Gå til innhold

I hvor stor grad kan du jobbe hjemmefra på din jobb?


Gjest 62b94...029

Anbefalte innlegg

Det kan godt gå en uke eller to uten jeg er innenom jobben.  Jeg drar dit om jeg ser et behov eller verdi i å være der fysisk, men da er jeg der også kun en halv dag eller det som passer. 

"freelance" IT konsullent, utleid til privat sektor. 

Jeg kan nesten ikke forestille meg noe bedre enn den nåværende situasjon, så nyter det så lenge det varer. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gaea skrev (17 timer siden):

I hvilken bransje er det du jobber i, The Avatar? Alltid lurt på, siden du er så kunnskapsrik om alt mulig, så har ikke klart å plassere deg :)

Jobber i offentleg forvaltning, men sysler eigentleg med mykje forskjellig. Av betydning for denne spesifikke tråden om heimekontor så kan eg uttale meg i å regi av av den litt sære kombinasjonen av å både være sakshandsamar, personalleiar og tillitsvald.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest f7c00...4f0 skrev (På 23.9.2023 den 1:22 PM):

Det er blitt obligatorisk å sitte på kontoret minst 4 dager hver uke. Jeg hater dette da de jeg samarbeider mest med sitter i helt andre byer, og de som sitter ved siden av er utrolig bråkete. Sjefen min står på at vi må følge bedriftens policy og tar ingen vurdering i de enkelte tilfeller. Det skal være likt for alle.
For å jobbe hjemmefra bruker jeg avspaseringer og egenmeldinger.

Anonymous poster hash: f7c00...4f0

Kjenner meg mer og mer igjen i dette. Kaster bort 2t hver dag jeg ikke kan jobbe hjemme på reise fram og tilbake, bare for å sitte i et dårligere arbeidsmiljø hvor det ikke er fag-kolleger. Kolleger er det selvsagt, ellers hadde det vært mulig å konsentere seg der. Med 1,5 hjemmekontordag i uka blir dette nesten som å jobbe 6 dager i uka, når man regner med pendling. Nice carbon footprint.

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (På 25.9.2023 den 8:10 PM):

Privat.

Vi har innført grense på maks 2 dager hjemmekontor i uken.

Er mellomleder og måtte stå i "bresjen" for å få dette innført siden der var gjennomgående at de som hadde 100 prosent hjemmekontor hadde for lav produktivitet. De overlot også oppgaver til de som faktisk var på kontoret.

Jeg tror det er en vanlig oppfatning at 100% av det ene eller det andre er ekstremaer som ingen er tjent med.

Lenke til kommentar
Dr. Brodsky skrev (På 25.9.2023 den 8:28 PM):

Ingen faste regler, men det er forventet at jeg stort sett er på kontoret.

Hjemmekontor er mer et unntak enn en normaltilstand, men er helt greit om det er noe som tilsier at det er mer praktisk å være hjemme.

Nå er en stor del av min jobb å fortelle andre hva de skal gjøre fra dag til dag, så da er det praktisk å komme på kontoret en liten time før de starter for å planlegge, ta i mot telefoner fra de som er syk osv for så å kunne fortelle, vise og forklare ansikt til ansikt hva de skal den dagen. Om jeg deretter tar siste halvdel av dagen som hjemmekontor er det ikke noe problem, men å ikke være på kontoret mellom 06.15 - 08.30 går utover kvaliteten på arbeidet mitt.

> Hjemmekontor er mer et unntak enn en normaltilstand
hvor har du dette ifra? stemplingskort og samlebånd har også vært normalt en gang...

> praktisk å komme på kontoret en liten time før de starter for å planlegge ...
mange klarer å planlegge, snakke i telefon og så videre uavhengig av hvor de er.

> vise og forklare ansikt til ansikt hva de skal den dagen
hvis det er et absolutt krav så funker hjemmekontor sikkert dårlig. mange yrker innebærer en del autonomi og selvdrevenhet, da fungerer nok hjemmekontor bedre.

 

Lenke til kommentar
quantum skrev (46 minutter siden):

> Hjemmekontor er mer et unntak enn en normaltilstand
hvor har du dette ifra? stemplingskort og samlebånd har også vært normalt en gang...

> praktisk å komme på kontoret en liten time før de starter for å planlegge ...
mange klarer å planlegge, snakke i telefon og så videre uavhengig av hvor de er.

> vise og forklare ansikt til ansikt hva de skal den dagen
hvis det er et absolutt krav så funker hjemmekontor sikkert dårlig. mange yrker innebærer en del autonomi og selvdrevenhet, da fungerer nok hjemmekontor bedre.

 

1. Jeg har det fra min arbeidsplass. Trådstarter spurte ikke om hva som var vanlig eller ønskelig, men "Hvordan er det på din jobb?". På min arbeidsplass er hjemmekontor mer et unntak enn normalen.

2. Fantastisk. Vi burde klart det, men i praksis er det for mye armer og bein til at det lar seg gjøre på en god måte.

3. Man MÅ ikke forklare alt ansikt til ansikt, men det er mye enklere når man ikke alltid snakker samme språk, gjerne skal vise bilder og kart, kanskje vise hvordan nye sjekklister skal fylles ut, vise hvor diverse utstyr og/eller materiell er, gi tilgang til kjemikalier ikke alle skal ha tilgang til (samt registrere hvem som tar ut hva) osv. 

I en ideell verden kunne hjemmekontor fungert fint, men en av våre styrker og som gjør at våre samarbeidspartnere/kunder foretrekker oss er vår evne til å omstille oss og løse hasteoppdrag raskere enn våre konkurrenter. Det blir fort litt kaos hvis vi skal tjene penger på å utføre planlagte oppgaver, ikke ha ansatte sittende på "vakt" og samtidig fikse og si ja til alt som kommer inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dr. Brodsky skrev (13 timer siden):

Trådstarter spurte ikke om hva som var vanlig eller ønskelig, men "Hvordan er det på din jobb?". På min arbeidsplass er hjemmekontor mer et unntak enn normalen.

 

Ja, jeg tenkte nok mer generelt da jeg svarte. På min arbeidsplass, før covid og mens jeg ennå hadde on-premise-kolleger, ble det ofte likevel til at man satt i et chatteprogram fremfor å snakke sammen, når vi var på kontoret. Sånn er det med landskap, det blir fort mye støy, og har man eget kontor så ... vel, da har jo ofte de andre det også. Men; som du sier, enkelte ganger behøver man å forklare noe ansikt til ansikt. Men det er ikke alltid mulig selv om alle er på kontor. Man må jo også være på samme kontor ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...