Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

og noen ganger , når passasjerene som skal (videre ) med et fly ikke får med bagasjen på flyet .

fraktes bagasjen da i et eget ekstrafly eller blir den plaser i et fly som har lit ledig kapasitet ?

De fleste flyselskap har avtaler med andre flyselskap, enten de er i samme allianse eller ei, om å sende forsinket/mistet bagasje med hverandre. Da sendes det som oftest på første aktuelle fly så det kommer fortest mulig til eieren. Selskapene som ikke har slike avtaler må vente til de har ledig plass i et av sine egne fly. Å sette inn et ekstrafly for å sende to-tre forsinkede bager er jo helt urimelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvordan ordner flyplasselskapet det ( ikke bare SAS) når samlet vekt fra passasjerene overstiger grensen til lastekapasitet for bagasjen ?

Det skjer neppe. De fyller bare på mer bensin og sørger for at vekten er riktig balansert. I værste fall må de ta inn mindre post og pakker. Vekten fra passasjerbagasje alene klarer ikke å skape overvekt på store passasjerfly.

 

Et unntak er små fly, men f.eks. 4 til 8 seter. Da må de bare la være å ta av, rett og slett, hvis det er for tungt.

 

og hva gjør de når flyet blir lettere en beregnet ?

Fyller på mindre bensin.

 

fraktes bagasjen da i et eget ekstrafly eller blir den plaser i et fly som har lit ledig kapasitet ?

Den plasseres ganske sikkert på en eksisterende flyrute.

 

Du skriver at man fyller på mere bensin når flyet er blir for tungt , men flyet vil jo da bli enda tyngre

Her er det høyst usikker om denne ekstra bensinen og vekten av den vil kompensere for et allerede for tungt fly

 

mindre bensin for et lettere fly høres heller ikke så lurt ut , spesielt hvis det har med med å sinkere seg nokk bensin til distansen.

 

en faktor de må regne med er mer eller mindre forbruk i forhold til motstanden i luften etter værforholdene

Lenke til kommentar

Hvordan ble det nylige flyforbudet over Bergen håndhevet? Såvidt jeg vet er nærmeste kapable alternativ, F-16 som står på beredskap i Bodø, og de ville aldri rukket ned til Bergen ved overtredelser. Egentlig tenker jeg at man bare håpet på at folk overholdt forbudet.

 

Finnes nok noe luftvern på småbåtene ved Haakonsvern.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du skriver at man fyller på mere bensin når flyet er blir for tungt , men flyet vil jo da bli enda tyngre

Her er det høyst usikker om denne ekstra bensinen og vekten av den vil kompensere for et allerede for tungt fly

 

mindre bensin for et lettere fly høres heller ikke så lurt ut , spesielt hvis det har med med å sinkere seg nokk bensin til distansen.

 

en faktor de må regne med er mer eller mindre forbruk i forhold til motstanden i luften etter værforholdene

 

Jeg tror de som driver med dette har gjort den matten før, så de vet nok hva de driver med, de vil helst fly med så lite bensin som mulig, fordi da blir flyet lettere og de vil bruke mindre bensin. Så har de selvsagt en ekstra mengde drifstoff for sikkerhetsskyld.

Forbruk i forhold til luftmotstand og værforhold må man tenkte på uansett om det er mye eller lite bagasje i flyet.

Endret av Battaman
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Du skriver at man fyller på mere bensin når flyet er blir for tungt , men flyet vil jo da bli enda tyngre

Her er det høyst usikker om denne ekstra bensinen og vekten av den vil kompensere for et allerede for tungt fly

 

mindre bensin for et lettere fly høres heller ikke så lurt ut , spesielt hvis det har med med å sinkere seg nokk bensin til distansen.

 

en faktor de må regne med er mer eller mindre forbruk i forhold til motstanden i luften etter værforholdene

 

Jeg tror de som driver med dette har gjort den matten før, så de vet nok hva de driver med, de vil helst fly med så lite bensin som mulig, fordi da blir flyet lettere og de vil bruke mindre bensin. Så har de selvsagt en ekstra mengde drifstoff for sikkerhetsskyld.

