Gå til innhold

Synes vi må bli mer forståelsesfulle for de som sliter økonomisk


Anbefalte innlegg

fwj__ skrev (19 minutter siden):

Vi er den mest bortskjemte befolkningen noensinne. Men vi kan ikke hjelpe de som lider av spillegalskap, alkoholisme, narkomisbruk, etc etc, de har fått muligheter til å ta opp mye kredittgjeld som aldri noen generasjoner tidligere har klart. Derfor "fri" tilgang til penger gir "fri" tilgang til misbruk. Altså vi har et tillitsbasert samfunn. Jeg synes ikke synd på noen, for de "native" nordmenn som ikke klarer seg har en tendens til å skylde på innvandrere for sin egne problemer. Det er alltid lett å skylde på noen. Men en ting jeg kan skjønne er at vi får en generasjon hvor det å klare å betjene et huslån alene er utrolig vanskelig p.g.a de oppblåste boligprisene, takket være bolighaier som makser alt av boliglån og kjøper og leier ut. Når leieprisene er lik eller større enn det man bruker å betale et huslån i måneden, da er oppskriften for vinnere og tapere lagt. 

Men er det bra at vi er bortskjemte på det materialistiske? Hva godt gjør det? 

Det tar bort mye av det mellommenneskelige som er et større behov i oss enn ting og tang. Det skaper et samfunn med mye sykdom, mye dømming, stigma, skam, feil fokus mm...... Det er ikke rart vi har så mye sykdom i Norge. Vi får aldri fylt opp behovene våres på riktig måte. I stede fyller vi tomrommet med ting, penger, oppnåelser på jobb.... Andre med spill, rusavhengighet, selvskading etc. 

Ironisk at man da tar opp folk som sliter som noe du mener vi ikke kan hjelpe og de kan takke seg selv når man selv er en del av problemet. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Krig og fred skrev (59 minutter siden):

Vi er ikke fattige. Vi er rikere enn noen sinne. 

Og der stoppet jeg å lese :woot:

Det er ikke omdiskutert at mye av fattigdom er importert. Det er dog noe som rammer innvandrerne selv , det går ikke ut over nordmenn på noe vis. Og det er helt sikkert mye bedre å være fattig i Norge enn fattig i Nigeria. 

Det vil si, det kan redusere fattigdommen statistisk i Norge ved å begrense innvandring,  men de individene det gjelder får det jo mye verre ved å ikke komme hit 

Alt fokus på innvandring er mao ikke negativt per se, en må se det i kontekst,  for samfunnet og ikke minst for individet.

Og så må en selvsagt forsøke å gjøre loe med det slik at innvandrere kommer høyere opp på den sosioøkonomiske skalaen 

Lenke til kommentar

 

Krig og fred skrev (1 time siden):

Vi er ikke fattige. Vi er rikere enn noen sinne. 

Og der stoppet jeg å lese :woot:

Flere fattige familier er en direkte konsekvens av økende innvandring

Gidder ikke å lese .. Ah, minner meg om SV og venstresiden i artikkelen som til vanlig ikke gidder å forholde seg til fakta. 

Kostnaden av innvandring er enorm, og det øker fattigdom/lav innteksfamilier betydlig. Det er ikke dermed sakt at det ikke finnes fattidom utenom. Men man kvitter seg ikke med fattigdom når man har et såpass høyt inntak, for å ikke snakke om de belastningene det har på andre systemer vi har som følge av økt kriminalitet og sosialhjelp blant annet. 

 

Endret av MrL
  • Liker 2
Lenke til kommentar
MrL skrev (15 minutter siden):

 

Flere fattige familier er en direkte konsekvens av økende innvandring

Gidder ikke å lese .. Ah, minner meg om SV og venstresiden i artikkelen som til vanlig ikke gidder å forholde seg til fakta. 

Kostnaden av innvandring er enorm, og det øker fattigdom/lav innteksfamilier betydlig. Det er ikke dermed sakt at det ikke finnes fattidom utenom.

 

Men det øker fattigdommen blant innvandrerne selv, om jo er mue bedre enn å være fattig iAfrila, ikke blant meg og deg, så at fattigdommen øker er ikke et argument mot innvandring 

Lenke til kommentar

Jeg tror aldri vi blir kvitt fattigdom eller folk som sliter økonomisk.

Men vi kan ihvertfall gjøre hverdagen deres litt bedre. Fjerne mye av skammen, være rause, heie på og være medmenneskelig. Jobbe for mer åpenhet. Kanskje det ikke blir like ille å være fattig i Norge lengre da. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (7 minutter siden):

Men det øker fattigdommen blant innvandrerne selv, om jo er mue bedre enn å være fattig iAfrila, ikke blant meg og deg, så at fattigdommen øker er ikke et argument mot innvandring 

Hvis man mener flere og flere blir fattige i Norge så er det jo viktig å forstå grunnen. At forskjellen nødvendigvis ikke ligger i at de rike blir rikere, men at vi har et inntak som drar ned statestikken.

