Jump to content

N8591NB4

Medlemmer
  • Content Count

    773
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1483 :)

Recent Profile Visitors

3167 profile views
  1. Helt enig, men det vil ikke veisikkerhets eliten. De har de siste 4 tiårene omtrent kun bygget vei med innebygget svinger og høydekurver for å unngå forbikjøringsmuligheter. Mulig det har spart noen liv, men skikkelige 4 felt motorveier hadde spart langt flere, og næringslivet hadde spart ekstremt mye tid og penger. Alle europeisk land gar nå ett stamveinett med motorveier unntatt Norge...
  2. Hva er i veien med å ha 2 tanker i hodet samtidig. Altså oljeutvinning til den oljen verden faktisk har bruk for, samtid som man jobber hardt for å redusere etterspørsel. Elbilsatsningen i Norge er klimamessig internasjonalt kjemperesultat. Langt større resultat enn de lille innbyggertallet vi har. Vidre elektrifisering av oppdrett, ferger oljeplattformer etc etc. Legge vi ned oljen i Norge overleverer vi milliarder til bandittstater og fundamentalistiske ideologier. Sammenlikne det med like hurraradikal narkotika politikk. 1. Forby all salg av narkotiske stoffer. Problem: Hva smertebehandling i sykehus, narkose til operasjoner? -De får kjøpe morfinen fra narkotika smuglere og finansiere narkokarteller i Sør-Amerika 👍
  3. Vi skal være stolt av den oljen vi produserer, da den er fredelig og mager på svovel. Steinalderen tok ikke slutt pga av mangel på Stein. Kullalderen med dampskip og dampmaskiner i fabrikker tok heller ikke slutt av mangel på kull. Oljealderen kommer heller ikke til å ta slutt pga mangel på olje, men pga av redusert etterspørsel. Der er Norge helt i tet med elbilutrulling. Skal man virkelig gjøre noe for å redusere CO2 utslipp, så skal man fortsette med elbilsatsning. Men «miljøpartiet» de grønne er ikke et miljøparti. Det er ett krangleparti som lever av å skape overskrifter, og provosere til seg medieoppmerksomhet og sette dagsorden. F.eks gjøre livet surt for vanlige barnefamilier og bilister uavhengig av drivlinje _inkludert_ elbiler. Beboerparkering utenfor ring 3 med sjokkerende høye prise, svært lite utbygging av fortausladere som også er blitt bloddyre å bruke. Stenging av sentrum og dermed livsgrunnlaget for butikker der. Altså kjeppjager MDG folk flest til bilbaserte kjøpesentere. De er i mot hytter, altså så kommer barnefamilier til å dra til syden Thailand etc. Altså ensakpartiet MDG gjør miljøsatsning til en pyton hat krangling med hjernevaskede miljønazister. Tilbake til topic.; Norge bør være stolte av oljesektoren og det er behov for den i mange år fremover. Bedre at fredfulle Norge dekker sin del av oljeetterspørselen. Stenger man oljeeksporten fra Norge, som MDG foreslår, kjeppjaget man den sunne oljeomsetnignen til terroriststater og fundamentalister som finansierer terror og hatpropaganda. Verden er i full omstilling til fornybar energi fordi dett lønner seg. Skipsbransjen bygger renere skip fordi det lønner seg. Byggebransjen begynner med el gravemaskiner fordi det lønner seg. Folk etterisolerer husene sine fordi det lønner seg. Sløs og ueffektivitet er faktisk ikke smart uansett og man behøver ikke å være klimahjernevasket for å gjøre miljøvennlige valg. Oppdrettsnæringen elektrifiserer sine mæreanlegg i fullt tempo. Har ikke noe med MDG å gjøre det heller. Spania forserer med flere år nedleggelse av kullkraftverk. Storbritannia kjører for det meste uten kull i lange perioder. Vær så vennlige å bruke hue sjøl og velg partier med en helhetlig og gjennomtenkt politikk og ikke la dere forføre av hurra radikalt parti hvor fornuft er umulig å diskutere og «alt» kan polariserers til å bli en «klimasak».
