Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Li-Ion batterier liker seg best tett opptil 100%. Men 100% er heller ikke bra for det over lengre tid.

Dette er feilinformasjon. Et Litium-ion-batteri anbefales å holdes stabilt på rundt 40%.

 

Det er to faktorer som påvirker levetiden til et litium-ion-batteri: Høy ladning tapper batteriet gradvis for spenning, mens lav ladning øker sjansen for at det slås på en beskyttelseskrets, hvor resultatet blir at batteriet ikke kan lades. Derfor foreslår produsentene 40% som et balansepunkt mellom dette.

 

En annen ting som er viktig er at batteriet lades i korte sykluser, slik at man unngår at batteriet "slites ut". I tillegg er batteriet sterkt sensitiv til temperatur, og alle temperaturer over 30 grader tapper batteriet raskt. Jeg ville foreslått å putte batteriet i kjøleskapet om det er en stund til du skal bruke det igjen.

 

Link

 

EDIT: Shit, jeg må lære meg å trykke F5 en gang iblant.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

En slektning kjører Ford Transit.

Opprinnelig hadde den et visst antall seter, og var registrert som minibuss.

I forbindelse med at sønnen ble 18 og skulle lærekjøre, tok han ut noen seter og omregistrerte den til klasse B.

Plutselig ble minibussen MYYYYYE lettere å kjøre...

 

Men spørsmålet mitt er som følger:

Hvis sønnen bestemmer seg for å kjøre til søppelplassen for å kaste ekstrasetene, hva er en lovlig måte å frakte setene til søppeldynga?

Hvis sønnen (som har fått klasse B sertifikat) skal kjøre transiten for å levere setene på dynga, da kan ikke setene være festet i bilen...

For da blir den omregistreringspliktig tilbake til minibuss, som han ikke har lov til å kjøre...

Så setene må lempes inn og biindes fast, som en sofa fra Ikea, og ikke festes i hurtigkoblingene der de hører hjemme?

 

Noen innspill?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Om 25 år eller så vil vi gå tom for helium på jorda. Hvis jeg ikke husker feil, så gjør man om hydrogen til helium i en fusjonsreaktor. Gitt at fusjon blir en kjempesuksess og reaktorer popper opp rund om i verden om 30 år, vil det være tilstrekkelig for å bekjempe "heliumkrisen"? Vil de i det hele tatt spare på heliumet som blir laget?

 

Er det tvil om at fusjon kommer til å revolusjonere verden en eller annen gang i nærmeste fremtid? Eller er det bare snakk om tid?

 

Kilde: http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1305386/Earths-helium-reserves-run-25-years.html

 

 

Lenke til kommentar

En slektning kjører Ford Transit.

Opprinnelig hadde den et visst antall seter, og var registrert som minibuss.

I forbindelse med at sønnen ble 18 og skulle lærekjøre, tok han ut noen seter og omregistrerte den til klasse B.

Plutselig ble minibussen MYYYYYE lettere å kjøre...

 

Men spørsmålet mitt er som følger:

Hvis sønnen bestemmer seg for å kjøre til søppelplassen for å kaste ekstrasetene, hva er en lovlig måte å frakte setene til søppeldynga?

Hvis sønnen (som har fått klasse B sertifikat) skal kjøre transiten for å levere setene på dynga, da kan ikke setene være festet i bilen...

For da blir den omregistreringspliktig tilbake til minibuss, som han ikke har lov til å kjøre...

Så setene må lempes inn og biindes fast, som en sofa fra Ikea, og ikke festes i hurtigkoblingene der de hører hjemme?

 

Noen innspill?

 

For å si det sånn, så er det vel neppe noen fra vegvesenet som står å sjekker at setene er festet i bilen. Jeg ville ha tatt sjangsen om det er problemer med å sikre setene på en annen måte.

Lenke til kommentar

Murphy`s law, vet du.

Akkurat den dagen er det selvsagt kontroll, eller det skjer en ulykke som må etterforskes.

Sønnen får all skyld ettersom han kjørte minibuss med klasse B-førerkort.

 

Jeg lurer på hvordan etterforskningen ville foregått dersom sønnen kan sannsynliggjøre at ekstrasetene skal regnes som last, og ikke seter.

Er det veldig viktig at de er sikret som last, og ikke montert som seter?

Eller går det bra om ingen sitter i dem?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Fikk spørsmål fra en venninne som jeg ikke greide å svare på;

hvorfor blir asfalten svart (den er altså ikke ny-lagt) når den blir våt? Kan spørsmålet overføres til klesplagg som blir mørkere (eks. grå genser med sorte svetteringer)?

 

Kort forklart: en jevn overflate reflekterer lys på samme måte som et speil, slik at så å si alt lyset fra overflaten reflekteres i samme retning, ettersom alt er likt orientert i forhold til det innkomende lyset. Overflaten på asfalt og klær er særdeles ujevn i denne forstand og vil reflektere lys i alle mulige retninger.

Når et vannlag legger seg over vil det føre til at man får en jevn overflate av vann over materialet som gjør at:

- Noe av lyset reflekteres tilbake i området mellom luft og vann før det i det hele tatt når materialet.

- Noe av lyset som kommer reflektert fra materialet vil treffe i en såpass skrå vinkel i forhold til vannplanet at det ikke "greier" å komme tilbake ut i lufta.

