Jump to content

OlaML

Medlemmer
  • Content Count

    1136
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

OlaML last won the day on January 26 2018

OlaML had the most liked content!

Community Reputation

1514 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Kan ammoniakk ta hele den rollen som mange har trodd hydrogen passer til? Virker som det er et mye bedre komplement til batterielektrisk drift enn hydrogen i brenselscelle.
  2. Denne var faktisk ordentlig stygg. Vanskelig å ta resten av artikkelen seriøst da. Men hvis vi skal gi ham en sjans kan vi snu på det litt: Det påvirker jo selvsagt rekkevidden betydelig, det er jo bare at tapet er der hele tiden så du vet ikke hva du gikk glipp av. Om sommeren når du skal på lang bilferie, da er denne spillvarmen fremdeles tilstede. Den dumpes overbord som sløst energi. Men da slipper batteribilen å bruke energi på varme og kan heller bruke energien på ekstra rekkevidde. Hvis staten ønsker å kompensere hydrogenbilkjøperne for tapet, noe jeg i grunnen tviler på, så var det jo enda bra at det bare var 150 stk som kjøpte. Det er sikkert lommerusk å kjøpe dem ut for en fair restverdi og sende bilene til gjenvinning sammenlignet med å bruke mer penger på dødfødt infrastruktur. Spar et par eksemplar til museene!
  3. Helt topp idé. De kan jo også hjelpe til med å mate hurtigladere, og mesteparten av trafikken skjer i dagslys når det er solproduksjon.
  4. La oss bare bruke Toyotas "selvladende" hybrider og kjøre på uendelig energi!
  5. Lang snute og ladeport bak hjulbuen, blir kanskje enda verre enn e-tron og I-Pace på snute-inn ladere.
  6. Nei, dette er ikke riktig. Det kan være flere løsninger samtidig. Når de innførte kortbetaling på bensinpumpene, så avsluttet de ikke betaling med kontanter i kassen på samme tid. Tesla har riktignok ikke mulighet for RFID/app starting, poenget var uansett ikke å gjenskape deres løsning. Poenget var heller ikke å finne opp noe nytt. Poenget var at flere tilbydere bør utvide CCS-lading med en løsning som CCS-konsortiumet har vedtatt for flere år siden, men som kun en av aktørene hittil har implementert (Fastned).
  7. Tenk om du hadde hatt like god fantasi til å se løsninger som du ser problemer. ? Pleier du plukke ut autopassbrikken når du låner bort bilen også? Koblingen til kredittkortet vil jo administreres fra en app og der kan man vel ha en av/på knapp akkurat som man har i Sesam sesam appen til parkering. Hvis man av en eller annen grunn vegrer seg for at den man låner en fire hundre tusen kroners bil til skal lade for 160-170 kroner og stikke av uten å vippse etterpå. Jeg bruker bildeleringen, der har elbilene både autopass og ladebrikke i bilen. Ladingen er riktignok inkludert, men bompasseringer faktureres i etterkant akkurat som på leiebil, det samme gjør parkering med skiltgjenkjenning på f.eks. flyplasser. Risikerer de at en eller annen luring drar på seg en kjemperegning? Tja, kanskje, men de tenker først og fremst løsning og går seg ikke fast i worst case.
  8. Håper de kan tvinge fram litt samarbeid på ID og betalingsfronten. Man har kunnet plug&pay på CCS i flere år, slik som Tesla kan, men kun Fastned har tatt seg bryderiet med å implementere det.
  9. "Vi kan ikke kommentere enkeltsaker" er bare tull. Det er ingen regel som sier det. Hadde de tjent på det hadde de kommentert enkeltsaker til ørene våre var fulle. Men fordi de vet at de har gjort noe elendig så prøver de å åle seg unna.
  10. Det er en merkelig og sørgelig trend at ansvarlige ledere bare blånekter for å redde ansikt. "Hånden er oppi kakeboksen, alle kan se det, hva sier du til ditt forsvar?" "Vi tar kakebokskrav på det høyeste alvor og fremholder at ingen hånd er i uforsvarlig posisjon med hensyn på kakebokser."
  11. Artikkelen viser til Hawking-stråling i neste avsnitt, med at de kan til og med være mikroskopiske, men vil forsvinne fort.
  12. Ja, med elbiler vil det variere. Med fossilbiler vil det ikke variere, de slipper jo ut hele greia. I beste fall kunne man i fremtiden elektrifisert oljeproduksjon og raffinering, men da sitter man jo likevel igjen med mer utslipp på å brenne bensinen enn enn det elbiler har allerede i dag. Grunnen til at slike "myter" eksisterer er ikke fordi folk ikke har fått riktig informasjon eller har misforstått i god tro. Det er fordi de er aktive motstandere av elektrifisering, av diverse grunner man bare kan spekulere i. De er gjerne demografisk oppi årene og politisk til høyre.
  13. Hvis Tesla Drammen skifter toner på laserprinteren sin så blir det en artikkel, masse klikk og 200 kommentarer.
×
×
  • Create New...