Gå til innhold

Spørsmål om øl


Anbefalte innlegg

Jeg synes norsk øl smaker rart og ikke særlig godt, og jeg lurer på om det har noe med at de opphevde renhetsloven, eller om bryggeriene tar andre snarveier i bryggeprosessen. Hvis jeg feks drikker Lederer, så minner det meg om hvordan norsk pils smakte for 30 år siden. Norsk pils i dag har en nesten kjemisk ettersmak. 

Er det noen øl-eksperter her som har noen tanker rundt dette?

 

Endret av Krig og fred
Leif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Krig og fred skrev (7 timer siden):

Jeg synes norsk øl smaker rart og ikke særlig godt, og jeg lurer på om det har noe med at de opphevde renhetsloven, eller om bryggeriene tar andre snarveier i bryggeprosessen. Hvis jeg feks drikker Lederer, så minner det meg om hvordan norsk pils smakte for 30 år siden. Norsk pils i dag har en nesten kjemisk ettersmak. 

Er det noen øl-eksperter her som har noen tanker rundt dette?

Sjelden man ser øl på glass lenger, jeg synes stort sett øl på boks smaker boks, metallisk ettersmak.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert, men jeg liker samt drikker en del ØL og har testet ut en del. Hva slags ØL man liker er jo en smakssak, men at Norskt ØL er dårlig fordi det er norskt er ikke et intrykk jeg sitter igjen med. 

Men ja, det er mye dårlig ØL også. Jeg drikker sjelden eller aldri såkalt ButikkØL i "Pils" klassen. Det synes jeg er skikkelig dårlig greier. Det går ned på en fest en varm sommerdag, men jeg går ikke inn på utesteder og restauranter som ikke tilbyr annet enn ett par slag med lys pils. 

Selv liker jeg Hveteøl og spesielt Paulaner, men nå er jo det Tysk da. Av norskt ØL liker jeg feks. Nøisom BondFire. Dette er et supergod ØL som fungerer som en fin erstatning for pilsen på butikken. Lettere og drikke på en måte og smaker bedre. 

Men desverre er den dyr. Man får kjøpt den på Meny og enkelte matbutikker samt Gulating utsalg, men den koster omtrent det samme over alt. Over 50 spenn for en 0.44l boks. Det er ganske heavy.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, skaftetryne32 said:

Kjenner du den samme usmaken på flaske da ? 

Kjenner ikke så stor forskjell når jeg drikker fra glass. Altså drikkeglass og ikke bare glassflaske. Jeg synes ølet smaker som vann tilsatt alkohol, smak og kullsyre. Veldig merkelig egentlig. Mens en pils som Lederer eller Bernard upasteurisert lager smaker helt annerledes. Du kjenner at smaken er mye rikere og mer fyldig. 

Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (4 timer siden):

Begge deler egentlig. Men mest boks. 

Heineken, er et syntetisk oel, som allikevel, er veldig godt og rent.

Ta ti av det og sett det opp i mot en oel, som bare er renset, en gang, saa kjenner du forskjellen paa styrken paa fyllesyka, det kan jeg love deg.

I oesten, hadde Heineken et lag innforbi metallet, i boksen, som bevarte det bedre. Opptil glassflaskekvalitet, nesten.

Vet ikke om du faar det her? Kjoepe orginalt kanskje.

Endret av Karltorbj
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (22 minutter siden):

Kjenner ikke så stor forskjell når jeg drikker fra glass. Altså drikkeglass og ikke bare glassflaske. Jeg synes ølet smaker som vann tilsatt alkohol, smak og kullsyre. Veldig merkelig egentlig. Mens en pils som Lederer eller Bernard upasteurisert lager smaker helt annerledes. Du kjenner at smaken er mye rikere og mer fyldig. 

Straight from det bottle, det er det beste, synes jeg.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (29 minutter siden):

Men desverre er den dyr. Man får kjøpt den på Meny og enkelte matbutikker samt Gulating utsalg, men den koster omtrent det samme over alt. Over 50 spenn for en 0.44l boks. Det er ganske heavy.

Det skal dog nevnes at det er ganske billig å være ølsnobb i forhold til vinsnobb, en dyr flaske med god kvalitets øl koster sjelden mer enn en billig  flaske med vin 🍻

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (6 minutter siden):

Det skal dog nevnes at det er ganske billig å være ølsnobb i forhold til vinsnobb, en dyr flaske med god kvalitets øl koster sjelden mer enn en billig  flaske med vin 🍻

Joda, men nå er vel ikke Nøisom akkurat ØL som kan ta overpris på varene sine. Man får tross alt en EKTE halvliter med ekte tysk Paulaner hveteøl med 5.2% alkohol på polet for samme summen som 0.44 liter'n med 4.7% alkohol fra Nøisom.

Nøisom Bondfire er en god drikkeøl, å det hender jeg kjøper den, men den er ikke verdt pengene. Da kjøper jeg heller Paulaner på polet til samme prisen. Eller enda bedre Paulaner i Sverige for 22.50NOK. I Sverige får man nemlig ikke kjøpt Nøisom. (Så vidt jeg har sett vertfall)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...