en Airbus rett i bakken fordi autopiloten var stilt inn på å synke. Selv om det ene systemet slo alarm om at bakken nærmet seg, så fortsatte autopiloten likevel.
    5 poeng
  21. Om en del år, kanskje dessverre om et par tiår, vil man se tilbake på denne tiden på samme måte som man ser skamfullt tilbake på behandlingen homofile fikk, og retorikken de ble utsatt for. Det er jeg ganske så sikker på.
    5 poeng
  22. Det ser ut til og være en mening, jeg tviler på at det er noe mer enn det, men jeg prøver alltid og rette meg etter vitenskapelig konsensus. Jeg må innrømme jeg tenker ofte på denne https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8772014/ i forbindelse med denne debatten, er det mulig det er en lignende årsak bak dette litt urasjonelle ubehaget enkelte får med lgbtiq folket ?
    5 poeng
  23. Det belarusiske forsvarsministeriet har kommet med innrømmelser om alvorlige hendelser i Zysbrovka flybase i Gomelregionen uten å spesifisert annet enn "motorbrann", hvilken tyder på at Lukasjenko har lagt lokk på hele saken. Muligens av frykt og forvirring etter det som var hendt i Søndre Ukraina. Det er ikke langt mellom flybasen og det ukrainske territoriet. Det er mulig at S-300/400 arsenalet kan ha blitt rammet. En plausibel forklaring på disse tre-fire kratre i Saki flybase har blitt produsert av OSINT-bataljonen som har brukt satellittbilder man har gjennomgått med alle midler, slik at de kunne se alt helt ned til meteren før og etter eksplosjonene. Mye tyder da på at disse skyldes uansvarlig ammunisjonshåndtering; det var oppdaget at russerne hadde lagret flyammunisjon ute i det åpne akkurat på disse lokalitetene hvor kratre nå ligger, det var trolig hundrevis av flybomber sammen med brenselstank - og på et sted kunne man se store luft-til-bakke missiler ment for Su-24 fly, disse er kastet rundt omkring etter eksplosjonene. Ennå ligger disse for langt fra hverandre til at de alle kunne gå av, ennå ser det ut som at det var veldig sterk brannspredning før eksplosjonene. Trolig var det et koordinert angrep ettersom ukrainerne sannsynlig hadde stått bak det - og det var minst et par tilfeller hvor små dronefly "ut av ingenting" angrep lokaliteter i selve Russland. Men her ser det ut som at det er klimaårsak også; det er veldig tørt og varmt etter lang tid med lite nedbør, og det var meldinger om ukontrollert brannanløp etter artilleribruk, sist ut i ZNPP-området hvor russiske artillerister uvillig satt fyr på det knusktørre gresset under sine MRLS. Varmen er i ferd med å bli et stort problem, det er opptil 30 varmegrader med sterk varmluft, det er for lite nedbør selv om det skulle være skyet. Uansett kan varmen ha utløst ødeleggelsen av Saki flybase uten ukrainsk innblanding fordi flybombene opphetes med en sprengblanding som kan bli ustabilt under høye temperaturer, det var flere eksplosjonsulykker i Midtøsten hvor militære klok av skade lagret ammunisjon innendørs under stabil temperaturforhold. Utendørs lagring skjer på veldige isolerte lokaliteter. Sterk sol, varm og tørr luft og høy temperatur på 26-30 varmegrader... Det er åpenbart at russerne hadde satt ut flyammunisjon i det åpne i forkanten av det ventede angrepet av ukrainerne og siden ventet og ventet mens flere fly hentes inn for våpenhenting eller overføring til andre flybaser på Krim-halvøya ettersom det var et viktig transittsted for flypersonell. Det hoper seg opp... og så eksplodert alt dette. Selv ved å sette fyr på gresset kan man få den ønskede effekten. Hvis det er varmen som er årsaken, betyr det at de andre baser med utendørs ammunisjonslagring er under stor eksplosjonsfare. P.S: noen har sett litt nærmere - og da vist det seg at sentre av disse kratre ikke rommet ammunisjonen som var på utkantene av midtpunktene. Da ment det at våpenbruk ikke utelukkes, men da kunne selv små droneflyer benyttes.
    5 poeng
  24. Hitler har daua for lengst. Tyskland har tatt et oppgjør med fortida si. Hva mer kan man forlange? Tyskerhat på grunn av krigen er hverken rasjonelt eller konstruktivt. I dagens situasjon er det Putin som er nasisten/fascisten. Vi er faktisk militært alliert med Tyskland - mot den moderne nasismen / facismen. Velg dine kamper - utkjempe en for lengst død krig - eller en høyst aktiv og pågående. Må si meg ganske skuffet over at denne tråden har kokt helt ned til ad hitlerium.
