Gå til innhold

Litteraturhuset i Oslo og Norsk "fredsorganisasjon" gjester kontroversielle personer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5 hours ago, Brother Ursus said:

Samtidig er det forskjell på ytringer og hatefulle ytringer. Det er også forskjell på fakta og konspirasjonsteorier.

Ja, men konspirasjonsteorier er ikke ulovlig, og hatefulle ytringer finnes det ingen definisjon på hva faktisk er, så da får man bare forholde seg til at ytringsfrieheten trumfer dette.

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Tåkefyrste said:

Ja, men konspirasjonsteorier er ikke ulovlig, og hatefulle ytringer finnes det ingen definisjon på hva faktisk er, så da får man bare forholde seg til at ytringsfrieheten trumfer dette.

 

Og hvem bestemmer hva som er en konspirasjonsteori?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Brother Ursus said:

Veldig bra at flere svarer på tråden dog, slik at den bumpes opp og det blir skapt mer oppmerksomhet om disse personene og deres aktiviteter. Fortsett diskusjonen!

Takk for at du reklamerer for ett arrangement med andre meninger. Ytringsfrihetens ånd takker deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (11 timer siden):

Glenn Diesen er Norges fremste putinist, jobber for russisk statlig media (Kreml), er involvert med Valdai-forumet osv.

Her er en tråd med litt mer om han:

 

Glenn Diesen er ekspert på Russland og forholder seg til at Putin har det russiske folket i ryggen. Det er forskjell på dette og å være "putinist". Det er mulig du ikke klarer å se forskjell på disse to tingene, men det er en forskjell.

Han arbeider ikke for Kreml. Han blir spurt av russiske medier om å uttale seg. Han blir også ukentlig spurt av Wion (India) og Al-Jazeera (Qatar). Det betyr selvsagt ikke at han jobber for disse landenes etteretningstjenester. Hvorfor skal han ikke uttale seg på russiske medier? De fleste med politiske meninger uttaler seg gjerne hvor som helst.

Diesen har hatt mange interessante gjester på sin podcast, mange av dem tidligere amerikanske tjenestemenn som ikke støtter dagens linje. For et par dager siden Chas Freeman, en av Henry Kissingers nærmeste medarbeidere.
 

 

Endret av Aiven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (10 timer siden):



Dette er nazister, nazboler, terrorsympatisører, konspirasjonsteoretikere og det som verre er - og du mener jeg er paranoid? 😄

Du har gjentatte ganger i tråder på diskusjon.no selv kommet med både konspirasjonsteorier om amerikanere, jøder, Vesten og lignende holdninger som personene som skal holde taler, så jeg er jo ikke overrasket. Men blir likevel satt ut over at du tør å forsvare disse personene på trykk.

Når man tror alle meningsmotstandere er betalte utenlandske agenter, som du tydeligvis gjør, så er det paranoid ja. Skjønt idioti, Dunning-Kruger tankegang, etc. sikkert også kunne passe som en like god beskrivelse. Men denne formen for paranoia har en lang tradisjon, det starta med Joseph McCarthy i USA, som gjorde det samme. Han ble etterhvert hele landets ufrivillige klovn.

Du ser ikke det ironiske i å anklage meg for sprø konspirasjonsteorier i en tråd der du selv ser utenlandske agenter bak hver eneste busk?

Endret av Aiven
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Morromann said:

Men hva er det som er galt med Mads Andenæs lurer nå jeg på da; som er en anerkjent menneskerettighetsekspert? Hva "feil" har han gjort og hvorfor er han et "konspitroll"? Det er jeg nysjerrig på.



Mads Andenæs er en konspirasjonsteoretiker, og han dukker opp på et arrangement sammen med konspirasjonsteoretikere, jødehatere, nynazister, nazboler, kommunister og annen dritt. Det gjør også vår egen Mads Gilbert. Begge mister dermed enhver kredibilitet. Mads er tydeligvis et belastet navn.

 

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, VifteKopp said:

En konspirasjonsteori er rett og slett bare en teori om en konspirasjon. 

Takk for at du kontribuerer til samfunnet ved å gi et ikke-svar. Vi er stolte av deg.

Jeg spurte hvem som bestemmer hva som er en konspirasjonsteori, ikke hva en konspirasjonsteori er. Eller er det for mye å forvente intelligens til at folk forstår forskjellen på de to?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (3 minutter siden):

Takk for at du kontribuerer til samfunnet ved å gi et ikke-svar. Vi er stolte av deg.

Jeg spurte hvem som bestemmer hva som er en konspirasjonsteori, ikke hva en konspirasjonsteori er. Eller er det for mye å forvente intelligens til at folk forstår forskjellen på de to?

Altså... Det er en konspirasjonsteori om den går under definisjonen.

