Gå til innhold

Synes vi må bli mer forståelsesfulle for de som sliter økonomisk


Anbefalte innlegg

MrL skrev (1 minutt siden):

Les: «flere kvoteflykninger» og fortell meg hvor mange på høyresiden som skriver det:

IMG_1032.thumb.jpeg.8905421cad5b1a196308dd84eb5cfec8.jpeg
IMG_1031.thumb.jpeg.a175fa0063f0ca90019958c19bbb434f.jpeg

IMG_1030.thumb.jpeg.b9e26d9ea64d584d51fc527f611914c2.jpeg

Ordlyder som ikke definerer noe konkret er bare akkurat det. Ordlyder. Valgflesk. Hvis du faktisk leser partiprogrammene så sier de akkurat det samme, kun med ulike ordlyder. Alle partiene sier de skal bidra til å trygge sikkerheten for flykninger, FrP legger til "der de er" og "asylsenter", mens AP kaller det "Arbeiderpartiet vil bygge opp en særskilt innsats (solidaritetspott) på utviklingsbudsjettet på minst 5 milliarder som skal gå til å bedre forholdene for mennesker på flukt, og gi fattige land som mottar mange flyktninger mulighet til å ivareta flyktningenes langsiktige behov." Saken er at det er en og samme ting. Utviklingsarbeid utenfor landegrensene våre, internasionale avtaler. Politikerne bruker bare ulike ordlyder for å komme til makten, for egen vinnings skyld. Det er ikke noe mer bak disse setningene. Tomt. Nada.

Kvoteflyktninger er behovsbestemt, og ingen partier har noen særlig myndighet innen dette, så lenge vi har et flerpartisystem hvor alle partier er representert på stortinget og alltid koalisjonsregjeringer, og ingen vil gjøre seg til skamme internasionalt. (forøvrig en god ting)

Å tro at vi ser noen forskjell eller endring alt etter hvilket partier som sitter på topp, er kun idioti. Kom igjen da? Og du skal klage på at fattige tar dårlige valg???

Hvor mange flyktninger kom til Norge under Høyres siste periode? Vet du det? Sammenlign med perioden før og etter. Juster så for Ukraina. For det er teknisk sett ett naboland, og naboland har større ansvarsbyrde. Det skjer her i Europa, like såvel som hvor som helst ellers i verden.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Btw: Egentlig ville jeg bare si at du @Ørjanø skrev en vakker apell som TS, og det gledet hjerte mitt å se dette. Tusen takk for at du er du og at du poster her. Håper dog at det ikke er av egne negative erfaringer, at du kom til disse tankene ❤️ og om det er det, så håper jeg du innser at det ikke spiller så stor rolle. Man trenger egentlig utrolig lite for å ha det bra, hvis man har riktig verdisyn.

Og du også @Krig og fred. Godt å se deg! Funderte på om jeg skulle etterlyse deg idag, men tenkte det ble litt desp. 🙈

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, BadCat said:

Man kunne få privatøkonomi og verdiskaping inn i undervisninga på grunnskolen

Kunne godt lært litt om konsekvensene av å dra på seg lån og kreditt, ala luksusfellen.

Problemet er vel at hele samfunnet er nå bygd opp på lån og kreditt.

Lenke til kommentar
Neffi skrev (8 minutter siden):

Btw: Egentlig ville jeg bare si at du @Ørjanø skrev en vakker apell som TS, og det gledet hjerte mitt å se dette. Tusen takk for at du er du og at du poster her. Håper dog at det ikke er av egne negative erfaringer, at du kom til disse tankene ❤️ og om det er det, så håper jeg du innser at det ikke spiller så stor rolle. Man trenger egentlig utrolig lite for å ha det bra, hvis man har riktig verdisyn.

Og du også @Krig og fred. Godt å se deg! Funderte på om jeg skulle etterlyse deg idag, men tenkte det ble litt desp. 🙈

Takk ❤️

Jeg kjenner jeg blir veldig provosert av div innlegg i forumer og sosiale medier hvor folk dømmer andre som sliter økonomisk. Særskilt når flere og flere sliter. Det er en enorm belastning for de det gjelder, og en ting vi som samfunn kan gjøre er å ikke gjøre den belastningen og skammen større med å dømme. 

