Gå til innhold

toralfb

Medlemmer
  • Innlegg

    33
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

toralfb sine prestasjoner

16

Nettsamfunnsomdømme

  1. Sjekk på https://www.dekkalkulator.com/ hvor stor forskjellen er på reservedekk i hht. dekkene du bruker på bilen. Forskjellen i omkrets skal være minst mulig, helst ingen forskjell. Med en liten forskjell vil det neppe ødelegge noe å kjøre en kort distanse.
  2. Antakelse ang skjøteledning var årsaken til feilen er da trolig ikke riktig. Maskinen har en feil som oppstår av og til.
  3. toralfb

    Bilkjøp

    Slik jeg leser har du vært i kontakt med den privatperson du kjøpte bilen av. Bilen var kjørt 50 km når denne privatperson kjøpte bilen. Bilen ble første gang kjøpt fra en bilforhandler som ikke er merkeforhandler. Dvs. det kan tyde på denne forhandleren selv har importert bilen til Norge. Bilen har blitt opplyst ikke registrert før, dermed står det nei på bruktimport hos Statens Vegvesen. Er bilen importert direkte er ikke Hyundai Norge involvert. Dermed blir garantien noe begrenset. Reklamasjonsretten mot importøren som tok bilen til Norge vil fremdeles være til stede, men reklamasjon kan være en tyngre prosess enn garanti. Garanti kan også vare lengre enn reklamasjon. For å komme videre vil det være nyttig for deg å få en kopi av kjøpskontrakten som privatperson signerte ved kjøp av bilen.
  4. toralfb

    Bilkjøp

    Bytte av hovedbatteri er enkelt å avklare om det er utført, eller ikke. Slik jeg har forstått vil dette bli utført uten spørsmål også på importerte biler. Om batteri byttes til et nytt vil det gi mulighet til å reklamere på produksjonsfeil på batteriet, da delen er ny. Når det gjelder potensielle feil vil det neppe være relevant? Annet enn å uroe seg ekstra? Feil kan alltid oppstå. Om en feil faktisk oppstår vil spørsmål være om feilen var til stede ved kjøp. Produksjonsfeil kan gi rettighet til reparasjon, prisavslag eller heving av kjøp. Enten via produsentens garanti eller via reklamasjonsrett. Første kjøper av bilen hadde liten grunn til å tro bilen var "brukt" pga. lav kjørelengde - 50 km. Det avgjørende er hva som stod i kontrakten med første kjøper. Stod det bilen var brukt, eller importert i kontakten første kjøper signerte har ikke importøren gjort noe galt. Stod det derimot bilen var ny har første kjøper blitt lurt. Uansett vil det være mulig å reklamere i 5 år til importør. Ellers kan trådstarter tegne en maskinskadeforsikring, den vil også dekke en del plutselige feil. Til sist, det er flere verksteder som reparerer elbiler, i stedet for å bare bytte dyre komponenter. Det er kostbart å reparere Bensin og dieselbiler på merkeverksted. Der har uavhengige verksteder i lang tid gjort reparasjoner, benytter brukte deler, eller reparerer faktisk feilen, i stedet for å bytte en større komponent. Det samme er på vei til å skje med elbiler. Pga. elbiler er forholdsvis nye, samt forsikringsselskapene benytter merkeverksted har forsikringsskader ført til biler vrakes. Fordel er det finnes tilgang på brukte deler fra nye biler.
  5. toralfb

    Bilkjøp

    Her er utdrag av standardkontrakt som bilforhandlere benytter. Her står det om bilen er ny, brukt eller importert. Det vil være vesentlig å avklare hva som stod her når bilen ble kjøpt første gang.
  6. toralfb

    Bilkjøp

    Eller - en naturlig forklaring kan være at forhandleren som solgte bilen 10. sept 2021 har skaffet en bil som egentlig var levert til Belgia, men ikke solgt eller registrert der. Kan være utstilling eller stått på lager. Bilen ble deretter sendt til Norge, og solgt ny i Norge. Om bilen da har blitt importert via Hyundai Motor Norway er den "Norsk" og Norsk garanti. Er den importert direkte av forhandleren er det parallellimportert / gråimport, med noe dårligere rettigheter. Ville spurt den du kjøpte bilen av om salgskontrakten. Står det bilen er ny, og forhandler er merkeforhandler har du en god sak mot forhandleren. Når jeg solgte min Hyundai Kona 2019 modell fikk kjøper med kontakten uoppfordret. (Jeg hadde kjøpt bilen av merkeforhandler.)
  7. toralfb

