Jump to content

N8591NB4

Medlemmer
  • Content Count

    1026
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1915 :)

Recent Profile Visitors

4004 profile views
  1. Takk for bildet. Bilen står for pokker utenfor veiskulderen (kun mulig pga tvillinghjul) og allikevel inne i veibanen. Bildet viser man at man ikke kan stoppe uten å være til hinder for trafikk i høyrefeltet, og skal sjåføren inspisere langs kjøretøyet, så utsetter han seg for utilbørlig risiko for påkjøring. Absolutt ikke akseptabelt og se som har bygget det slik burde straffeforfølges. Dette er en dødsulykke som kan forventes å skje. Selv norske men ihverfall utenlandske sjåfører forventer ikke slik understandard og slike situasjoner vil oppstå igjen og igjen i fremtiden.
  2. Hva mener du uname? Skal vi frata føreren sitt ansvar over kjøretøyet? Autopilot er ett navn som lover for mye, det er jeg enig i, men i praksis er det filholder m/aktiv cruicecontrol. Ellers peker artikkelen på mangel ved veistandard, for smal veiskulder til å være høy hastighet 4 felts vei. Det er ikke ok at vogntog ikke kan stoppe i veiskulderen uten å stå halvveis ut i høyere kjørebane. Vogntog (på oftere på motorveier) får overopphetende dekk som kan eksplodere / kaster slitebanen, og da må de inn til siden asap. Nå begynner dårlig veistandard å bli dominerende årsak til ulykker at noe må gjøres. Mantraet å ensidig skylde på sjåfør er ikke ansvarlig politikk. Populasjonen består av ett fåtall sinker/uengasjerte sjåfører og noen få sinte utolmodige som foretar raseri forbikjøringer. Å bygge veier som ikke tar hensyn til at vi mennesker er forskjellige er inhuman veibygging.
  3. Ja, det er flere som har mislykket her. Mulig de var forut sin tid, men også «kopiere drivstoff utgifter» med leie av batteri er vel heller ikke ønsker av markedet. Man vil eie batteriet og ikke HS mnd utgifter. Å kunne leie ett større batteri for lengre turer, samt at man kan bytte fremfor gjentatte hurtigladinger, er også bra for batteri levetiden. Burde være ett marked for slike behov. Hvertfall jeg ville gjerne leiet ett større batteri om prisen er grei. Spesielt om det er i forbindelse med arbeid. Å ikke slite på privatbatteriet. For yrkestrafikk vil det nok være ett marked. Tungtrafikk, etc. Toyota fremmer ønske om en slik standard. Må nok komme på ett tidspunkt..
  4. Bra initiativ an NIO. Kanskje Tesla burde relansere batteribyttestasjonene også? Har S75D og det hadde vært kjekt om jeg kunne bytte til 90 batteri på vei til kontinentet, ved Uddevalla eller Gøteborg. Mitt 75 batteri kan da saktelade til jeg returnerer.
  5. Hvorfor skal Norge være solidariske med Tyskland med full viten og vilje har gjort seg helt avhengig av russisk gass? Er det riktig at de smører tykt utover kostnaden av sine idiotiske energibeslutninger over på andre land? Tyrskerne burde betale vår strømkompensasjon, ellers stenger vi el og gassledinger til Tyskland. Vi må kreve litt mer av omgivelsene her på berget, om vi skal være «Europas batteri» etc og andre svulstige ambisjoner. Går disse ambisjonene ut over den norske befolkningen på urimelig vis (slik det gjør nå) så må konseptet endres.
  6. Gjør ikke det heller, da elbiler er vesentlig dyrere i hver sine respektive klasser i forhold til sammenliknbare ICE utgaver. Men hvordan tolker du det TVE? Fjerne støtte, betyr at det overlates til forbrukernes betalingsevne. Sammen med dyr strøm, høy inflasjon etc. etc. så er vel faktum at det kun er de med høy betalingsevne eller mye å spare på elbil som kommer til å kjøpe elbil fremover i Tyskland. Iom at faktorene som gjør «mye å spare» er betydelig redusert, så er det vel i det vesentligste å utsette å kjøpe ny bil som er mest sannsynlig og deretter de med god råd som kjøper ny bil, og da vesentlig mer sannsynlig