Forbruk i forhold til luftmotstand og værforhold må man tenkte på uansett om det er mye eller lite bagasje i flyet.

 

selvfølgelig kan de dette , elles så hadde de ikke fått lov.

det er likevel interessant hvordan de klarerer det

 

Det er flere faktorer her også

hvor mye bensin kan de tanke opp og så har jeg hør at man må ha balanse i alle takene

Lenke til kommentar

Så har de selvsagt en ekstra mengde drifstoff for sikkerhetsskyld.

 

 

Bortsett fra enkelte lavprisselskap, som er ramme på å be om å gå frem i landingskøen pga lite fuel.. En stund siden sist jeg hørte om det, så vet ikke om det har skjedd noe særlig på det punktet, men skjedde nå ihvertfall før. :)

Lenke til kommentar

De har vel F-16 i Sør-Trønderlag også? Det er vel også sannsynlig at forsvaret har tenkt på slike situasjoner og ressurser rundt om i landet slik at en "kort" nok respons tid kan opprettholdes over hele landet.

Helt klart, men jeg tviler sterkt på at de gjør noe, når det er snakk om mindre alvorlige tiltak, på bakgrunn av økt trusselnivå.

Lenke til kommentar

Hva er det som følger med synet på øyet? Har noe som følger med det ene øyet. Altså når jef ser på ting er det noe fra øyet jeg også ser. Tror jeg leste om det her en plass.

Er det sånne du mener? http://www.dagbladet.no/2013/06/02/tema/klikk/helse/27481538/

 

Har selv en svart flekk i side synet, som de kaller fluer på øynene. Kan til tider være litt ubehagelig for det ser rett og slett ut som fluer eller andre flygedyr som veps og klegg som jeg ikke er så veldig glade i, så har hendt at jeg har peivet som en gal etter en veps/klegg som ikke er der :p

Endret av KimWhinesAlot
Lenke til kommentar

Det med "svart i øynene" kan vel ha en sammenheng med utvidede pupiller. Samtidig så er det lett for at man lukker øynene litt, slik at hvitfargen synes dårligere - og man fremhever dermed pupillene.

 

Prikkene som Lami spør om er hvite blodceller inni øyet som beveger seg sammen med øyet. Det er ekstra synlig hvis man ser på himmelen. Det heter Blue Field Entoptic Phenomen: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Blue_field_entoptic_phenomenon

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Det med "svart i øynene" har jeg sett. På jobben for noen år siden, var det en som ble beskyldt for å trakassere kvinner og sånt.

Siden, da han satt der som han hadde vært før ved vårt bord, var han sur og også veldig svart i øynene. Flere kommenterte det etterpå. Har sett det på andre også. Virker som det skjer når man er utilpass og sur og sånn. :hmm:

 

En annen ting jeg har sett, er at noen blir kritthvite i ansiktet pga av lignende situasjoner, eller har problemer med kontrollen eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Hvorfor henger Norge så langt bak andre land teknologimessig? Tenker da på at TV sendinger fortsatt sendes i 480i selv om flertallet av oss sitter med TV som støtter 720P/1080P.

Det er som sagt for å få plass til flere kanaler i frekvensbåndet. Men jeg har en ting å tilføye, nemlig at norge sender bildene komprimert med mpeg4, mens de fleste andre land bruker det gammeldagse mpeg2. Dette gir bedre bilde på samme antall kanaler, eller plass til flere kanaler. Så Norge henger ikke etter, faktisk.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående sinne, så er det noe som heter at man er så sint at man ser rødt. På en nettside om "dumme ting man trodde som barn, som ikke er sant" er det en som har lagt inn denne, og den har fått nesten høyest rating. Vel, idioter, dere har tydeligvis aldri vært sinte. Man ser faktisk rødt, og det skyldes at blodårene i øyet utvider seg, og dermed farger bildet. Tilsvarende kan man også se blodåren i tinningen svulme, dette beskrives i hvert fall i mange (skjønnlitterære) bøker jeg har lest der folk blir trekt opp.

 

Før jeg ser rødt får jeg grått tunnellsyn, som vist under:

Glaucoma-Tunnel-vision-2.jpg

 

Dette kan da resultere i at ting rundt meg spontant går i stykker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...