Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

(...) jeg tror det har noe med plassen den er registrert på, at det er kodene for stedet kanskje, men jeg stoler ikke på det jeg har hørt gjennom årene

Det burde du, for det er det. Det bør ikke ta lang tid på Google, Wkipedia eller Statens Vegvesen å finne ut hvilke bokstaver som hører til hvilket sted. F.eks hører SU (tidligere) og SV (nåværende) til Bergen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmål 2, hvorfor er det 2 bokstaver foran tallene på bilskiltet mitt, jeg tror det har noe med plassen den er registrert på, at det er kodene for stedet kanskje, men jeg stoler ikke på det jeg har hørt gjennom årene

 

Les på vegvesen om kjennemerkeserier.

 

Bokstavene er tilknyttet region, og i noen tilfeller spesiell teknologi som f.eks. el-biler.

De ulike nummerseriene er knyttet til hvilket type skilt det gjelder. Biler, hengere og motorsykler, prøveskilt for år og dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmål 2, hvorfor er det 2 bokstaver foran tallene på bilskiltet mitt, jeg tror det har noe med plassen den er registrert på, at det er kodene for stedet kanskje, men jeg stoler ikke på det jeg har hørt gjennom årene

 

Les på vegvesen om kjennemerkeserier.

 

Bokstavene er tilknyttet region, og i noen tilfeller spesiell teknologi som f.eks. el-biler.

De ulike nummerseriene er knyttet til hvilket type skilt det gjelder. Biler, hengere og motorsykler, prøveskilt for år og dag.

Ifølge den lista så har bokstavkombinasjonen min opphav i bærum asker, og nummeret mitt tilsier det er en bil (lol)

 

Nytt spørsmål:

Er stjernejern etterfølgeren til flatjern eller omvendt, tar den ene over for den andre pga. teknologiske gevinster eller har hver type sine sære egenskaper industrien ikke kan være foruten?

Endret av LonelyMan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nytt spørsmål:

Er stjernejern etterfølgeren til flatjern eller omvendt, tar den ene over for den andre pga. teknologiske gevinster eller har hver type sine sære egenskaper industrien ikke kan være foruten?

 

Stjernejern (Phillips, Frearson, Pozidrive, JIS) kom etter flatjern. At man ikke har blitt enig om en standard har sannsynligvis med patent rettigheter å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hjemme har jeg vindfang. Det lukkes av en vanlig innedør (#1), og utedøren (3) er en tung ytterdør (3).

Når jeg lukker ytterdøren (3), og så innerdøren (1), går ut av huset en annen utgang (2) og kommer inn igjen gjennom hoveddøra (den tunge) (3) så hører jeg lyden av at innerdøren (1) blir lukket igjen. Hvordan og hvorfor skjer dette? Blir lyden "lukket fast" der inne? Skulle tro den ble absorbert av klær o.l. i inngangen. Forklaring?

 

post-209260-0-61118100-1330625845_thumb.png

Lenke til kommentar

(vindfanghistorie)

Innerdøra er litt slarkete, så den kan bevege seg og lage "lukkelyd" selv når den er lukket. Når du åpner ytterdøra blir det undertrykk i vindfanget, som påvirker innerdøra.

 

Er ikke mye slark i den. Og for det andre er det et høyt godt smell, høres likt ut som om jeg hadde slengt igjen døra med ytterdøra åpen.

Lenke til kommentar

Er ikke mye slark i den. Og for det andre er det et høyt godt smell, høres likt ut som om jeg hadde slengt igjen døra med ytterdøra åpen.

Hmm, ja, da vet jeg ikke... Men det er i alle fall bombesikkert at høye lyder ikke kan "lagres" som på et batteri eller i en ballong (en "gag" fra opptil flere Donald/Petter Smart-historier) og høres lenge etterpå...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Forklaring?

Det høres ut som innedør 1 åpnes så vidt av vakuumet som oppstår i det store rommet når du lukker innedør 2. Når du så kommer inn gjennom ytterdøra 3 så vil dør 1 lukkes igjen av vakuumet som oppstår i vindfanget.

