Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når du stod i åpningen av tunellen, var det da konstant vind forfra, eller føltes det som om vinden "blafret" og skiftet retning mye?

 

Kan en mulig løsning være at luften kom ut igjen foran på grunn av turbulens og kompresjon?

Konstant. Derfor eg reagerte. Såg hu eldste ble omtrent sugd gjennom åpningen for så plutselig stoppe opp når hun gikk gjennom.

 

Hele greia er artig.

Enten må lufta forsvinne ett sted: feks luftinntak til maskinrom? skal rimelig mange m3 ned der i minuttet. Uansett burde det være lett å se store nok åpninger.

Eller så er det ett trykk/strømningsfenomen, luft er lett kompressibelt (det er derfor vannrør-analogien svikter) og selv om det er like mange kg med luft som skal passere langs hele gangen kan det (vil det) variere om dette skjer med lav hastighet og høyere tetthet/trykk eller med høy hastighet og lavere tetthet/trykk. Det blir litt som når du heller vann i en litt for liten trakt: Vannet du heller i beveger seg fort, akkurat i trakten står det nesten stille for så å renne ut med stor hastighet på andre siden.

Jau. Tenker i samme bane. Men luft inn må nødvendigvis bety luft ut. Eller så må lufta ut inngangen igjen.

 

For kompresjon ville vel nødvendigvis ført til pulsing.

Men da må noen i bergenstraktene ta turen ned på kaien en dag og ta bilde :p

 

Noe rart skjer. Og det har garantert en naturlig forklaring!

Lenke til kommentar

om luften ikke forsvinner noen sted, så er det turbulens som gjør det. Så vidt jeg vet må ikke turbulens blafre, men kan være konstant vind, f.eks bak en lastebil er turbulensen relativt stabil, og går i sirkel bak lastebilen.

Fant ingen bilde av turbulens bak en lastebil, men misstenker det er det samme som skjer med båten, en stabil turbulens som oppstår.

 

Må være noe sånt...

Lenke til kommentar

Men i så fall, hva er det som skaper turbulensen? Turbulensen vil begynne bak en lastebil. Hvis turbulens var tilfellet, så begynner turbulensen midt i en tunnel. Jeg ser ikke noen hindre som kan gjøre dette ut av bildene.

 

Jotun: Se på siden av båten, ikke på toppen. Mørkt hull som stikker ut.

Lenke til kommentar

Men i så fall, hva er det som skaper turbulensen? Turbulensen vil begynne bak en lastebil. Hvis turbulens var tilfellet, så begynner turbulensen midt i en tunnel. Jeg ser ikke noen hindre som kan gjøre dette ut av bildene.

 

Jotun: Se på siden av båten, ikke på toppen. Mørkt hull som stikker ut.

Det kan være en virvel som skapes av rekkverket foran hullet, og styres av hullets utforming.

 

 

Vil forøvrig legge til at ikke alle virvler er turbulens. Turbulens karakteriseres av å være kaotisk.

Lenke til kommentar

Hvis det var rekkverket, så er det litt rart hvis man først merker dette mange meter bak. Rekkverket er neppe så lite aerodynamisk at det kan skape nevneverdig turbulens. Jeg går egentlig ut i fra at rekkverket er sylinderformet.

 

2010-03-18-p7huricanes.jpg

 

Som vi ser, gir ikke en sylinderformet gjenstand noe turbulens i forhold til en firkant.

Lenke til kommentar

Hvis det var rekkverket, så er det litt rart hvis man først merker dette mange meter bak. Rekkverket er neppe så lite aerodynamisk at det kan skape nevneverdig turbulens. Jeg går egentlig ut i fra at rekkverket er sylinderformet.

 

2010-03-18-p7huricanes.jpg

 

Som vi ser, gir ikke en sylinderformet gjenstand noe turbulens i forhold til en firkant.

 

Det der ser mistenkelig ut som laminær strømning, ikke turbulent strømning. Bildet under beskriver mye bedre hvordan virvler kan se ut ved forskjellige strømningshastigheter.

 

Flow_cylinder-704x561.jpg

 

Uansett, som du ser av bildet Jotun la ut på forrige side består rekkverket av en hel skråstilt plate, så der kan det definitivt skapes virvler.

 

ojdfroya-2.JPG

Lenke til kommentar

Takk for påpekningen. Men igjen: Skulle man ikke da ha merket det omtrent med en gang etter rekkverket, hvis det var snakk om turbulens? Litt rart hvis luftstrømmen skulle gå som "normalt" frem til tre meter inn i tunnelen før den "bestemmer" seg for å virkelig sette inn støtet.

Lenke til kommentar

Takk for påpekningen. Men igjen: Skulle man ikke da ha merket det omtrent med en gang etter rekkverket, hvis det var snakk om turbulens? Litt rart hvis luftstrømmen skulle gå som "normalt" frem til tre meter inn i tunnelen før den "bestemmer" seg for å virkelig sette inn støtet.

Det er akkurat dette som gjorde at eg reagerte. 1-2 meter innenfor der man ser taket begynner blåser det kraftig. Så stopper det opp.

