Gå til innhold

I hvor stor grad kan du jobbe hjemmefra på din jobb?


Gjest 62b94...029

Anbefalte innlegg

Gjest 79647...bab

Har naturlig nok 0 mulighet til jobbing hjemmefra som LIS-lege i spesialisthelsetjenesten. Tilbringer snarere majoriteten av mine våkne timer på sykehuset, helt konkret 46 timer/uke i snitt. De fleste av disse timene er preget av tidspress, stress og samtidighetskonflikt. Det er en ren luksus hvis man rekker å spise sin egen medbragte lunsj dagene man har vakt.

Jo flere tråder som dette jeg leser, jo mer innser jeg at jeg virkelig har gjort en megabommert i valg av yrke. Sammenlignbare utdanninger/yrker har frynsegoder vi bare kan drømme om. Korrigert for overtids-/vakttillegg er timelønnen vår elendig også. Selv om jeg er halvveis i spesialiseringen min leker jeg med tanken på å bytte beite nesten ukentlig.. Kunne ønske jeg var mer opplyst den gangen jeg var 19 år og kunne velge og vrake blant utdanninger. 

Anonymous poster hash: 79647...bab

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Guest 79647...bab said:

Selv om jeg er halvveis i spesialiseringen min leker jeg med tanken på å bytte beite nesten ukentlig.

Finnes det ikke en spesialisering på Telemedisin i Tromsø? Ta den så kanskje du kan jobbe hjemmefra også :) Hva med alle legene bak apper som Kry der man gjør f ex videokonsultasjon?

Jeg vil tippe 90% av de som svarer her med høy andel hjemmekontor jobber innen IT. Det er litt spesielt for denne bransjen. Svært mange andre yrker har ikke muligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Firmaet jeg jobber i har litt begrenset mulighet for hjemmekontor av praktiske årsaker(en del kundearbeid, mye opplæring av yngre ansatte, mye samhandling). Jeg har dog en mer intern rolle hvor jeg da i praksis bor og har kontor på vestlandet, men alle jeg jobber med sitter i Oslo. Jeg reiser dit hvertfall en gang i måneden, men ellers kan jeg styre hvordan jeg vil helt selv. Jeg er dog ikke så glad i fast hjemmekontor. Det er kjekkere sosialt å kunne møte folk, jeg bruker 12 min til jobb, god kantine +++ I praksis har jeg kanskje hjemmekontor kanskje 3-6 dager i måneden, pluss en del halve dager. Kommer litt an på møteaktiviteten, ikke mye vits å dra inn til kontoret for å sitte i møte med folk fra andre kontorer.

I avdelingen jeg jobber som sitter i Oslo er det så og si "fast" hjemmekontor mandager og fredager. Vi driver IT-produktutvikling. Det fungerer ålreit, men merker for min del det er bedre å være fysisk sammen med utviklerne. Det er mye spørsmål og avklaringer som må gjøres kontinuerlig, og det er fra min side (som er økonom og ikke utvikler) mer effektivt på kontoret. Det kan jo være de får gjort mer effektiv koding fra hjemmekontor, men samtlige har hvertfall ønsket seg mer og mer tilbake til kontoret.

Lenke til kommentar
11 hours ago, Camlon said:

Hvis noen har lav produktivitet hjemme, hvorfor ikke be de med lav produktivitet å komme til kontoret istedenfor å lage en generell regel? Synes det er feil å straffe alle, fordi noen individer misbruker ordningen.

Bedriften jeg jobber for tillater ikke hjemmekontor i det hele tatt, men det har ingenting med produktivitet å gjøre. De mener at det blir bedre kultur, bedre IT-sikkerhet og mer samarbeid om man er fysisk på kontoret.

Fordi at 100 prosent av oppgavene ikke kan gjøres fullgodt på hjemmekontor. Det er feil at noen sitter hjemme med 100 prosent lønn, og bidrar 70.

For oss så var det så stor korrelasjon mellom høy bruk av hjemmekontor og lav produktivitet at det ikke ble oppfattet som straff, men at alle måtte bidra. Vi kan innvilge hjemmekontor I høyere grad ved vurdering.

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (8 minutter siden):

Fordi at 100 prosent av oppgavene ikke kan gjøres fullgodt på hjemmekontor. Det er feil at noen sitter hjemme med 100 prosent lønn, og bidrar 70.

Tja det finnes nok noen unntak. 

Jeg kan i stor grad gjøre mine oppgaver hjemme, foruten reisevirksomhet. Men å dra til kontoret senker bare produktiviteten da jeg bruker tid på sosialisering. Som også er bra for folk såklart!

Mine ansatte er i USA, så de treffer jeg kun på reise eller Teams uansett.

