Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
HVORFOR høres vann som er varmt (nettopp kokt) helt annerledes ut når du heller det i en kopp enn kaldt vann? Det får en slags "lodden" og myk lyd. Har lurt på dette siden jeg var liten.
Mest sannsynlig pga avdampingen. Siden nylig kokt vann nær 100 grader C avgir mer damp enn kaldt vann, vil dampen "dempe" lyden når du slår det i en kopp. (Slik logikken min tolker det). :)

H2O-gass har lavere tetthet enn luft og vil nok påvirke lyden i koppen. Nesten som når tettheten til helium endrer lyden fra stemmebåndet, bare mye mildere påvirkning.

Lenke til kommentar

okei; dette har jeg spørt om før, men jeg trenger et svar. Grubler meg grønn på det.

 

 

HVORFOR høres vann som er varmt (nettopp kokt) helt annerledes ut når du heller det i en kopp enn kaldt vann? Det får en slags "lodden" og myk lyd. Har lurt på dette siden jeg var liten.

Spekulasjon, men kan det være fordi overflatespenningen er lavere?

Lenke til kommentar
Kan stress alene lage et sår i magen? Et så kallt magesår.

Nei, ikke alene. På 80-tallet ble det oppdaget at magesår som oftest skyldes en bakterie som overlever i magens ugjestmilde miljø. Ca halvparten av oss har ikke denne bakterien i kroppen og kan derfor aldri få magesår uansett hvor mye man stresser eller nesten uansett hva man spiser/inntar. Men de som har denne bakterien i kroppen må være forsiktigere med stress, men man kan altså ikke få magesår av stress alene.

 

Såret dannes som oftest av bakterien Helicobacter pylori (70-90% av de i magesekken, og 90-95% av de i tolvfingertarmen). Denne bakterien finnes naturlig i magesekken hos omtrent 50% av befolkningen, og er ikke en farlig bakterie i seg selv. Andre årsaker er bruk av NSAIDS (non-steroidal anti-inflammatory drugs) og kreft. Arv, røyking og stress er faktorer som kan forverre plagene ved magesår, men vil ikke kunne forårsake sykdommen alene.
kilde:http://no.wikipedia.org/wiki/Magesår
Lenke til kommentar

Neppe. Kanskje på noen foreldete amerikanske heiser ellernoe.

Og hvordan skal du få testet det? Du vet jo ikke om noen har trykket stopp i en etasje eller om ingen har gjort det når du starter heisturen uansett. Med mindre det er fra innsiden, og da lurer fyren sikkert jævlig på hvorfor du står og holder inne masse knapper.

 

For ikke å snakke om de stygge blikkene eller ordene du får når det er 3 andre i heisen som har trykket stopp i forskjellige etasjer, og du står og niholder på noen knapper, mens de ser på at heisen går forbi deres etasje. Da får du et forklaringsproblem.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg skulle bestille bok, og fant ut at to like utgaver av boken fantes til forskjellig pris. Det vekket nysgjerrighet i meg, hence denne tråden.

 

http://www.norli.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=129513

Pris: 298,-

 

http://www.norli.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=129649

Pris: 99,-

 

Nå må dette naturlig nok ha noe med "Cappelens utvalgte"-teksten på toppen av bokomslaget på den billigste. Men hvorfor i alle dager koster den så lite som en tredel av originalprisen? Dette gjelder også andre bøker av forfatteren, og gjelder sikkert andre bøker.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

@Bytex: Jeg sier ikke at jeg har tenkt å bruke dette trikset til å cruise opp og ned alle landets heiser for å irritere så mange som mulig, jeg lurer rett og slett på om det funket. Og som LtdEdFred nevnte er det jo ikke så vanskelig som du skal ha det til, å få testet dette.

Lenke til kommentar

Er noe jeg lurer veldig på.. Om jeg en dag våkner og ser en rotte på rommet mitt når jeg våkner, hva gjør jeg da? (bortsett fra å få panikk)

Sist gang vi hadde en rotte i hus(bortsett fra tamrotter) løp jeg bort og ble borte noen dager, men nå har jeg kjæledyr og har tidligere hørt om 'villrotter' som har skadet kjæledyr.. Kunne nesten ikke jaget den ut av rommet heller, for det har man ørkenrotter, en fisk og katter. Kunne en 'villrotte' drept en katt btw? Om et menneske blir bitt av en sånn rotte, er det farlig? :dontgetit: Hvor langt kan en sånn rotte falle uten å skade seg?

 

Har tenkt myyyye på dette og beste planen jeg har funnet er å sparke den forsiktig og gå ut når den henger i foten min, men vet ikke hvordan jeg skulle fått den av foten min da og rottebitt er vondt.. :ermm:

 

hjeeeelp..

Skyt den med luftgevær eller lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor brukes begrepet "sekundmeter" om vind? Det er jo en rivruskende feil måte å henvise til meter per sekund...

 

Det er jo bare en forkortet betegnelse for meter i sekundet. Mennesket er glad i å forkorte ord og utrykk. Galt er det da heller.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar
Hvorfor brukes begrepet "sekundmeter" om vind? Det er jo en rivruskende feil måte å henvise til meter per sekund...

Javisst, men det er en gammel betegnelse som henger igjen. Tidligere brukte man flere slike sammensatte begreper, f.eks kilopondmeter som en enhet for dreiemoment, der 1 pond var en kraft som ved havnivået tilsvarte tyngden på 1 gram.

Lenke til kommentar

Tilbake til kaviarspørsmålet. På tuben min står det virkelig 185 gram. Bikeridr: Jeg tror vi er vitne til en av de vanlige krympe-svindlene. Innholdet krymper mens prisen holdes konstant.

 

12,5 + 12,5 + 13,5 + 11,5 cm = 50 cm kaviar (litt sammenpresset i start-enden og litt dratt ut i slutt-enden = til sammen ganske ustrukket) veier 11 gram i følge kjøkkenvekta mi. Den har ikke desimaler så jeg får ikke målt det noe mer nøyaktig.

 

Det betyr at en tube på 185 gram vil holde til 841 cm = 8,41 meter.

Lenke til kommentar

 

 

elevator.jpg

 

 

 

Funker dette på alle heiser? Funker det på noen heiser? Norske heiser?

 

Dette høres ut som en kjempekul myte. Skal høre med heisgutta her ute, men har virkelig min tvil.

 

Slik eg kjenner programmeringen av heiser så ville dette ført til en snodighet i linjene til hver eneste etasje, altså overriden, og dette har eg ikke sett på de 3 heisene eg har sett programmeringen til.

 

Edit: Funker hvertfall ikke på heisen i boligkvarteret. Riktignok er dette en heis med mulighet for nøkkelbruk om man skal overstyre den, så det ville ikke være logisk at det skulle fungere her. Men, funker altså ikke på alle heiser ;)

 

De mente at det kunne være mulig med en slik override, men at det isåfall er rart at det ikke er mer misbrukt. Så, neppe.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...