Det påvirker derimot meg og deg, fordi noe må ta regningen for disse. Disse pengene kunne blitt brukt på de som allerede var fattige i Norge. Det har enorme kostnader, i alle aspekter. Ikke bare i sosialhjelp, etableringkostnader etc - men nå har vi etablert blant annet politistasjon på grønnland hvor man man har utgifter på over 30 ansatte pga mislykket integreringspolitikk.

Endret av MrL
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (3 minutter siden):

Men det øker fattigdommen blant innvandrerne selv, om jo er mue bedre enn å være fattig iAfrila, ikke blant meg og deg, så at fattigdommen øker er ikke et argument mot innvandring 

Jeg syns det blir feil å si at innvandring øker fattigdom. Det som øker fattigdom er feilslått integrering. Når vi ikke evner å få folk i jobb, så blir det flere som skal ha av kaken, og færre og færre som bidrar til å bake den. Hvis ikke det endrer seg, så vil flere på sikt få mindre (ikke bare innvandrere) , fordi staten ikke har så mye kake til overs.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi må bli mer forståelsesfulle absolutt. Jeg skulle dog gjerne ha blitt motivert til å sette av 10% eller mer av det jeg tjente i aksjer/aksjefond osv selv som lavtlønnet. Det blir en formue etterhvert. Selv om jeg var lavtlønnet så klarte jeg å kaste bort relativt mye penger iløpet av et år også. Og jeg tipper det gjelder mange andre også. Etter jeg begynte å gjøre det har jeg gått fra "offer" tankegang til noe annet. Og lønnen har jeg nå greid å bygge til over snittet, jeg er overbevist om at jeg har fått til det fordi jeg ikke lenger går rundt med -25.000 kr på masterkortet. Hvis man kan jobbe så er det mulig å snu en drittsituasjon.. Jeg ser mange unge mennesker går rundt og venter på politikerne, i USA venter de på "student loan forgiveness". Det kommer ikke til å skje. Her venter de på Erna eller Moxnes skal komme og forandre livene deres. Budskapet til ungdommen bør i langt større grad enn nå være at politikerne bare kan gjøre justeringer, den store endringen er det kun de selv som kan stå for.

De som ikke har mulighet til å jobbe bør selvsagt få mer hjelp, og forståelse!

Beklager om det virker litt kaldt, men jeg skulle ønske jeg hadde denne tankengangen fra tidlig 2000-tall, da den har hatt så god effekt for meg på bare 4 år.

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar

Eit par i nære relasjoner kjøpte seg hus for 18 år sidan, og  som de  renoverte, og noen uker etterpå kjøpte de seg ny bil til kr. 200.000.   De var vel å merke begge i full jobb,men de kunne heilt sikkert greidd seg med en bil til 50-60 tusen, og feil prioritering.  

Da eg  mange med meg bygde boliger på 70 talet  var det bruktbiler folk kjørte rundt med til de fekk bedring i økonomien, og boligen ble innredet etter  lommeboka, og betydeleg egeninnsats for å holde kostnadene nede,  Vokste opp i en tid som ikkje er samanlignbar  med  årene etter 2000 talet, og måtte tidlig lære oss å prioritere, og har såvist ikkje levd på en inflasjonsbølge. 

Lenke til kommentar
MrL skrev (8 timer siden):

Hvis man mener flere og flere blir fattige i Norge så er det jo viktig å forstå grunnen. At forskjellen nødvendigvis ikke ligger i at de rike blir rikere, men at vi har et inntak som drar ned statestikken.

Det påvirker derimot meg og deg, fordi noe må ta regningen for disse. Disse pengene kunne blitt brukt på de som allerede var fattige i Norge. Det har enorme kostnader, i alle aspekter. Ikke bare i sosialhjelp, etableringkostnader etc - men nå har vi etablert blant annet politistasjon på grønnland hvor man man har utgifter på over 30 ansatte pga mislykket integreringspolitikk.

Norge har hatt høy innvandring på grunn av krigen, og vet om fere norske familier som har stor utfordringer med å finne husvere ettersom det meste er bortleid til utenlanske familier. Selvsagt staten som betaler leiekostnadene medan en fattig norsk familie må betale skyhøge leiekostnader. på grunn av høye leiekostnader, og lav aktivitet av boligbyggingen. 

Lenke til kommentar
Buffelo skrev (3 minutter siden):

Norge har hatt høy innvandring på grunn av krigen, og vet om fere norske familier som har stor utfordringer med å finne husvere ettersom det meste er bortleid til utenlanske familier. Selvsagt staten som betaler leiekostnadene medan en fattig norsk familie må betale skyhøge leiekostnader. på grunn av høye leiekostnader, og lav aktivitet av boligbyggingen. 

Ok, men hva er alternativet? Lukke døren for mennesker på flukt? Hvilket samfunn blir vi da? Klart en må ha visse begrensinger, det må alle samfunn ha, men innvandring, eller politikken om flyktninger og asylsøkere, hvis det er reelt, sier noe om hvem vi er som samfunn, jeg vil ikke bo i et samfunn som avviser kvinner og barn som flykter for livet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Ørjanø said:

Jeg tror aldri vi blir kvitt fattigdom eller folk som sliter økonomisk.

