Gå til innhold

Elbil utvikling går feil vei


Anbefalte innlegg

AL123 skrev (2 timer siden):

Plutselig? Dette har da vært et stort tema både i bilpresse, faglitteratur og i ulike bilforum iallefall i 25 år.

Det har det ikke.

Det har vært langt flere artikler i motorpresse om dette, i sosiale medier og ellers etter elbilene kom. Denne diskusjonen har blusset opp med elbilens ankomst. Faktisk har vært involvert i denne mediestormen for å avkrefte blant annet. Kan finne en million kilder til deg 😅

https://www.faktisk.no/artikler/z35y0/tesla-bilene-er-store-tunge-biler-som-sliter-pa-veien

https://www.tu.no/artikler/hevder-de-store-tunge-elbilene-sliter-mer-pa-veien-avvises-av-fagfolkene/409400

https://elbil.no/myteknusing-er-det-na-slik-at-elbiler-sliter-mer-pa-veien/

https://www.motor.no/aktuelt/hva-er-problemet-med-at-biler-blir-tyngre-og-tyngre/261893

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DrAlban3000 skrev (8 minutter siden):

Det har det ikke.

Det har vært langt flere artikler i motorpresse om dette, i sosiale medier og ellers etter elbilene kom. Denne diskusjonen har blusset opp med elbilens ankomst. Faktisk har vært involvert i denne mediestormen for å avkrefte blant annet. Kan finne en million kilder til deg 😅

https://www.faktisk.no/artikler/z35y0/tesla-bilene-er-store-tunge-biler-som-sliter-pa-veien

https://www.tu.no/artikler/hevder-de-store-tunge-elbilene-sliter-mer-pa-veien-avvises-av-fagfolkene/409400

https://elbil.no/myteknusing-er-det-na-slik-at-elbiler-sliter-mer-pa-veien/

https://www.motor.no/aktuelt/hva-er-problemet-med-at-biler-blir-tyngre-og-tyngre/261893

 

 

 

 

 

Virkelig? Hvis du skal dokumentere at jeg tar feil, bør du i det minste vise til kilder fra noe annet en dagspressen. Omtrent hver eneste artikkel om BMW M-biler jeg har lest, om Lotus, om Audi RS, om Ferrari etc jeg har lest de siste 25 årene har vektøkningen vært et tema, i tillegg til haugevis av editorials etc.

 

Endret av AL123
Lenke til kommentar
21 hours ago, bzzlink said:

Fordi Model 3 er en lett og aerodynamisk bil?

Model 3 kan ikke sies å være en lett bil.
Men den er strømgjerrig og aerodynamisk. Og når forbruket er bedre enn f.eks Buddy, så må man nok lure på hva poenget med å eie en Buddy er. Har vi hatt Pivco TH!NK city på Teslabjørn sin liste, så har den også blitt akterutseilt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (37 minutter siden):

 

 

 

Virkelig? Hvis du skal dokumentere at jeg tar feil, bør du i det minste vise til kilder fra noe annet en dagspressen. Omtrent hver eneste artikkel om BMW M-biler jeg har lest, om Lotus, om Audi RS, om Ferrari etc jeg har lest de siste 25 årene har vektøkningen vært et tema, i tillegg til haugevis av editorials etc.

 

Bevisbyrden ligger hos deg der. Jeg har vist til et ekstremt fokus på dette med veislitasje siden elbilens inntog som var påstanden min.

Det har ikke vært snakk om veislitasje i særlig grad i de bil mediene jeg har fulgt før dette til tross for at Norges mest solgte bil som et eksempel økte vekten med nær 50% over 15 år. Når de siste 250-300 kiloene kom med elbilene ble det et hett tema.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (12 minutter siden):

Bevisbyrden ligger hos deg der. Jeg har vist til et ekstremt fokus på dette med veislitasje siden elbilens inntog som var påstanden min.

Det har ikke vært snakk om veislitasje i særlig grad i de bil mediene jeg har fulgt før dette til tross for at Norges mest solgte bil som et eksempel økte vekten med nær 50% over 15 år. Når de siste 250-300 kiloene kom med elbilene ble det et hett tema.

My bad, jeg siterte dette innlegget :

"Audi E-Tron 55 veier 250 kilo mer enn 3.0tdi Q7.

Merkelig at vekt plutselig er viktig, biler har blitt tyngre og tyngre over lang tid.

De økte vekta på Corolla med 50% over 10-15 år. Ingen snakket om hvor utrolig disse ville slite ned veien, jeg lurer på hvorfor (gjør ikke det)"

Siden dette er en bilside trodde du henviste til diskusjonen i bilmiljø, fagpresse etc, ikke til medlemmer av livets harde skole på facebook. I såfall har du nok sikkert rett. Jeg mistenker ikke den ikke-bilinteresserte almuen for å være opptatt av bilers vekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (1 time siden):

Model 3 kan ikke sies å være en lett bil.
Men den er strømgjerrig og aerodynamisk. Og når forbruket er bedre enn f.eks Buddy, så må man nok lure på hva poenget med å eie en Buddy er. Har vi hatt Pivco TH!NK city på Teslabjørn sin liste, så har den også blitt akterutseilt. 