Den dømmingen bidrar også til at folk prøver å holde en fasade og holder gående en ond sirkel. 

Synes generelt nordmenn kan bli flinkere til å vise medmenneskelighet enn å dømme. Vil tro Norge blir et bedre og varmere land å leve i. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
59 minutes ago, Ørjanø said:

Det er ikke forskjell på en som voldtar, dreper eller skader andre og de som har økonomiske problemer? 

Poenget er at vi vet godt hva vi bør og ikke bør gjøre. Men mennesker er ikke så enkle at vi gjør alt som er bra for oss eller som vi burde. Vi er komplekse og det er leit enkelte ikke folk forstår dette. Men selvsagt fint for de som mener de er perfekte og gjør alt riktig. 

Takk for at du poengterer det jeg mener. 

Man forstår nok lite om menneskers psyke om man tenker det du skriver her. På samme måte du påpeker om økonomi, er det nok tilgjengelig informasjon til å lese seg opp, så burde jo ikke være så vanskelig å forstå det, sant? 

 

 

Alle er dysfunksjonelle. Vedvarende lavinntekt er et av de største samfunnsproblemene.

Jeg har ikke vokst opp med tusenlapper tytende ut av rævsprekken. Jeg var godt oppe i tenårene år første gang jeg smakte en biff. Det var hos en kompis. Vi hadde aldri noe slikt hos oss og jeg husker følelsen av takknemmelighet og skam.

Det er følelsen av skam som ble redning. Ved en tilfeldighet kom jeg over noen selhjelpsbøker og jeg tenkte, hvorfor ikke. Som alle vet, hjelper ikke slike bøker, men det gav meg nye idéer og måter å tenke på. Det var ingen rundt meg som snakket om å få til noe eller hva som var mulig og her var det plutselig bøker som påstod at det faktisk var mulig å få til noe i livet. At man kunne få bukt med både uvaner og prokrastinering, bli noe. Komme i mål. At livet skal være mer enn drømmer som aldri blir noe av. At det andre tar for gitt ikke skal få være det man selv aldri får oppleve.

Lenke til kommentar
39 minutes ago, Bing123 said:

Kunne godt lært litt om konsekvensene av å dra på seg lån og kreditt, ala luksusfellen.

Problemet er vel at hele samfunnet er nå bygd opp på lån og kreditt.

Det er nesten en selvfølge med kreditt i dag. Bankfilialene er lagt ned eller kontantfrie og  alt skjer i et høyere tempo enn at det er mulig med kontopenger. Skal man leie en bil eller en feriebolig skal det ganske mange tusen kroner i depositum for å få grønt lys.

Kreditt er fantastisk hvis man bruker det rett. Kostnadsfrie forsikringer, bonuser, cashbacks og penger til disposisjon i 20-50 dager uten renter. Det er svært lite gunstig å ha hundretusener på en brukskonto i dag. Kreditt er et must have. Selskapene vet at et visst antall sklir ut innen x måneder. Ellers hadde de aldri tilbydd slike tjenester. Hvis de hadde kun gode betalere hadde de gått med tap.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (8 minutter siden):

Alle er dysfunksjonelle. Vedvarende lavinntekt er et av de største samfunnsproblemene.

Jeg har ikke vokst opp med tusenlapper tytende ut av rævsprekken. Jeg var godt oppe i tenårene år første gang jeg smakte en biff. Det var hos en kompis. Vi hadde aldri noe slikt hos oss og jeg husker følelsen av takknemmelighet og skam.

