Gå til innhold

Spørsmål om øl


Anbefalte innlegg

Sovna skrev (1 time siden):

Hva er det som gjør at du foretrekker Paulaner fremfor andre weissbeer? 

Jeg var fan av Paulaner før, helt til jeg fant Weihenstephaner..

Det er vel som alltid en smakssak, å det er vanskelig å beskrive hvorfor, men jeg har smakt på flere typer hveteøl etter hverandre og på en måte gitt dem en karakter. Jeg har også blindtestet hvor en kompis ga meg tre forskjellige hveteøl og jeg gjettet riktig alle tre gangene på den jeg likte best. 

Ingen av dem smaker vondt selvsagt. Alle de jeg har smakt er gode, men Paulaner er den jeg likte best. 

Igjen, den beste måten å finne favorittølet er å smake seg frem selv. I steden for å kjøpe en kasse med det vanlige ølet man bruker å kjøpe, så kjøp en av hver av de du finner. 

"Ølsmakefest" er jo gøy. Prøv det :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
skaftetryne32 skrev (21 timer siden):

Sjelden man ser øl på glass lenger, jeg synes stort sett øl på boks smaker boks, metallisk ettersmak.

 

Skal aldri drikke rett fra boksen, da får en metallsmak.
Det går an å drikke rett fra glassflaske, men fortsatt anbefalt med ølglass.

Tilogmed billig øl er drikkbar fra ølglass.

Jeg foretrekker poløl, da de har mer %.
10% er sånn akkurat passe. 

Lenke til kommentar

Mer prosent gir vanligvis mer smak til øl'en, men hvis ikke mer prosent gir mer smak har det motsatt virkning mener jeg. En dårlig øl med mye alkohol smaker bare pils tilsatt litt sprit. 

Jeg har drukket ganske mange sterkøl og den eneste jeg med hånden på hjertet likte utrolig godt, var Wildbeer Ninkasi. Jeg har også drukket mange sterkøl som her helt "OK" men som jeg ikke akkurat gidder å kjøpe igjen. De fleste er greie, men for meg er ikke øl med for mye alkohol noe godt. Da tyr jeg heller til en god cognac. 

Men til juleribba, kan jeg godt drikke en litt fyldig sterk øl med respekt for seg selv. men ellers i året så blir det for "tungt".

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (9 timer siden):

En flaske Paulaner på systembolaget koster 22.50,- NOK pr. Flaske. Det er billigere enn den billigste butikkøl'en her hjemme og under halve prisen av hva den koster på Vinmonopolet. 

Du har lov til å ha med deg rundt 10 liter ØL uten å fortolle og vil du ha med mer så koster det kun 10ish kroner pr. Flaske å fortolle over de 10 literne. Jeg kjøpte på det meste 4 stk kasser (12 stk. pr. Kasse) med paulanere og det kostet meg totalt rundt 1400 kroner. Inkludert fortolling. 

Til sammenligning koster 4 kasser med det billigste butikkølet her hjemme rundt 1600 kroner.Er liksom ikke så mye å lure på mener jeg. Vertfall ikke for min egen del. :)

Eh nei, du har lov til å ha med deg fem liter øl tollfritt om du ikke har med deg andre alkoholholdige varer over 2,5%. Og i tillegg til de fem tollfrie literne, kan du fortolle inntil 27 liter til 23 kr/l i kvoteappen.

Enkelt regnet kan du da ha med deg fire brett/kasser med 0,33 bokser/flasker, uten å stanse på tollsted, så lenge du har fortollet de nevnte 27 literne i appen.

I tillegg glemmer du at ikke alle bor innen kort distanse fra Sverige, slik at "harrytur" ikke er aktuelt.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 timer siden):

Mer prosent gir vanligvis mer smak til øl'en, men hvis ikke mer prosent gir mer smak har det motsatt virkning mener jeg. En dårlig øl med mye alkohol smaker bare pils tilsatt litt sprit. 

