Gå til innhold

Elbil utvikling går feil vei


Anbefalte innlegg

3 hours ago, Femtekolonne said:

Men tenker model 3 ikke hadde hatt noen negativ effekt av en real slankekur heller. Det er der jeg mener elbilen har stagnert. Batteriteknologi går fremover med tanke på energitetthet og kjemi, motorene blir mer effektive, men selve bilen blir tyngre og tyngre. Det burde vel være fokusområde fremfor hvor mye dill og skjermer du kan stappe inn i en bil hvorpå man må øke batteristørrelsen for å dekke over vekttapet.  

En model 3 er jo en veldig lett bil. Veier det samme som sammenlignbare ICE biler. Den har vært på real slankekur

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (31 minutter siden):

En model 3 er jo en veldig lett bil. Veier det samme som sammenlignbare ICE biler. Den har vært på real slankekur

Tesla Model 3 Performance 2019 1960 980 980 50/50 ~80 kWh
MG4 Xpower 1940 980 960 51/49 64 kWh
Tesla Model 3 Long Range 2021 1940 980 960 51/49 82 kWh
Tesla Model 3 LR Highland 2024 1940 980 960 51/49 82 kWh
Tesla Model 3 Performance 2021 1940 980 960 51/49 82 kWh
Volvo EX30 RWD ER 1920 900 1020 47/53 69 kWh
VW ID3 1st Max 1920 960 960 50/50 62 kWh
VW ID3 Pro facelift 1900 940 960 49/51 62 kWh
BYD Atto 3 1880 1000 880 53/47 ~65 kWh
Cupra Born 58 1880 940 940 50/50 62 kWh
Lexus UX 300e 1880 1000 880 53/47 54 kWh
Tesla Model 3 LR RWD 1880 900 980 48/52 ~80 kWh
Hyundai Kona 65 kWh MY2024 1860 1040 820 56/44 ~70 kWh

 

Min ICE bil veier 500kg mindre. Få mellomklasse biler veier 2 tonn

Lenke til kommentar
6 hours ago, Trestein said:

 

Tesla Model 3 Performance 2019 1960 980 980 50/50 ~80 kWh
MG4 Xpower 1940 980 960 51/49 64 kWh
Tesla Model 3 Long Range 2021 1940 980 960 51/49 82 kWh
Tesla Model 3 LR Highland 2024 1940 980 960 51/49 82 kWh
Tesla Model 3 Performance 2021 1940 980 960 51/49 82 kWh
Volvo EX30 RWD ER 1920 900 1020 47/53 69 kWh
VW ID3 1st Max 1920 960 960 50/50 62 kWh
VW ID3 Pro facelift 1900 940 960 49/51 62 kWh
BYD Atto 3 1880 1000 880 53/47 ~65 kWh
Cupra Born 58 1880 940 940 50/50 62 kWh
Lexus UX 300e 1880 1000 880 53/47 54 kWh
Tesla Model 3 LR RWD 1880 900 980 48/52 ~80 kWh
Hyundai Kona 65 kWh MY2024 1860 1040 820 56/44 ~70 kWh

 

Min ICE bil veier 500kg mindre. Få mellomklasse biler veier 2 tonn

Når batteriet da veier 600 kilo så er jo ikke bilen så tung? En fossilmotor veier vel 60-160 kilo.

Model 3 SR+ veier 1680 kilo. Det er mindre enn en skoda octavia.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Når batteriet da veier 600 kilo så er jo ikke bilen så tung? En fossilmotor veier vel 60-160 kilo.

Model 3 SR+ veier 1680 kilo. Det er mindre enn en skoda octavia.

Veldig god sammenligning, for plassen er sammenlignbar i de.

Det er tydelig at Tesla har høy fokus på vekt, eller bare bruker kjipe materialer 😛, men utfallet er at de er jevnt over leder an på vekt.

Bilene i lista di @Trestein er i klassen under Model 3 i størrelse.

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Veldig god sammenligning, for plassen er sammenlignbar i de.

Det er tydelig at Tesla har høy fokus på vekt, eller bare bruker kjipe materialer 😛, men utfallet er at de er jevnt over leder an på vekt.

Bilene i lista di @Trestein er i klassen under Model 3 i størrelse.

Både M3 og ID3 tar 19banankasser så de er omtrent samme kupevolum.

Det er også marginale forskjeller på vekten i model y klassen. 
 

Alle har merkelig nok omtrent samme spesifikke batterivekt  også. Da blir det veldig likt. 

