Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Det kommer an på hvilken batteriteknologi som brukes.

 

Li-Ion batterier liker seg best tett opptil 100%. Men 100% er heller ikke bra for det over lengre tid.

"Smarte" ladesystemer (som i mange mobiltelefoner ihvertfall) lader batteriet opp til 100%, så lar det falle ned til litt over 90% og holder det der resten av tiden laderen står i.

 

 

Det er ikke det jeg har hørt om Li-ion-batterier. Tvert imot har jeg hørt at de helst bør lagres på vesentlig lavere kapasitet enn tett opptil 100%

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forklaring?

Det høres ut som innedør 1 åpnes så vidt av vakuumet som oppstår i det store rommet når du lukker innedør 2. Når du så kommer inn gjennom ytterdøra 3 så vil dør 1 lukkes igjen av vakuumet som oppstår i vindfanget.

 

Kan jeg være på sporet av noe? I så fall, prøv å send en annen person den runden mens du sitter inne i det store rommet og følger med på hva som skjer med dør 1.

 

Du er kanskje på sporet av noe, men innedør 2 er i 2.etg, dør 1 og 3 er i 1.etg. dør 2 & 1+3 er langt fra hverandre, så langt at jeg har mine tvil om at den blir åpnet såpass mye..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke det jeg har hørt om Li-ion-batterier. Tvert imot har jeg hørt at de helst bør lagres på vesentlig lavere kapasitet enn tett opptil 100%

Jeg sa heller ikke at det burde lagres med det. Det jeg har lest oppgjennom årene indikerer at ved lagring bør batteriene ligge rundt 40%.

 

Men det virker som om det er en liten uenighet mellom den artikkelen jeg har lest tidligere (som indikerte at 90% var der laderen burde holde nivået) og det jeg nå har lest på batteryuniversity.com, for der mener de rundt 80%.

Men når jeg tenker meg om så nevnte heller aldri den første artikkelen at 90% var det aller beste, bare at det var det de fleste mobil ladere gjorde.

 

Fra batteryuniversity:

 

When running on extended AC mode, the user would select the "long life" mode and the battery would charge to only, say, 4.05V/cell. This would get a capacity of about 80 percent. Before traveling the user would apply the "full charge mode" to bring the charge to 4.20V/cell

 

Og angående laptopper:

 

The question is often asked: Should I disconnect my laptop from the power grid when not in use? Under normal circumstances this should not be necessary because once the lithium-ion battery is full, a correctly functioning charger will discontinue the charge and will only engage when the battery voltage drops to a low level. Most users do not remove the AC power, and I like to believe that this practice is safe.

 

Men uansett så blir mitt første utsagn om "tett opptil 100%" feil. Så jeg beklager den.

Endret av OV-103
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og angående laptopper:

 

The question is often asked: Should I disconnect my laptop from the power grid when not in use? Under normal circumstances this should not be necessary because once the lithium-ion battery is full, a correctly functioning charger will discontinue the charge and will only engage when the battery voltage drops to a low level. Most users do not remove the AC power, and I like to believe that this practice is safe.

 

Er det ikke sånn at på de fleste laptoper, hvis batteriet er 100% oppladet, så går strømmen forbi batteriet og ikke innom? Det er ihvertfall slik på laptopen min, siden batteriet blir ikke noe varmt, untatt indirekte varme fra selveste laptopkabinettet og harddisk som ligger like ved. Jeg kan også trygt fjerne batteriet mens laptopen er skrudd på, og strøm adapteren er koplet til, jeg har ikke prøvd mens batteriet er under lading, kun ved 100% gjennværende strøm, laptopen min er en Emachines E525. Det er det samme med HP Compaq laptoper også hvis jeg ikke tar helt feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En gjennomsnittlig mann inneholder 206250 kalorier, ifølge denne linken:

http://uk.answers.yahoo.com/question/index?qid=20070320033704AA8oZkH

 

At last a fantasticly bizarre question. This is what Yahoo Answers should be about.

As for the answer....well it would depend n the size of the human for once.

If we say the average kilo of human flesh is approx the same calorie content as beef. Beef contains about 250 cal per 3 Ounce or 1250cal per pound.

If we take 2.2 pounds in a kilo then one kilo would have 2750 calories.

So if the average human is 75 kilos then 2750 multiplied by 75 gives us a total 206250 calories.