Det er følelsen av skam som ble redning. Ved en tilfeldighet kom jeg over noen selhjelpsbøker og jeg tenkte, hvorfor ikke. Som alle vet, hjelper ikke slike bøker, men det gav meg nye idéer og måter å tenke på. Det var ingen rundt meg som snakket om å få til noe eller hva som var mulig og her var det plutselig bøker som påstod at det faktisk var mulig å få til noe i livet. At man kunne få bukt med både uvaner og prokrastinering, bli noe. Komme i mål. At livet skal være mer enn drømmer som aldri blir noe av. At det andre tar for gitt ikke skal få være det man selv aldri får oppleve.

Så fint for deg at du klarte å ta tak i livet ditt og gjøre det bra økonomisk! Det mener jeg. Men det betyr ikke at alle mennesker har samme forutsetninger som deg. Hverken alenemoren som ble alene fordi mannen stakk etter 5 år, jenta som er ufør pga PTSD etter seksuelle overgrep eller familien med huslån som er uoverkommelig etter far misett jobben er mennesker som bør skamme seg, tvert imot trenger vi et system som hjelper menensker i krise slik at de som klarer å komme videre kan gjlre det, og at andre lever et verdig liv.

Det er fint å anta at alle andres liv er likt ens eget, slik er det altså ikke

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
BadCat skrev (9 minutter siden):

Alle er dysfunksjonelle. Vedvarende lavinntekt er et av de største samfunnsproblemene.

Jeg har ikke vokst opp med tusenlapper tytende ut av rævsprekken. Jeg var godt oppe i tenårene år første gang jeg smakte en biff. Det var hos en kompis. Vi hadde aldri noe slikt hos oss og jeg husker følelsen av takknemmelighet og skam.

Det er følelsen av skam som ble redning. Ved en tilfeldighet kom jeg over noen selhjelpsbøker og jeg tenkte, hvorfor ikke. Som alle vet, hjelper ikke slike bøker, men det gav meg nye idéer og måter å tenke på. Det var ingen rundt meg som snakket om å få til noe eller hva som var mulig og her var det plutselig bøker som påstod at det faktisk var mulig å få til noe i livet. At man kunne få bukt med både uvaner og prokrastinering, bli noe. Komme i mål. At livet skal være mer enn drømmer som aldri blir noe av. At det andre tar for gitt ikke skal få være det man selv aldri får oppleve.

Det er en god egenskap å kunne snu det til noe positivt. Men tviler på den skammen du og familien kjente på i oppveksten var særlig ålreit. Det er fult mulig at du hadde klart å snu det selv om du ikke hadde følt på skam. 

Og vi er ulike. Vi er komplekse. Derfor vil din oppskrift ikke være gjeldende for alle andre. Faktisk kan skam være svært skadelige. Hadde skam fungert slik du tenker tviler jeg på at forskning viser et annet utfall. 

Forståelse og medmenneskelighet er viktig. Det største samfunnsproblemet i Norge er materialisme fremfor det mellommenneskelige. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det er mange som synser om penger og fattigdom uten å kjenne mekanikken bak. Den såkalte "modern money mechanics".

Quote

Modern Money Mechanics – PDF Download

A Workbook on Bank Reserves and Deposit Expansion

Federal Reserve Bank of Chicago

The purpose of this booklet is to describe the basic process of money creation in a “fractional reserve” banking system. The approach taken illustrates the changes in bank balance sheets that occur when deposits in banks change as a result of monetary action by the Federal Reserve System – the central bank of the United States. The relationships shown are based on simplified assumptions. For the sake of simplicity, the relationships are shown as if they were mechanical, but they are not, as is described later in the booklet. Thus, they should not be interpreted to imply a close and predictable relationship between a specific central bank transaction and the quantity of money.

Det kan faktisk ikke eksistere penger i noens lommebok uten at det finnes tilsvarende i gjeld pluss gjeldsrenter et annet sted. Hvis all gjeld betales, noe som er umulig da pengene til å betale rentene ikke eksisterer, vil det ikke eksistere noen penger. Ingen penger uten gjeld.

Dere kan godt mene at det ikke må eksistere fattigdom, men det er ei 100% nødvendighet i det systemet som brukes i dag.

