Gå til innhold

I hvor stor grad kan du jobbe hjemmefra på din jobb?


Gjest 62b94...029

Anbefalte innlegg

Gjest 62b94...029

Etter korona er det ulikt hvor mye kontorjobber tillater av bruk av hjemmekontor. Hvordan er det på din jobb? Jobber du i kommune, stat eller privat?

Jeg må være på kontoret hver torsdag + en dag til på kontoret som er valgfri, men resten av dagene i uka kan jeg velge. Det hjelper siden jeg er trebarnsfar og kona jobber ofte kvelder, mens jeg jobber dagen.

Jobber for en etat i staten. Men der jeg jobber varierer avtalene om bruk av hjemmekontor innen hver avdeling.

Anonymous poster hash: 62b94...029

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 5d203...29f

Jeg jobber hjemmefra så å si hver dag. Jobber innen IT. Reiser noen ganger i året innenlands, mest for å treffe de jeg jobber med og spise god mat etc. Men reiser ikke mye. Ikke mer enn ~15 dager i året. 

Anonymous poster hash: 5d203...29f

Lenke til kommentar
Gjest f7c00...4f0

Det er blitt obligatorisk å sitte på kontoret minst 4 dager hver uke. Jeg hater dette da de jeg samarbeider mest med sitter i helt andre byer, og de som sitter ved siden av er utrolig bråkete. Sjefen min står på at vi må følge bedriftens policy og tar ingen vurdering i de enkelte tilfeller. Det skal være likt for alle.
For å jobbe hjemmefra bruker jeg avspaseringer og egenmeldinger.

Anonymous poster hash: f7c00...4f0

Lenke til kommentar
Gjest f7c00...4f0
The Avatar skrev (På 23.9.2023 den 21.02):

Då er det i alle fall ingen grunn for firmaet å bytte policy ettersom du utfører arbeidet som gratisarbeid. 

Tror du tar feil, i den forstand at dem bryr seg om at jobben blir utført. Jeg ble kalt i dag til en uplanlagt møte med linjelederen.
Det er en utdrag fra dialoge:
- Jeg fant ut at du deltok i standup den dagen du took egenmelding
- ja, jeg liker å jobbe har orket å jobbe litt denne dagen allikevel
- men dette er ikke riktig

jeg ble stille, orket ikke utdype denne tema
 

Anonymous poster hash: f7c00...4f0

Lenke til kommentar

Ingen faste regler, men det er forventet at jeg stort sett er på kontoret.

Hjemmekontor er mer et unntak enn en normaltilstand, men er helt greit om det er noe som tilsier at det er mer praktisk å være hjemme.

Nå er en stor del av min jobb å fortelle andre hva de skal gjøre fra dag til dag, så da er det praktisk å komme på kontoret en liten time før de starter for å planlegge, ta i mot telefoner fra de som er syk osv for så å kunne fortelle, vise og forklare ansikt til ansikt hva de skal den dagen. Om jeg deretter tar siste halvdel av dagen som hjemmekontor er det ikke noe problem, men å ikke være på kontoret mellom 06.15 - 08.30 går utover kvaliteten på arbeidet mitt.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Wisd0m said:

Privat.

Vi har innført grense på maks 2 dager hjemmekontor i uken.

Er mellomleder og måtte stå i "bresjen" for å få dette innført siden der var gjennomgående at de som hadde 100 prosent hjemmekontor hadde for lav produktivitet. De overlot også oppgaver til de som faktisk var på kontoret.

Hvis noen har lav produktivitet hjemme, hvorfor ikke be de med lav produktivitet å komme til kontoret istedenfor å lage en generell regel? Synes det er feil å straffe alle, fordi noen individer misbruker ordningen.

Bedriften jeg jobber for tillater ikke hjemmekontor i det hele tatt, men det har ingenting med produktivitet å gjøre. De mener at det blir bedre kultur, bedre IT-sikkerhet og mer samarbeid om man er fysisk på kontoret.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Regelen hos oss (stort konsulentfirma) er maksimum 2 dager hjemme per uke og 3 dager på kontoret. For min del varierer det litt, men jeg gjør som regel motsatt med 3 dager hjemme og 2 dager på kontoret. Har hittil ikke hørt noe fra leder om dette.

Har nylig avsluttet et prosjekt langt under budsjetterte timer og ligger an til ny rekord på neste prosjekt med mye jobbing hjemme, så tror ikke leder har noe å utsette på det.