Lenke til kommentar

Det er ikkje utviklinga som er problemet, problemet handlar primært om holdning.
Det folket vil ha er ein elektrisk bil som ein kan bruke nøyaktig slik som ein er vand til å bruke fossilbilen. Dei fleste vil ha ein bil som kan køyre Trondheim-Oslo utan ladestopp, som ein kan hekte campingvogna på og dra på campingferie gjennom Europa med, og sidan ladestopp uansett er ei nødvendigheit så må bilen kunne lade raskt.

Dette er vanlegvis ikkje basert på reelle og konkrete behov, men heller det at slike ting er kjekt å ha. Mesteparten av billstane hadde klart seg heilt fint med ein mykje mindre elbil. Ein gjennomsnittleg biltur er på under 3 km, nok som betyr at dei aller fleste køyreturane er heilt lokale, sikkert hovudsakleg køyring til nærbutikken, treningssenteret og barnehagen, i tillegg indikerer det at veldig mange har kort pendleavstand til jobben om dei pendler med eigen bil.
Likevel kjøper folk elbil som også kan dekke det heilt unntaksvise bilbehovet, som skiferie på høgfjellet eller lange transportetapper mellom byane.
Det som kanskje er største problemet er at dersom du er veldig fornuftig å kjøper liten elbil som er ypperleg til å køyre rundt i nabolaget så utløyser det større utgifter ettersom mange må då kjøpe ein bil til eller må basere seg på å leige ein annan bil til disse behova som berre oppstår innimellom.

 

Ei anna utfordring er kanskje prisskaleringa, dei aller billegaste nye elbilane kostar i dag i overkant av 200 000. Det er relativt sett få ekstra titusenar ein treng å legge til for å få ein elbil med langt fleire kvalitetar og bekvemmelgheiter som større batteri, fleire hestekrefter, alt mulig av tekniske duppedittar, osv osv.
Ofte er det også direkte lønnsomt å oppgradere litt ved kjøp av nybil ettersom bruktbilverdien held seg betre om du ikkje har gått for den modellen med minst  ekstrautstyr.

Lenke til kommentar
1 hour ago, bzzlink said:

Veldig god sammenligning, for plassen er sammenlignbar i de.

Det er tydelig at Tesla har høy fokus på vekt, eller bare bruker kjipe materialer 😛, men utfallet er at de er jevnt over leder an på vekt.

Bilene i lista di @Trestein er i klassen under Model 3 i størrelse.

Var bare første bilen jeg kom på å sammenligne med da jeg akkurat så en octavia 😅 en nesten like vanlig bil som Model 3 iallefall.

En Audi A6 sedan veier 1665kg. Volvo s90 sedan veier 1800kg.

VW Passat er en lettvekter med bare 1500kg. Sleng inn ett 600 kilos batteri i en sånn og den er plutselig ikke det lenger..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
56 minutes ago, Complexity said:

Var bare første bilen jeg kom på å sammenligne med da jeg akkurat så en octavia 😅 en nesten like vanlig bil som Model 3 iallefall.

En Audi A6 sedan veier 1665kg. Volvo s90 sedan veier 1800kg.

VW Passat er en lettvekter med bare 1500kg. Sleng inn ett 600 kilos batteri i en sånn og den er plutselig ikke det lenger..

https://www.auto-data.net/no/volkswagen-passat-variant-b9-1.5-tsi-204hp-ehybrid-dsg-51384
Her står det 1763kg for en passat.

Man blir jo helt tullete med å se på vekter og da, for de er flinke til å trekke fra alt mulig i forskjellige markeder. Samme som bagasjeromsvolum, forskjellige måter å regne på pr produsent / marked.

 

1 hour ago, Trestein said:

Både M3 og ID3 tar 19banankasser så de er omtrent samme kupevolum.

Det er også marginale forskjeller på vekten i model y klassen. 
 

Alle har merkelig nok omtrent samme spesifikke batterivekt  også. Da blir det veldig likt. 

Ja hvis man frakter akkurat banankasser ja.
Men en bil som er 42 cm lengre, og 11 cm lengre akselavstand er som regel ikke regnet som samme klasse...