206, 250 calories wow.

If we take the average calorie intake of a Western male as 3000 calories per day then an average human would feed us for approxamtley 68 days.

Mmmmmmmmm

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den eneste grunnen til at det ikke vil lette i akkurat den situasjonen er at båndet er for kort. Gitt at hjulene triller fritt, er det flyets hastighet relativt til luften rundt som er avgjørende, ikke bakken.

 

Relatert eksempel: Stå på tredemølle med rulleskøyter. Du kan dra deg fremover på båndet hvis du holder fast i håndtakene ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

NTpJC.jpg

 

Om hjulene til flyet beveges i motsatt retning av hva jetmotoren beveger det har det INGEN effekt på jetmotorens evne til å flytte på flyet. En tredemølle vil ikke holde flyet stille så lenge det bruker noe som ikke avhenger av underlaget for å forflytte det.

Lenke til kommentar

Hjulene på et fly triller fritt.

Det kan ikke sammenlignes med en bil, der hjulene er koblet til motoren.

 

Om rullebanen beveger seg i motsatt retning av flyet, betyr det bare at hjulene ruller raskere.

Det som betyr noe for om flyet forlater bakken, er om vingene møter motvind.

I dette eksempelet er det ingen motvind, og flyet vil ikke ta av.

 

 

 

 

Jeg sitter nå på toget.

Mac har en markedsandel på ca. 5%.

Men over halvparten av alle laptopene jeg ser på toget, er MacBook eller MacBook Pro.

Jeg legger merke til hva slags laptoper folk har hver gang jeg reiser med tog. Det er ca. 50% Mac.

 

 

Hvorfor er Mac flertallige på toget?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I see :)

 

Jeg sitter nå på toget.

Mac har en markedsandel på ca. 5%.

Men over halvparten av alle laptopene jeg ser på toget, er MacBook eller MacBook Pro.

Jeg legger merke til hva slags laptoper folk har hver gang jeg reiser med tog. Det er ca. 50% Mac.

 

 

Hvorfor er Mac flertallige på toget?

Fordi de fleste som tar tog er pappagutter? :O

Endret av TMB
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg sitter nå på toget.

Mac har en markedsandel på ca. 5%.

Men over halvparten av alle laptopene jeg ser på toget, er MacBook eller MacBook Pro.

Jeg legger merke til hva slags laptoper folk har hver gang jeg reiser med tog. Det er ca. 50% Mac.

 

 

Hvorfor er Mac flertallige på toget?

Mac har vel en markedsandel på mye høyere enn 5 % blant studenter, og det er vel også større sannsynlighet at en student tar frem laptopen sin på toget for å skrive/gjøre andre ting? Kan også ha noe med at folk som pendler med tog heller kjøper en Mac/PC kjent for å ha et godt batteri (som vil jobbe på toget)?

Lenke til kommentar

Jeg sitter nå på toget.

Mac har en markedsandel på ca. 5%.

Men over halvparten av alle laptopene jeg ser på toget, er MacBook eller MacBook Pro.

Jeg legger merke til hva slags laptoper folk har hver gang jeg reiser med tog. Det er ca. 50% Mac.

 

 

Hvorfor er Mac flertallige på toget?

 

Mest sansynelig fordi de fleste som bruker mac bruker en bærbar, mens mesteparten av Windows og Linux brukerne har en stasjonær pc. Regner også med du bor på sørlandet, og der er det jo overflod av rike pappagutter.

Lenke til kommentar

Det kommer an på hvilken batteriteknologi som brukes.

 

Li-Ion batterier liker seg best tett opptil 100%. Men 100% er heller ikke bra for det over lengre tid.

"Smarte" ladesystemer (som i mange mobiltelefoner ihvertfall) lader batteriet opp til 100%, så lar det falle ned til litt over 90% og holder det der resten av tiden laderen står i.

 

 

Det er ikke det jeg har hørt om Li-ion-batterier. Tvert imot har jeg hørt at de helst bør lagres på vesentlig lavere kapasitet enn tett opptil 100%

 

AtW

Enig i den første manualen for digitalt kamera (Canon)(som jeg kjøpte og leste) stod det faktisk at batteriet ikke skulle lades før lagring. Men folk flest vil annerledes så jeg har gitt opp å diskutere dette med andre. Legger bare merke til at min batterier holder vesentlig lengre enn de som brukes på skolen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...