Hva jeg tenker om saken er at den fattigdommen ikke nødvendigvis trenger å befinne seg i Norge.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
29 minutes ago, BadCat said:

Kreditt er et must have. Selskapene vet at et visst antall sklir ut innen x måneder. Ellers hadde de aldri tilbydd slike tjenester. Hvis de hadde kun gode betalere hadde de gått med tap.

Ikke riktig. De tjener godt per transaksjon på kredittkort. Opp mot 3% for de verste. I tillegg kommer løpende kost for å støtte disse forskjellige.

Du bare ser det ikke i Norge, fordi kostnaden ikke blir lagt til brukeren direkte og transparent men belastes butikk som i sin tur smører det utover og du blir lurt til å tro at alt dette er "gratis"

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Just now, Ørjanø said:

Det er en god egenskap å kunne snu det til noe positivt. Men tviler på den skammen du og familien kjente på i oppveksten var særlig ålreit. Det er fult mulig at du hadde klart å snu det selv om du ikke hadde følt på skam. 

Og vi er ulike. Vi er komplekse. Derfor vil din oppskrift ikke være gjeldende for alle andre. Faktisk kan skam være svært skadelige. Hadde skam fungert slik du tenker tviler jeg på at forskning viser et annet utfall. 

Forståelse og medmenneskelighet er viktig. Det største samfunnsproblemet i Norge er materialisme fremfor det mellommenneskelige. 

Min familie kjente ikke på skam. De hadde de endret seg. Skam er drivkrafta til ending.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Bing123 said:

Ikke riktig. De tjener godt per transaksjon på kredittkort. Opp mot 3% for de verste. I tillegg kommer løpende kost for å støtte disse forskjellige.

Du bare ser det ikke i Norge, fordi kostnaden ikke blir lagt til brukeren direkte og transparent men belastes butikk som i sin tur smører det utover og du blir lurt til å tro at alt dette er "gratis"

Jeg får 2-4% bonus og uten maksgrense. Det koster mye å ha meg som kunde.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (13 minutter siden):

Min familie kjente ikke på skam. De hadde de endret seg. Skam er drivkrafta til ending.

Nok engang, alle er ikke lik som deg. Og det er godt mulig du forveksler skam med noe annet. Hadde din teori vært riktig hadde vi omtrent ikke hatt fattige eller folk som sliter økonomisk. Skam er i de fleste tilfeller skadelige, ikke en drivkraft. 

Ikke alle har resurser, mulighet eller kapasitet til å endre på sin økonomiske situasjon. 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Ørjanø said:

Nok engang, alle er ikke lik som deg. Og det er godt mulig du forveksler skam med noe annet. Hadde din teori vært riktig hadde vi omtrent ikke hatt fattige eller folk som sliter økonomisk. Skam er i de fleste tilfeller skadelige, ikke en drivkraft. 

Ikke alle har resurser, mulighet eller kapasitet til å endre på sin økonomiske situasjon. 

 

Det er mye som må på plass, både selvinnsikt og skamvett. Folk har heller ikke lik grad av kognitive evner.

Det krever inspirasjon, innsats og forpliktelse å endre seg eller lære nye ferdigheter. Så må man ha den berømte selvinnsikten for å komme noe sted. 

Kognitiv utviklingsteori er ganske interessant.
https://no.wikipedia.org/wiki/Kognitiv_utviklingsteori

I stedet for å forsøke å gjøre alle til vinnere burde man heller gjøre noe med boligpriser, matpriser og kraftpriser. Kanskje dempe avgifter noe for at fattige skal slippe å kjøre eldre biler. Det er relativt enkle grep som burde virke langt bedre enn å fikse det enkelte individ.

Lenke til kommentar
12 hours ago, BadCat said:

Jeg får 2-4% bonus og uten maksgrense. Det koster mye å ha meg som kunde.

Ingen driver en finans-business hvor de taper penger på en eneste kunde.
Ta også inn i regnestykket at de årlig dekker milliardtap fra kredittkortsvindler, og likevel tjener de gress. Du må rett og slett tro om igjen.