    5 poeng
  25. Nei, og det gjør det heller ikke når matvarprisene stiger, når bygningsmaterialer stiger osv. Så hva er egentlig poenget ditt. Over til et stalinistisk eller maoistisk samfunn?
    5 poeng
  26. Det er åpenbart et misforhold mellom den jobben autopilot faktisk gjør og den jobben sjåfører gjør. Det finnes et gap der ingen tar ansvar og gjør jobben. Enten må man lukke dette gapet eller så kan man ikke tillate delt ansvar. Siden det ikke finnes noen autopilot nivå 5 i dag så betyr det det at sjåføren må ha 100% ansvar inntil bilen eventuelt en gang i framtida kan overta ansvaret 100%. Dette sier jeg på generell basis, etter å ha lest om mange autopilot-ulykker og prøvd autopilot selv, så det er ikke spesifikt rettet mot denne dødsulykken. Den føyer seg bare inn i et mønster fra tidligere.
    5 poeng
  27. Autopiloten i et fly forsøker holde kurs og høyde, og stort sett klarer den det. I de tilfellene den ikke klarer det tar pilotene over kontrollen. Jeg husker ikke helt hvor og av hvem autopilot og biler blir godkjent, men det er en del av vanlig europeisk typegodkjenning. Mener Tesla gjorde mye av dette i Tyskland eller Nederland.
    5 poeng
  28. Ja, det ser stygt ut ! Virkelig ille at det går så langt at dommeren som utstedte ransakelses-ordren for Mar-a-Lago trues på livet og har fått sikkerhetsvakt, og personlige data, som adresser, måtte fjernes fra nettsteder som Florida's Supreme Court. Det florerer med oppfordringer og ønsker om å 'utrydde' FBI og drepe navngitte personer. Det er "Lock'n Load"-stemning i ekstreme kretser av Trump's tilhengere....bare et tidsspørsmål før noen går over streken.
    5 poeng
  29. Helt enig. Teslas Autopllot klarer ikke å detektere et vogntog på 20 meter og 50 tonn, men i stedet for å fikse dette defekte og livsfarlige produktet så vil man heller bruke hundrevis av milliarder på veier som fungerer helt greit for alle andre kjøretøyer som ikke er Tesla. Det er fullstendig latterlig.
    5 poeng
  30. Det stemmer, men alt tyder på at Tesla på "Autopilot" er sterkt overrepresentert i denne typen ulykker. Det var noe veiarbeid nedi Vestfold og noe sånt som 4 av 5 biler som kræsjet inn i det var Teslaer. Sjansen for at dette er tilfeldig og ikke skyldes en systematisk feil med bilen er omtrent null. Legg til denne livsfarlige fantombremsingen som eiere melder om har blitt verre etter at de fjernet radaren(nok et kostbesparende tiltak betalt av andre trafikanters sikkerhet) og det er bare noe som burde vært tilbakekalt forlengst.
    5 poeng
  31. Dette med språk skjønner jeg ikke kan være så vanskelig å forstå. 2/3 har ukrainsk som morsmål, som linket til. Ergo detter idiotpåstanden lenger opp i tråden om at bare et fåtall ukrainere snakker sitt eget språk helt sammen. Man må anta russiske bots når man ser slike blankt feile påstander, men når man ser de ideene mange nordmenn nærer om språk med diverse sprø sammenligninger om Sverige tatt uy av luften så får en heller anta nasjonal fattigdom i lingvistisk forstand i Norge. Russisk er ferdig som språk i Ukraina etter krigen. Og de som forstås som russere kommer til å bli utsatt for den type forfølgelse man så på balkan på 1990 tallet. Nabo mot nabo osv. Putins løgner om forfulgte russere i utlandet vil endelig gå i oppfyllelse da, akkurat som Hitlers løgner om forfulgte sudetettyskere og andre tyskere endelig blr sanne i 1945 og 1946 da de ble fordrevet i milliontalls.
