Gå til innhold

Elbil utvikling går feil vei


Anbefalte innlegg

Nå kommer det visst enda en kinesisk bil med 140kwt batteri og vekt på 3tonn. Burde ikke utviklingen gått mot lettere elbiler med mindre batteri? Det virker som man har stagnert helt og bare kjører på med større batterier. Og pressen hauser opp det med ord som rått, brutalt og heftig. Det er skikkelig kult med 600hk og 0-100 på 3sek visstnok. Men det er jo helt unødvendig for hvermannsens bruk. 

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse

En ting en kunne se i Danmark var at det var mye flere småbiler enn i Norge. Vil tro mye av årsaken var pga. avgiftene i Danmark gjorde små biler "billigere" enn store. Behovet for biler med firehjulstrekk er nok mindre enn i Norge. Firehjulstrekk finnes gjerne på de større bilene.

Store biler skårer bedre i kollisjonstester kan være en forklaring?

Endret av toralfb
Femtekolonne skrev (1 time siden):

Nå kommer det visst enda en kinesisk bil med 140kwt batteri og vekt på 3tonn. Burde ikke utviklingen gått mot lettere elbiler med mindre batteri? Det virker som man har stagnert helt og bare kjører på med større batterier. Og pressen hauser opp det med ord som rått, brutalt og heftig. Det er skikkelig kult med 600hk og 0-100 på 3sek visstnok. Men det er jo helt unødvendig for hvermannsens bruk. 

Enig i at det er en veldig uheldig utvikling, ikke bare for elbiler, men også for biler med fossildrift. Det er rett og slett for billig med både turbohestekrefter og batterier i forhold til eksotiske materialer som kan minske vekten, og gevinsten ved å satse på skikkelig aerodynamikk er tydeligvis for liten.. Så da ender man opp med blytunge biler, noe som gavner hverken miljøet eller kjøreegenskapene

  • Liker 1
Femtekolonne skrev (13 timer siden):

Nå kommer det visst enda en kinesisk bil med 140kwt batteri og vekt på 3tonn. Burde ikke utviklingen gått mot lettere elbiler med mindre batteri? Det virker som man har stagnert helt og bare kjører på med større batterier. Og pressen hauser opp det med ord som rått, brutalt og heftig. Det er skikkelig kult med 600hk og 0-100 på 3sek visstnok. Men det er jo helt unødvendig for hvermannsens bruk. 

Ettersom elbiler kan nyttiggjøre seg mye av energien som brukes til akselerasjon av batterimassen gjennom regenereringen, tar jeg ikke så tungt på det. Verre er det med tunge fossilbiler hvor det bare blir varme av energien som ligger i massen x hastighet.

Endret av trikola
Lagt til sitat
  • Innsiktsfullt 1
38 minutes ago, sedsberg said:

Det går nok samme veien som i USA.

Neppe, for i USA har elbilsalget helt stoppet opp.  Her på berget har man jo bestemt vi snart ikke får lov å kjøre annet. 

Når det gjelder batteristørrelsen, så må den nesten bare gå oppover før der eventuelt kommer en revolusjon i batteriteknologi, noe man snakket om lenge uten å kunne fremvise resultater. 

  • Liker 1
trikola skrev (1 time siden):

Ettersom elbiler kan nyttiggjøre seg mye av energien som brukes til akselerasjon av batterimassen gjennom regenereringen, tar jeg ikke så tungt på det. Verre er det med tunge fossilbiler hvor det bare blir varme av energien som ligger i massen x hastighet.

Hva i all verden har det med saken å gjøre? Ressursbruken, og dermed miljøbelastningen blir alike vel den samme, og kjøreegenskapene blir like mye lidende...

  • Liker 1
Femtekolonne skrev (4 timer siden):

Nå kommer det visst enda en kinesisk bil med 140kwt batteri og vekt på 3tonn. Burde ikke utviklingen gått mot lettere elbiler med mindre batteri? Det virker som man har stagnert helt og bare kjører på med større batterier. Og pressen hauser opp det med ord som rått, brutalt og heftig. Det er skikkelig kult med 600hk og 0-100 på 3sek visstnok. Men det er jo helt unødvendig for hvermannsens bruk. 

Er du klar over at batterikapasitet har i hovedsak noe med rekkevidde og gjøre?

  • Liker 2
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
AL123 skrev (5 timer siden):

Er du klar over at dersom man hadde bygget lettere biler med bedre aerodynamikk, så kunne man oppnådd samme rekkevidde med betydlig mindre batteri?

Hongqi (donki) har aldri scoret høyt når det gjelder aerodynamikk

https://www.finn.no/car/used/search.html?model=1.8107.8304

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...