    Bilkjøp

    Her er det noe som ikke stemmer? Statens vegvesen har samme dato på registrert første gang, og i Norge. Dermed kan ikke bilen være bruk importert? I tillegg sier registrert Nei på bruktimport. Ville sjekket opp nærmere med den forhandler som solgte bilen ny i 10. sept 2021 - og eventuelt sjekket med Hyundai Motor Norway. Å engasjere advokat blir fort kostbart. Om saken ender med et prisavslag, så forsvinner det meste av avslaget til advokaten..?😬
  8. toralfb

    Bilkjøp

    Jeg sjekket opp ang. kjøp av kjøp av brukt Hyundai Kona i 2021, se svar fra Hyundai Motor Norway under, samt vedlegg. Legg merke til at Hyundai Motor Norway har liten egeninteresse av at biler blir parallellimportert, ofte omtalt som gråimport. Det er mulig noe vanskeligere for verkstedene å få dekket garantireparasjoner. Forhandlere og verksted ønsker naturligvis å selge biler selv. Men, normalt selges biler som er parallellimportert til noe lavere pris. Det var også en periode vanskelig å skaffe nok biler. Da ble parallellimport benyttet for å skaffe nok biler. Gjerne i kombinasjon med støtte fra landet bilen kom ifra var dette god butikk for de som eksporterte bilen til Norge, og forhandlere eller private som solgte bilene i Norge. Husk, noen merkeforhandlere har også solgt biler som opprinnelig kom fra annet land pga. de ikke fikk tak i nok biler via importørene i Norge. I disse tilfeller skal rettigheter være mye lik som en "Norsk" bil. Når det gjelder å sjekke om en bil er bruk importert er dette enkelt å slå opp via Statens vegvesens om en har registreringsnummer eller chassis nummer: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/ Slik jeg leser er bilen kjøpt tatt inn til Norge av en forhandler som registrerte bilen i Norge 10 sept. 2021. Bilen ble kjøpt av en privatperson, som solgte den videre desember 2022 til trådstarter Nikkojr. I dette tilfelle kan nåværende bileier gjøre gjeldene reklamasjon i 5 år fra 10. sept 2021 til forhandler som importerte bilen til Norge. Nå kan kravene for reklamasjon være høyere enn en garanti, og det kan være vanskeligere å nå igjennom. Er det mulig å bevise at privatpersonen som bilen ble kjøpt fra viste bilen var bruktimportert, men unnlot å opplyse om dette? Står det noe om bruktimportert i Finn annonse, eller kontrakt? Generelt burde det vært reklamert før, men om en var i god tro, og selger bevist har underslått informasjon kan det forlanges et prisavslag pga. bilen hadde en svakere garanti enn lovet. Å heve kjøpet vil jeg tro vil være vanskelig å få medhold i. Når det gjelder Hyundai Kona og batteribytte, dette gjelder biler fra 2018 til tidlig 2020, produsert i Korea. Biler produsert i Tsjekkia er ikke omfattet av produksjonsfeilen på batteri. Den omtalte bilen er trolig produsert i Tsjekkia. Kan sjekke chassisnummer her: https://www.vindecoder.pl/en Fra: HMN CustomerService <[email protected]> Dato: 11. november 2021 kl. 11:12:44 CET Emne: SV: Kjøp av brukt Hyundai Kona Hei, Se info under. Lagringstid og vanlig bruk, påvirker ikke batteriet normalt sett. En av ulempene med å kjøpe bruktimportert bil er at vi dessverre ikke har tilgang til informasjon om bilen. Spørsmål rundt hva som er av utstyr osv. må kunden dermed rette til Hyundai-importøren i landet hvor bilen opprinnelig ble importert. Når det gjelder garantivilkår er det slik at disse avviker fra våre femårsgarantier på flere viktige områder. Kunden må også være klar over at reklamasjonssaker må rettes til stedet der bilen ble kjøpt, og ikke til Hyundai Motor Norway. Fem års reklamasjonsrett er lovfestet i Norge, men går her altså på den som har bruktimportert/solgt bilen, og ikke produsenten. For biler importert av Hyundai Motor Norway er det som nevnt flere lokale garantitillegg som ikke vil komme bruktimporterte/sideimporterte biler til gode. Unntakene fra vår utvidede garanti er følgende, og gjelder bruktimporterte/sideimporterte biler: • 12 volts batteri har kun 2 år garanti (ubegrenset km) • Navigasjons-/infotainmentsystem har kun 3 år garanti (ubegrenset km) • Det er ingen leiebildekning ved garantiarbeid eller ventetid for deler • Feilsøking er inkludert i reparasjonstidene fra fabrikk, men eventuell utvidet feilsøking må dekkes av kunde eller selgende part (reklamasjon til selger) • Assistanse / veihjelp fra fabrikk gjelder i 2 år, deretter årlig, som normalt utløses ved utførende service hos et Hyundai merkeverksted Eier kan fritt velge verksted for å rette garantikrav, så lenge det er et Hyundai merkeverksted man reklamerer til. Med vennlig hilsen / Best Regards / 감사합니다 Kundeservice Hyundai T +47 22 70 60 10 [email protected] www.hyundai.no Hyundai Motor Norway Gråimport bil.pdf