Jeg jobber med software integrasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Privat. Jobber stort sett hjemmefra. Drar på kontoret hvis et eller annet oppstår jeg ikke kan gjøre remote. Har det egentlig veldig fritt og jeg styrer mine egne dager.

Alle mine direkte medarbeidere befinner seg i andre land, så kommunikasjon foregår gjennom teams uansett. I tillegg så sparer jeg 60kr dagen i bompenger på å ha hjemmekontor, i tillegg til drivstoffutgifter - og kaffen er bedre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke om andre kjenner seg igjen og jeg setter ting litt på spissen, men jeg merker selv at jeg er mer produktiv hjemme i form av at jeg er mer fokusert på å faktisk gjøre jobben min og mest mulig. Mens på kontoret blir det litt som at en del av jobben bare er å møte opp og være tilstede. Merker også at jeg er mer tilbøyelig til å surfe på nettet på kontoret enn hjemme.

Sier ikke at jeg ikke jobber på kontoret selvsagt, men det blir mer sosialisering, småprating og forstyrrelser. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 79647...bab skrev (12 timer siden):

Har naturlig nok 0 mulighet til jobbing hjemmefra som LIS-lege i spesialisthelsetjenesten. Tilbringer snarere majoriteten av mine våkne timer på sykehuset, helt konkret 46 timer/uke i snitt. De fleste av disse timene er preget av tidspress, stress og samtidighetskonflikt. Det er en ren luksus hvis man rekker å spise sin egen medbragte lunsj dagene man har vakt.

Jo flere tråder som dette jeg leser, jo mer innser jeg at jeg virkelig har gjort en megabommert i valg av yrke. Sammenlignbare utdanninger/yrker har frynsegoder vi bare kan drømme om. Korrigert for overtids-/vakttillegg er timelønnen vår elendig også. Selv om jeg er halvveis i spesialiseringen min leker jeg med tanken på å bytte beite nesten ukentlig.. Kunne ønske jeg var mer opplyst den gangen jeg var 19 år og kunne velge og vrake blant utdanninger. 

Anonymous poster hash: 79647...bab

Kan ikke du ta med pasientene hjem da? ;) 

Gresset er ikke alltid grønnere på den andre siden. :) 

Hjemmekontor er for meg et stort gode, men, det er også et symptom på et større problem som er at jeg faktisk ikke er spesielt glad i jobben min. Mer spesifikt opplever jeg den som lite meningsfylt. Det er en inntekt som betaler for livets opphold. Hverken mer eller mindre.

De gangene jeg opplever livet som meningsfylt er når jeg får hjelpe noen og utgjøre en forskjell i andres liv. Enten det er en fremmed på gaten eller venner og familie. 

Jeg har derfor også angret på mine utdanningsvalg og tenkt at jeg kanskje hadde passet bedre som lege eller lærer hvor man kan hjelpe andre mennesker. Men så finner jeg trøst når jeg leser innlegg som dine og ellers fra andre utbrente leger. Jeg var tømrer tidligere og det var mer meningsfylt i det at jeg hadde et nært forhold til det jeg skapte og hadde kontakt med kundene som ble glad for arbeidet jeg gjorde og fikk et hjem å bo i.

46 timer per uke hadde vært luksus for min del i fjor. Tror ikke jeg hadde mange ukene under 50 timer og en stor majoritet lå nok på 60 timer med jobbing de fleste helger. I år er det heldigvis roligere med minimalt med overtid, men jeg jobber fortsatt i en bransje preget av tidspress og stramme frister.

Du opplever ikke noe mening eller glede i jobben din da?

Jeg hadde gladelig byttet ut hjemmekontor med fast oppmøte på arbeidsplass om det var en jobb jeg brant for og fant meningsfylt. Men jeg tviler egentlig på at jeg kommer til å finne det om jeg ikke tar en ny utdanning - noe som ikke virker aktuelt per nå. :) 

 

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (51 minutter siden):

Vet ikke om andre kjenner seg igjen og jeg setter ting litt på spissen, men jeg merker selv at jeg er mer produktiv hjemme i form av at jeg er mer fokusert på å faktisk gjøre jobben min og mest mulig. Mens på kontoret blir det litt som at en del av jobben bare er å møte opp og være tilstede.

Kjenner meg i alle fall delvis igjen.
Når ein er på kontoret så kjennes det som at ein får full uttelling for å ha møtt opp, medan når ein er på heimekontoret så kjenner ein i større grad på at du må ha produksjon å vise til for å kunne forsvare at du er på heimekontor.

