Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er mest nøyaktig når det kommer til måling av kcal brukt i en treningstur:

 

1. Pulsklokke med korrekt innstilt alder, kjønn, makspuls, hvilepuls

 

eller

 

2. Tredemølle innstillt med vekt.

 

Mølla og klokka viser en del forskjellig. Mølla sin måling baserer seg på hastigheten og stigningen og har en kcal/time som selvsagt varierer, mens pulsklokka regner eg med baserer dette på pulsen man har under trening, og dermed hvor hardt kroppen jobber.

Lenke til kommentar

Hva er mest nøyaktig når det kommer til måling av kcal brukt i en treningstur:

 

1. Pulsklokke med korrekt innstilt alder, kjønn, makspuls, hvilepuls

 

eller

 

2. Tredemølle innstillt med vekt.

 

Mølla og klokka viser en del forskjellig. Mølla sin måling baserer seg på hastigheten og stigningen og har en kcal/time som selvsagt varierer, mens pulsklokka regner eg med baserer dette på pulsen man har under trening, og dermed hvor hardt kroppen jobber.

Pulsen kan variere ut fra hvor god form en er i. En utrent person kan ha mye høyere puls enn en godt trent person som forbrenner nøyaktig samme antall kcal. Andre ting kan også virke inn på puls, som kroppsoppbygning osv. Så det er et dårlig mål.

 

Så da velger jeg alternativ 2. :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Hvordan bli kvitt såkalte "rastløse bein"?

 

Jeg sitter og rister så mye med føttene selv når jeg sitter stille ved PC'n, at jeg blir sliten i musklene. Alle maser om det på jobb også. "Sitt nå stille hele bordet rister jo!"

 

Er jeg hjemme hos foreldrene mine maser alle at jeg rister i sofaen så de blir sjøsyk. Men det skjer bare helt av seg selv. Noe som kan spises så det stopper ellernoe?

 

Jeg har en samboer som har det helt likt. Hans triks er på rette ut beina slik at han ikke har hele fotbladet på gulvet, men bare hælen. Alternativt krysser han føttene ved leggene, slik at det er utsiden av fotbladene som er i kontakt med gulvet. Virker som om spenningen skapes oppstår ved å strekke på musklene i beina er nok til at de ikke går av seg selv.

Lenke til kommentar

Snedig spørsmål: Det hender fra tid til annen at enkelte lands regimer bryter sammen og må bygges opp på nytt. Har da FN eller andre organisasjoner bygget opp et slags standard førsteutkast til grunnlov og lovverk som disse landene kan ta utgangspunkt i for å danne sitt eget lovverk?

 

Eller må landene begynne det møysommelige arbeidet det er å bygge opp en grunnlov fra grunnen av med alt av forundersøkelser om hva andre land har gjort, fordeler og ulemper med det osv?

Lenke til kommentar
Er det lov og bruke 6-punkts-setebelte i vanlig bil under vanlig kjøring (Dette øker jo sikkerheten)

Ja, men kun i biler som er så gamle at bilbelter ikke var påbudt den gangen. Du får altså lov å montere og bruke 6-punktsbelter i en T-Ford (eller en 60-tallsbil), selv om det neppe gjør gammelbilen særlig sikrere.

 

I biler som originalt ble levert med 3-punktsbelter er det ikke tillatt å montere noe annet enn 3-punktsbelter. Veltebur er heller ikke tillatt i gatebiler, selv om det kunne bedret sikkerheten.

 

Det finnes dog ett unntak for nyere biler, hvis bilen bygges om og godkjennes som lisensiert rally-/racingbil. Men da har man ikke lov å bruke den på veien til vanlig, kun i godkjente billøp. Eller i transportetapper i godkjente billøp, og da skal startnummeret tildekkes. Dessuten må føreren ha en racinglisens for å få lov til å kjøre en rally-/racingbil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...