Personlig synes jeg det er fint å komme på kontoret og liker å se kollegene mine og tenker jeg er kjip om jeg kun sitter hjemme, men det er ingen tvil om at selve arbeidet mitt utfører jeg langt, langt bedre hjemme på mitt behagelige kontor. Konsentrasjonen er bedre og effektiviteten er høyere. 

PS: Om jeg måtte være på kontoret mer enn 3 dager i uka hadde det nok vært spikeren i kista for min del. Det har med at jeg ikke er spesielt glad i jobben min, men hjemmekontor er et stort pluss som gjør hverdagen bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen interessant ting post-corona er jo at vi i stor grad har lært oss til å kommunisere på Teams. Så det er jo slett ikke uvanlig at vi kommuniserer med hverandre på Teams også når vi er på kontoret. Jeg gjør det dog som regel til et poeng å ta den fysiske samtalen når jeg først er på kontoret. Om ikke er det jo lite vits å være tilstede? :) 

Lenke til kommentar
Gjest ee2a1...ca9

Interresant tråd, fordi folk har så forskjellige utgangspunkter... 

Kjenner flere som utnytter "gjemmekontorløsningen", ikke fra der jeg jobber (privat) men de som jobber litt mer... kommunalt.

Selv er jeg en av de som jobber langt mer effektivt på hjemmekontor. Har ofte intense dager, hvor jeg uansett kommuniserer med kolleger via Teams, Webex, Slack etc, helt avhengig av hvor/hva man jobber med. Selv de jeg på kontoret sitter ved siden av så er det langt mer effektivt å sende linker, saksnr etc på "chat", skal man løpe rundt med gule lapper eller ta ting på husken så er det veldig lite effektivt. Derfor funker hjemmekontor bedre - slipper å måtte underholde de som liker å "slå av en prat" og kan heller jobbe målrettet. Men selvsagt, man går jo glipp av det sosiale. Heldigvis har vi en form for "gylden middelvei" ved at vi i teamet treffes én gang i uka på kontoret, og ellers har våre dager der. 

Men igjen, de som ikke har selvdisiplin og misbruker "gjemmekontor" ødelegger mye for oss som faktisk er mer effektive der. Rart med det, egentlig...  :)

 

Anonymous poster hash: ee2a1...ca9

Lenke til kommentar
Gjest c801f...194

Jobber veldig mye hjemme, på kontoret en dag eller to i måneden. De jeg jobber mest med, sitter uansett andre steder. Mye møter på Teams. Dette fungerer mye bedre på hjemmekontor enn på kontoret (problemer med møterom, bråk, stadig ommøblering av oppsett på skjermer osv). Mener selv jeg er mye mer produktiv hjemme, men fint å være litt sosial en gang i blant.

På papiret så skal vi ikke ha permanent hjemmekontor, men det ses i praksis gjennom fingrene med det avhengig av rolle, hjem du jobber for osv. Jobber i privat sektor. 

Anonymous poster hash: c801f...194

Lenke til kommentar

Privat, hadde i teorien nokså fri arbeidstid før covid også men i praksis endte man alltid opp på kontoret på grunn av et eller annet møte, det var kanskje en dag i måneden jeg faktisk hadde hjemmekontor.

Så kom Covid og viste hvor effektivt det er. Nå er jeg fra 0-2 dager på kontoret i uka. Jobben tenker at man bør komme på kontoret hver dag fortsatt, men i praksis er det liten plass til alle samtidig og man kaster bare bort tiden på å lete etter ledig rom eller plass, haste til neste møterom, eller sitter for selv uansett selv om man kaster bort 30 min på buss hver vei for å sitte sammen med kollegaer.

Vanskelig å se for meg at jeg noengang skal tilbake til å være noe mer på kontoret en jeg er nå.

Endret av Phantom Software
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 72fcb...095

Vi skal "egentlig" være på kontoret minst tre dager i uka, men det er ingen som følger det. Vi sitter stort sett hjemme, og det går helt greit. Skal faktisk på kontoret noen dager denne uka og neste, det er lenge siden sist.

Lokalene våre er helt elendige. Hvis jeg blir beordret dit fem dager i uka kommer jeg til å se meg om etter noe annet. 

Privat / IT 

Anonymous poster hash: 72fcb...095

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...