Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

 

Risting tilfører uhyre lite energi i denne sammenhengen. Du kan godt sammenligne med vannet i en elv. Friksjonen og "ristingen" vannet utsettes for ned gjennom 1000 høydemeter med stryk og fossefall øker ikke temperaturen målbart. Man kan likevel regne seg frem til temperaturøkninger i størrelseorden 0,01 - 0,1 grader celsius.

 

 

Drivgassen e942 (N2O) har visst 296 ganger større varmeabsorberende egenskap enn karbonmonoksid. Så når man står ved kjøkkenbenken å styrer , tar det dermed bare brøkdelen av et sekund før kremtoppen (gassen) å tilegne seg romtemperatur.

 

http://www2.vattenfall.se/miniapps/om_vattenfall/Energikunskap/energilexikon/mainresult.asp?ItemID=227

 

Er det som er forklaringen på "fenomenet" da kan vi vel konkluderer med.

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser en dokumentarfilm om berlinmuren, som var beskyttet av bl.a. landminer.

Jeg kom til å tenke på en ting:

Om landmina ikke er altfor stor, ville man da være brukbart beskyttet av en MC-dress, komplett med solide MC-støvler, hjelm og hansker?

 

Jeg vil tro at landminer finnes i flere størrelser. Dokumentaren sa noe om å få beina sprengt av om man trør feil. Jeg tenker spesifikkt på den typen som ble brukt i Berlin.

Nå kan jeg ikke noe generelt om landminer eller spesielt om de ved berlinmuren, men jeg går ut i fra at hvis de er i stand til å sprenge bena i fillebiter så vil nok en motorsykkeldress også få ganske hard medfart, antagelig sprengt i småbiter opp til litt lavere på bena. Kanskje dressen redder knærne om man er heldig.

 

Jeg har mer tro på metoden med å ofre for eksempel en saueflokk for å rydde et lite område for miner, eller ennå bedre rydde området med maskiner osv, men nå var vel ikke akkurat det noe rømmeklare folk fikk tak i i Østberlin på den tiden.

Lenke til kommentar

Kan heller ikke noe særlig om miner. Men de dreper enten ved bruk av trykkbølge, prosjektiler eller begge deler. En motorsykkeldress vil neppe hjelpe i stor grad. Det finnes mennesker som overlever landminer, men må da ofte regne med å leve livet uten et ben eller to.

 

Nazistene jaget av og til fangede mennesker igjennom minefelt for å rense et felt. Sauer må tydeligvis ha vært mer verdt...

Lenke til kommentar

 

Pluss at de sprenger oppover og river med seg beina, så ser ikke helt hvordan en motorsykkeldress skal beskytte mot det?

 

Han nevnte jo solide MC-støvler også...

 

Geir :)

 

Ja... Eg tolker dette som litt sarkasme. Men bare for fun, solide støvler vil ikke hjelpe knær mot å svikte og bena til å bli kasta i været og vridd i filler.... Med mindre de er tunge.... Skikkelig tunge....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...