Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Det hadde vært fantastisk om noen tok en full kvaviartube, og klemte den ut over hele stuegulvet i en lang linje for så å måle den med målebånd.

Anything for science! Kom igjen! Selvsagt bildedokumentert.

 

Er umulig å få ut alt av tuben, gjennom hullet.

 

Vil bli en feilmargin der, og eksperimentet må ugyldiggjøres.

Endret av McHalvorsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tilbake til kaviarspørsmålet. På tuben min står det virkelig 185 gram. Bikeridr: Jeg tror vi er vitne til en av de vanlige krympe-svindlene. Innholdet krymper mens prisen holdes konstant.

 

12,5 + 12,5 + 13,5 + 11,5 cm = 50 cm kaviar (litt sammenpresset i start-enden og litt dratt ut i slutt-enden = til sammen ganske ustrukket) veier 11 gram i følge kjøkkenvekta mi. Den har ikke desimaler så jeg får ikke målt det noe mer nøyaktig.

 

Det betyr at en tube på 185 gram vil holde til 841 cm = 8,41 meter.

 

 

Det hadde vært fantastisk om noen tok en full kvaviartube, og klemte den ut over hele stuegulvet i en lang linje for så å måle den med målebånd.

Anything for science! Kom igjen! Selvsagt bildedokumentert.

 

Takk for oppklaringen.

Jeg fatter egentlig ikke hvordan jeg har klart å leve hele livet uten å vite akkurat hvor mange meter kaviar det er i en kaviartube. ;):D

 

Uansett:

"Mamma, Mamma - vet du hvor mye tannkrem det er inne i tannkremtuben?"

(Mamma): Nei?

"Det er akkurat to ganger frem og tilbake på veloursofaen i stua.."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg arkiverer dette i "ubrukelige fakta"-arkivet, sammen med "Visste du at endetarmen til blekkspruten går gjennom et hull i hjernen dens?

 

 

"Mamma, vet du hvor mange meter melk som er i en literkartong?"

 

"Nei, kjære?"

 

"Gå ut på kjøkkenet og se!"

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Hva er den fysiologiske grunnen til at eg, når eg ikke er videre forkjøla, tett, snufsete eller lignende, går ut i skikkelig frisk nordsjøluft på 2-3 grader og 20 knop vind blir umiddelbart snufsete og "forkjøla".

 

Kommer inn i varmen igjen og blir som før igjen?

 

Det er kaldt her ute, og varmt inne, men hva gjør at snørr etc bare eksploderer når eg beveger meg utenfor?

Lenke til kommentar

Har ikke det noe med at snørr = væske = høyere varmekapasitet enn luft og at derfor produseres det mer snørr for å varme opp luften før du får den ned i lungene?

Det er jo derfor vi nordiske "hvite" har lang smal nese og negrer fra Afrika generelt har kort bred nese.

Vår nese er konstruert for å varme opp luften, mens den sydlige nesen er ment på å få inn mest mulig luft på kortest mulig tid siden steppefolket stort sett bor der det er varmt nok og i tillegg ikke trenger å puste med munnen når de øker aktivitetsnivået over hvilepuls.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå må dette naturlig nok ha noe med "Cappelens utvalgte"-teksten på toppen av bokomslaget på den billigste. Men hvorfor i alle dager koster den så lite som en tredel av originalprisen? Dette gjelder også andre bøker av forfatteren, og gjelder sikkert andre bøker.

Jeg ville kontakte forlaget og spurt.

 

Angående heistrikset: Det er vel ikke så aktuelt her i Norge uansett, i og med at det er så få bygninger som er så høye at du ikke bare kan like godt bruke trappen om du skal fort opp.

Lenke til kommentar

Interressant teori! Takk for godt svar. Opplever du det samme på sjøen?

Som ATW sier. Ja, i aller høyeste grad.

Ikke bare nesen, men øynene også. Men det ser ikke ut til at det kroppen mener er "praktisk" alltid er det. 25 blå og liten storm, så fryser "snørr og gørr" fast under/inni nesen og det går ikke lenger å puste gjennom nesen :)

Lenke til kommentar

He, he - ja, flott med grundige svar. Var bare ett svar som jeg betegner som svada.

Hullet på 250gr-tuben er større slik at du bruker mer kaviar og altså tømmer den like fort som en 185gr (eller 190gr som jeg har) tube og derfor legger mer penger i kassa til Mills. I tillegg er kiloprisen høyere på den største tuben og derved legger du ytterligere penger i kassa til Mills. Noe som jeg synes er unødvendig og har funnet ut at 185/190gr-tuben er den mest økonomiske å bruke.

Forøvrig bruker jeg, etter Simen1's utregning, 0,40047619m kaviar pr dag. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...