Chat gpt: Her er en sammenligningstabell for vekt og dimensjoner på Volkswagen ID.3 og Tesla Model 3 Standard Range (SR):

Screenshot2024-05-23at10_42_18.thumb.png.bdd674cbd500b61d43de3679cb6d80b9.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, The Avatar said:

Det er ikkje utviklinga som er problemet, problemet handlar primært om holdning.
Det folket vil ha er ein elektrisk bil som ein kan bruke nøyaktig slik som ein er vand til å bruke fossilbilen. Dei fleste vil ha ein bil som kan køyre Trondheim-Oslo utan ladestopp, som ein kan hekte campingvogna på og dra på campingferie gjennom Europa med, og sidan ladestopp uansett er ei nødvendigheit så må bilen kunne lade raskt.

Dette er vanlegvis ikkje basert på reelle og konkrete behov, men heller det at slike ting er kjekt å ha. Mesteparten av billstane hadde klart seg heilt fint med ein mykje mindre elbil. Ein gjennomsnittleg biltur er på under 3 km, nok som betyr at dei aller fleste køyreturane er heilt lokale, sikkert hovudsakleg køyring til nærbutikken, treningssenteret og barnehagen, i tillegg indikerer det at veldig mange har kort pendleavstand til jobben om dei pendler med eigen bil.
Likevel kjøper folk elbil som også kan dekke det heilt unntaksvise bilbehovet, som skiferie på høgfjellet eller lange transportetapper mellom byane.
Det som kanskje er største problemet er at dersom du er veldig fornuftig å kjøper liten elbil som er ypperleg til å køyre rundt i nabolaget så utløyser det større utgifter ettersom mange må då kjøpe ein bil til eller må basere seg på å leige ein annan bil til disse behova som berre oppstår innimellom.

 

Ei anna utfordring er kanskje prisskaleringa, dei aller billegaste nye elbilane kostar i dag i overkant av 200 000. Det er relativt sett få ekstra titusenar ein treng å legge til for å få ein elbil med langt fleire kvalitetar og bekvemmelgheiter som større batteri, fleire hestekrefter, alt mulig av tekniske duppedittar, osv osv.
Ofte er det også direkte lønnsomt å oppgradere litt ved kjøp av nybil ettersom bruktbilverdien held seg betre om du ikkje har gått for den modellen med minst  ekstrautstyr.

Det er vanskelig å dekke alle behov med kun en bil, ja. Hvis man uansett må ha to biler, så har man flere muligheter. En brukt Nissan Leaf er kanskje Norges beste bilkjøp hvis man kan leve med rekkevidden og lade hjemme. 

Hvis man må ha en bil som kan gjøre alt, så vil jeg påstå at en ladbar hybrid på mange måter er et godt kompromiss, men avgiftene har tatt litt livet av den kategorien. 

Det som er synd, er at for få folk faktisk tenker igjennom sitt egentlige behov, og bilselgerne selger kun det de tjener mest på, så tror mange ender opp med biler som egentlig ikke passer behovet deres. Var det samme med diesel, det passet egentlig kun til de som kjørte mye langkjøring, men "alle" endte opp med diesel en periode pga avgiftene. 

Har en mistanke om at campingferie kommer til å følge lineær-TV inn i historien etterhvert, blir for dyrt. 

Lenke til kommentar

For min eigen del så hadde eg kunne dekt minst 90% av mitt bilbehov med ein slik microbil som til dømes den norske Buddy som gjekk konkurs for mange år sidan. Dei fleste køyreturane mine er på mykje under 10 minutt.
Buddy var ein liten elbil med toppfart på nesten 80 km/t, 40-80 km rekkevidde, lovleg sitteplass til 3 personar (men realistiske sett berre to voksne).
Med andre ord veldig likt ein mopedbil berre at den ikkje hadde fartssperre på 45 km/t.

Til langtur hadde det blitt litt upraktisk med så kort rekkevidde før ein må lade litt, men til det daglege hadde det vært nok bil. I tillegg var den så kort at ein lovleg kunne parkere på tvers på parallellparkeringsplassar, så om fleire hadde hatt slike bilar så hadde nesten dobbelt så mange kunne parkert i gateparkeringa.

Det hadde definitivt vært mykje meir miljøvenleg å køyre rundt i ein bil som veg mykje under eit tonn enn ein moderne elbil på nesten tre tonn. Problemet er berre at utfordringane står i kø. For det fyrste kostar det meir enn det smakar, for berre litt høgare pris så får ein ein elbil med som er langt meir funksjonell som til dømes baksete. I tillegg hadde eg nok måtte hatt ein anna bil uansett for å dekke dei resterande 10% av mitt bilbehov.
Eit anna viktig moment er trafikksikkerheita, i ein slik liten bil så blir det rått parti om du kolliderer med ein vanleg personbil og enda verre om du kolliderer med større køyretøy.