    5 poeng
  32. Så patetisk at personer i denne tråden fortsatt forsvarer Trump. Totalt latterlig og flaut.
    4 poeng
  33. Hvis du tror at Ukrainere kommer til å fortsette å bruke russisk som om ingen ting har skjedd tror jeg du bommer fælt. Jeg tror at broer er brent både billedlig og faktisk, og dette vil inkludere språket. Enkelte snakker kun russisk naturligvis, men de som snakker begge språk vil nok fase ut russisk, og det vil nok ikke lenger være et dominerende språk, det vil i mye større grad viskes ut fra skolen. Det er forskjell på språk og land, men russisk representerer Russland. Det er ikke et verdensspråk. Det vil nok ta litt tid, men det vil bli endring.
    4 poeng
  34. Hvor kloke må man være for å spå nedbøren det neste halve året? Trump var klok angående Russland, men i etterpåklokskapens lys så hadde vi åpenbart mangel på klokskap i Europa, inkludert Norge.
    4 poeng
  35. Intet galt hvis man gjør det for de grunnene du gav. Jeg bruker og å titte nedi der for å se om det er varer jeg normalt sett bruker, eller om det frister å bruke noe herifra istedet for noe annet som kan lages til en annen dag. Noe annet er det når dette er valget for å få kabalen til å gå opp. Trenger ikke være gjeldsoffer med gammel enebolig i skogen eller på bygda i Indre Østfold. Eksemplene er det nok å ta av, der folk bor i små leiligheter som varmes utelukkende på varmovner med elektrisk fyring, men man er yrkesmessig ufør eller pensjonist som akkurat er over minstepensjonen, og man da kan slite med å få hjelp fordi man akkurat "tjener" for mye, men det koster likevel mer enn nok å bo på den lille inntekten man har. Det er selvsagt fort gjort å ty til matlaginga som eksempelet, selv om det i seg selv ikke er den store utgiftsposten. Men når man allerede har strammet inn overalt, og så oppdager at regningsbunken stiger kraftig pga dyrere priser på både mat, strøm, drivstoff og annet man må ha for å klare hverdagen, så blir det selv de banale tingene man må justere på. Og når man allerede handler billigmat får å få hverdagen til å gå opp, så er det selvsagt der man kanskje ser en siste mulighet for å spare inn, for noen regninger er selvsagt viktigere å få betalt enn andre. Da blir det fort at dette er det man tar opp, når varm mat blir en luksusvare. At man da tilnærmet insinuerer eller mer eller mindre svarer at folk kan takke seg selv for å ha blitt for vant med lave strømpriser, og har seg selv å takke for at man ikke har tatt de enøk-tiltakene man burde gjort, selv om man kanskje ikke har budsjettet til slike "ekstravagante" tiltak. Og selv om det er et underliggende problem at man allerede har høye lånekostnader, så er det egentlig uvesentlig. Man har blitt offer for disposisjoner av våre felles vannkraftressurser som flår menigmann som allerede har lite å rutte med, i et profittjag som atpåtil er skadelig for lokalt næringsliv. Da synes jeg man har lov å reagere kraftig uten å få slikt slengt i fjeset. Men det ser ut til at enkelte debattanter mangler empati for de mange som nå sliter.
    4 poeng
  36. Disse etterhvert veldig mange dødsulykkene hadde ikke skjedd om bilen ikke kjørte på Autopilot. Og mens likene tårner seg opp så trommer du opp den ene unnskyldningen etter den andre.
    4 poeng
  37. Netto null eksport/import over døgnet. Hvorfor skulle det utgjøre noen forskjell fra netto null eksport/import hver time?
    4 poeng
  38. Jeg mener at utgaven av autopiloten som ble brukt i dette tilfellet er ikke egentlig designet for å stoppe for stillestående objekter. Den er designet for å bremse ned for sakteregående objekter. (Litt forenklet filterer radaren ut alle stillestående objekter, og mater dataene på de objektene som ikke er stillestående til autopiloten. Da unngår man i hovedsak at autopiloten reagerer på skilt, trær, autovern, osv.) Det kan hende den stopper for stillestående objekter, men det er ikke noe man kan forvente at den gjør.
    4 poeng
  39. Det er bare tull. Reguleringsbestemmelser, som jeg har henvist deg til tidligere, gjør at overliggende magasiner ikke kan holde igjen alt. I tillegg er det slik at nedbør ikke bare falle i de magasinerte områdene....