ICE biler, og tilslutt de med ekstra god råd «fiffen» av mangel på bedre beskrivelse som bil kjøpe elbil som er godt egnet for typisk bruksprofil i Tyskland med mye motorvei med 130km/t og «fri hastighet». Har selv kjørt gjennom Tyskland i flere anledninger med min Tesla 75D og det er kun på kontinentet at jeg ser det mer fordelaktig med en 100D eller nyere long range utgavene iom at hastighetene er kontinuerlig såpass mye høyere at større batteri vil tåle både belastningen og ladekurvene bedre. En Tesla 3/Y/S long range, Porsche taycan eTron etc. er vel godt innenfor det vi kan kalle «fiffen» også i Tyskland. Hva er dine erfaringer med å kjøre elbil i Tyskland The Very End? Vanlige folk kjører TDI i 130-140km/t. Ioniq 5, vw ion 3-4 skoda enyaq er vel også mye dyre i Tyskland enn ICE ekvivalenter. Så min oppfattelse er at elbilsatsningen er satt på vent i Tyskland, inntil deler, batteri Ukraina krigen strømkrise etc er løst, og det kan sikkert ett par år til minimum. og da er spørsmålet : er det en fornuftig beslutning? - jeg mener at det kan være det, spesielt at de aller fleste vil beholde bilen de har litt til eller kjøpe en nyere brukt Ice bil, og det er vel ikke det aller værste for alternativet for miljøet heller under rådende og elendige betingelser..
  7. Ja, da er elbiler kun forbeholdt fiffen, men det er vel greit nå som det er mangel på både batterier og elektronikk komponenter.
  8. De er hydrauliske ut til kaliperne, men det er ikke mekanisk med vakuumforsterker. På elbiler måtte man bruke elektrisk vakuumpumpe i mangel på vakuum fra innsuget fra ICE motoren. Dette rakkelet er erstattet med elektronisk styring. Det var bl.a derfor Tesla kunne oppdatere «over the air» (OTA) bremsene på alle Model 3 når det ble oppdaget i USA at det var for dårlig bremselengde. Feilen ble rette på noen få dager 😊
  9. Tesla har allerede elektroniske bremser. Alle levert med «autopilot» har det.
  10. Du må varsle forliksak, så legger du det inn til forliksrådet etter fristen har gått ut. Koster 1300 ett eller annet, som du kan kreve at motparten betaler iom at de ikke svarer på henvendelsene dine. Forhåpentligvis får du svar innen fristen går ut..
  11. Må vel være mest lavmål kommentar hittil i juli. Selv synes jeg artikkelen peker på en stor underskog av gode klare mål som både styrker resultatene til bedrifter, populære hos kunder og ansatte, samt gjør dem mer robuste på fremtiden. Å fjerne unødvendige innsatsfaktorer, reduserer bruk av tungt avgiftsbelagte fossile innsatsfaktorer og redusere energibruk er egentlig god gammeldags produktledelse. Viktigste er å innse at man kan gjøre mye selv, og forhåpentligvis blir man så opptatt av det, lærer av det, at man blir mindre opptatt av å sutre og klage på andre..
  12. NordLink skal bare forårsake 10% av prisøkningen. Altså en av 15 kabler, gir da 150% forklaring av prisøkningen? Manglende vilje til investeringer og vedlikehold, gjør vi ikke har overføringskapasitet av egne ressurser innlands mellom sør og nor. Det forklarer de resterende 300% prisøkning. 😖 Eller hvordan er regnestykket tenkt? 50øre ganger 450% er 2,25kr og er vel ikke langt unna strømprisene har sett nå over tid. Eller har nordpol alene årsaket 10% av økningen, altså forklarer 17,5 øre av prisstignen (over 50øre) Hadde det vært stor nok overføringskapasitet fra nord til sør, ville ikke den strømmen også blitt exportert, og de sinnsyke strømprisene ville da også gjelde hele landet? Om ikke akkurat nå, men om noen år med link 6,7,8,9 Planen er hel at vi skal ha Europas dyreste strøm, akkurat som vi har Europas dyreste drivstoff. Ikke leveringssikkerhet etc. Det ble allerede dekket av de første 4-5 utlandskablene.
  13. Vi burde vel før utlandskabler, bygge nok kabler innenlands..
×
×
  • Create New...