Lenke til kommentar

Audi E-Tron 55 veier 250 kilo mer enn 3.0tdi Q7.

Merkelig at vekt plutselig er viktig, biler har blitt tyngre og tyngre over lang tid.

De økte vekta på Corolla med 50% over 10-15 år. Ingen snakket om hvor utrolig disse ville slite ned veien, jeg lurer på hvorfor (gjør ikke det)

Lenke til kommentar
3 hours ago, The Avatar said:

 

Vi får ta en liten virkelighetssjekk:
En Buddy har  i praksis en oppgitt WTLP for blybatterier på ~166w/km.(!). 60 ideele kilometer på 10kWh. 
En Polestar 2 LR har oppgitt WTLP for forbruk på 158w/km(!), og i Teslabjørn sett regneark ligger den jevnbyrdig med oppgitte WTLP forbruket til en Buddy.
 

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (1 time siden):

Vi får ta en liten virkelighetssjekk:
En Buddy har  i praksis en oppgitt WTLP for blybatterier på ~166w/km.(!). 60 ideele kilometer på 10kWh. 
En Polestar 2 LR har oppgitt WTLP for forbruk på 158w/km(!), og i Teslabjørn sett regneark ligger den jevnbyrdig med oppgitte WTLP forbruket til en Buddy.
 

Jeg er sikker på at du mener å ha et poeng et sted, men hva det er ikke så lett å se....

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (5 timer siden):

Audi E-Tron 55 veier 250 kilo mer enn 3.0tdi Q7.

Merkelig at vekt plutselig er viktig, biler har blitt tyngre og tyngre over lang tid.

De økte vekta på Corolla med 50% over 10-15 år. Ingen snakket om hvor utrolig disse ville slite ned veien, jeg lurer på hvorfor (gjør ikke det)

Plutselig? Dette har da vært et stort tema både i bilpresse, faglitteratur og i ulike bilforum iallefall i 25 år.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, AL123 said:

 

Du skriver "For min eigen del så hadde eg kunne dekt minst 90% av mitt bilbehov med ein slik microbil som til dømes den norske Buddy"
Med mopeder og motorsykler er litt av gimmicken at de har til syvende og sist bedre forbruk enn biler
Og der kommer poenget: Men hva er poenget med å eie en norsk Buddy. vis en elbil med 40mil rekkevidde har samme forbruk? Hva er poenget med en Microbil vis en Tesla 3 har lavere forbruk, OG er mer praktisk? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (23 minutter siden):

Du skriver "For min eigen del så hadde eg kunne dekt minst 90% av mitt bilbehov med ein slik microbil som til dømes den norske Buddy"
Med mopeder og motorsykler er litt av gimmicken at de har til syvende og sist bedre forbruk enn biler
Og der kommer poenget: Men hva er poenget med å eie en norsk Buddy. vis en elbil med 40mil rekkevidde har samme forbruk? Hva er poenget med en Microbil vis en Tesla 3 har lavere forbruk, OG er mer praktisk? 

Jøss, når skrev jeg det? Ikke i denne diskusjonen i allefall. Når det er sagt, så er det ikke alltid slik at en større bil med lengre rekkevidde er mer praktisk. Horses for Courses etc.

 

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, AL123 said:

De økte vekta på Corolla med 50% over 10-15 år.

Jeg sjekket Yaris og min model fra 2006 lå på rundt 1100 kg den gangen, men dagens model ligger på 1205 kg.  Rett under 10% økning. 

Sjekket da for moros skyld også Corolla/Auris som i dag ligger på 1345 kg.  Hvis vi går 27 år tilbake i tid (1997) veide den 1195 kg.  En økning på ca. 10% og under alle omstendigheter veldig langt unna de 50% som du påstår.  

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (1 minutt siden):

Jeg sjekket Yaris og min model fra 2006 lå på rundt 1100 kg den gangen, men dagens model ligger på 1205 kg.  Rett under 10% økning. 

Sjekket da for moros skyld også Corolla/Auris som i dag ligger på 1345 kg.  Hvis vi går 27 år tilbake i tid (1997) veide den 1195 kg.  En økning på ca. 10% og under alle omstendigheter veldig langt unna de 50% som du påstår.  

Det var nok ikke jeg som skrev det....

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (9 minutter siden):

Haha
Pen roro til fiskeskjær. Copy & Paste lyver heldigvis ikke :)

Du er åpenbart like god på internett som på bil....Sitatet er fra brukeren "The Avatar".

Endret av AL123
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...