 

Kan jeg være på sporet av noe? I så fall, prøv å send en annen person den runden mens du sitter inne i det store rommet og følger med på hva som skjer med dør 1.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Betyr det at Maria var så uimotståelig, selv Gud kunne i motstå henne? Som igjen betyr at hun er tidenes vakreste og beste kvinne?

 

Tegneserien Battle Pope antar så.

 

Betalingsfrist på regninger, gjelder denne datoen dagen du betaler inn eller gjelder denne datoen når pengene skal være fullstendig overført fra bank til mottakers bank?

 

Hvis du betaler kontant skal du ha betalt innen denne dagen (gjeldsbrevlova § 5), unntatt hvis fristen faller på en lørdag, søndag eller helligdag. I sistnevnte tilfelle er fristen første påfølgende virkedag. Dette er også hovedregelen for banktransaksjoner, jfr. finansavtaleloven § 39 første ledd.

 

Hvis du er forbruker og betaler via bank regnes betaling for skjedd når banken har mottatt instruks fra deg om å betale, eller, hvis betaling skal skje senere, den dagen banken skal betale, jfr. finansavtaleloven § 39 annet og tredje ledd. Hvis det ikke er dekning på konto regnes ikke betaling for å ha skjedd, jfr. fjerde ledd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir datamaskinens batteri skadet når man plugger ut laderen under ufullstendig ladet batteri? Altså at batteriet ikke er fullt ladet ut.

 

Hva er forskjellen på vanlig vg1 studiespesialiserende og international baccalaureate (IB1)??

Vanlig studiespesialisering har alminnelige norske fag med karakterskala fra 1-6. IB har noe lignende fag som studie, men har forskjellige grader: high level og standard level. High level er mye vanskeligere enn standard level (hørte av en venninne som går på IB at high level math kan sammenlignes med R2/X-matte). Poengsummene hos IB er også annerledes, der har de 1-7. Den aller største forskjellen er vel at alle fagene hos IB blir undervist på engelsk, bortsett fra norsk. Og når man fullfører IB og søker til utlandet, regnes poengsummene annerledes enn norsk studiespesialisering. 45 er den maksimale poengsummen man kan få hos IB, men så er det 64 det meste hos studiespesialisering (de ekstra 4 poengene er bonuspoeng).

Endret av Eksboks
Lenke til kommentar

Du mener før batterier er helt ladet opp?

 

Det viser seg vel faktisk at å klattlade batteriene ofte er det beste. Slutte å lade opp på rundt 70 80% hvis du ikke skal reise med den og trenger maks kapasitet.

 

Det er nemlig opp til hundre som utvikler mest varme og som igjen skader batteriet mest.

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, du brenner ut batteriet så du etterhvert ikke kan ha PC'n på i 15 minutter uten lader. Begge mamma sine laptops har blitt sånn etter at hun alltid lar laderen stå i. Slår seg av nesten med en gang man drar ut ladepluggen.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har 2 laptops og en tablet som står å lader hele tiden. Pc'ene er fra 4-6 år gamle og batteriet lever like lenge nå som før (tatt i naturlig ytelsestap). Så lenge man ikke lader pcen under varmeovnen så går det helt greit. Man burde ha muligheten for en automatisk funksjon som lar batteriet gå fra 100% til 90-80% automatisk.

Lenke til kommentar

Det kommer an på hvilken batteriteknologi som brukes.

 

Li-Ion batterier liker seg best tett opptil 100%. Men 100% er heller ikke bra for det over lengre tid.

"Smarte" ladesystemer (som i mange mobiltelefoner ihvertfall) lader batteriet opp til 100%, så lar det falle ned til litt over 90% og holder det der resten av tiden laderen står i.

 

Dette ser du derimot ikke på batterimåleren, for den viser allikevel 100% (de fleste hadde blitt grinete om batteriet sto på 95% etter en hel natts lading).

Når du så trekker ut laderen begynner måleren å sakte men sikkert jobbe seg inn mot å vise det virkelige nivået.

 

 

Om dette også gjelder laptop lading vet jeg ikke, men det ville vært rart om de ikke var laget sånn også.

 

Jeg leste en artikkel om det for en tid tilbake, men husker ikke hvor. Skal legge den ut om jeg finner den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...