Det også er jo eit poeng å nemne om ein samanliknar det norske butikkølet mot øl kjøpt i utlandet. Ølet i norske daglegvarebutikkar er brygga spesielt for det norske regelverket med maks 4,7% alkohol. Kjøper ein tilsvarande øl i utlandet (eller på polet) så vil det typisk være litt sterkare, ofte mellom 5 og 5,5%. Dette gjer at det norske butikkølet kan smake litt tynt samanlikna med øl som ikkje må forholde seg til ei slik grense. (Svensk butikkøl har tilsvarande avgrensing men då på 3,5%).
I dag er det ikkje så mange av butikkøla som er tynna ut med vatn lengre for å tilpasse seg det norske regelverekt, så ølet er strengt tatt ikkje mindre fyldig. I staden så blir det meste utanlandske ølet brygga i Norge på lisens der ein stoppar gjæringa før ølet blir for sterkt. Det er også mogleg å delvis av-alkoholisere ølet for å få justert alkoholprosenten.

Så om ein samanliknar til dømes Heineken som i Nederland er på 5% så vil den norske versjonen med redusert alkoholinnhold smake litt mindre fyldig.

 

vidor skrev (8 minutter siden):

Alle bokser har en plasthinne på innsiden, så lurer egentlig på om ikke smaken kommer fra selve bryggeprosessen. Merker du forskjell på glassøl og boksøl ?

Den typiske metallsmaken kjem vanlegvis av langvarig kontakt mellom den syrehaldige væska og metallet, dette oppstår vanlegvis ved lagring på metallfat eller aluminiumsboks. Sidan det er syren som reagerer med metallet så oppstår ikkje metallsmaken før ølet er karbonisert med kullsyre. Så det er ved lagring av ferdig drikk at metallsmaken kan oppstå. Under produksjonen så er ølet(vørteren) forholdsvis pH nøytral og reagerer ikkje med metallkomponentar som det kjem i kontakt med.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Reign skrev (35 minutter siden):

Eh nei, du har lov til å ha med deg fem liter øl tollfritt om du ikke har med deg andre alkoholholdige varer over 2,5%. Og i tillegg til de fem tollfrie literne, kan du fortolle inntil 27 liter til 23 kr/l i kvoteappen.

Enkelt regnet kan du da ha med deg fire brett/kasser med 0,33 bokser/flasker, uten å stanse på tollsted, så lenge du har fortollet de nevnte 27 literne i appen.

I tillegg glemmer du at ikke alle bor innen kort distanse fra Sverige, slik at "harrytur" ikke er aktuelt.

Mente selvsagt 10 flasker og ikke 10 liter :) 

Neida, jeg er klar over at hele Norge ikke bor i Østfold. :) 

 

Lenke til kommentar
29 minutes ago, The Avatar said:

Under produksjonen så er ølet(vørteren) forholdsvis pH nøytral og reagerer ikkje med metallkomponentar som det kjem i kontakt med.

Det må jo i så fall bety at plasthinnen er såpass tynn at det blir en kontakt mellom øllet og aluminiumen.

Har ikke drukket spesielt mye boksøl, men en del brus av samme sort på glass og boks over tid, og kan ikke si å ha merket noe metallsmak der. Det finnes jo supersmakere som reagerer på plastsmak av brus, så det finnes vel da også de som reagerer på metallsmak, selv om jeg ikke helt skjønner hvordan dette skjer teknisk sett igjennom et lag med plast.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
vidor skrev (2 minutter siden):

Det finnes jo supersmakere som reagerer på plastsmak av brus, så det finnes vel da også de som reagerer på metallsmak, selv om jeg ikke helt skjønner hvordan dette skjer teknisk sett igjennom et lag med plast.

