Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

På Jorda har øyefunksjonen utviklet seg hele elleve uavhengige ganger. Hver gang har disse øynene vært tilpasset å oppfatte bølgelengder i og omkring det området av elektromagnetisk stråling som vi kaller synlig lys. Derfor er det ganske sannsynlig at også utenomjordiske vesner ville hatt øyner tilpasset det samme området.

 

Faktisk er synlig lys et praktisk område å oppfatte, bølgelengdene i synlig lys passer bra til størrelsen på øynenes sanseceller. Hvis øynene våre skulle oppfattet radiobølger måtte hver sansecelle vært opptil flere meter i diameter, noe som ville vært uhyre upraktisk.

Atmosfæren vår er også ganske viktig for at det er akkurat dette bølgelengdeområdet som har blitt "valgt". Synlig lys stoppes nemlig ikke av atmosfæren, mens de fleste nærliggende bølgelengder stoppes temmelig effektivt. På en hypotetisk planet med atmosfære som absorberer vårt synlige lys ville det nok vært et annet bølgelengdeområde som ble utnyttet til syn.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva vil være mest krevende for drivverket på bilen:

- Gi full gass i 2. gir fra lavt turtall, la oss si rundt 1800 o/min

- Eller gi full gass i 4. gir fra samme turtall (men med høyere fart selvfølgelig)

 

Jeg ville nå mene at det er verst i 4. gir ettersom dreiemomentet vil på en måte virke lenger ettersom bilen ikke akselrerer like fort. Eller er jeg ute og plukker bær nå? :p

Endret av CFM
Lenke til kommentar

"Oppdagelsen av COROT-Exo-7b ble gjort med planetpassasje-metoden, altså ved å se på hvordan lysstyrken til stjernen endret seg i det planeten passerte foran den. "

 

Kilde: http://www.astro.uio.no/ita/nyheter/eksoplanet_0209/

 

Hvordan fungerer denne "planetpassasje-metoden"?

 

Teleskopene rettes mot stjerner, og måler deres lysstyrke. Når en planet passerer foran stjernen (mellom oss og stjernen), slår dette ut på stjernens lysstyrke med noen få prosent (promille?), som man dermed bruker til å beregne at det er en planet der, og hvilke egenskaper den kan ha (ved å se hvor mye lys den blokkerer, hvor ofte den passerer stjernen, hvilke bølgelengder planeten absorberer osv). Se på det som en slags solformørkelse, bare at en exoplanet blokkerer lys fra en annen stjerne, i stedet for at månen blokkerer lys fra sola.

 

EDIT: Kepler-teleskopet bruker i disse dager denne metoden for å oppdage exoplaneter, og har hittil funnet over 1000 planetkandidater, hvor mange som er bekreftet er jeg usikker på.

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

Dreiemomentet på drivhjulene og de siste tannhjulene i girboksen er lavest i et høyt gir (f.eks 4. gir) og høyest i et lavt gir (f.eks 2. gir). Hvis man skal trekke noe tungt oppover en bakke, så må man gire ned for å øke dreiemomentet på drivhjulene. Men på flat mark og med ulastet bil kan man gire opp og oppnå en større hastighet i stedet, selv med et ganske lavt dreiemoment på drivhjulene.

 

Så slitasjen vil altså bli størst i de lave girene.

Lenke til kommentar

Er det mulig å finne alle innlegg skrevet av en spesifikk bruker i en spesifikk tråd, f.eks. alt jeg har skrevet i denne tråden?

 

Legg til dette i et google søk:

inurl:diskusjon.no/index.php?showtopic=779072 Überadri

 

Du vil sikkert måtte trykke på "show omitted results" for å få frem alt, og søket vil også vise sider hvor du har blitt sitert.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Satt å lurte på hvordan Nettbanken fungerer, altså den kodebrikken.

hvordan komuniserer den brikka med login på nettbanken?

hvordan matcher den tallene?

hvordan fungerer det egentlig, det er jo bare masse random tall

Lenke til kommentar

Og: Om man ikke hadde hatt noe immunsystem imot forkjølelse, hva ville en helt vanlig forkjølese ha gjort med kroppen til en om den fikk "fri tilgang"?

Personen ville endt opp død innen rimelig kort tid.

 

NIrD: Hvis du vil ha en dypere forklaring så søk i tråden som Matsemann sa. Brikken kommuniserer ikke med nettbank men har en pre-made algoritme for generering av tall, hvilke tall som genereres byttes innenfor et valgfritt tidsrom. Tror 2 minutter er vanlig for nettbank her i Norge.

Lenke til kommentar

Og: Om man ikke hadde hatt noe immunsystem imot forkjølelse, hva ville en helt vanlig forkjølese ha gjort med kroppen til en om den fikk "fri tilgang"?

Personen ville endt opp død innen rimelig kort tid.

 

 

Tenkte litt mer detaljert da :) Hva eksakt dør man av blant annet?

Lenke til kommentar

Tenkte litt mer detaljert da :) Hva eksakt dør man av blant annet?

Det kommer helt ann på hva slags virus det er prat om og selv da vil det nok variere i stor grad fra person til person. Gjengangere ville nok vært kollaps av lever, nyrer, blokkering av sentralnervesystemet, lungeødem, blodpropp, hemofili og diverse andre herlige diagnoser.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Er det mulig å finne alle innlegg skrevet av en spesifikk bruker i en spesifikk tråd, f.eks. alt jeg har skrevet i denne tråden?

 

Legg til dette i et google søk:

inurl:diskusjon.no/index.php?showtopic=779072 Überadri

 

Du vil sikkert måtte trykke på "show omitted results" for å få frem alt, og søket vil også vise sider hvor du har blitt sitert.

Smart du! :thumbup:

Hadde helt glemt «inurl:» («site:» er jo, opplagt nok, begrenset til site).

 

 

Det gjorde forøvrig at jeg fant innlegget mitt jeg ville bumpe :p

Vi hadde med et bilbatteri [på Roskilde] som vi koblet til bl.a. en 12v-sigarettuttak-til-5v-usb-transformator. Når vi koblet en mp3-spiller til denne ladet den fint, men ga masse grusom støy ut i hodetelefonjacken. Jeg er ingen elektriker, men antar dette skjedde fordi vi ikke hadde noen form for jording. vi vurderte å koble en ledning fra minuspolen på batteriet og rett og slett til en teltplugg ned i bakken. Hadde dette fungert?

Hvordan kan vi løse dette problemet til sommern?

Lenke til kommentar

Garantert en støyende konverter. Å konvertere dc til en pen acbølge er veldig vanskelig, derfor så lager man en square-wave, men hele denne prosessen lager mye støy, og det blir langt fra en perfekt square wave.

 

Dyrere trafoer med spenningsfiltere er bedre. Men om dere vil ha det helt støyfritt så vil en motstand i riktig størrelse gi helt stille lading av batteriet, den vil dog bli veldig varm, og mye strøm går tapt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...