  9. Godt det ordner seg. Med tanke på prisen tyder det på du har Zaptec Portable ladekabel. Denne innholder en elektrisk transformator fra IT nett til TN nett som Renault Zoe krever for å lade på IT nett. IT nett er mest utbredt i Norge. Nye områder bygges med TN nett. De som har TN nett hjemme kan lade Renault Zoe med valgfri ladeboks og en standard type 2 ladekabel. Slipper kostbare spesielle ladekabler. De fleste andre elbiler har ikke dette krav om TN nett, men finnes noen andre også.
  10. Det stemmer maskinen er laget i USA, men produsenten har løst dette ved å benytte en ekstern strømforsyning med egnet plugg. Strømforsyningen tar inn 100-240 V og gjør om til 12V. Strømforsyningen har europlugg, ikke jordet. Dvs. det bør ikke være problem med 120 V, 50/60 Hz eller norsk IT nett, og om det er årsaken bytter en strømforsyningen i en som er egnet og problemet er løst.
  11. Tenker Eskove viser til det blir ikke like mange leverandører å velge mellom om en ønsker gjennomfakturering. gjennomfakturering stiller en del økonomiske krav til leverandøren, ikke alle tilbyr dette. Med eFaktura og avtalegiro er ikke to regninger noe problem. Går en noen år tilbake var det mer plunder. En periode jeg mottok 8 strømregninger pr måned, to for hver måler, fire målere. Det var litt upraktisk. Generelt er det mange leverandører som har gode tilbud en periode, før det endres til dårligere betingelser. Dette har ødelagt rykte til alle selskapene som selger strøm. Finn en leverandør som gir gode vilkår, ikke prøver å endre vilkårene hele tiden. Selve betalingen ordner "seg selv" via avtalegiro.
  12. Åpne og mål spenningen maskinen mottar er en måte å feilsøke dette på. Er spenningen stabil er det selve maskinen som har en feil. Er feilen på skjøteledning eller strømforsyningen kan disse byttes.
  13. En oppsummering av tråden: Om maskinens strømforsyning (de bilde lengre opp) kobles direkte til stikkontakt kontakt fungerer den som normalt. Strømforsyning er 230 V til 12V som er den spenning maskinen benytter internt. Kobles strømforsyningen til en lengre skjøteledning fungerer maskinen ikke. Pga effekten er maksimalt ca 40 Watt er spenningsfall minimalt. Trådstarter må sjekke om skjøteledning er i orden. Koble til en lampe samtidig med maskinen, lyser lampen? Har opplevd noen strømforsyninger har tynne kontakter og gir dårlig eller ikke kontakt i enkelte kontakter. Brudd i kabel kan også være til stede bare i enkelte posisjoner. Noe mer avansert feilsøking: Åpne maskinen er ikke forbundet med noen stor risiko da maskinen opererer på 12 V. Mål spenningen maskinen mottar, er spenningen stabil hele tiden?
  14. Praktisk eksempel: Flere skjøteledninger koblet i sammen. Tilkoblet en suppe varmer med mekanisk termostat. Fungerer helt fint, men effekten blir lavere pga lavere spenning. Høytaler anlegg kobles til samme skjøteledning. Høytaler fungerer ikke pga for lav spenning. I underkant av 200 V. Suppe varmer slås av. Da stiger spenningen til ca 230 V og høytaler anlegg fungerer. Løsningen i eksempelet var å legge til parallelle skjøteledninger. Da var det normal spenning på høytaler anlegg, med lite strømtrekk. Høyt spenningsfall på kabelen til suppe varmer, kabelen smeltet ned i snøen, men det holdt suppen varm. En annen løsning, for permanent bruk ville være å øke tverrsnittet på kabelen. Høyere tverrsnitt gir mindre spenningsfall. Over lange avstander i strømnettet benyttes høyere spenning. Da blir spenningsfallet mindre. En trenger da en trafo som reduserer spenningen til 230 V før sluttbruker utstyr kobles til.
  15. At leietaker ikke kan benytte radiatorer montert i leiligheten blir litt rart? Løse elektriske ovner er ikke anbefalt, og å montere elektrisk oppvarming i tillegg blir litt rart. Er elektrisk anlegg dimensjonert til elektrisk oppvarming? Avtal å avtegne leietaker fjernvarmen, slik det egentlig burde vært fra starten av? Bli enige om når en skal starte. Å sende avregning lang tid tilbake vil være uheldig. Dialog er alltid nyttig.
×
×
  • Opprett ny...