Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Spørsmålet jeg stiller nå er et latmannsspørsmål, jeg har nok vært borti svaret på dette i naturfag timene på almenne for noen år tilbake, men det er glemt. Så jeg spør nå likevel:

 

Om du tar et glass med lunket eller delvist varmt vann og så putter du isbiter i glasset, blir vannet kaldt fordi isen smelter og når det smelter er det på sitt kaldeste og dette blandes med det varme vannet, eller får isbitene energi til å endre form slik at alt vannet blir kaldt?

 

Eller er det som førstnevnte, at om en blander 1 del varmt vann og smelter 1 del isbiter så får man en blanding som gjør det hele kjøligere? Er det bare smeltevannet og blandingen som gjør det kaldere eller blir faktisk alt vannet kjøligere?

 

1: Er det miksen som gjør det kaldere?

 

eller.

 

2: Gjør isbitene at energi endrer form og forlater det varme vannet?

 

Personlig mener jeg at nummer 1 er tilfellet.

 

Uten å kverulere på formuleringene dine er det vel stort sett riktig å si ja til alle dine spørsmål og svare med at det er ikke noe enten eller som du prøver å få det til. Siden vannets spesifikke vamekapasitet er 4,18 J/g.K og smeltevarmen for is er 333,55 J/g (eller kJ/kg om du vil) så kan du ikke ta noe gjennomsnitt om det er dit du vil. Det går omtrent 1 del is til å kjøle ned 4 deler vann fra 20 oC til 0 oC.Det går altså med mye energi til å bryte krystallgitteret (H-bindingene) i is. Da ender altså blandingen av vann og is som smelter på 0 oC.

 

 

Om vi derimot tar 1kg is ved 0 oC og 1kg vann ved 100 oC inneholder det varme vannet nok energi til både å smelte isen og å heve temperaturen litt. Blandingen ender på 10 oC om dette skjer i et perfekt kalorimeter, om vi ser bort fra varmeutveksling med omgivelsene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et spørsmål om rådyr.

deer-dantania-blogspot-com.jpg

Jeg gikk tur i skogen i natt. Det var mørkt, og plutselig hørte jeg en lyd.

Jeg så ikke rådyret, men jeg så den hvite rompa.

Den er som en refleksvest. Resten av dyret er i kamuflasjefarger og helt usynlig, men rompa lyser i måneskinnet.

Hvorfor har rådyret hvit rompe? Det må da gjøre rovdyrenes jobb mye lettere...

 

For ordens skyld, det er er ikke rådyr men (en amerikansk art) hvithalehjort.

 

 

Men ellers har altså rådyr det samme signalet. Det er også et signal til artsfrender om hvor de stikker, de stikker så fort at rovdyr stort sett ikke kan følge. De gambler altså på at det er viktigere at flokken holder følge enn at de er helt usynlige for forfølgende dyr i en slik situasjon.

 

Noen spekulerer også i en økologisk betydning ved at det på speilet kan synes om dyret er friskt og i god form. Om speilet er hvitt og fint er dyret antakelig i god form og det vil neppe for noen rovdyr være kostnadseffektivt å ta opp forfølgelsen. Om speilet er skittent derimot kan det være et signal om at dyret er i dårlig form og at forfølgelse kan lønne seg energetisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvor tilfeldig er den tilfeldige kontrollen i sikkerhetskontrollen på f.eks Gardermoen?

 

HVER gang jeg har vert innom der det siste året har jeg blitt valgt ut i tilfeldigkontroll, så jeg lurer på om det faktisk er tilfeldig eller bare delvis tilfeldig...

Virkelige tilfeldigheter er faktisk ofte klumpete. Selv om man fjerner trynefaktoren er det faktisk sannsynlig at noen kan plukkes ut flere ganger mens andre sjelden eller aldri blir plukket ut hvis man plukker ut passasjerer helt tilfeldig.

 

Det er en vanlig misforståelse at tilfeldig betyr noenlunde jevnt fordelt og uten mønstre. Ekte tilfeldigheter fører ofte til lokale sammenklumpinger og vi ser ofte (tilsynelatende) mønstre i tilfeldighetene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

I tillegg har vi såkalt "confirmation bias", som går ut på at folk har en tendens til å huske ting som sammenfaller med deres meninger og "glemme" det som ikke passer med deres meninger. Dette er noe som skjer ubevisst, så man er ikke nødvendigvis klar over det selv.

Endret av A-Jay
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor tilfeldig er den tilfeldige kontrollen i sikkerhetskontrollen på f.eks Gardermoen?

 

HVER gang jeg har vert innom der det siste året har jeg blitt valgt ut i tilfeldigkontroll, så jeg lurer på om det faktisk er tilfeldig eller bare delvis tilfeldig...

 

Sånn i gjennomsnitt skal ca. 1 av 10 bli valgt ut. Det er i hvertfall det de som jobber der sier. Om det er riktig vet jeg ikke.

 

Selv blir jeg stoppet relativt ofte og jeg reiser ganske ofte også. Har vel rundt 2 flyturer i måneden de siste 4 årene...

Lenke til kommentar

Reiste på ferie sammen med en gruppe personer, deriblandt ei som ar et skikkelig blondt "bombshell", fotomodellklasse, altså.

 

Hun ble "tilfeldigvis" valgt ut til en "pat down" hvert eneste gang vi skulle gjennom kontrollen :tease:

Så damene som sjekket hun er lespiske?

Lenke til kommentar

Fordi alle vet at turister kjøper hasj i amsterdam sannsynligvis.

Hehe, regner med det ja, er et sånt klistermerke som man klisterer på for å hvis hvor man har vært så det blir nok hengende. Har fått på andre morsome merker på grunn av dette nå også. får sånne klistermerker der det står "inspisert" på alle verdens språk :D

Lenke til kommentar

For å tilfredsstille tørsten er det jo soleklart å ta litt og litt, men for kroppen sin del spiller det neppe store rollen når det er snakk om 3 timer.

 

Mye av tørsten sitter jo i kjeften, og hvis den får noen dråper i ny og ne vil det være bedre enn å få alt på en gang.

 

Ville eg tro.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det lovlig å offentliggjøre kriminelle som begår store forbrytelser, men skjule de som gjør mindre forbrytelser? F.eks.: Anders Behring Breivik ble kjent i media dagen han gjorde handlingen(e), mens andre mindre kriminelle (ranere, "en-manns-mordere") får ikke navnet sitt i media. Hva er grensen før man blir kjendis?

Lenke til kommentar

Hvorfor er det lovlig å offentliggjøre kriminelle som begår store forbrytelser, men skjule de som gjør mindre forbrytelser? F.eks.: Anders Behring Breivik ble kjent i media dagen han gjorde handlingen(e), mens andre mindre kriminelle (ranere, "en-manns-mordere") får ikke navnet sitt i media. Hva er grensen før man blir kjendis?

 

Er litt forskjell om du har drept nærmere 100 mennesker enn om du har drept 2, fordi det skjer ofte. Mens ABB ikke har skjedd før nå (i "moderne" norge)

Lenke til kommentar

Hvorfor er det lovlig å offentliggjøre kriminelle som begår store forbrytelser, men skjule de som gjør mindre forbrytelser? F.eks.: Anders Behring Breivik ble kjent i media dagen han gjorde handlingen(e), mens andre mindre kriminelle (ranere, "en-manns-mordere") får ikke navnet sitt i media. Hva er grensen før man blir kjendis?

 

Det er et spørsmål om avveiningen mellom uskyldspresumsjonen og den offentlige interesse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...