Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Kan det kanskje være trafikk? Var det Brille du tenkte på, elgen? Har selv opplevd dette. Alt kan være greit de ti minuttene før, men når brille kommer på, hakker ting mer. Det er i hvert fall slik jeg har observert det, men det kan også ha vært "uflaks".

 

jeg tenker på Topgear ( både originalen fra BBC og USA versjonen ) som jeg har slitt lit med dette

Hvis jeg ikke husker for mye feil så har det skjedd det samme både FBI og scrødingers katt også

Det er de programmene jeg ser på nett tv hos NRK

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

YouTube-videoer også, virker det som.

Noen laster raskt, mens andre somler.

http://highscalability.com/youtube-architecture

En bra artikkel om hvordan youtube gjør ting.

 

Som den forklarer, så er videoene spredd utover enormt mange servere. En video som er veldig populær blir automatisk flyttet over på mange servere, slik at flere servere deler belastningen.

Derimot vil en video som ikke er så veldig populær bare ligge på få servere, noe som betyr at om akkurat de serverene er litt opptatt, så blir det loading.

Endret av Matsemann
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har lagt merke til at det på og i kleskommoden min har flyttet inn noe som ser ut som muggmidd. Bittesmå gule/hvite dyr på godt under en millimeter. Har ikke mugg hverken i eller rundt kommoden så vidt jeg kan se, men i og med at jeg bor i en kjellerleilighet så er vel sannsynligheten for at luften er relativt fuktig ganske høy. Over kommoden har jeg et vindu, og spørsmålet er om det vil være mer gunstig og åpne det og "flytte" den ellers stillestående lufta rundt kommoden litt rundt, eller om å ha det lukket da lufta i Bergen er rimelig fuktig den og. Noen ideer? Har ikke mulighet til å måle luftfuktigheten.

Lenke til kommentar

Jeg har lagt merke til at det på og i kleskommoden min har flyttet inn noe som ser ut som muggmidd. Bittesmå gule/hvite dyr på godt under en millimeter. Har ikke mugg hverken i eller rundt kommoden så vidt jeg kan se, men i og med at jeg bor i en kjellerleilighet så er vel sannsynligheten for at luften er relativt fuktig ganske høy. Over kommoden har jeg et vindu, og spørsmålet er om det vil være mer gunstig og åpne det og "flytte" den ellers stillestående lufta rundt kommoden litt rundt, eller om å ha det lukket da lufta i Bergen er rimelig fuktig den og. Noen ideer? Har ikke mulighet til å måle luftfuktigheten.

 

Varierer etter året, generelt er det ikke så bra å lufte mye når innetemperaturen er lavere enn utetemperaturen i en kjeller, dvs om sommeren.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tips:

 

- Kjøp luftavfukter. Jeg kjøpte denne her om dagen, til bruk i en utleieleilighet. Har ikke fått testet den enn.

 

- Sett kommoden mot andre vegger enn ytterveggene. Kommoden fungerer som en forlengelse av isolasjonen i veggen, uten å ha fuktsperre mellom kommoden og rommet. Det kan gi kondens baki kommoden.

Lenke til kommentar

Stammer fra en bok med samm navn

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Catch-22

 

he term catch-22 was coined by Joseph Heller in his novel Catch-22. Initially this is based on the explanation of the character Doc Daneeka as to why any pilot requesting a psych evaluation hoping to be found not sane enough to fly, and thereby escape dangerous missions, would thereby

 

demonstrate his sanity: [2]

 

«You mean there's a catch ? » « Sure there's a catch », Doc Daneeka replied. « Catch-22. Anyone who wants to get out of combat duty isn't really crazy. »

Endret av Überadri
  • Liker 2
Lenke til kommentar

YouTube-videoer også, virker det som.

Noen laster raskt, mens andre somler.

http://highscalabili...be-architecture

En bra artikkel om hvordan youtube gjør ting.

 

Som den forklarer, så er videoene spredd utover enormt mange servere. En video som er veldig populær blir automatisk flyttet over på mange servere, slik at flere servere deler belastningen.

Derimot vil en video som ikke er så veldig populær bare ligge på få servere, noe som betyr at om akkurat de serverene er litt opptatt, så blir det loading.

 

Da er det lit pussig at det er så mye trafikk ( belastning på akkurat den serveren en tilfeldig dag ) men det neste gang som programmeter lagt ut så er det ikke problemer over hode. spør man NRK om det så har de ikke peiling

Lenke til kommentar

Er det mulig med dagens teknologi å lage en selvforsynt "romstasjon" på havets bunn?

Jeg har ikke noe svar egentlig, men hva mener du med selvforsynt? Mener du da at den f.eks kan fange den fisken den vil for mat, eller må den få maten innenfra i et slags drivhus slik at den er uavhengig av hvor mye fisk det er i havet utenfor den?

 

Ferskvann kan den få ved destillasjon av saltvann eller omvendt osmose, men det siste alternativet er jo ikke akkurat evigvarig da siden filtrene etterhvert må byttes ut og pumpene må overhales. Så destillasjon er vel det beste alternativet.

 

Og strøm til å lage ferskvann og andre ting som trenger strøm om bord kan jo skaffes på mange måter via havstrømmer som driver turbiner, bølgekraft eller vindkraft på overflaten, solceller på overflaten, osv.

 

Oksygen kan lages via elektrolyse av vann også tilsettes lufta etterhvert som den brukes opp, men det krever en del kraft. Og fremdeles må man jo ha en CO2 scrubber for å få ut CO2 av lufta og en slik scrubber med det materialet som gjør selve "scrubbingen" varer jo heller ikke evig. Så det beste er vel å ha et rør opp til toppen som tar luft fra atmosfæren.

 

PS:

CO2 scrubber kan også lages med alger som man kan dyrke og på den måten ha en selvforsynt CO2 scrubber med "evig" tilgang på scrubbermateriale.

PS2:

Det viser seg at det finnes metall-oksid CO2 scrubbere som "varer evig" og ikke trenger å bytte ut scrubber materialet. Disse brukes blant annet på romferga.

 

Men som sagt ingen ting varer evig. Allt må overhalles, repareres og vedlikeholdes. Så selv om det ikke er materialer som "brukes opp" på en maskin så varer den allikevel ikke evig da alle bevegelige ting slites, alle varme ting slites, alle filtere etterhvert går tett, elektronikk etterhvert slutter å fungere, alle mekaniske elektriske kontakter, brytere og releer/kontaktorer slites ut, og til og med SSD rele svikter etterhvert selv om det ikke er noe bevegelige deler, osv.

Og dette vedlikeholdet krever selvsagt nye materieler/deler for å reparere det gammle som er utslitt eller ødelagt.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne sangerinnen høres ut som hun synger to noter samtidig(se 1:05 og 2:55). Googla det og så på youtube, men det høres ikke ut som den samme teknikken som jeg fant der, som de kalte polyphonic Singing eller overtone singing.

 

Noen som vet hva hun gjør for å få det til?

Man kan manipulere overtoner ved å bruke tunge/munnmuskulatur til å forandre "akustikken" i munnen slik at spesifikke overtoner blir forsterket. Med denne teknikken vil stemmen fortsatt høres ut som én stemme, her er det to stemmer som er ganske distinkte. I tillegg er det en oktavs forskjell på stemmeleiene, noe som kan være viktig, men jeg er ikke i stand til å forstå helt hvorfor. For meg ligner det litt på den lyden som kommer når man hoster - av og til blir denne lyden delt i flere lyder. Det er spesielt tydelig på 2:55

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...