Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet er det en tilfeldighet at 230V vant frem over alle de andre spenningene som ble brukt rundt 1900. Men det kan godt være innkjøp av noe viktig utstyr som var designet for 230V som vippet pinnen i den retninga.

 

Trondheim hadde forresten en helt egen spenning rundt 1900 fordi everk-sjefen ikke ville være så kjedelig at han gikk i andres fotspor. Han ville fremheve Trondheim som noe unikt og valgte derfor en spenning som ingen andre hadde på den tiden. Jeg husker ikke årstall og sånt, men tror denne og flere andre historier om elektrisitetens barndom i Norge gikk på radioprogrammet "verdt å vite" for et par år siden.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor tilber katolikker jomfru Maria?

 

Helgendyrking er veldig typisk ved katolisismen. Det er fordi en katolikk tror at man kan be til en helgen, som igjen kan be til den kristne guden for deg. Dette kalles forbønn.

Maria er vel den mest spesielle helgenen i religionen, ettersom hun ble født uten synd, hun fødte den kristne guden/den kristne guden sin sønn, og hennes legeme ble tatt opp i himmelen, mener de.

Betyr det at Maria var så uimotståelig, selv Gud kunne i motstå henne? Som igjen betyr at hun er tidenes vakreste og beste kvinne?

Lenke til kommentar

Betalingsfrist på regninger, gjelder denne datoen dagen du betaler inn eller gjelder denne datoen når pengene skal være fullstendig overført fra bank til mottakers bank?

Pengene skal da være på konto til mottaker. Men dersom du setter i nettbanken at forfall er f. eks 3. september så skal betalingen skje den dagen.

Lenke til kommentar

Betalingsfrist på regninger, gjelder denne datoen dagen du betaler inn eller gjelder denne datoen når pengene skal være fullstendig overført fra bank til mottakers bank?

Pengene skal da være på konto til mottaker. Men dersom du setter i nettbanken at forfall er f. eks 3. september så skal betalingen skje den dagen.

 

Så på papirvarianter så skal betalingen skje i forkant slik at pengene ankommer på betalingsfristen og hvis man bruker nettbank så kan betalingen skje samme dato som forfall? Forstår jeg deg riktig nå?

Lenke til kommentar

Pengene skal da være på konto til mottaker. Men dersom du setter i nettbanken at forfall er f. eks 3. september så skal betalingen skje den dagen.

Hvor har du hørt dette hen?

 

Skulle ut en tur nå og gikk da opp i banken min og spurte om akkurat dette.

 

og som de da sa til meg, forfallsdato er din siste frist til å betale regningen, du som betaler er ikke ansvarlig for forsinkelsen mellom du gir betalingen og når den som har utstett regningen får betalingen.

 

Så når regningen har forfall 3. september er det betalers frist til å betale.

hvis mottaker av betalingen ikke får denne før 6. september er det ikke betalers problem.

 

tenk nå litt før nettbank når alt gikk manuelt, det var ofte flere dager mellom du/jeg/vi gjorde en betaling i vår bank og at den som skulle ha pengene fikk disse, men så lenge du gjorde din innbetaling innen utløpet av forfallsfristen har du gjordt det du skal.

Lenke til kommentar

Så på papirvarianter så skal betalingen skje i forkant slik at pengene ankommer på betalingsfristen og hvis man bruker nettbank så kan betalingen skje samme dato som forfall? Forstår jeg deg riktig nå?

Du forstår Lakrisbåt riktig tror jeg, men det er feil.

 

forfallsdato er din frist til innbetaling, hvordan du foretar innbetalingen er ditt valg.

Lenke til kommentar

Må så klart ha i bakhodet virkedager og BBS sin åpningstid. Er forfall på en søndag, så vil betalingen skje mandag. Hvor vidt dette er for sent eller ei vet jeg ikke. Men har aldri fått purregebyr om jeg er en dag eller to over.

 

Alle regningene mine har blitt betalt den dagen jeg legger som forfall (ikke helger så klart).

Har jeg en regning til forfall i morgen kan jeg legge den inn i dag og pengene skal være hos mottaker i morgen.

Endret av Lakrisbåt
Lenke til kommentar

Har jeg en regning til forfall i morgen kan jeg legge den inn i dag og pengene skal være hos mottaker i morgen.

Ja det kan de nok, men hvis forfallet er i morgen så ka ndu fint vente til i morgen med å gå i banken å manuelt gjøre betalingen der, eller du kan vente med å utføre betalingen i nettbanken til imorgen 23.59, så lenge betalingen er registrert utført av den som betaler innen fristen er alt greit.

 

*tillegg*

 

Vi som betaler er ikke ansvarlig for eventuelle forsinkelser som skjer i overføringsprosessen mellom vi utfører en betaling av regning og når den som utstede regning får pengene på konto.

Endret av stich_it
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men har aldri fått purregebyr om jeg er en dag eller to over.

Du får ikke purring, og purregebyr, før du er 14 dager over fristen. Du kan i teorien få krav på forinkelsesrenter (uten purregebyr) fra forfallsdato til betalingsdato, selv om du ikke får purring+gebyr, men med mindre det er en faktura på hundretusenvis av kroner blir det rentebeløpet på et par dager så lite at "alle" regningsutstedere ser bort fra det.

Lenke til kommentar

Jeg har et annet spørsmål, det krever en viss nøyaktig forståelse av arbeidslovgivningen. Hva er forskjellen på en lærlingplass og en hospiteringsavtale?

 

Jeg skjønner igrunn forskjellen, men jeg skulle gjerne fått en punktlig (lovfestet) differanseutdeling mellom disse to.

Når du blir ansatt som lærling skrives det en avtale om opplæring i yrket so mskal kulminere i en fagprøve, det anvendes som oftest en lærlingbok som har punkter man skal gjennom, dvs ting man skal lære før man er godkjent til å ta fagprøven.

 

en Hospiteringsavtale er en avtale om arbeidsutprøving slik jeg har forstått det, som oftest er det heller ikke arbeidsgiver som betaler lønnen til arbeidstaker under denne avtalen.

det er ikke krav til at man ved endt hospitering skal ha et fagbrev eller lignende.

 

 

Så... en lærlingplass er en del av en utdanning, en hospiteringsavtale er arbeids og treningstiltak for å få folk i arbeid/finne ut hva man kan jobbe med, brukes ofte hvis man går på yrkesrettet attføring.

Lenke til kommentar

Siden dette er snedige ting tråden så fortsetter jeg bare, hva er det korrekte navnet på hva den generelle nordmann kaller "EU-kontroll på bil", på kontrollseddelen står det "kjøretøykontroll", men hva er det korrekte navnet?

 

Spørsmål 2, hvorfor er det 2 bokstaver foran tallene på bilskiltet mitt, jeg tror det har noe med plassen den er registrert på, at det er kodene for stedet kanskje, men jeg stoler ikke på det jeg har hørt gjennom årene

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...