Gå til innhold

Spørsmål om øl


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
MailMan13 skrev (15 minutter siden):

Selv brunt glass slipper inn lys, så oksidasjon og lysskader skjer fortere. Er jo noen som foretrekker det, og kjøper Heineken og Corona på gjønne og klare flasker og synes det er helt topp.

Boksen gir et teknisk bedre øl med lenger holbarhet. Men godt øl er jo det man liker å drikke uansett da.

Grunnen til at øl kjem på både noks og flaske er at det ikkje finnes eit svar med to strek under. Glas har den fordelen at det ikkje kan reagere med innholdet, men det slepper inn lys som du påpeiker.  Det treng likevel ikkje å være eit problem om flaskene blir oppbevart mørkt.

Sjølv foretrekker eg å handle øl på boks, men det er mest fordi det er praktisk med lett emballasje som eg lett kan kvitte meg med ved å pante boksene. Lagring av øl er ingen viktig målestokk for meg, enten står ølboksene i kjøleskapet der det er mørkt heilt til eg opner døra, eller så står ølet i boda der det uansett er mørkt. Så lyseksponering er uansett heilt minimal. 

Lenke til kommentar
21 minutes ago, The Avatar said:

Grunnen til at øl kjem på både noks og flaske er at det ikkje finnes eit svar med to strek under. Glas har den fordelen at det ikkje kan reagere med innholdet, men det slepper inn lys som du påpeiker.  Det treng likevel ikkje å være eit problem om flaskene blir oppbevart mørkt.

Sjølv foretrekker eg å handle øl på boks, men det er mest fordi det er praktisk med lett emballasje som eg lett kan kvitte meg med ved å pante boksene. Lagring av øl er ingen viktig målestokk for meg, enten står ølboksene i kjøleskapet der det er mørkt heilt til eg opner døra, eller så står ølet i boda der det uansett er mørkt. Så lyseksponering er uansett heilt minimal. 

Lagringsegenskapene er viktig fordi du ikke kan vite gammelt ølet er eller hvordan det har vært lagret før du kjøper det.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, skaftetryne32 said:

Øl har nok både tappedato, og best før/utgangsdato, bryggeriene har egeninteresse i å lagre ølet på forsvarlig vis, samme med butikkene. 

Svært mange øl merkes ikke med tappedato, og enda færre kunder sjekker det.

Mange butikker (de fleste) har bare volum-produtkene på kjøl, Svært få har håndtverks og importøl på kjøl. På vinmonopolene er det enda værre, med få unntak alt i dagslys og romtemperatur, og gjerne mange smale produkter som står lenge under spottene.

Strengt tatt gjør de nøyaktig motsatt av det de burde. De grønne boksene fra de store passerer fort gjennom og trenger ikke noe spesiell behandling, mens varene som blir stående en stund skunne fått plassen i kjøleskapene.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (4 minutter siden):

Svært mange øl merkes ikke med tappedato, og enda færre kunder sjekker det.

Har de ikke tappedato så har de definitivt bestfør/utgangsdato, om folk sjekker eller ikke er opp til dem. 

 

MailMan13 skrev (6 minutter siden):

Mange butikker (de fleste) har bare volum-produtkene på kjøl, Svært få har håndtverks og importøl på kjøl.

Øl trenger ikke kjøling.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Hansien skrev (43 minutter siden):

Bare nysgjerrig her, men ser ofte at folk snakker ned Norsk øl og er nysgjerrig på om disse i all hovedsak velger billigere øl fra større bryggerier eller snakkes det om de mange mikrobryggeriene vi har rundtom i landet vårt? 

Trur det er litt begge deler då folk har litt ulike preferanser. Enkelte skal helst ha utenlandsk pils som nesten ikkje smaker øl og synes det er den beste pilsa, medan andre er meir øl-nerder som synes alt norsk mikrobrygg er dårleg fordi det ikkje er brygga av franske monkar i 2000 år gamle klosterkjellarar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Hansien said:

Bare nysgjerrig her, men ser ofte at folk snakker ned Norsk øl og er nysgjerrig på om disse i all hovedsak velger billigere øl fra større bryggerier eller snakkes det om de mange mikrobryggeriene vi har rundtom i landet vårt? 

