Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor betaler statlige ansatte skatt? Ville det ikke blitt mye mindre byråkrati om man bare ga dem lavere lønn i stedet?

 

Litt mindre, men dette går jo ganske automatisk uansett. Og da måtte jo arbeidsplassen uansett ha holdt styr på akkurat det samme som skatteetaten, det er jo ikke sånn at alle med samme inntekt betaler samme skatt.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En nettoskatteordning for statlige ansatte ville betydd en vesentlig større arbeidsmengde for statlige lønnskontorer (som da måtte beregnet skattefradragene deres for å gi dem rett nettolønn) -- statlige ansatte har da de samme skattefradragene som alle andre. Effektivt sett ville man flyttet noen veldig få årsverk ut av Skatteetaten, multiplisert dem, og tilført dem som mange flere årsverk til lønnskontorene.

 

Man kunne selvsagt bare erklært at statsansatte ikke får skattefradrag, men får utelukkende nettolønn. Dette ville imidlertid medført at staten ga seg selv et kjempefortrinn overfor private arbeidstakere i konkurransen om arbeidskraft (staten betaler da mindre i kroner og øre for hver time arbeidskraft enn en privat arbeidsgiver, og 1 statlig krone blir da høyere lønn for en ansatt enn 1 privat krone).

 

I tillegg ville det medført at statsansatte, i motsetning til andre ansatte, ikke ville kunne nyte godt av en del sosiale ordninger som er innført gjennom skattesystemet -- rentefradrag, for eksempel, eller reisefradrag mellom jobb og arbeid. For statsansatte blir det da dyrere å ha lån enn andre.

 

Avslutningsvis beregnes pensjon av brutto inntekt, slik at man enten ville måtte fastsatt en beregnet bruttoinntekt eller fastslått at statens arbeidstakere får lavere pensjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er nok derfor også folk på trygd må betale skatt, fordi det altså er billigere (mindre byråkrati) å flytte penger frem og tilbake enn å regne ut rett fratrekk med én gang. :!: Jepp, jeg synes også denne pengeflyttingen fram og tilbake høres tungvindt ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok derfor også folk på trygd må betale skatt, fordi det altså er billigere (mindre byråkrati) å flytte penger frem og tilbake enn å regne ut rett fratrekk med én gang. laugh.gif Jepp, jeg synes også denne pengeflyttingen fram og tilbake høres tungvindt ut.

 

slik kan man gjøre det når byråkratiet får råde.

det enkle er ikke alltid det beste.

Lenke til kommentar
Forklaring?

Det høres ut som innedør 1 åpnes så vidt av vakuumet som oppstår i det store rommet når du lukker innedør 2. Når du så kommer inn gjennom ytterdøra 3 så vil dør 1 lukkes igjen av vakuumet som oppstår i vindfanget.

 

Kan jeg være på sporet av noe? I så fall, prøv å send en annen person den runden mens du sitter inne i det store rommet og følger med på hva som skjer med dør 1.

 

Du er kanskje på sporet av noe, men innedør 2 er i 2.etg, dør 1 og 3 er i 1.etg. dør 2 & 1+3 er langt fra hverandre, så langt at jeg har mine tvil om at den blir åpnet såpass mye..

 

 

Hmm... Sikker på at ingen har en idé? Dette gjør meg gal!

Lenke til kommentar

Det er nok derfor også folk på trygd må betale skatt, fordi det altså er billigere (mindre byråkrati) å flytte penger frem og tilbake enn å regne ut rett fratrekk med én gang. :!: Jepp, jeg synes også denne pengeflyttingen fram og tilbake høres tungvindt ut.

 

Du er klar over at hvor mye skatt du skal betale i 2012 ikke beregnes før i 2013, sant..?

Lenke til kommentar

Det er nok derfor også folk på trygd må betale skatt, fordi det altså er billigere (mindre byråkrati) å flytte penger frem og tilbake enn å regne ut rett fratrekk med én gang. laugh.gif Jepp, jeg synes også denne pengeflyttingen fram og tilbake høres tungvindt ut.

 

Du er klar over at hvor mye skatt du skal betale i 2012 ikke beregnes før i 2013, sant..?

 

man blir jo trykke skatt hvor hver lønnsutbetaling . har man da ikke beregnet skatten for det samme året da ?

i tillegg beregnes lit skatt i forhold til hvor mange verdier man eier og noen fratrekk man har rett på.

 

jeg opplever at det er arbeidsgiver som sender inn skattepengene og hvis trekket er for stort så får man penger tilbake. etter at man har finregnet på det i slutten av april.

