Jump to content

N8591NB4

Medlemmer
  • Content Count

    678
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1270 :)

Recent Profile Visitors

2956 profile views
  1. Hvordan i all verden klarer vi oss gjennom vinteren med det føret det er da? Gode moderne sommerdekk har plenty med grep/ våt og bremseegenskaper, med mindre man skal kjøre som en villmann. Synes det er bra at rullemotstand og dekkøkonomi har høyt fokus. Men bevares, de aller beste dekkene på ekstreme egenskaper har både kortere levetid og er kostbare. Ikke rart at talsmann fra dekkforhandlerne argumenterer for slike dekk.
  2. «Den østerrikske bedriften anser at dagens elbiler er for tunge, og at ladeinfrastrukturen er for dårlig utbygd.» Hvor er Tesla sitt ladenettverk dårlig utbygget? Der det ikke er bygget ut enda blir fort dekket når Tesla bygger ut raskere enn sammenlagt de andre hurtiglade leverandørene. Ser det som rasering av en model 3 å redusere den til en hybridbil.
  3. Sturle har rett at mange venter på model Y. Uname1 har rett iat mange villa det siste nye når man skal bruke 7-900 kkr på en fet elbil. Ladenettverket til Tesla er for mange avgjørende for valg av elektrisk langturbil. Lojaliteten til Tesla irriterer sikkert mange, men det _er_ Tesla som har gitt hele bilbransjen ett spark bak, og legacy produsentene stritter i mot. Selv Audi stritter fortsatt i mot med svært lavt produksjonstall, men om de ikke skal bli overkjørt av Tesla, så må de satse på biler de kan konkurrere. Med eTron og ionity ladenettverk er de i ferd med å få noe stablet på beina. Jeg liker Tesla og har en S selv. Den har hatt sine småfeil, som nå er rettet (omsider). Ser flere naboer har skaffet seg eTron, og det er en lekker bil. Tester bl.a teslabjørn skryter av lydisolasjon byggekvalitet etc. Jeg tror, om man vil støtte overgang til elektriske biler så spiller det ingen rolle om du kjøper en X, Y eller eTron, du støtter opp under elektrisk fremtid uansett, men garantien for at det skjer er fortsatt Tesla som representerer. Tror alle vet at Audi vil trekke eTron fra markedet om Tesla forsvant... derfor er mange lojale med Tesla selv om de har sine mangler. Manglene blir færre uke for uke, og service kapasiteten er betydelig styrket, men det er klart at den voldsomme veksten gir utfordringer. Det er naturlig at servicekapasiteten følger etter salget. Man må tjene pengene før man kan bruker dem. Gjelder også Tesla, selv om de har en burnrate større enn inntjeningen, men burnrate måler man mot verdistigningen, og den er 3 doblet så det kommer fler gigafactories og Tesla vil fortsette gjøre store innhugg i markedsandeler om ikke Audi merc m.lf Ikke får opp dampen og på den måten unngår «a Kodak moment»
  4. @enig med ermitt på tur her. Nå oppfører politikerne som om de de de som eier byen og gatene. Det er helt feil! Det er innbyggerne for f@#n! De er kun forvalterne våre. Ta fra oss Det ene og det andre. Gatene rundt der jeg bor var alle private veier som vellet overlot til kommunen. Nå skal de krave 3600 for å parkere i våres egne gater. Det neste er vel at de overlater parkeringsetaten til europark...
  5. Har vi en ny «komiske Ali» her? « -En ting er helt sikkert, dette flyet ble ikke truffet av et missil, sa luftfartsdirektør Ali Abedzadeh på en pressekonferanse fredag.»
  6. Desulfering av olje er sterkt kobolt intensivt. På tide å gå fra fossilt uansett. Selvsagt mangel på sjeldne jordsrter presse frem teknologi uten behov for dette. Sparker inn åpne dører her mener jeg...
