Gå til innhold

OlaML

Medlemmer
  • Innlegg

    1 344
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

OlaML vant dagen sist 26. januar 2018

OlaML hadde mest likt innhold!

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

OlaML sine prestasjoner

1,9k

Nettsamfunnsomdømme

  1. Det siste der kan du si om nesten det hele amerikanske pickup-markedet og størsteparten av det globale SUV-markedet.
  2. I og med at strømstøtten er basert på månedens snitt, så virker det på meg som om du kan lade gratis, eller med profitt, hvis du har litt flaks med snittet og svingningene. Kan hende jeg tar feil. Si månedens spot-snitt er 5 kr. (5 - 0,70)*0,8 = 3,44 kr pr kWh i støtte. Hvis prisen dupper under dette i løpet av natten i helgen f.eks. så er det bare å fylle opp. Ikke sikkert du får ladet alt du trenger og du vet jo ikke snittet før månedene er over, greit nok det. Men stemmer dette sånn generelt?
  3. Med artikkelen og diskusjonen i kommenterfeltet i mente er det nesten så en skulle tro at prising av strøm var dysfunksjonelt fra innerst til ytterst.
  4. Ja kanskje en skulle bygd seg litt atomkraft? Veldig besnærende tanke, tenker sikkert tyskerne.
  5. Det handler selvsagt ikke om mangel på fysisk areal. Det skulle du klart å gjette deg til selv om du bare leste overskriften.
  6. 5 Wh i en Model Y er vel en 30-40 meter rekkevidde. 😁
  7. Sant det med standby effekt (men evt mobiler tar jo ikke mange wattimer før de er fulle) men likevel. For min egen del så hadde jeg klart meg uten varme nå på sommeren. Kanskje jeg skal teste selv å ha bilen stående i camp mode over natta med temp på Lo og AC av. Uansett kan man jo bare sette vinduene på gløtt og skru av camp mode, så er "problemet" løst. Ganske kult hvordan elbiler kan brukes til mange sånne praktiske turting som ikke er like lett på fossil. Jeg har ingen planer om å sove i bilen, men jeg har f.eks.ofte med kjøleboks på langtur og det er kjekt å vite at jeg kan ha den på kjøling selv om bilen står parkert noen timer.
  8. Synes klimaanlegget bruker ganske mye. Du trenger jo egentlig kun flytte luft, det blir vel varmt nok i bilen av seg selv. På Leaf går det an å slå av varmen, men fremdeles la viften gå, men på Tesla har man ikke akkurat det valget. Kanskje det ville funke å skru temperaturen helt på minimum og så skru av AC? Mulig kompressoren går likevel.
  9. Hvis det er så selvfølgelig, skriv koden selv da. Tesla klarer det ikke. Sensorene er gode nok, men det er for vanskelig å skrive programvare som oppfører seg som et tenkende, kjørende menneske. Det er helt fint å bruke Tesla sin førerautomasjon som den er hvis man bruker vett, men det er som kjent mangelvare på veien.
  10. Mange virker å tro at fordi noe heter "autopilot" så er det ment til å være veldig smart, fordi autopilot finnes jo på fly. Men autopiloter på fly er ikke spesielt smarte. De flyr rett i bakken hvis du ber dem om det. Det er massevis av flyulykker som har skjedd med autopilot helt eller delvis på fordi pilotene er forvirret. Eller psykotisk, som i tilfellet Germanwings Flight 9525. Da fløy en Airbus rett i bakken fordi autopiloten var stilt inn på å synke. Selv om det ene systemet slo alarm om at bakken nærmet seg, så fortsatte autopiloten likevel.
  11. Lastebilen sto ikke midt i veien, noe som må til for at Collision Aviodance Assist skal slå inn. Veikanten er jo ellers full av stillestående objekter som skilt, autovern, parkerte biler, trær osv. Hvis bilen stoppet for alle stillestående objekter en person kunne sprette ut fra, så ville den jo bare stoppe dønn med en gang man aktiverte den.
  12. Det er ikke han som er apologet, det er du som er forvirret av begreper eller gjør deg vrang med vilje. En hvilken som helst cruisekontroll ville også kjørt ned den samme personen, betyr det at alle cruisekontroller har drap som tiltenkt funksjon? Selvsagt ikke, det betyr bare at de ikke eksplisitt støtter det å indirekte gjenkjenne en potensielt farlig situasjon og så sette ned farten, skifte felt, o.l. som man helst burde gjøre som menneskelig sjåfør. Når trailersjåføren ble synlig var det uansett for sent. Slike påkjørsler har jo skjedd mange ganger før uten førerautomasjon, det er derfor veiskuldre og havarilommer er en del av gode veistandarder verden over. Det er også en av et utall "edge caser" som en selvkjørende bil må håndtere. Det astronomiske antall "edge caser" (nesten så det er flere "caser" langs "edgen" enn i midten...) er den viktigste grunnen til at jeg tror nåtidens idé om selvkjøring er et blindspor. Man kan bli en mer årvåken sjåfør med dagens førerautomasjon, men det er vel så sannsynlig at man blir verre. Førerautomasjon burde sikte seg mer inn på å forbedre menneskelige sjåfører, ikke erstatte dem. Tesla-sjåføren fikk forresten 90 dager i fengsel. Virker mildt. Kanskje burde uoppmerksomhet i forbindelse med bruk av førerautomasjon være skjerpende?
  13. Jeg har abo og kan eksportere tekst. Dessverre har jeg lagt begrensninger på denne eksporten for å trygge min egen forsyning.
  14. Mer investeringer i det interne kraftnettet på bekostning av utenlandskabler, strengere regulering av eksport, mer fornybar kraft. Strenge reguleringer er ikke i motsetning til det frie marked, eller det frie pseudo-marked. Det meste av privat næring har reguleringer motivert av forskjellige samfunnsmessige hensyn de må forholde seg til. Kongsberg Gruppen kan ikke bare sende sine våpenproduksjon til den som vil betale mest. Magasinert kraftproduksjon er jo i tillegg stort sett eid av det offentlige og trenger egentlig bare forholde seg til en politisk instruks, ikke nødvendigvis en streng lovgiving som treffer all privateid kraftproduksjon i tillegg (som ikke har noe magasinvolum å snakke om likevel).
  15. Jeg forventer ikke å havne i en ulykke hver gang jeg kjører bil, men jeg tar likevel på meg sikkerhetsbelte, sikrer bagasje osv. Slik det er nå så har ikke kraftbransjen noen grunn til å være varsomme, de kan bare spyle ut det de vil når de vil for å tjene mest mulig penger. Vannkraften er en felles nasjonal ressurs som forvaltes dårligere nå enn før. Det som er ekstra trist er jo at disse selskapene er i offentlig eie, men jobber mot folkets beste. Er det så enkelt at ledelsen styres av en forventning om bonuser etter hvor mye selskapet tjener?
×
×
  • Opprett ny...