 

Kombinasjonen av disse to fører til at mindre lys reflekteres fra materialet og ting ser mørkere ut.

 

 

En annen ting som kan virke inn er at vannet fyller det rommet der det pleier å være luft og dermed endrer refleksjonsforløpet til lyset som kommer inn, slik at fargen endres.

Lenke til kommentar

Det er godt å ha en snedig tråd, for jeg lurer på en snedig ting. Hvordan flytter jeg en paragraf med tekst til høyre for den første paragrafen med tekst i Notisblokk eller wordpad uten å måtte gjøre det tungvint "manuelt"? Jeg vil smelte paragrafene sidelengs.

 

Eksempel:

 

uHaOB.png

Lenke til kommentar

Plutselig ble minibussen MYYYYYE lettere å kjøre...

 

Lettere å kjøre ble den nok ikke, men det potensielle antallet passasjerer føreren har ansvar for sank.

 

Men spørsmålet mitt er som følger:

Hvis sønnen bestemmer seg for å kjøre til søppelplassen for å kaste ekstrasetene, hva er en lovlig måte å frakte setene til søppeldynga?

Hvis sønnen (som har fått klasse B sertifikat) skal kjøre transiten for å levere setene på dynga, da kan ikke setene være festet i bilen...

For da blir den omregistreringspliktig tilbake til minibuss, som han ikke har lov til å kjøre...

Så setene må lempes inn og biindes fast, som en sofa fra Ikea, og ikke festes i hurtigkoblingene der de hører hjemme?

 

Rent etter førerkortforskriften kan det ikke være mer enn 8 passasjerseter i kjøretøyet. Festes setene på en slik måte at de fremstår som passasjerseter vil de være nettopp det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken virkning har barbering med høvel på skjegg med tanke på tettere/jevnere vekst? Vil det ha noe å si dersom man barberer seg hver dag? Og vil det være en forskjell på høvel kontra maskin? Har ting jeg spiser mye å gjøre med skjeggvekst? Eller er dette kun regulert av hormoner/gener/diverse shait? :)

Lenke til kommentar

Hvilken virkning har barbering med høvel på skjegg med tanke på tettere/jevnere vekst? Vil det ha noe å si dersom man barberer seg hver dag? Og vil det være en forskjell på høvel kontra maskin?

Nei, nei og nei. Eneste er at en høvel barberer ofte tettere, noe som gjør at det kan ta litt lenger tid før en trenger å barbere seg igjen. Men det vokser like fort.

Lenke til kommentar
Om 25 år eller så vil vi gå tom for helium på jorda. Hvis jeg ikke husker feil, så gjør man om hydrogen til helium i en fusjonsreaktor. Gitt at fusjon blir en kjempesuksess og reaktorer popper opp rund om i verden om 30 år, vil det være tilstrekkelig for å bekjempe "heliumkrisen"? Vil de i det hele tatt spare på heliumet som blir laget?

 

Er det tvil om at fusjon kommer til å revolusjonere verden en eller annen gang i nærmeste fremtid? Eller er det bare snakk om tid?

 

Kilde: http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1305386/Earths-helium-reserves-run-25-years.html

Jeg tviler på at heliumet i ITER blir tatt vare på, men kanskje det vil bli gjort i fremtiden? Det er uansett veldig små mengder som produseres. Størrelseorden gram per time.

 

Heliumreservene er litt som oljereservene. De går ikke plutselig tom en fredag kl 14 i 2037. Det blir bare gradvis lavere utvinning og gradvis økende priser, slik at en rekke av dagens anvendelser vil bytte til andre gasstyper eller rett og slett utkonkurreres av andre ting. Hvem vet, kanskje det blir pop med quadrokopter med norsk flagg på 17. mai i 2037 i stedet for heliumballonger? Eller bare vanlige luftballonger? Eller kanskje heliumballongene bare priser seg selv ut etter hvert og ikke får noen erstatning? Sånn går selvsagt også an å tenke i andre bransjer også. Etter en lang stund sitter vi igjen med et langt mindre heliummarked, kun de svært betalingsvillige anvendelsene vil bruke det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg sitter nå på toget.

Mac har en markedsandel på ca. 5%.

Men over halvparten av alle laptopene jeg ser på toget, er MacBook eller MacBook Pro.

Jeg legger merke til hva slags laptoper folk har hver gang jeg reiser med tog. Det er ca. 50% Mac.

 

 

Hvorfor er Mac flertallige på toget?

 

Mest sansynelig fordi de fleste som bruker mac bruker en bærbar, mens mesteparten av Windows og Linux brukerne har en stasjonær pc. Regner også med du bor på sørlandet, og der er det jo overflod av rike pappagutter.

 

Hvis alle er fra samme skole/klasse så er det stor sannsynlighet for at de har samme pc.

( tenk lit på pc ordningen i skolen )

Lenke til kommentar

Hvilken virkning har barbering med høvel på skjegg med tanke på tettere/jevnere vekst? Vil det ha noe å si dersom man barberer seg hver dag? Og vil det være en forskjell på høvel kontra maskin?

Nei, nei og nei. Eneste er at en høvel barberer ofte tettere, noe som gjør at det kan ta litt lenger tid før en trenger å barbere seg igjen. Men det vokser like fort.

Nå lurte ikke jeg på lengde/tid på skjegg, men heller tetthet. Vil man få tettere skjegg av å barbere seg hver dag med høvel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...