  4. Anstendige mennesker tar med søppel man finner på turen også...
  5. «Rammes» av lave priser, huff det er jo katastrofalt nå i 2020 hvor vi i flere tiår har gjort alt vi kan for at strømprisene skal bli så høye som mulig...
  6. Hva med å bruke mindre energi, f.eks å fjerne mye av arbeidsreisene med å distribuere kontorarbeidsplassene utover land og by. Altså ett lokalt kontornett som nasjonal infrastruktur der arbeidstaker har rett og plikt til å møte opp. Ikke lenger unna enn at det som oftest er sykkel eller gangavstand. Da kan arbeidsreisen inn til hovedkontorer bli langt færre, bilen stå ungene færre timer i barnehagen. Barnefamilier kan da bosette seg litt unna de værste pressområdene i store eneboliger med garasje og gressplen til samme pris som en toroms i byen. Sentralisering blir meningsløst, og enorme veiprosjekter lang færre. Byer med mindre trengsel og boligpress. By og grend kan igjen få øknende befolkning. Hele landet i bruk. Slik skaffer vi Norge mer konkurransekraft, med å tilgjengeliggjøre kompetanse i betydelig større radius en den nagende 45min reisevei til jobb.Håndverkere og transport etc. slipper å stange i endeløse køer med matpakkekjørere. KollektivTransport langt mindre overbelastet og milliarder av km kjørt spart, drivstoff ikke sløst i destruktive ressurs og tidkrevende arbeidsreiser til og fra jobb. En daglig meningsløs «produksjon» som ender opp med at bilen havner på akkurat samme sted, utenfor boligen din bare litt mindre verdt, jordkloden litt mer forurenset timer revet ut av livet ditt, sjålet tid fra barnet ditt og fjernet penger fra kontoen din og gjort deg mer sliten og lei.
  7. @Code46 Sikkert lurt å vente til alle elbilfordelene er borte så man kan kjøpe den med full mva og i mellomtiden betale 16kr litern. Praktisk da man også fortsatt venter på boligkrakket og bor i leiehybel uten lademulighet.
  8. Fører til mindre bruk og at folk flest beholder dieselbilen som langturbil. Altså ettgodt argument om man er fossilist, og jobbet i Toyota.
  9. Burde settes opp mange 22kw AC mode2 ladere Over alt utenfor matbutikker og kjøpesentere, veikroer bensinstasjoner. Om hurtigladere ikke viker kan hele køen lade på 7,4-22kw. Mindre behov for hurtiglading og mer skånsomt for batterier pluss at slike mode 2 ladere koster en brøkdel av hurtigladere.
  10. Burde være langt fler 22kw AC ladere. Mer skånsomt for batteriene også. Ikke alltid man trenger så mye strøm, bare litt klattlading så man kommer helt hjem/hytta ...
  11. Tror alle ønsker at alle skal lykkes med sine Elbilsatsninger. Derfor burde den dele plattformer og investere sammen. I mellomtiden har Tesla blitt mer verdt enn Toyota. Tiden går og det er flere legacy produsenter som vil gå til grunne / kjøpt opp. Volvo og alle de britiske merkene er kjøpt opp. Konsolideringene fortsetter og vi har enda ikke sett hvordan dette ender ...
  12. Tesla inviterte alle bilprodusentene med på supercharger nettverket. Det ønsket de ikke, så her kan vi ikke klandre Tesla for å ikke vil åpne for andre.
  13. Kjøpte en 2006 xc90 m/Haldex4 som trekkvogn da Tesla S’n vi har manger dette. Kjempebil offisiell komfort etc og alt det der, med cruice comtrol, men da savner jeg selvstyrend Teslaen. Det savner man selv om deg ikke er perfekt.
×
×
  • Create New...