Til ein viss grad så er det ein form for logikk i ein slik tanke gang. For ein av fordelane ved å være fysisk på plass på kontoret der også sjefen din er, er at dersom du har lite å gjere så er det lettare for sjefen å oppdage/forstå det og gi deg arbeidsoppgåver. Eller gi deg aksept for at det er tilstrekkeleg at du er tilgjengeleg sjølv om du ikkje har så mykje å gjere.
Sitter du bortgjemt på heimekontoret så har sjefen mindre moglegheiter for oppfølging (for ein skal heller ikkje overvåke sine tilsette), så når du sitt på heimekontor så er det nok mange som kjenner på at dei må ha arbeidsoppgåver til minst heile dagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, Wisd0m said:

Fordi at 100 prosent av oppgavene ikke kan gjøres fullgodt på hjemmekontor. Det er feil at noen sitter hjemme med 100 prosent lønn, og bidrar 70.

For oss så var det så stor korrelasjon mellom høy bruk av hjemmekontor og lav produktivitet at det ikke ble oppfattet som straff, men at alle måtte bidra. Vi kan innvilge hjemmekontor I høyere grad ved vurdering.

Hvis 30% av arbeidsoppgavene bør gjøres på kontoret, og de med hjemmekontor lar de på kontoret gjøre dem så er det veldig forståelig at man må møte opp.

Men da er det upresist å klage på lav produktivitet, fordi de kan ha høy produktivitet for arbeidsoppgaver som kan gjøres hjemme. Det er mer riktig å si at at dere har mange arbeidsoppgaver som krever at noen møter opp på kontoret og det er ikke riktig å la de som går til kontoret gjøre de fleste kontoroppgaver.

Kan du gi oss noen eksempler på arbeidsoppgaver som bør gjøres på kontoret i din bedrift så vi har en bedre forståelse for hva du snakker om?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det var som jeg skrev todelt.

Quote

Er mellomleder og måtte stå i "bresjen" for å få dette innført siden der var gjennomgående at de som hadde 100 prosent hjemmekontor hadde for lav produktivitet. De overlot også oppgaver til de som faktisk var på kontoret.

  •  

Presise oppgaver kommer jeg ikke til å komme med av hensyn til at jeg ønsker å holde meg selv anonym.

Lenke til kommentar

Jobber i en kommune. Null fleksibilitet i min avdeling. Faktisk blitt ganske jævlig rigid. Sterke begrensninger på når man for lov å ta ut feriedager med mer. 

Bare lederen kan sitte hvor de vil, ta, ferie når de vil med mer. 

Nå jobber jeg ikke med IT eller noe viktig. Kun med å tilrettelegge for unge med visse utfordringer. Der omtrent halve tiden er administrasjon, resten brukermøter.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Wisd0m said:

Det var som jeg skrev todelt.

Jeg skrev 

"Hvis noen har lav produktivitet hjemme, hvorfor ikke be de med lav produktivitet å komme til kontoret istedenfor å lage en generell regel? Synes det er feil å straffe alle, fordi noen individer misbruker ordningen."

Du svarte 

"Fordi at 100 prosent av oppgavene ikke kan gjøres fullgodt på hjemmekontor. Det er feil at noen sitter hjemme med 100 prosent lønn, og bidrar 70."

Med andre ord, du sier at en med høy produktivitet vil bidra med 70% sammenlignet med en som kommer på kontoret. Enten så har firmaet ditt mange arbeidsoppgaver som ikke kan gjøres hjemme og ditt fokus på produktivitet var misvisende. Eller så fortalte oss du ikke sannheten og en produktiv ansatt vil bidra med mer enn 70%.

 

Quote

Presise oppgaver kommer jeg ikke til å komme med av hensyn til at jeg ønsker å holde meg selv anonym.

Jeg er ikke interessert i presise arbeidsoppgaver. Bare generell informasjon sånn at man har en bedre forståelse for hva du snakker om. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (8 timer siden):

Kjenner meg i alle fall delvis igjen.
Når ein er på kontoret så kjennes det som at ein får full uttelling for å ha møtt opp, medan når ein er på heimekontoret så kjenner ein i større grad på at du må ha produksjon å vise til for å kunne forsvare at du er på heimekontor.

Til ein viss grad så er det ein form for logikk i ein slik tanke gang. For ein av fordelane ved å være fysisk på plass på kontoret der også sjefen din er, er at dersom du har lite å gjere så er det lettare for sjefen å oppdage/forstå det og gi deg arbeidsoppgåver. Eller gi deg aksept for at det er tilstrekkeleg at du er tilgjengeleg sjølv om du ikkje har så mykje å gjere.
Sitter du bortgjemt på heimekontoret så har sjefen mindre moglegheiter for oppfølging (for ein skal heller ikkje overvåke sine tilsette), så når du sitt på heimekontor så er det nok mange som kjenner på at dei må ha arbeidsoppgåver til minst heile dagen.

I hvilken bransje er det du jobber i, The Avatar? Alltid lurt på, siden du er så kunnskapsrik om alt mulig, så har ikke klart å plassere deg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...