    4 poeng
  40. Autopiloten er vel designet for å stoppe for stillestående objekter? Har noen av dere kjørt på motorvei med AP i Tesla, hvordan synes dere det er med lav sol + flere lastebiler f.eks? Det skal sånn ca ingenting til å avsløre store hull i det systemet, akkurat som alle de andre systemene med kun kamera - som 10 år gamle BMWer osv. Det er ikke noe mer håpløst over Teslas system enn f.eks en 9 år gammel Honda Accord. Problemet er nok at en fyr med Honda Accord ikke tror han sitter et romskip! En Tesla som skal kunne skifte fil, kjøre selv, følge ruten til kartet og ta rundkjøringer - men har et sub-par sensorsett vil oppleves som utrolig rå, helt til det ikke virker lenger. Sikkerhetsmarginene til andre firmaer er også noe jeg opplever som langt større, på omtrent alt. Det er dårlige sensorer og kjempegod programvare, og det er ikke noen andre skyld enn sjåføren i dette tilfellet. Man skal se hvor man kjører med nivå 2.
    4 poeng
  41. Når vi tapper magasinene blir magasinene tappet. Strømprisen stiger. Pengestrømmen havner ikke hos de samme som får økt strømregning.
    4 poeng
  42. Jeg syns det er ekstremt at så folk mener at enkelte kulturer ikke er overlegne andre jeg. Er ikke den en helt naturlig ting å tenke da, at feks en egen kultur er bedre enn noen av de andre? Alternativt, hvem vil påstå at "alle kulturer er like bra"? Høres ut som et ekstremt uærlig utsagn å komme med? "Ehh.. nei, ingen kulturer er overlegne, den nord-koreanske kulturen er like bra som den norske"
    4 poeng
  43. Jeg kan ikke huske å ha blitt opprørt av å lese tilrådninger fra havarikommisjoner før. Smale veier er det over hele Norge, og når kjøretøy stanser i veikanten selvom de trekker helt ut på skulderen vil det de fleste steder være altfor nærme trafikken. Smal vei osv. er medvirkende faktorer men i Norge justeres kravene til veibredde ned slik at prisen blir akseptabel, vi justerer ikke investeringene opp slik at sikkerheten blir akseptabel. Uoppmerksom sjåfør er eneste grunnen til at denne ulykken skjedde, og grunnen til at han var uoppmerksom var at han trodde han kjørte en bil som kunne styre selv. At autopiloten i beste fall gjør en bedre jobb enn en med promille er en fattig trøst. Rapporten fra SHK er en hån mot alle etterlatte og de som blir skadet på elendige norske veier.
    4 poeng
  44. Så om vi oppsummerer. Arbeiderpartiet i regjering vil: Øke norsk strømforbruk med 10% og påfølgende prisøking, hovedsaklig i sørvest, i en tid med allerede lokal, regional og global knapphet og ekstremt høye priser på energi. Utsette norsk petroleumsnæring for unødig risiko for produksjonsstopp ved å gjøre de avhengig av tilførsel av ekstern kraft. Og dette uten å engang kunne dokumentere en miljø eller klimagevinst, utenom lokalt i nordsjøen. Altså en ren grønnvasking av oljebransjen, der alle utslippene delegeres til noen andre utenfor norske reguleringer og utslippskontroll.
    4 poeng
  45. Nå glemmer du at man skal koke suppa i x antall minutter (toro-pakken 10 minutter), og så skal man gjerne ha egg og pasta i tillegg. Gjerne skal man og lage/steke hvitløksbaguetter eller rundstykker til. Og lager man suppa fra bunnen av, skal man og frese løk og hvitløk, og gjerne tomatene etter det, før man tilsetter mer væske. Det koster altså en god del mer enn å koke opp 1 liter vann. Denne prisen har økt kraftig siden tidlig i fjor høst. Men det er ikke den ene tomatsuppemiddagen, for den trekker forholdsvis lite strøm. Det er oppvarming av huset om vinteren og oppvarming av vann til dusj/bad som er de større strømtrekkerne. Og så følger vaskemaskin, tørketrommel, oppvaskmaskin og komfyr som de andre som kan trekke endel strøm. PCer kan og være store strømslukere med rett hardware og bruk. Lys og annen elektronikk trekker totalt veldig lite strøm, spesielt etter overgang til LED-lys og LED-lamper, så det å glemme å slå av noen lamper, er knapt merkbart lengre.
    4 poeng
  46. Det er helt riktig å arrestere alle de som forsøkte å begå væpnet statskupp. Om man ikke forsvarer demokratiet så vil man ikke ha det lenge. Og Trump er ganske sikkert skyldig i utallige forbrytelser. Han har klart å unngå fengsel over mange år, men forhåpentligvis begynner han gå tom for flaks.
    4 poeng
×
×
  • Opprett ny...