Lenke til kommentar

Hmm... Sikker på at ingen har en idé? Dette gjør meg gal!

Først, nei lyden blir ikke stengt og lagret til du kommer å åpner døren.

 

du trenger ikke mye slark for å få smell i døren, når du åpner ytterdøren fra yttersiden, har hatt samme støy sev, fjernet den med å justere slarken mellom bolten som kommer ut av døra og bolthullet i dørkarmen til et minimum.

 

Min teori (etter å ha stått i et slikt lite rom å eksperimentert med åpning av ytterdøren) er at det har med luftstrømmingen å gjøre, en ytterdør er som oftest rimelig tett, endel tettere en en innerdør, og kan dermed fungere som et stempel. når du drar i ytterdøra senker du trykket og luft vil strømme gjennom sprekkene i innerdøra samtidig som døra vil lukke seg helt hvis du ikke har lukket den onkli eller slamre i slarken/spillet den har og lage lyd.

 

blir det samme som skjer når vinden blåser og vinduer slår og dører lukker seg, er det jeg tenker.

 

*liten forklaring for de som lurer *

slark: slark er det spillet / den bevegelsen døra kan gjøre mens den er i lukket stilling, hvis du lukker døra og mens den er lukket dytter og drar i dørhåndtaket vil du kjenne dette slarket.

det er vanlig å kunne justere dette slarket med å flytte på noen "lepper" som sitter på dørkarmen der bolten tar i mot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

man blir jo trykke skatt hvor hver lønnsutbetaling . har man da ikke beregnet skatten for det samme året da ?

i tillegg beregnes lit skatt i forhold til hvor mange verdier man eier og noen fratrekk man har rett på.

 

jeg opplever at det er arbeidsgiver som sender inn skattepengene og hvis trekket er for stort så får man penger tilbake. etter at man har finregnet på det i slutten av april.

 

Den skatten du blir trukket hver måned er forskuddsskatt. Estimatet på hvor stor denne skal være er basert på noen forventninger ut fra tidligere observasjoner.

 

Den faktiske skatten vet du ikke før året er over og samtlige bevegelser i din privatøkonomi for det aktuelle året er et faktum. Det er ofte det er differanse mellom forventet skattegrunnlag og virkelig skattegrunnlag. F.eks. kan du ha byttet jobb, gått mer opp i lønn enn forventet, høyere/lavere lånekostnader enn forutsett, nye aktuelle fradrag, osv.

Lenke til kommentar

Nå dreide diskusjonen seg om man skulle betale skatt etterhvert som man tjente penger eller om man skulle vente til året var omme med å betale .

Slik de ter nå så gjør man jo begge deler

 

spørsmålet var om det ikke hold å betale riktig skatt hver måned ( slik man nesten gjør ) ?

 

Å vente helt til slutten av året med å betale inn vil ikke gå da ingen kan betale så mye på en gang likevel heter det at man betaler skatten bare en gang i året.

 

Om man bytter jobb eller gjør andre ting skal da ikke ha så mye å si så lenge skatteberegningene blir riktig.

 

skatte oppgjøret er jo ikke noe annet en en kontroll over det man her tjent og hvor mye man skal/ har betalt i skatt

Lenke til kommentar

Den største fordelen med å betale skatten på forskudd slik jeg ser det er at man slipper å gå på en kjempesmell på slutten av året.

 

Alternativet hadde vært å bestille et skattekort med minimal skattesats, og heller overføre beløpet til sparekonto hver måned (om man ønsker). På denne måten vil man få renter for pengene frem til man overfører alt samlet mot slutten av året. Staten betaler ikke renter på overskytende før etter at året er omme. Ulempen med den alternative løsningen er at man må være veldig disiplinert for å ikke bruke penger når de er tilgjengelig, og det er det slettes ikke alle som er.

Lenke til kommentar

Hva er det som gjør Sveits så rike? De har lav produksjon av varer i forhold til andre land.

Hvorfor er mørkhudede så glatte i huden?

Det er fordi de bruker mer hudkrem enn alle andre folkegrupper. Hvis de ikke bruker hudkrem blir de sinnsykt tørre og huden begynner å sprekke opp.

Lenke til kommentar

Hva er det som gjør Sveits så rike? De har lav produksjon av varer i forhold til andre land.

Hvorfor er mørkhudede så glatte i huden?

Det er fordi de bruker mer hudkrem enn alle andre folkegrupper. Hvis de ikke bruker hudkrem blir de sinnsykt tørre og huden begynner å sprekke opp.

 

 

Kanskje pga bankene? Sveitsiske banker er vell som jeg husker ganske så private? (tror cayman islands har litt mer privat, er litt usikker).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...