Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvor går grensen mellom "de vanlige" og "nøkkelpersonene"? Og hvilken betydning har det at rulleteksten er 30 sekunder lang eller fem minutter lang, all den tid den er etter at filmen er ferdig? "Rulleteksten" med det som kanskje kan regnes som "nøkkelpersoner" er jo heller vignetten, som lister hovedskuespillerne, regissøren(e) og diverse andre. Jeg ser ikke helt problemstillingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Når tid vil mennesket bli kvelt av o2 mangel? Vi slipper jo stadig vekk mer Co2 og ikke minst metan ut i atmosfæren, og det går jo utover andre eksisterende gasser? Så når vil vi ha sluppet ut såpass mye gasser at det ikke lenger er plass til O2 på bakkenivå? 

Lenke til kommentar

Når tid vil mennesket bli kvelt av o2 mangel? Vi slipper jo stadig vekk mer Co2 og ikke minst metan ut i atmosfæren, og det går jo utover andre eksisterende gasser? Så når vil vi ha sluppet ut såpass mye gasser at det ikke lenger er plass til O2 på bakkenivå? 

 

Det er ikke bare mennesker som har aktivitet på jorda, feks gjør planter om Co2 til oksygen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

Når tid vil mennesket bli kvelt av o2 mangel? Vi slipper jo stadig vekk mer Co2 og ikke minst metan ut i atmosfæren, og det går jo utover andre eksisterende gasser? Så når vil vi ha sluppet ut såpass mye gasser at det ikke lenger er plass til O2 på bakkenivå? 

 

Det er ikke bare mennesker som har aktivitet på jorda, feks gjør planter om Co2 til oksygen.

 

AtW

 

Joda, men 70% av plantene som bidrar til det holder vi jo på å drepe ettersom dette er planter som lever i vannet og som er veldig temperaturfølsomme, og strengt talt gjør vi jo det ikke så mye bedre med det som lever over bakkenivå. 

Lenke til kommentar

 

 

Når tid vil mennesket bli kvelt av o2 mangel? Vi slipper jo stadig vekk mer Co2 og ikke minst metan ut i atmosfæren, og det går jo utover andre eksisterende gasser? Så når vil vi ha sluppet ut såpass mye gasser at det ikke lenger er plass til O2 på bakkenivå? 

 

Det er ikke bare mennesker som har aktivitet på jorda, feks gjør planter om Co2 til oksygen.

 

AtW

 

Joda, men 70% av plantene som bidrar til det holder vi jo på å drepe ettersom dette er planter som lever i vannet og som er veldig temperaturfølsomme, og strengt talt gjør vi jo det ikke så mye bedre med det som lever over bakkenivå. 

 

 

La oss si det er riktig, så er ikke 70% mindre artsmangfold det samme som 70% mindre biomasse.

 

AtW

Lenke til kommentar

Når tid vil mennesket bli kvelt av o2 mangel? Vi slipper jo stadig vekk mer Co2 og ikke minst metan ut i atmosfæren, og det går jo utover andre eksisterende gasser? Så når vil vi ha sluppet ut såpass mye gasser at det ikke lenger er plass til O2 på bakkenivå? 

Aldri på grunn av utslipp av CO2 eller metan (Globalt sett, selvfølgelig. Lokalt er det selvfølgelig mulig å få problemer, men da snakker vi om så lokalt som f.eks. inne i en spesiell bygning).

 

CO2-konsentrasjonen i atmosfæren er på 400ppm, eller 0.04% med andre ord. Den må opp i noen prosent før det blir problematisk for oss med tanke på kvelning. Metan-konsentrasjonen i atmosfæren er 1.8 ppm, og dermed enda mye mindre problematisk med tanke på kvelning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Joda, men der er PDD, jeg tenker ikke på i morgen, eller overimorgen, men hva om 50 år? 100 år? 250 år? Hadde ikke det vi slipper ut vært et problem så hadde vi jo gitt beng i Co2 utslipp, og verden ville ha brent kull for harde livet for å skaffe enda mer energi.

Lenke til kommentar

Joda, men der er PDD, jeg tenker ikke på i morgen, eller overimorgen, men hva om 50 år? 100 år? 250 år? Hadde ikke det vi slipper ut vært et problem så hadde vi jo gitt beng i Co2 utslipp, og verden ville ha brent kull for harde livet for å skaffe enda mer energi.

 

CO2-utslipp er et problem er ikke en påstand som på noe nivå er ekvivalent med at vi har noen reell fare for å bli kvalt av CO2-nivået.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Jeg sier ikke at utslippene ikke er noe problem - jeg sier at de ikke representerer noen fare for kvelning. Den viktigste bekymringen er som kjent økt drivhuseffekt.

Og drivhuseffekten dreper planter som produserer oksygen ved å varme opp havet rundt de (70% av klodens oksygen produksjon foregår i havet) samtidig som vi har en lei tendens til å hogge ned og brenne det som produserer oksygen på landjorda ved siden av utslippene brenningen fører til. Jeg tenker som så at det man slipper ut må erstatte noe, for meg bekjent så utvider ikke atmosfæren seg, og for at noe skal få plass så må annet vike. Men hva vet jeg.

Lenke til kommentar

Jeg tipper at når O2 nivået har blitt så høyt og Co2 nivået så lavt at de mest følsomme pattedyrene begynner å dø så vil O2 utsleppet synke til stadiet at plantene klarer å opprettholde balansen. Men som sagt så er det en fremtid så langt bort at vi ikke har begynt og enste oss for det.

Drivhus effekten, med smeltede poler, ødelagt hav sirkulasjon og en ny istid via global oppvarming derimot.. det er ganske så stress.

Lenke til kommentar

Når noen får hjertestans - og man gjør hjertekompresjoner - hva er det ved den bevegelsen som gjør at hjertet ofte begynner å gå av seg selv igjen? Forstår jo at hjertet er en bioelektrisk muskel. Men er det blod til hjernen ved kompresjon eller noe som gjør at den plutselig innser at "Nei faen, nå må vi pumpe igjen!"? :p

Det er bare på film det begynner å slå igjen.

 

I virkeligheten skjer dette visstnok utrolig sjelden.

Poenget med brystkompresjoner er å pumpe blod rundt i kroppen.

Innblåsing gir ny tilførsel av oksygen i blodet.

 

Så kort oppsummert prøver man å holde stakkaren i live til medisinsk personnel ankommer.

 

(Kilde: diverse obligatoriske førstehjelpskurs hvor ambulansearbeidere prøver å forklare forskjellen på baywatch og virkeligheten)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når noen får hjertestans - og man gjør hjertekompresjoner - hva er det ved den bevegelsen som gjør at hjertet ofte begynner å gå av seg selv igjen? Forstår jo at hjertet er en bioelektrisk muskel. Men er det blod til hjernen ved kompresjon eller noe som gjør at den plutselig innser at "Nei faen, nå må vi pumpe igjen!"? :p

Som nevnt over. Man gjør dette for å dempe skadene i tiden fra hjertestans inntreffer til noen får tak i en hjertestarter. Og for å holde flimmeret som starteren trenger igang lengre.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...