Det er ingen bestemte personer som trenger å bestemme dette.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Yakamaru said:

Takk for at du kontribuerer til samfunnet ved å gi et ikke-svar. Vi er stolte av deg.

Jeg spurte hvem som bestemmer hva som er en konspirasjonsteori, ikke hva en konspirasjonsteori er. Eller er det for mye å forvente intelligens til at folk forstår forskjellen på de to?

Slutt nå å sleng dritt til andre som faktisk forsøker å bidra i samtalen. 

Ellers står det en del om problemstillingen her: konspirasjonsteori – Store norske leksikon (snl.no)

Skulle jeg tolke ville jeg sagt at konspirasjonsteorier ofte vil være noe som bryter med det "etablerte" / anerkjente, og ofte være en minoritet av opinionen. Det blir da en form for kollektiv enighet hva som er en konspirasjonsteori. 

Edit: Jeg spurte Copilot hva den mente om saken, altså hvem som bestemmer hva som er en konspirasjonsteori: 

Quote

Det er ingen bestemt person eller organisasjon som bestemmer hva som er en konspirasjonsteori. I stedet er det ofte et resultat av samfunnets kollektive forståelse og tolkning av informasjon. Konspirasjonsteorier kan variere sterkt i troverdighet, fra de som er støttet av betydelig bevis, til de som er basert på spekulasjon eller misforståelse.

Kilden Copilot bruker er: Konspirasjonsteorier - Tverrfaglige tema - NDLA. Har ikke sjekket kvaliteten eller troverdigheten av denne.

Endret av The Very End
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (48 minutter siden):

Takk for at du kontribuerer til samfunnet ved å gi et ikke-svar. Vi er stolte av deg.

Jeg spurte hvem som bestemmer hva som er en konspirasjonsteori, ikke hva en konspirasjonsteori er. Eller er det for mye å forvente intelligens til at folk forstår forskjellen på de to?

Det er rommet du befinner deg i.

Heldigvis pleier flere rom å ha lignende definisjoner, fordi mennesker har lignende forståelser av ord.
Det er hva som gir ord betydning, i utgangspunktet:
At vi er enige om hvordan vi skal forstå dem.

Definisjoner er altså bare det nåværende konsensus om hva et ord betyr.
...ungdom og lukkede miljøer står i fronten for å endre hvordan de forstår ord, og for å skape nye.

Jeg tipper de fleste i tråden har samme forståelse av en konspirasjonsteori:

Det er når man fremmer påstander som er lite troverdige eller urimelige, gitt fellesskapets forståelse av aktørene, mangler bevis, og som fremstår som paranoide eller ondsinnede påstander.

---

Det sagt:
Problemet med slike arrangementer er om det sitter to nynazister i et rom med ti deltakere, så sitter det ti nynazister der.
Sitter det to pro-russere i et rom blant ti deltakere, så sitter det ti pro-russere der:

Problemet starter ved å legitimere og støtte ekstreme meninger.
Det er er problem VED ytringsfriheten:

Med ytringsfrihet, så har man også et ansvar: Enhver privat person og institusjon må ta ansvar for hvilke meninger de vil gi støtte til og assosiere seg med, og legitimere.

Litteraturhuset er altså for spredningen av pro-russisk nynazistisk ideologi, de støtter ideologiene.


De kan gjemme seg bak 'jammen ytringsfriheten', som er et svakt og ryggradsløst argument, men de erkjenner at de ville latt nazister sitte der og fortelle om hvordan de ønsker å utrydde jødene og få gode ideer til hvordan de kan gjøre det, i 1939.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (På 14.2.2024 den 5:21 PM):

https://www.litteraturhuset.no/nb/arrangement/media-i-skyggen-av-krig
https://www.fredogrettferdighet.no/

Organisasjonen "Fred og Rettferdighet" er alt annet enn navnet.

Organisasjonen skal på toårsdatoen for invasjonen av Ukraina ved Litteraturhuset i Oslo gjeste forrædere og agenter for fremmede, aggressive makter som Russland, Kina og Hamas.

Blant talerne er

Kinesisk agent Jeffrey Sachs
Nynazist og Hamas-agent Ghada Karmi
Antisemitt, forræder og russisk agent Craig Murray
Konspitroll Mads Andenæs
Russisk agent Glenn Diesen
...og flere andre konspitroll jeg ikke kjenner så godt til.

Jeg klør meg i hodet over hvordan folk som Mads Gilbert tør å dukke opp blant disse. Dette er en meget alvorlig skamplett for hans del.

Jeg mener videre at selv idioter skal ha ytringsfrihet - men at Litteraturhuset tillater denne dritten på toårsdagen for invasjonen er uforståelig.

Jeg vil oppfordre alle som kan til å skrive til Litteraturhuset på Facebook, skrive en epost, eller ringe dem, for å si hva dere synes både om dette samt valget av dato.

