Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Det er mange ulike faktorer, som hvilken lakktype du har, hvor dyp ripen er osv. I tillegg blir det spørsmål om hele panelet må lakkes, for å unngå skille.

 

Er nok en god idé å sjekke opp ved ulike firmaet om du er på jakt etter god pris. For mer info og erfaring tror jeg gutta hos Detailersclub.no stiller opp med mye bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan si samme verksted. Det er vel samme lakk de bruker om det er Honda eller BMW? Så koster vel det samme da?

 

Ja men hvis vi har samme ripe på panseret, uten å måtte lakkere alt. Sier skaden/ripen er helt lik på BMW og Honda som eksempel.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Kan si samme verksted. Det er vel samme lakk de bruker om det er Honda eller BMW? Så koster vel det samme da?

 

Ja men hvis vi har samme ripe på panseret, uten å måtte lakkere alt. Sier skaden/ripen er helt lik på BMW og Honda som eksempel.

Både ja og nei. Hvilken lakkprodusent bilprodusentene bruker varierer med årene (hvem som vant anbud osv.). Dessuten varierer det litt mellom forskjellige batcher. Lakk er mye mer enn bare lakk.

 

Generelt kan man si at tyske biler gjerne har ganske hard lakk og japanske biler pleier å ha relativt myk til medium hard lakk. Klarlakk er det på alle nye biler jeg har vært borti, men det kan dog finnes unntak.

 

Klarlakken på metallic farger er gjerne også hardere enn vanlig farge uten metallic. Helt svart bil er mange ganger et mareritt å korrigere. Kan da nevne helsort myk Lexus og SAAB lakk som skrekkeksempler...

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Mennesker har litt mer komplisert motivasjon for å banke hverandre opp. Alkohol, "blodtåka", sosialt press... Vi har i tillegg en enorm kapasitet for hevn, noe som innebærer at vi i større grad enn selv andre apex predators tar en bevisst risiko dersom vi lar noen vi har skadet bli igjen uten å være fullstendig uskadeliggjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når dyr slåss utenfor jakt er det vanlig at de gir seg så snart det er klart hvem som er sterkest, og løper vekk relativt uskadde. Hvorfor gjør en del mennesker det motsatte, og insisterer på å gi hverandre juling?

Forslag:

 

1. Mennesket tenker mye lenger frem i tid enn dyr. Dess hardere man banker opp noen, dess mindre er sjansen for at de tør å prøve seg igjen.

 

2. Som nevnt over, mennesket er påvirket av alkohol.

 

3. Mennesket har en evne til å "holde igjen". Noe som fører til at aggresjonen samler seg opp og så eksploderer det. Mens dyr knuffer litt med en gang de føler irritasjon.

 

4. Mennesket bruker våpen, og dermed så handler det ikke bare om hvem som er sterkest. Så man er ikke trygg selv om man er sterkest, derfor må den andre skambankes.

 

5. Det hender katter må avlives etter katteslagsmål, og katter er relativt fredelige dyr. Så det er ikke sikkert dyr er så tilbakeholdne som du tror.

 

6. Mennesket tenker på straff og hevn, mens dyr tenker på hierarkiet når de sloss.

Lenke til kommentar

Når man er stiv og støl så hjelper det med massasje. Det er en allment annerkjent fakta. Men det jeg aldri helt har funnet ut er hvorfor det hjelper?

Tipper det har med nærhet og stressreduksjon å gjøre. Ledd- og muskelsmerter forverres eller til og med skapes av anspenthet. Hadde forelesning med ryggforsker Aage Indahl for et års tid siden og han sa at det rent fysisk hadde null effekt men taktile stimuli vil dempe smerten under massasjen.

Lenke til kommentar

 

Når dyr slåss utenfor jakt er det vanlig at de gir seg så snart det er klart hvem som er sterkest, og løper vekk relativt uskadde. Hvorfor gjør en del mennesker det motsatte, og insisterer på å gi hverandre juling?

Forslag:

 

1. Mennesket tenker mye lenger frem i tid enn dyr. Dess hardere man banker opp noen, dess mindre er sjansen for at de tør å prøve seg igjen.

 

2. Som nevnt over, mennesket er påvirket av alkohol.

 

3. Mennesket har en evne til å "holde igjen". Noe som fører til at aggresjonen samler seg opp og så eksploderer det. Mens dyr knuffer litt med en gang de føler irritasjon.

 

4. Mennesket bruker våpen, og dermed så handler det ikke bare om hvem som er sterkest. Så man er ikke trygg selv om man er sterkest, derfor må den andre skambankes.

 

5. Det hender katter må avlives etter katteslagsmål, og katter er relativt fredelige dyr. Så det er ikke sikkert dyr er så tilbakeholdne som du tror.

 

6. Mennesket tenker på straff og hevn, mens dyr tenker på hierarkiet når de sloss.

 

Du må også ta med rettferdighet også , noe synes at andre fortjener juling som straff etter at kompisen er blir banket.

noen få ganger ( heldigvis ) er det misforståelser som fører til disse slåskampene

Lenke til kommentar

Han tok det med, Elgen. Les punkt nr. 6.

Nei, det er forskjell på rettferdighet og straff. Straff er i utgangspunktet en atferdskorrigerende behandling, mens rettferdighet handler om å oppnå moralsk og psykisk balanse i ting, for eksempel igjennom straff. Elgen har et poeng. Endret av Tåkelur
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Han tok det med, Elgen. Les punkt nr. 6.

Nei, det er forskjell på rettferdighet og straff. Straff er i utgangspunktet en atferdskorrigerende behandling, mens rettferdighet handler om å oppnå moralsk og psykisk balanse i ting, for eksempel igjennom straff. Elgen har et poeng.

 

Det er ingen forskjell mellom hevn og det Elgen skriver. Les punkt nr. 6 skikkelig.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår helt fint forskjellen på rettferdighet og hevn. Derimot, så definerte Elgen "rettferdighet" slik i sitt innlegg:

"[..]noe synes at andre fortjener juling som straff etter at kompisen er blir banket."

 

I.e: Vondt gjengjeldes med vondt, som er selve definisjonen på hevn.

Det var nok digresjon for min del.

Lenke til kommentar

 

Det er ingen forskjell mellom hevn og det Elgen skriver. Les punkt nr. 6 skikkelig.

Jeg skrev punkt 6, så jeg vet hva det betyr.

 

Det er bare moralsk uutviklede individer som ikke skjønner forskjell på hevn og rettferdighet.

 

 

Hva konkret er forskjellen på hevn og rettferdig som straff for en handling?

 

AtW

Lenke til kommentar

Motivasjonen hos den som utfører den gjengjeldende handling.

 

Og hva er forskjellen i motivasjonen? Begge er motivert av at den som hevnen/rettferdigheten utføres på skal lide pga det de har gjort. Jeg må innrømme at når folk snakker om "rettferdighet", og "rettsoppfattelse" i straffesaker, så oversetter jeg det med hevn i mitt hode.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva konkret er forskjellen på hevn og rettferdig som straff for en handling?

Motivasjonen som ligger bak.

 

Jeg forstår helt fint forskjellen på rettferdighet og hevn. Derimot, så definerte Elgen "rettferdighet" slik i sitt innlegg:

 

"[..]noe synes at andre fortjener juling som straff etter at kompisen er blir banket."

 

I.e: Vondt gjengjeldes med vondt, som er selve definisjonen på hevn.

Det er prinsippiell forskjell på å jule opp noen fordi de fortjener det (rettferdighet), og fordi man ønsker å gjenopprette sin egen status eller verdi (og dermed trygghet) (hevn). Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...