Jump to content

Inge Rognmo

Medlemmer
  • Content Count

    5755
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

995 :)

About Inge Rognmo

  • Birthday 10/18/1979

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Senk jekken, da vel. Ser ut som de fleste (utenom Dubious og Thunderhead) her i tråden hadde hatt godt av å lære hvordan man skifter hjul på en traktor (hvor et bakhjul fort veier 2-300kg, og felgen er 34/38/42" i diameter, ikke 22"...) uten å behøve en slik en: https://www.p-lindberg.no/produkter/traktor-og-bilutstyr/dekkmontering/hjulmonteringsvogn Enkelt og greit: tilpass høyden på jekken slik at hjulet passer med navet mens hjulet står på bakken (etter at du har fått i den øverste bolten kan du evt jekke litt opp, så det blir lettere å trykke det inn nederst), og om boltene/hullene ikke stemmer overens, drei heller navet i stedet for hjulet. (alternativt, bruk et spett for å flytte hjulet litt sideveis og rull det tilbake for å dreie det)
  2. Nei. Grensa sikter kun til næringsinntekt, ikke kombinert med lønnsinntekt.
  3. Det er vel ingen grunn til å være usikker. Ordlyden "lånebeløpet må være benyttet til erverv av boligen", kombinert med eksemplet for nettopp et rammelån, under, er vel ganske tydelig på at nedbetaling av "opplåning" etter boligkjøpet ikke er innenfor, så da må man faktisk kjøpe ny bolig for å slippe å betale tilbake skattefordelen.
  4. Nei, den regelen vet jeg ikke, og det vet de aller fleste av oss at den ikke finnes. Det vi OGSÅ vet er at OM vi vil at bilene skal være nødt til å stoppe for syklisten, SÅ må syklisten oppføre seg som en fotgjenger.
  5. Snublet over to tråder under juss som jeg definitivt mener ikke burde vært postet som gjest. (sannsynligvis av samme bruker, med omtrent samme problemstilling...) Nå skjønner jeg at det er gode grunner for å tillate gjesteposting i delforumet, men...
  6. Spesielt spørsmål. Jeg vil tro du burde få T141 om du tar full opplæring på T (som du må for å slippe vektbegrensningen) og allerede har 50-km-kurset fra før, i og med at det er akkurat det samme kurset (som gir T141 eller 148 avhengig av hva du ellers har rett til), men et sikkert svar er det nok bare Statens Vegvesen som kan gi.
  7. 1: Normalt får du ikke det engang, du får inntil 85% av det boligen koster. 2: Nei, rentebelastningen blir i prinsippet den samme om man har et separat billån (med kortere løpetid, og samme rentesats) med pant i bolig, eller man baker det inn i boliglånet. Det kan derimot bli noe mer i etableringskostnader, og om banken opererer med termingebyrer, så...
  8. En ting er økonomien deres de siste årene (men det i seg selv trenger ikke være negativt, jfr eksemplene med Amazon og lignende oppstart-selskaper, men en annen ting er selve forretningskonseptet. Netthandel med matvarer, som i stor grad er enten fersk- kjøle- eller frysevarer, i et land hvor pakker stort sett tar mellom to og fem dager ut til sluttkunden, er (etter mitt syn) dømt til å mislykkes. Og om planen deres er å utvikle et nett med egen distribusjon (med kjøle- og frysebil, nødvendigvis, ellers vil jeg tro Mattilsynet vil ha noen ord med i laget) kan jeg ikke se for meg at det kommer til å bære seg økonomisk. Det tror jeg egentlig ikke om de bruker Posten, Postnord osv til distribusjonen heller; noen må betale frakta, uansett hvem som utfører den tjenesten, og så prisbevisste som nordmenn er på matvarer stiller jeg meg tvilende til at det er mange nok som vil betale 100-200kr for å få matvarene levert hjem og dermed spare "en time i uka" (som kolonial.no selv påstår).
  9. Tallene for egenkapital (som er lavere i 2019 enn i 2015) og gjeld (som har steget fem år på rad) er vel ganske talende. Det er mulig kreditorene har større tro på fremtidig lønnsomhet i selskapet enn det jeg har...
  10. For biler er det egentlig ingen endring, nei. (Endringen gjelder uregistrerte kjøretøy som er i bruk, og biler skal som kjent være registrert for å kunne brukes.) Det forslaget faktisk får betydning for er ikke registreringspliktig motorredskap under 50km/t og traktor under 20km/t, som man nå må ha en bilansvarsforsikring på, også selv om de kun brukes på lukket område. (På offentlig vei har det også tidligere vært påkrevd med ansvarsforsikring.)
  11. Det er nok sjefen/lønnsavdelingen som har feilet her. Det er forsåvidt vanlig å gjøre lønnstrekk for ferie i juni, samtidig med utbetaling av feriepenger (selv om man ikke tar ferien i juni, men f.eks. i august), men hvis det er slik at du ble trukket for fire/fem ferieuker på junilønna (og samtidig som du ikke hadde opptjent feriepenger hos den arbeidsgiveren) skal du naturligvis ikke i tillegg trekkes i lønn de fire/fem ukene du faktisk tar ut ferie.
  12. Som du er inne på, så måles rørgjenger innvendig i røret, slik at et 3/4" rør er nominelt 3/4" innvendig. For å komplisere det enda litt mer, så er det ikke alle rør som har samme veggtykkelse heller lenger (det finnes både tynnere og tykkere enn "standarden", så selv om de har ytterdiameter som passer til 3/4" (nominelle) rørgjenger, så er det ikke sikkert innvendig diameter er akkurat 3/4". Og særlig på fittings og overganger kan det nok være slik at hullet er enten større eller mindre enn gjengene skulle tilsi. Det er to muligheter for å være sikker; enten prøve med deler du vet dimensjonen på, eller å slå opp i en tabell hvor ytter- og innerdiameter (om du skal måle inni en del med innvendige gjenger) for selve gjengene (BSP) står.
  13. Problemet her er vel antakelig at det ikke er tilstrekkelig oppvarming i kjeller, men den varmes normalt delvis opp av varmelekkasje fra hovedetasje. Når da temperaturen i hovedetasjen går fra 20 til 5, så går fort temperaturen i kjeller fra +10 til -5...
  14. Nei, det MÅ de ikke nødvendigvis. Men hvis forsikringstaker (eller panthaver) krever å få skaden reparert på fagmessig måte, DA må de det. Naturligvis skal man få betalt for egen arbeidstid når man velger å spare selskapet for penger (de betaler ikke like mye for egeninnsats som til et verksted; hos mitt selskap, Gjensidige, står det i vilkårene at arbeidskostnader erstattes med 50% ved kontanterstatning) ved å utbedre skaden selv. Alternativt, om skaden bare er kosmetisk og ikke MÅ utbedres, så kan du (i alle fall så lenge du ikke har lån med pant i bilen) ta pengene helt uten å reparere skaden -men da sitter du naturligvis med en bil som er tilsvarende mindre (det vil si, siden du ikke får full erstatning for arbeidskostnad, så er mest sannsynlig verditapet større enn kontanterstatningen) verdt. Og ettersom utlåner/panthaver har sikkerhet i bilen, så er de naturligvis ikke interessert i det.
×
×
  • Create New...