Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når jeg ser fotball så hender det innimellom at det ene laget på en måte mister hodet og gir opp, gjerne når de ligger under med 2 mål. Hva er psykologien bak dette? Når jeg spilte fotball spilte jeg alltid like bra uavhengig av stillingen. Man skulle tro voksne mannfolk med 500000 i årslønn - eller ukeslønn - kunne klare det samme.

Lenke til kommentar

Når jeg ser fotball så hender det innimellom at det ene laget på en måte mister hodet og gir opp, gjerne når de ligger under med 2 mål. Hva er psykologien bak dette? Når jeg spilte fotball spilte jeg alltid like bra uavhengig av stillingen. Man skulle tro voksne mannfolk med 500000 i årslønn - eller ukeslønn - kunne klare det samme.

Kanskje det som er problemet, at de tjener så godt uansett. :p
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Utan at eg kan vise til kilder for dette, så er i alle fall mitt inntrykk at profesjonelle idrettsutøvere har eit svært sterkt konkurranseinstinkt. Å berre ha talent for f.eks fotball ser ikkje ut til å være nok til at ein sattser på ei slik karriere.

 

Dette konkurranseinstinktet gjer utslag ved at dei alltid ønsker å vinne, men det kan også sjå ut som at dette konkurranseinstinktet også gjer at dei mister all motivasjon dersom det ikkje lenger er mulig å vinne.

Det er mulig at dette er av psykologiske årsaker sidan det er lettare å akseptere eit tap dersom ein ikkje gav 100% av innsats i konkurransen.

 

Så i staden for å kjempe på for ta igjen ledelsen så er det (særlig i fotball) lettare å gi opp og skylde på dårlige medspillere/dommer. Og har fyrst ein av spelerane gitt opp så vil dei andre på laget fort følge etter.

Lenke til kommentar

Også i idrettsverdenen finnes det nokre få unntak med utdøvere som gir alt til siste slutt, også når det er klart at dei kjem til å tape. Desse utdøverane blir ofte svært populære (med potensiale for betre lønn) sidan dei alltid gir fansen eit show, sjølv om det ikkje skulle gå rette vegen.

 

Det er mykje lettare å være fotballsupporter for eit lag som alltid sørger for god underholdning, enn det er å være supporter for eit lag som kun leverer show når dei vinner.

Lenke til kommentar

I tillegg så tror jeg rett og slett ikke på Tåkelur når han sier han spiller "like bra" :), nesten ingen spiller like bra med 2 minutt igjen og uavgjort om man har hatt mye press en stund, som feks om man ligger under 12-0 og det er 2 minutt igjen.

 

AtW

Nesten ingen. Dessuten snakket jeg om når man ligger under med 2 mål, kanskje 5 mål, ikke 12 mål.

 

"A lot of people run a race to see who is fastest. I run to see who has the most guts, who can punish himself into exhausting pace, and then at the end, punish himself even more" - Steve Prefontaine

 

En av laget mitt sine beste prestasjoner som ungdom var når vi lå under ca 10-0 til pause. Vi visste at vi kom til å tape, men vi kjørte på til siste slutt (selv når det var 2 minutter igjen). Og på en måte så reddet vi faktisk æren. Vi slapp inn mye færre mål, og scorte vel ett eller to også. På tross av elendige tekniske ferdigheter spilte vi mye bedre psykisk enn proffe lag.

 

Noen ganger sier trenere "et flaut tap". Jeg liker ikke å bli flau. Når jeg spiller bra mot slutten handler det ikke om stillingen, men ære og verdighet, og å kunne gå av banen med hodet hevet.

 

Dette går jo åpenbart an å trene på / velge å gjøre for proffer også. RBK under Erik Hamren fokuserte mye på dette han kalte "attityd". Det gjorde at Rosenborg spilte jevnt bra over hele kampen og slet seg til 1-0-seiere mot slutten av kampene. Og vant serien. Av en eller annen grunn ser jeg ikke dette under andre trenere.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Å tape føles bedre når man gir alt enn når man gir opp. Å spille godt gir uansett god trening, selv om man taper. Konkuranseinnstinktet spiller inn. Man gir fansen/publikum valuta. Man får skryt i stedet for kjeft av treneren etterpå. Det er artigere å prøve enn å gi opp. Man kan faktisk snu kan kampen og vinne om man prøver.

 

Det er alltid hensiktsmessig å gi alt, selv om man ikke kan vinne...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Har det vært oppe til diskusjon tanken om at lysets hastighet er begrenset til det den er, fordi foton har masse?

 

Tanken er jo at hastigheten i universet kan være uendelig stor, men pga at alt har masse så vil denne begrense den praktiske hastigheten.

 

PS! Beklager om dette har vært oppe før.

PS2! Jeg er trøtt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Ok, men kan det være en tanke at foton har masse?

 

Ideen er at lysets hastighet ikke er en absolutt grense, men et resultat av fotonets masse.

Lenke til kommentar

For all del, det er bare å spinne i vei med hva om-ting.

Om fotoner hadde hatt masse ville jorden antagelig blitt bombardert med tusenvis av tonn med fotoner fra sola og stjernene, daglig.

Liv hadde vært utenkelig, ettersom alt ville vært dekket av fotoner på alle planeter.

Men igjen, tyngdekraften til sola hadde antagelig trekket til seg alle fotoner, sånn at det ikke hadde kommet noe lys noen steder, også utenkelig med liv da.

 

Men joda, om fotonet har masse, så kan dette begrense hastigheten, om man ser bort ifra at hastigheten er statisk da, om du lyser fra ett fly eller fra ett stillestående sted er lyshastigheten det samme...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Auch shit.

 

Jaja, jeg sa jeg var trøtt.

 

Ingen Nobel-pris denne gangen heller :/

 

Edit: Men det første du sa der. Lyset er jo påvirket av gravitasjon. Det bøyer seg rundt jorden og blir sugd inn i sorte hull osv.

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar

Auch shit.

 

Jaja, jeg sa jeg var trøtt.

 

Ingen Nobel-pris denne gangen heller :/

 

Edit: Men det første du sa der. Lyset er jo påvirket av gravitasjon. Det bøyer seg rundt jorden og blir sugd inn i sorte hull osv.

 

Lyset går rett, det er rommet som bøyer seg :)

Det gjelder også rundt sorte hull

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...