  7. Det blir behov for superbeaparelser da. Det er fullt mulig som Olav Elvestuen påpeker, men man også unngå å begynne med nye superutgifter. Pågående NAV sak kan i verstefall føre til hemningsløs trygdeeksport. Viktig at lovverket og tolkningen opprettholder en restriktiv trygdeeksport. Bla annet kjøpsparitet utbetaling. Altså oppholde man seg i feks Romania og de generelle levekostnadene er 70% billigere skal utbetalingen dit reduseres med henholdsvis 70%. Vidre gjør elbiler at drivstoff kostnader reduseres til 10%. Vidre kan off sektor sikkert redusere en del utgifter med bedre IT systemer, men faktisk også definere hva som er off sektor. Dersom man ikke vil jobbe og har formue, så kan ikke NAV utbetale.
  8. Ikke minst radaren. Tyskerne forstod ikke hvorfor de ble oppdaget og avskjære så raskt. Britene sa at de gav soldatene som holdt utkikk mye gulrot. 😀 F35 5’te generasjon kampfly har kill ratio på 25-1. Altså trenger du statistisk sett 100 F35 til å slå ut 2500 generasjon 4 fly.
  9. Har Tesla S75D, skal aldri ha noen annen bil enn den jeg har nå. Kansje ny konebil. Bytte Leafen med Cyber Truck. Hun elsker at andre respekterer høyre regelen, kjøre over fortauskanter og 4 hjuldrift. Da blir det 3 motorer 500miles rekkevidde.
  10. Først og fremst må det forskrifter for riving på plass. Fullt ut moderne byggstrukturer skal ikke rives med eneste beslutningskriterie «at det lønner seg». Det er enorm med avfall som genereres og mye utslipp forbundet med nybygget. F.eks Økern bygget. tidl. Storebrand HK, begge moderne bygg med glidestøpte heissjakter, frie gulvareal etc. Ta med Yblokka også. Et prakteksemplar på ett bygg som ikke burde rives.
  11. @kahuna: nå er bygningskravene skjerpet i EU.dvs over tid midre energibehov til oppvarming og kjøling. Gass er mye bedre enn kull, så bedre tilgang til gass vil medføre nedstengkng av ettehvert kostbar og utskjelt kullkraft. I klimaarbeidet må man ikke la det perfekte bli det godes fiende.
  12. @sturle_S På samme måte kan jeg kjøpe meg en splitter ny BMW X5 V8 og kjøpe klimakvoter for 2500kr og vips så er bilen klimanøytral i hele levetiden. Det er her klimaforhandlingene krasjer. Elefanten i rommet er ikke fungerende «avlatsbrev» ingen tror på og derfor blokkerer for reelle løsninger. Klimaaktivister står bare å skriker og hyler. Hve hjelper det? Diskusjonene burde gå på hva som er realistiske tiltak og gode løsninger. Løsningene som blir forslått er ikke realistiske. Sende forbruket bratt korte nedover vil skape enorm arbeidsløshet. Slutte med olje likeså. Samfunnet stopper opp. Derimot må man slutte å rive bygg unødvendig, ta var på det man har og kreve lenger levetid på produkter og også forlenge krav til produksjonen av reservedeler. Istedenfor klimakvoter bør det bli ren CO2 avgift, og toll på import fra land som ikke praktiserer CO2 avgift. Vi er nødt til å bli mer effektive, og da må man fortsette å bygge veier. Raskere overgang til elbiler, og CO2 fri strøm. Atomkraftverk mener jeg faktisk må til. Tyskland stoppet en hel del atomkraftverk. Ett var bare 3 år gammelt, helt ubegripelig med tanke på at dette kraftverket kunne levert stabil grunnlast istedenfor kullkraft i disse viktige årene frem til 2050..
  13. En bragd det står respekt av. De bruker lidar, Tesla sier de skal klare seg uten, tiden får vise hva som blir mainstream tec. Synes bilprodusentene skulle samarbeide om autonome biler. Nasjonalstatene bør eie big data sammen som samles inn, slik at alle kan få vite at svingen der og der har x friksjon, omkjøring pga veiarbeid (og hvoromkjøringen går på cm nøyaktighet og strøbilen kan punktstrø, eller POD lastebilene kan ha med seg f.eks ha X kg salt og punktstrø på oppdrag fra veivesenet. Veivesenet vet nøyaktig hvor telehiv etc. og annet veiarbeid bør gjøres. Ellers passer det bra med de stadig dårligere lønninger og arbeidsforhold som lastebilsjåfør i transportbransjen, (i USA ihvertfall). Selvkjørende biler kan fylle inn det stadig større underskuddet på erfarne sjåfører.
×
×
  • Create New...