Les Hva koster det å ta imot kredittkortbetaling?

Endret av Bing123
leif
Lenke til kommentar
BadCat skrev (6 timer siden):

I stedet for å forsøke å gjøre alle til vinnere burde man heller gjøre noe med boligpriser, matpriser og kraftpriser. Kanskje dempe avgifter noe for at fattige skal slippe å kjøre eldre biler. Det er relativt enkle grep som burde virke langt bedre enn å fikse det enkelte individ.

Det er jeg enig i. Samtidig blir ikke fattigdom og økonomiske problemer borte av det. Det må mer til og er et kompleks tema. 

Men vi som enkelt individer kan ihvertfall begynne å bli litt mindre dømmende mot mennesker som sliter. Det er en god start nå når flere og flere sliter. Heie dem opp, dele gode råd der de spør, gi en hjelpe hånd eller lytte uten å dømme. Da blir det også lettere å oppsøke hjelp og snakke om det for de som trenger det. 

 

 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, MrL said:

Det er jo helt motsatt, det at vi nettopp tar hensyn til de som har lite er derfor vi er fattige.

Vi er ikke fattige. Vi er rikere enn noen sinne. 

Quote


Meste av fattigdommen i Norge er importert som følge av innvandring....

Og der stoppet jeg å lese :woot:

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
17 hours ago, tigerdyr said:

Vi har et samfunn der som følge av symbolpolitikk fokuserer mer på å ta fra de som allerede bidrar mye mer enn de fleste istedet for å se på hvordan man bedre kunne bruke tilgjengelig ressurser på å hjelpe de som har problemer. 

VI har et samfunn hvor alle bidrar, og man skal gi etter evne. "De som bidrar mest" eller "de som bidrar mer enn de fleste" er splitt og hersk teknikk fra neoliberalister. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vi er den mest bortskjemte befolkningen noensinne. Men vi kan ikke hjelpe de som lider av spillegalskap, alkoholisme, narkomisbruk, etc etc, de har fått muligheter til å ta opp mye kredittgjeld som aldri noen generasjoner tidligere har klart. Derfor "fri" tilgang til penger gir "fri" tilgang til misbruk. Altså vi har et tillitsbasert samfunn. Jeg synes ikke synd på noen, for de "native" nordmenn som ikke klarer seg har en tendens til å skylde på innvandrere for sin egne problemer. Det er alltid lett å skylde på noen. Men en ting jeg kan skjønne er at vi får en generasjon hvor det å klare å betjene et huslån alene er utrolig vanskelig p.g.a de oppblåste boligprisene, takket være bolighaier som makser alt av boliglån og kjøper og leier ut. Når leieprisene er lik eller større enn det man bruker å betale et huslån i måneden, da er oppskriften for vinnere og tapere lagt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gi bistand til de som blir syk mens de er i jobb eller under utdanning. Gi bistand til de som kom til verden med litt mindre bagasjefysisk eller mentalt. Gi mer i støtte til ungdom og unge voksne som skal ta utdanning, studere eller etablere seg.

Gi hjelp til barn og unge voksne som rammes av foreldrenes dårlige livsførsel.

Gjør det mer lønnsomt å bruke restarbeidsevnen for de som er på trygd.

Resten kan stort sett være sin egen lykkes smed.

Det er meninga at man skal lære, vokse og strekke seg gjennom hele livet. Det blir ikke noe suksess ut av å sulle, dulle og sy puter under armene på folk. En blomst strekker seg mot sola. Det burde mennesker gjøre også, mot sola og mulighetene som livet gir.

Staten får inn mer i skatt hvis de greier å skape flere vinnere. Det er ikke noe som står til hinder for å satse på mennesker. Da mener jeg å gi disse ei muligheter, ikke å dele ut almisser inn i evigheten.
 

Quote

Alms are money, food, or other material goods donated to people living in poverty. Providing alms is often considered an act of charity. The act of providing alms is called almsgiving.

 

Endret av BadCat
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...