Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Jeg driver for tiden på med en skoleartikkel om oppdagelser av ekstrasolare planeter, og noe av det viktigste innen det temaet er rødforskyvning/blåforskyvning.

 

Men, jeg forstår det ikke helt! Kan starte med å sakse fra wikipedia:

 

 

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/R%C3%B8dforskyvning

 

Rødforskyvning skjer i fysikk og astronomi når synlig lys fra et objekt er forskjøvet mot den røde enden av det elektromagnetiske spekteret. Mer generelt er rødforskyvning definert som en økning i bølgelengden av elektromagnetisk stråling mottatt av en detektor sammenliknet med bølgelengden utstrålt fra kilden. Denne stigningen i bølgelengden tilsvarer en minsking i frekvensen av den elektromagnetiske strålingen. Det motsatte av rødforskyvning kalles blåforskyvning.

 

Rødforskyvning av lys fra fjerne himmellegemer og større rødforskyvning med økende avstand til himmellegemet, er grunnlaget for teorien om big bang, som postulerer at universet utvider seg og at utvidelsen begynte med en stor eksplosjon. Graden av rødforskyvning øker med større avstand fra observatøren, og dette brukes blant annet til å estimere universets fysiske utstrekning og alder.

 

 

 

Jeg forstår at det er en endring i oppfattet bølgelengde, men hva kommer dette av? Og hvordan klarer vi å finne ut hvor mye det originalt er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er Dopplereffekten som forårsaker blå-/rødforskyvningen.

Samme som gjør at lyden fra en ambulanse (f.eks) høres anderledes ut når den har kjørt forbi deg, enn før den kjørte forbi.

 

På en ekstremt dårlig måte kan man si at objektet "presser" bølgene foran seg, og bak objektet vil da bølgene bli strukket ut.

 

u10l3d3.gif

 

Når vi skal finne ut hvor mye det egentlig var, vurderer vi hvordan emisjonsspekteret/absorbsjonsspekteret (stråling fra planten) egentlig skulle sett ut (som vi har undersøkt her på jorden/"i nærheten") i forhold til hvordan det faktisk ser ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enkelt forklart går det vel ut på dette:

 

Dopplereffekten er navnet man har gitt på dette fenomenet. Tenk et legeme i rommet som beveger seg mot deg. Da vil bølgelengdene til lyset bli kortere fordi planeten beveger seg også, og dermed "presser" bølgelengdene kortere, omtrent som for en sykebil som kjører framover mens sirenen står på. Da vil bølgelengdene bli kortere i kjøreretningen og "dratt" ut i motsatt retning, slik som vist på animasjonen:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Dopplerfrequenz.gif

Fordi kortere bølgelengder gir farger nærmere blått, vil lyset fra et legeme som beveger seg mot observatøren, blåforskyves, mens lyset fra et legeme som beveger seg fra observatøren, rødforskyves.

 

Sikkert folk som kan utdype dette.

Lenke til kommentar

Se for deg at et objekt står stille, og sender ut et kort pip hvert sekund. Står du stille i forhold til objektet, hører du nå ett pip i sekundet. La oss nå si at objektet beveger seg mot deg. Det sender ut et pip, men før det sender ut neste pip, har det beveget seg litt i retning av der du står. Deretter sender det ut et nytt pip. Slik fortsetter det, objektet sender fortsatt ut ett pip hvert sekund, men i og med at det beveger seg mot deg, vil pipene komme tettere. Står du på den andre siden av objektet, slik at det beveger seg fra seg, vil objektet være lengre fra deg for hver gang det sender ut et pip, og avstanden mellom pipene blir da lengre enn om dere hadde stått stille i forhold til hverandre. Dette kalles Dopplereffekten.

Lenke til kommentar

Se for deg at et objekt står stille, og sender ut et kort pip hvert sekund. Står du stille i forhold til objektet, hører du nå ett pip i sekundet. La oss nå si at objektet beveger seg mot deg. Det sender ut et pip, men før det sender ut neste pip, har det beveget seg litt i retning av der du står. Deretter sender det ut et nytt pip. Slik fortsetter det, objektet sender fortsatt ut ett pip hvert sekund, men i og med at det beveger seg mot deg, vil pipene komme tettere. Står du på den andre siden av objektet, slik at det beveger seg fra seg, vil objektet være lengre fra deg for hver gang det sender ut et pip, og avstanden mellom pipene blir da lengre enn om dere hadde stått stille i forhold til hverandre. Dette kalles Dopplereffekten.

Og er fortsatt, som jeg poengterte, feil effekt.
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er dette galt.

 

Det er ikke dopplereffekten som forårsaker forskyvninger, dette ville kreve en helt sinnsvak hastighet, det er effekten av at hele verdensrommet strekkes, som også strekker bølgene. Det finnes en tråd tilbake i dette subforumet som forklarer dypere.