Her har man samlet en god del av disse som er kremlins nyttige idioter i vesten.

skal vi tippe at det blir omtrent null motargumenter, null motstemmer i dette panelet mot det som kommer til å være et smørgåsbord av prorussiske innlegg? Jeg tror så. Navalny kommer nok ikke til å nevnes, men det kommer Kremlins yndlingstema, Assagne.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, Brother Ursus said:

Veldig bra at flere svarer på tråden dog, slik at den bumpes opp og det blir skapt mer oppmerksomhet om disse personene og deres aktiviteter. Fortsett diskusjonen!

Normalt sett så ville jeg ikke ha brydd meg stort om en slik gjeng gærninger men..

Norge og resten av vesten står nå fryktelig nærme en konflikt med Russland som nesten daglig truer oss og våre allierte med atomvåpen. Russland er de facto et fiendtlig land av Norge og må behandles deretter og ytringer som undergraver vår stilling burde ses på som forræderi. Nå er vi kanskje ikke helt der enda men vi skal ikke av "godhet" være så dumme at vi ikke bare tillater slikt men støtter dem med både lokaler etc.

 

Norge må slutte å være så j naive

 

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar

Som poengtert av andre her, ser dere ikke dobbeltmoralen dere viser? Vil ikke ha demokrati likevel? Vil dere egentlig ha en eller annen form for fascisme på ekte eller?

Slike arrangementer bruker som regel å ta imot spørsmål fra salen etterhvert. Hva med å la folk snakke sammen og utveksle ideer som de vil, lytte, og være en sivilisert person ved å stille seg i kø for å stille de spørsmålene man vil?

I etterkant kan man også prøve å debunke hele arrangementet siden det nok blir lagret ett eller annet sted. Da kan dere vise alle oss andre hvor eventuelt feil de tar.

TS har investert ett minimum av arbeid for å prøve å sverte disse personene, og arrangementet, og vertslokalet. Og som han sier selv, prøve å få med alle andre med regelrett fakkeltog for å stenge dem ned. TS og en del andre her har i min mening nå null rett til å fordømme heksejakter før i tiden. Jeg har sett veldig klart og tydelig mange ganger hvordan folk blir hauset opp av heksejaktere og statlig media til å spre frykt for informasjon i samfunnet, eller frykt for de som ikke gjør som 'alle' andre. Det skjedde f.eks i en betydelig landsomfattende skala her i Norge bare noen år siden.

Vi skal ikke la slike personer eller medier presse noen til taushet. Fordi hvis vi gjør det, så vil mange flere også vegre seg for å si noe. I sum hadde alt blitt verre for OSS folket lenger ned veien siden ingen hadde turt å si noe lenger.

Vi folket bør ignorere eller si ett klart nei til slike autoritære tendenser som TS og andre viser her. Men sverteslenging her på forumet er ikke spesielt effektivt i samfunnet forøvrig. Det er potensielt mye verre for oss folket når NRK begynner å slenge ord som 'konspirasjonsteoretikere' rundt omkring overalt som de gjorde en del før.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (2 timer siden):

Takk for at du kontribuerer til samfunnet ved å gi et ikke-svar. Vi er stolte av deg.

Jeg spurte hvem som bestemmer hva som er en konspirasjonsteori, ikke hva en konspirasjonsteori er. Eller er det for mye å forvente intelligens til at folk forstår forskjellen på de to?

Det er ingen i Norge som bestemmer hva ord betyr. Vi har riktignok Språkrådet som gir råd til offentlige organer om bruk av bokmål og nynorsk og ulike ordbøker som kan gi oss allmenne definisjoner, men ords mening og innhold formes og endres hele tiden av brukerne av språket. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

I utgangspunktet så kunne det vært veldig interessant å høre på en slik sammensetning av folk, rett og slett fordi at mange av de står for en helt annen tolkning av virkeligheten enn de fleste andre enn oss, og da synes jeg det er opplysende å prøve og følge tankerekken som har gjort at de ender opp på slike avvikende syn.

Det jeg ikke liker med dette er at de skal ta betalt for det, og at de har valgt akkurat denne datoen. Jeg ønsker oppriktig å forstå den mentale gymnastikken som må til for å lande på de synspunktene de har, men jeg ønsker ikke på noen måte å støtte opp om russlands tilbakestående invasjon av et suverent land. Hadde dette vært gratis så kunne jeg lett ha møtt opp, hvis de da ikke hadde valgt akkurat 2-års dagen for invasjonen... Når man først skal velge en dato for å slippe til kontroversielle personer, så er det utrolig tonedøvt å legge det på en såpass symbolsk dato.

Så alt i alt, så synes jeg det er bra at disse personene får en plattform, troll sprekker ofte i sola, men jeg ser åpenbare problemer med selve gjennomføringen av arrangementet.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...