Jump to content

6RCURCGB

Medlemmer
  • Content Count

    1159
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

556 :)

Recent Profile Visitors

779 profile views
  1. For fellesskapet er det en fordel at flest mulig benytter kollektivtilbudene. Problemet med den idiotiske norske avgiftspolitikken er at vi har brukt mange milliarder på å få folk til å kjøre elbil i byene istedenfor å ta bussen/toget. Køene har aldri vært verre... Det som ikke henger på greip er lavere/gratis bompenger og gratis parkering for elbiler. Det er det heldigvis snart slutt på....
  2. Det blir full mva. fra neste år. Hva slags kompromiss rundt støtteordninger man ender opp med på stortinget kan man allerede begynne å frykte. Vi ender opp med full mva. på elbiler, spørsmålet er bare hvor lang tid det tar og hvilke andre samfunnsoppgaver man skal ta pengene fra underveis...
  3. Det er foreløpig ikke gjort noen forsøk på proof of concept. Hyperloop har for det meste dreid seg om vekkelsesmøter og designkonkurranser for hvordan farkosten skal se ut og sånn. Utrolig lite substans i prosjektet.... Uansett, det er absurd å se det fanatiske forsvaret av Hyperloop med sitt "white paper" av enkelte her på forumet når Musk for flere år siden droppet hele greia og gjorde alt han kunne for å fjerne "white paper" fra internett.....
  4. Nå har selv de som har brukt mye tid og ressurser på Hyperloop innsett at konseptet er livsfarlig for persontransport. Om noen gidder å lage en linje for pakketransport gjenstår å se.
  5. De dyreste bilene bidrar mest til statskassen også.....
  6. Du må nesten bestemme deg. Mener du at naglene er potensielle lekkasjepunkter eller ikke? Er naglene i dampkjeler potensielle lekkasjepunkter? Naglene i flykroppen er ikke potensielle lekkasjepunkter. Det er selve HVAC systemet som utgjør feilkildene og som kan forårsake at man mister overtrykket. Å operere i nær fullt vakuum (1% av en atm.) er laangt verre enn å operere i 35000 fots høyde (25% av en atm.) Så påstanden om at det skulle være lettere å holde liv i Hyperloop passasjerene hvor det er 1% oksygen tilgjengelig på utsiden mot 25% i et fly finner jeg helt ubegrunnet.
  7. Enig med deg, det er markedet som har lurt seg selv. Musk har vært flink/heldig og hatt god drahjelp av den kulten som har oppstått rundt hans person. Nå har ikke pressen noe særlig troverdighet når det gjelder rapportering av ny teknologi, det meste blir hypet opp uten kritiske spørsmål.
  8. Fremdeles et rimelig arbitrært tall. Jeg er veldig sterkt imot beløpsgrenser. Nå forsvinner mva. fritaket neste år og jeg synes det er urimelig at noen elbiler skal unnslippe prisøkning ifm. dette. Det er umoralsk at vi skal fortsette å bruke milliarder på å støtte privatbilisme mens kollektivsystemene visner pga. redusert kundemasse. En støtteordning på for eks. 15% av kjøpspris i 2023, 10% i 2024, 5% i 2025 osv. hadde vært rettferdig.
  9. Nei, det gjør ikke det. Vi tenker oss en liten trykkbeholder og beregner veggtykkelse basert på ASME VIII: Veggtykkelsen må være 1,5 mm for å ha tilstrekkelig sikkerhetsfaktor med ett innvendig trykk på 2 bar. Veggtykkelsen må være 6mm for å ha tilstrekkelig sikkerhetsfaktor med et utvendig trykk på 1 bar. Veggtykkelsen øker altså 4 ganger for å takle ett utvendig trykk som er halvparten av det innvendige.
  10. Hvilke trykk kompensatoren er laget for er oppgitt av produsenten. De fleste kompensatorer takler et sugetrykk på 2 meter, dvs. 20% vakuum. Utvendig trykk utsetter beholderen for knekking, det er uendelig mye verre enn innvendig trykk som medfører strekk i tankskallet. Jeg håper inderlig ikke du mener å antyde at alle trykkbeholdere som tåler en bar innvendig også tåler fullt vakuum?
  11. Kan du linke til produsenter av rørkompensaatorer som er laget for fullt vakuum? Kompensatoren du snakker om vil kollapse selv ved moderat undertrykk. Hva er "høyt" vakuum? Hva slags pumper bruker de? Skal man skape vakuum er det kun liquid ring pumps eller turbopumper (aksial kompressorer) som greier det. At du mener at sentrifugalpumper skal greie å pumpe gass er bare helt fantastisk, her avslørte du din totale inkompetanse på fluidmekanikk.
  12. Vel, det ble påstatt at 99,9% vakuum ikke var vakuum, bare lavt trykk........
  13. 100 Pascal er ikke absolutt vakuum, bare nesten. Uansett, ideen om air cushion er så latterlig at den for lengst er forlatt. De få som fremdeles jobber med å utvikle hyperloop konseptet baserer seg på hjul eller magnetisk levitasjon.
  14. Jeg mener Norge burde søkt om fortsatt mva. fritak. En sakte gjeninnføring av mva. ville vært rettferdig i mine øyne. Direkte støtte avhengig av pris vil favorisere enkelte produsenter og er en mye mer urettferdig løsning enn flat lav mva. eller fast støttebeløp. Alle innser at elbiler på sikt er nødt til å betale full mva. og engangsavgift slik fossilbiler gjør. Det er ikke bare økonomiske og miljømessige sider ved bilpolitikken, det er også noe som heter moral (riktignok ukjent for de fleste politikere men).... https://www.eftasurv.int/cms/sites/default/files/documents/gopro/College Decision 148 20 COL - State aid - Norway - Prolongation of zero VAT rating for zero-emission vehicles 2021-.pdf
×
×
  • Create New...