 

Fysikkboken min sier dopplereffekten?

Lenke til kommentar

Hehe, trodde han spurte om Dopplereffekten, jeg. Leste visst ikke godt nok. Nå skal det sies at jeg senest for et par måneder siden ble lært at Dopplereffekten er grunnen til rødforskyvning når det kommer til stjerner og galakser (på VG1, kan vel ikke stole helt på de folka der), men jeg er klar over at man i senere tid har blitt mer obs på at rommets utvidning kan ha en del å si her.

Lenke til kommentar

Det stemmer jo at det er dopplereffekten som forårsaker rødforskyvning.

«Feilen» var vel at det ikke er stjernens og Jordas bevegelse (rundt Sola f.eks.) som forårsaker denne dopplereffekten, men utvidelesen av universet som forklart i Big Bang-teorien.

 

Edit: M.a.o., hvis du står ved siden av en stillestående sykebil i noen milliarder år vil tonen på sirenen dens forandre seg. :)

Endret av Überadri
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er dette galt.

 

Det er ikke dopplereffekten som forårsaker forskyvninger, dette ville kreve en helt sinnsvak hastighet, det er effekten av at hele verdensrommet strekkes, som også strekker bølgene. Det finnes en tråd tilbake i dette subforumet som forklarer dypere.

 

Fysikkboken min sier dopplereffekten?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1265569&view=findpost&p=16360971

Lenke til kommentar

Sitat fra åpningsinnlegget i denne tråden:

I denne tråden kan du stille spørsmål om alle de snedige tingene du lurer på!

Regler:

Ingen support: Dette er ikke en tråd der du skal spørre om dataproblemer,

Hvis noen lurer på hvorfor ulike Windows-relaterte spørsmål forvinner fra denne tråden etter kort tid (som forsåvidt er et snedig spørsmål i seg selv): Jeg er en av de som rapporterer alle datasupportinnlegg i denne tråden, og så gjør moderatorene resten ... :whistle:

Lenke til kommentar

Det stemmer jo at det er dopplereffekten som forårsaker rødforskyvning.

«Feilen» var vel at det ikke er stjernens og Jordas bevegelse (rundt Sola f.eks.) som forårsaker denne dopplereffekten, men utvidelesen av universet som forklart i Big Bang-teorien.

 

Edit: M.a.o., hvis du står ved siden av en stillestående sykebil i noen milliarder år vil tonen på sirenen dens forandre seg. :)

 

Utvidelsen av universet og Dopplereffekten har vel omtrent samme resultat, men er ikke det samme, så vidt jeg vet. Dopplereffekten forårsakes av at lytter og avsender av signaler beveger seg relativt til hverandre, mens universets utvidelse rett og slett strekker ut bølgene mens de er på vei gjennom rommet. Rett meg om jeg tar feil, noen.

Lenke til kommentar

Sitat fra åpningsinnlegget i denne tråden:

I denne tråden kan du stille spørsmål om alle de snedige tingene du lurer på!

Regler:

Ingen support: Dette er ikke en tråd der du skal spørre om dataproblemer,

Hvis noen lurer på hvorfor ulike Windows-relaterte spørsmål forvinner fra denne tråden etter kort tid (som forsåvidt er et snedig spørsmål i seg selv): Jeg er en av de som rapporterer alle datasupportinnlegg i denne tråden, og så gjør moderatorene resten ... :whistle:

 

Nå var det vel strengt talt ikke et supportspørsmål han kom med, men heller et spørsmål om hvorfor det var slikt ... ;)

 

EDIT: Om du tenkte på han med fordobling av filene selvfølgelig.

Endret av KongKake
Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at en bil bruker mye bensin ved kaldstart?

Når motoren er iskald, så vil mer avbensinen kondensere på sylinderveggene. Derfor må det pøses inn tilsvarende mer bensin for å få motoren til å gå rundt. I tillegg når oljen er kald er det høyere friksjon internt i motoren, dette koster også ekstra bensin (eller diesel).

I dag har alle moderne (bensin)motorer innsprøytning (forgassere er ikke tillatt lengere pga renhets og utslippskrav), så da er "choke" eliminert siden elektronikken ordner opp med hvor mye bensin som trengs for å holde (en kald) motor i gang. På eldre bensinmotorer var det gjerne forgasser og "choke" (automatisk eller manuell, hvor automatisk var noe ekte drit), hvor man strupet for luften inn i motoren og pøste på med ekstra bensin. De motorene brukte myyyyyyyye bensin på kaldstart og "småkjøring".

Ennå brukes forgassere på små motorer til f.eks snøfresere og gressklippere. Det er små motorer, men de bruker perverst mye bensin i forhold til størrelsen. Sammenliknet ville vel en 100hk bensinmotor i bil brukt 20-30 l/mil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...