Kjører du en Buddy eller Think i 30-50km/h vil den nok bruke mindre eller det samme som en tesla m3. De har bare for høy luftmotstand for å må opp i 90 eller 120km/h. Min bil er 10% tyngre enn en M3 og har høyere CW samt større front areal. Alikevel bruker den ikke mere enn en M3. Det er effektivitet. 

Er faktisk uenig i effektivitet begrepet. Det er ofte satt til antall kWh pr km. Jeg mener det er målt mot teoretisk forbruk

Her kan man spore fullstendig av. Man kan også si at det er forbruk/transportarbeid i vekt eller volum. Feks frakte 5 personer 100km på en time, hvem bruker minst. Vineren vil selfølgelig være den som lager en lang bil med alle passasjerer sittende etter hverandre med minimalt frontareal, minimal comfort osv

 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
39 minutes ago, Letti said:

Hvor mange prosent av forbrukt energi klarer en elbil å gjenvinne?

Varierer veldig av mange faktorer, men her er en test som viser litt. Norges vanligste bil (Tesla Model Y) gjenvinnet 40% av energien.

https://www.elbil24.no/nyheter/sa-mye-energi-klarer-elbilene-a-hente-tilbake/81140009

Jeg synes alltid det er morro å se batteriprosenten stige mens jeg kjører

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Letti said:

Hvor mange prosent av forbrukt energi klarer en elbil å gjenvinne?

Null. Med mindre du har en bil du kan føre elektrisitet tilbake til nettet kommer alt til å brukes på å kjøre bilen.

Kanskje du bør formulere spørsmålet anneledes 😉

Hvis du tenker på hva ratioen mellom energi tilført motoren vs tappet fra motoren så er det helt avhengig av ruten du kjører og kan være alt fra 0 til over hundre prosent.

Et mer relevant spørsmål kan være hvor mye en elbil kan hente tilbake som utnyttbar ladning som ellers ville gått til å varme opp bremsene. Har kan man nok helt sikkert finne mer relevante grenseverdier*, men disse tallene vil naturlig nok ikke si noe om hvor stor andel av den totale energien man sparte på den måten, noe som igjen er avhengig av hvordan man kjører.

Spørsmålet er i praksis det samme som å spørre hvor langt en hybrid (ikke ladehybrid) kjører elektrisk. Alt kan være gyldige svar men til sist vil all kjøring skje ved å forbrenne bensin.

1 hour ago, Complexity said:

Varierer veldig av mange faktorer, men her er en test som viser litt. Norges vanligste bil (Tesla Model Y) gjenvinnet 40% av energien.

https://www.elbil24.no/nyheter/sa-mye-energi-klarer-elbilene-a-hente-tilbake/81140009

Dette er en temmelig tøvete test med en enda mer tøvete konklusjon. Svaret de satte to strek under er mest av alt avhengig av hvor dan testen ble utført og hvor tunge bilene var. Du vil få helt forskjellige resultater med forskjellige ruter. Her blir man forledet til å tro at en høy prosent er bra, når det egentlig sier mest om hvor tung bilen er. Jo tyngre bil, jo mer av forbrukt energi gikk med til å løfte opp bilen fremfor å overvinne rulle og luftmotstand, og dermed har man en større andel av energien tilgjengelig som potensiell energi til å regenerere på vei ned.

*) Hvis vi antar neglisjerbar bruk av friksjonsbrems/Bruk av elmotor i holdemodus** (Som bruker strøm på å bremse fremfor å regenerere), og videre antar at regenereringsvirkningsgraden er nogenlunde resiprok med normal drift kan vi anta en motorvikningsgrad på mellom 80 og 90% (Husk når man snakker om 95% og deromkring er det maksimal vikninggrad, men den holder bare for en gitt hastighet i elbiler uten mekaniske gir, som er nesten alle), laderegulatorvirknigsgrad på noe omkring 95% og et ladetap i batteriet på ca 10% (90% virkningsgrad) så vi kan regne med å oppnå mellom 65-80% gjenvinning av det som ellers ville blitt tapt i bremser. (Som altså er langt fra hva bilen bruker totalt sett i ikke-patologiske forsøk)

**) Husk regenererende bremser har en bremseeffekt som går mot null når farten går mot null, så for å stoppe helt må man enten legge på mekaniske bremser eller bruke strøm i motoren på å sette opp negativ fasevinkel mellom rotor og stator som gir moment nok til å stoppe rotoren og så holde den på plass (null fasevinkel). Dette er ekvivalent til hva en servomotor gjør og er veldig ineffektivt, så de fleste biler vil bruke mekaniske bremser for å stoppe helt.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...