Når man snakker om "norsk øl" så mener man det man får på butikken. Og det betyr "billigere øl fra store bryggerier" og øl fra mikrobryggerier. Akkurat som når man omtaler norsk gul ost som smakløst viskelær, selv om det finnes en håndfull nisjeysterier som produserer ost som faktisk smaker noe. Men det finnes kanskje noen hemmelige mikrobryggerier som bare hipstere som hører utelukkende på vinyl vet om? Jeg vet i alle fall at det meste jeg har smakt av norske mikrobryggerier (kjennetegn etiketter som ser ut til å ha vært designet av barneskoleelever og/eller "gøyale" navn) har ikke vært verdt prisen. 

Lenke til kommentar

Finns väldigt många öl fra mindre bryggerier som man får tag i butikker med ett bra utvalg. Tycker mycket er rätt bra men kravet på maks 4.7% sätter självklart begränsningar då väldigt många ölsorter normalt är starkare än det.

Tror man får tag i det allra mesta av öl i norska varianter och jag tvivlar på att de är sämre.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes i grunn øl av styrke 5-7% stort sett er best, selv om jeg har drukket god øl styrke 10-12% og.

Hansien skrev (12 timer siden):

Bare nysgjerrig her, men ser ofte at folk snakker ned Norsk øl og er nysgjerrig på om disse i all hovedsak velger billigere øl fra større bryggerier eller snakkes det om de mange mikrobryggeriene vi har rundtom i landet vårt? 

Tror det er fordi folk er litt fantasiløse osv.

Finnes god masseprodusert norsk øl, vanlig Aas pils er kjempegod den særlig hvis man liker pils. :) 

Og såklart, Nøgne Ø lager mye god øl og det gjør ymse mikrobryggeri og :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (På 24.12.2023 den 8:54 PM):

Når man snakker om "norsk øl" så mener man det man får på butikken. Og det betyr "billigere øl fra store bryggerier" og øl fra mikrobryggerier. Akkurat som når man omtaler norsk gul ost som smakløst viskelær, selv om det finnes en håndfull nisjeysterier som produserer ost som faktisk smaker noe. Men det finnes kanskje noen hemmelige mikrobryggerier som bare hipstere som hører utelukkende på vinyl vet om? Jeg vet i alle fall at det meste jeg har smakt av norske mikrobryggerier (kjennetegn etiketter som ser ut til å ha vært designet av barneskoleelever og/eller "gøyale" navn) har ikke vært verdt prisen. 

Nå er det heldigvis ikke slik lengre at mindre mikrobryggerier, som ofte kun brygger til egen pub/hotell/utsalg er så ukjente lengre, ei heller vanskelig å finne ut av med litt egeninnsats slik at man ikke må være en hipster som utelukkende hører på vinyl. Derimot er vi så heldige at vi har en rekke bryggerier/større mikrobryggerier som er tilgjengelige i de fleste butikker med litt respektabelt utvalg av øl, vinmonopolet eller utsalg som Gulating, som i tillegg ikke er ukjent for å komme høyt opp på listene i internasjonale konkurranser og bedømminger. Men å komme med konkret tips til en person som uttaler seg om Norsk øl slik du gjør tror jeg blir vanskelig.

Beste tipset jeg kan komme med er å stikke på Polet og spørre etter en ølkjenner der eller på Gulating og snakke med folk om om hva de anbefaler ut i fra dine ønsker om øl. Det tror jeg vil være langt mer produktiv for oss begge med tanke på dine formuleringer her på et anonymt forum rundt Norsk øl.

Men jeg kan slenge inn at Ægir og Nøisom er to sikre kandidater en bør utforske. De er verken dyre eller dårlige. Er prisen ufattelig viktig så er det greit å lære seg at det er bedre å drikke kvalitet enn kvantitet.

 

Når det kommer til sammenligningen din mot ost kan jeg bare si at det fremstår som at du neppe ser noe særlig rundt i Ostedisken annet enn akkurat der Norvegia ligger. For som med øl så kommer Norsk ost også ofte høyt opp i større internasjonale konkurranser og bedømminger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (13 timer siden):

Jeg synes i grunn øl av styrke 5-7% stort sett er best, selv om jeg har drukket god øl styrke 10-12% og.

Det et eg einig i, sjølv om eg vil tørre å gå litt ned og seie at øl med alkoholprosent mellom 4 og 7 prosent ofte er best. 

Øl som et sterkare må ha ganske kraftig smak for at alkoholsmaken ikkje skal bli for dominerande, oftast er det mørke øl som kan være litt sterkare, men det er ikkje mange øl over 10 prosent som er kjempegode. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...