Men vi kan ihvertfall gjøre hverdagen deres litt bedre. Fjerne mye av skammen, være rause, heie på og være medmenneskelig. Jobbe for mer åpenhet. Kanskje det ikke blir like ille å være fattig i Norge lengre da. 

Men det er mange politiske grep som kan gi vesentlig mer eller mindre fattigdom i samfunnet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (53 minutter siden):

Ok, men hva er alternativet? Lukke døren for mennesker på flukt? Hvilket samfunn blir vi da? Klart en må ha visse begrensinger, det må alle samfunn ha, men innvandring, eller politikken om flyktninger og asylsøkere, hvis det er reelt, sier noe om hvem vi er som samfunn, jeg vil ikke bo i et samfunn som avviser kvinner og barn som flykter for livet

Hvor mye av dine egne penger i prosent, gir du til organer som hjelper flyktninger/krigsrammede? Og hvor mye er du villig til å gi av din egen inntekt? 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (6 minutter siden):

Hvor mye av dine egne penger i prosent, gir du til organer som hjelper flyktninger/krigsrammede? Og hvor mye er du villig til å gi av din egen inntekt? 

I prosent, kanskje 13% netto, men jeg mener at det å bruke skattepenger på å være et samfunn som ikke sender hjelpetrengende mennesker i døden eller total fortvilelse er verdt det. Jeg mener at de pengene vi brukte på å hjelpe krigsflyktninger som idag er mine kolleger i helsevesenet er verdt det, og jeg mener pengene vi bruker for å hjelpe flyktnigner med PTSD er verdt det. Så kan man diskutere hvor mange og ikke minst hvem man skal ta imot, med medmenneskelighet i seg selv er viktig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 minutt siden):

I prosent, kanskje 13% netto, men jeg mener at det å bruke skattepenger på å være et samfunn som ikke sender hjelpetrengende mennesker i døden eller total fortvilelse er verdt det. Jeg mener at de pengene vi brukte på å hjelpe krigsflyktninger som idag er mine kolleger i helsevesenet er verdt det, og jeg mener pengene vi bruker for å hjelpe flyktnigner med PTSD er verdt det. Så kan man diskutere hvor mange og ikke minst hvem man skal ta imot, med medmenneskelighet i seg selv er viktig

Når du sier penger "vi" bruker, så sikter du egentlig ikke til penger som da går utover din egen velferd for deg og dine? Er litt det poenget jeg prøver å få frem, og som er relevant til tråden. De aller fleste vil gjerne hjelpe, så sant det ikke går vesentlig utover dem selv eller sine nærmeste. 

Det er på en måte deilig å slå seg på brystet og hevde altruisme, men jeg tror det blir annerledes med en gang det går vesentlig utover en selv, om det så er over skatteseddelen eller almisser. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er så lite religiøs som det er mulig å bli, men om det er ett poeng jeg har fått med meg må det være:

"Elsk din neste som deg selv!"

Så diskuter gjerne prosenter, skatter, innvandrere og nordmenn, hvem som fortjener mer og/eller mindre, for jeg synes jo det er litt interressant tross alt 😉

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Når du sier penger "vi" bruker, så sikter du egentlig ikke til penger som da går utover din egen velferd for deg og dine? Er litt det poenget jeg prøver å få frem, og som er relevant til tråden. De aller fleste vil gjerne hjelpe, så sant det ikke går vesentlig utover dem selv eller sine nærmeste. 

Det er på en måte deilig å slå seg på brystet og hevde altruisme, men jeg tror det blir annerledes med en gang det går vesentlig utover en selv, om det så er over skatteseddelen eller almisser. 

Vel, jeg var ungdom under Bosnia-krigen. jeg glemmer aldri historien om en kvinne som søkte familiegjenforening med sin far, som var 60 år. Fikk avslag, uker senere blir han drept av en granat i Sarajevo. Eller hva med tolker som jobbet for norge i Afghanistan som ikke fikk komme hot? https://www.nrk.no/norge/afghansk-tolk-nektet-norsk-opphold-1.11732678

Disse menneskene er verdt noen skattekroner. Som sagt, ikke ubegrenset, og som sagt, vi må velge hvem vi vil ha, men dette er jo bare hjerteskjærende

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (3 minutter siden):

Vel, jeg var ungdom under Bosnia-krigen. jeg glemmer aldri historien om en kvinne som søkte familiegjenforening med sin far, som var 60 år. Fikk avslag, uker senere blir han drept av en granat i Sarajevo. Eller hva med tolker som jobbet for norge i Afghanistan som ikke fikk komme hot? https://www.nrk.no/norge/afghansk-tolk-nektet-norsk-opphold-1.11732678

Disse menneskene er verdt noen skattekroner. Som sagt, ikke ubegrenset, og som sagt, vi må velge hvem vi vil ha, men dette er jo bare hjerteskjærende

Jeg kjenner mennesker som har biler som koster over 1 million kroner som hverken kan telle til 3 eller bruke et blinklys.

Hvem som fortjener hva kan definitivt diskuteres, men det har i alle fall ingenting med hverken opphav eller intelligens å gjøre...

Endret av trn100
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...