Jeg må innrømme at jeg satt og tenkte at jeg kanskje innbilte meg hele greia, men supersmaker er mye bedre for egoet mitt så jeg går for den varianten 🍺

  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (16 minutter siden):

Det må jo i så fall bety at plasthinnen er såpass tynn at det blir en kontakt mellom øllet og aluminiumen.

Ja det er berre ei veldig tynn hinne. Her er ein artikkel som seier litt meir om saken: https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-7063123/Video-reveals-hidden-clear-plastic-film-INSIDE-aluminium-cans-metal-reacts-acid.html

Utan at eg er heilt sikker så reknar eg med at det vil være svakheiter i denne plasthinnen rundt lokket og opningsmekanismen.

Bjerknez skrev (8 minutter siden):

Jeg drikker vertfall stort sett alltid ØL fra glass. Kan ikke huske sist jeg drakk øl rett fra boksen/flaska. Det må i så tillfelle være hvis jeg skal ha en pils i bilen eller på bussen etc. 

Å drikke fra skikkelig ølglass er alltid å foretrekke, fyrst og fremst fordi eit ølglass som er tilpassa øltypen også tek vare på aromane og slepp til rikeleg med luft for å få fram smakane.
Det har likevel liten betydning for eventuell metallsmak på ølet då dette er noko som utvikler seg over tid ved lagring på boksa før du heller over i ølglass. Drikk ein direkte frå boksa så kan det smake meir metall, men då er det fordi ein regelrett puttar aluminiumen i munnen. I tillegg vil det kunne være ein lukt av metallet når det held boksa opp mot munnen som gir ein aroma som oppleves som smak.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
22 minutes ago, The Avatar said:

Utan at eg er heilt sikker så reknar eg med at det vil være svakheiter i denne plasthinnen rundt lokket og opningsmekanismen.

Det er kanskje for å unngå søl at de ikke har kjemisk fjernet all aluminiumen, fordi boksen da vil lekke.

Personlig tenker jeg at åpningsmekanisken sannsynligvis er tett nok og at det heller er stedet der toppen av bokssylideren møter lokket hvor en kanskje ikke kan garantere at det alltid vil være plasthinne.

Edit: en drikkevareboks har jo luft i toppen, så skulle tro det normalt sett ikke er noe særlig kontakt mellom bokssømmene, men det skjer nok noe av tiden under transport og etter at forbrukerne håndtere dem.

Denne videoen tar for seg hvordan boksene lukkes;

 

Endret av vidor
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (29 minutter siden):

Litt morsomt med de som klager på norsk butikk pils....

Dahls er kåret til Europas beste pils i konkurransen European Beer Star.

Trøndersk pils er kåret til Europas beste | ABC Nyheter

Et karsk-inspirert øl fra Trønderland? Kan bare ikke stemme.

Noen trøndere må ha infiltrert seg i området, og muligens tatt med seg noen nakne damer hjemmeifra..🤪

Lenke til kommentar

Jeg legger ikke så mye vekt på disse testene. Rett og slett av den enkle grunn at de som smaker på disse ØL'ene ikke har MINE smaksløker. 

Det blir litt som å utrope Nissan Leaf som verdens beste el-bil. Jeg hadde ikke kjøpt en Leaf om noen hadde kastet den etter meg. Mye bil for pengene og alt det der kan sikkert være, men det betyr ikke at JEG liker den. 

Jeg holder meg til det jeg har sagt tidligere. Smak deg frem til favorittøl'en din selv og gjør deg opp din egen mening og ikke les disse testene. 

Man finner tester for alt mulig rart som er styrt av mediene. Jada, man finner artikler om verdens peneste dame, verdens peneste mann, verdens raskeste bil, verdens dummeste person etc etc etc. 

Hvorfor bry seg?

Jeg har smakt det meste av butikkpils. jeg sier ikke at alt er dårlig. Noe er bedre enn annet, men generelt sett er de fleste butikkpilsene ganske utvannet i mine øyne. Selv om enkelte butikker har noe bedre utvalg og har enkelte øltyper som er gode. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...