 

Men eg stod der i shorts og tskjorte og var på ferie, så eg sjekket ikke akkurat om strømningen før det ble stilt var laminær eller noe som helst :)

Lenke til kommentar

Rekkverket er nok ett blindspor... Selve "gangen"/kanalen er nok den vi må se på. Desverre har den ganske sær geometri (særlig de lange skrå sideveggene på utsiden av taket og veggene som ser ut til å ha ribber/avstivere litt her og der) så generaliserte og enkle 2D utregninger for stajonær strømmning på papir vil nok ikke føre frem. Er det derimot noen her inne som både kjeder seg i varmen og har tilgang på (f.eks) FEMlab og regnekraft bør vi ha ett fargerikt resultat innen få timer :w00t:

En kjapp skisse som viser prinsippet:

post-134864-0-09206000-1406116313_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Rekkverket er nok ett blindspor... Selve "gangen"/kanalen er nok den vi må se på. Desverre har den ganske sær geometri (særlig de lange skrå sideveggene på utsiden av taket og veggene som ser ut til å ha ribber/avstivere litt her og der) så generaliserte og enkle 2D utregninger for stajonær strømmning på papir vil nok ikke føre frem. Er det derimot noen her inne som både kjeder seg i varmen og har tilgang på (f.eks) FEMlab og regnekraft bør vi ha ett fargerikt resultat innen få timer :w00t:

En kjapp skisse som viser prinsippet:

attachicon.giffergekanal.jpg

Vil ikke trykk være omvendt proporsjonal med hastighetsendringen, eller tenker jeg feil her?

 

chart?cht=tx&chl= \rho_{inn} v_{inn} A_{inn} = \rho_{ut} v_{ut} A_{ut}

chart?cht=tx&chl=\rho = \frac{p}{RT}

Setter inn, antar areal og temperatur konstant, og ideell gass.

chart?cht=tx&chl=p_{inn}v_{inn} = p_{ut} v_{ut}

chart?cht=tx&chl=p_{ut} = \frac{p_{inn} v_{inn}}{v_{ut}}

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

 

Rekkverket er nok ett blindspor... Selve "gangen"/kanalen er nok den vi må se på. Desverre har den ganske sær geometri (særlig de lange skrå sideveggene på utsiden av taket og veggene som ser ut til å ha ribber/avstivere litt her og der) så generaliserte og enkle 2D utregninger for stajonær strømmning på papir vil nok ikke føre frem. Er det derimot noen her inne som både kjeder seg i varmen og har tilgang på (f.eks) FEMlab og regnekraft bør vi ha ett fargerikt resultat innen få timer :w00t:

En kjapp skisse som viser prinsippet:

attachicon.giffergekanal.jpg

Vil ikke trykk være omvendt proporsjonal med hastighetsendringen[...]

Jepp, akkurat som du ser i figuren :wee:

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

Hvorfor henger Norge så langt bak andre land teknologimessig? Tenker da på at TV sendinger fortsatt sendes i 480i selv om flertallet av oss sitter med TV som støtter 720P/1080P. Internettstrukturen er heller ikke noe å skryte av visst man sammenligner med søta bror f,eks. Har en kompis som bor over grensa i en relativt liten bygd å enda har han 75/75 linje som man kun finner i de største byene her i Norge. Bor i Målselv kommune som har rundt 7000 innbyggere å det er faktisk mange her som ikke kan få internett i det hele tatt å vi lever i år 2014. Enkelte veier rundt om i landet har ikke blitt vedlikeholdt på flere ti år, så vi kjører med fri eksos og ødelagte felger her hele gjengen.

 

Trodde Norge var et rikt land, men det virker ikke sånn.

Lenke til kommentar

[...]

 

Trodde Norge var et rikt land, men det virker ikke sånn.

det korte svaret: Norge har opprettholdt en spredt bosetting, mens Sverige har avfolket distriktene. Og internett i Norge: Telenor har leveringsplikt på fasttelefon, dvs alle fastboende har tilgang på ett minimum av internett.

 

Edit: og om du ikke kjører som om du har stjælt både bil og bensin så bør det vel ikke være så vanskelig å kjøre etter de faktiske forhold og ikke etter ønsket veistandard?

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

Hvorfor henger Norge så langt bak andre land teknologimessig? Tenker da på at TV sendinger fortsatt sendes i 480i selv om flertallet av oss sitter med TV som støtter 720P/1080P. Internettstrukturen er heller ikke noe å skryte av visst man sammenligner med søta bror f,eks. Har en kompis som bor over grensa i en relativt liten bygd å enda har han 75/75 linje som man kun finner i de største byene her i Norge. Bor i Målselv kommune som har rundt 7000 innbyggere å det er faktisk mange her som ikke kan få internett i det hele tatt å vi lever i år 2014. Enkelte veier rundt om i landet har ikke blitt vedlikeholdt på flere ti år, så vi kjører med fri eksos og ødelagte felger her hele gjengen.

 

Trodde Norge var et rikt land, men det virker ikke sånn.

Norge er et rikt land , men det er ikke alle som får pengene.

Norge har kanskje mye penger men de har ikke så stor kjøpekraft som man innbiller seg

Nå viser det seg at alt for mange utenfor landet tro at alle strør om seg med penger her

 

 

Edit: og om du ikke kjører som om du har stjælt både bil og bensin så bør det vel ikke være så vanskelig å kjøre etter de faktiske forhold og ikke etter ønsket veistandard?

Nå er jo flere veistrekninger ikke egnet for normale biler da

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

[...]

 

Trodde Norge var et rikt land, men det virker ikke sånn.

det korte svaret: Norge har opprettholdt en spredt bosetting, mens Sverige har avfolket distriktene. Og internett i Norge: Telenor har leveringsplikt på fasttelefon, dvs alle fastboende har tilgang på ett minimum av internett.

 

Edit: og om du ikke kjører som om du har stjælt både bil og bensin så bør det vel ikke være så vanskelig å kjøre etter de faktiske forhold og ikke etter ønsket veistandard?

 

Nytter ikke å kjøre sakte på strekningen fra meg å ned til sentrum uten at det skraper under bilen. Veien er for det meste blitt til grus med asfalt topper som skraper under bilen. Har det regnet kraftig kan det være vanskelig å se hvor ille veien er for folk som ikke er fastboende, å kommer du med MC i 80 Km/t over den strekningen, så kan det ende fatalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...