Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hvilken drivstoff til bil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det vil stå rundt fyllelokket kva drivstoff bilen skal ha. Om det ikkje står i klartekst så vil det være ei fargemarkering der grønt er bensin og svart er diesel. Eller så vil det stå ein stor D for diesel eller B95 for bensin 95 oktan. 

Leigebilar vil i tillegg ha ekstra merking for å unngå feilfylling. Ofte vil det i tillegg stå klisterlapp på dashbordet, på bilnøkkelen, i dørkarmen og i hanskerommet. 

 

Det kan også være greit å notere seg at dersom det er ein bensinbil så er det vanskelegare å fylle feil drivstoff fordi dieselpistolen på bensinpumpa vil være litt for stor til å passe i holet. Det er derfor vanlegare å fylle bensin på ein dieselbil fordi den smalare bensinpistolen passar i alle tankar. Så før du startar å fylle så bør du tenke over om fyllepistolen passar fint til bilen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 timer siden):

Det vil stå rundt fyllelokket kva drivstoff bilen skal ha. Om det ikkje står i klartekst så vil det være ei fargemarkering der grønt er bensin og svart er diesel. Eller så vil det stå ein stor D for diesel eller B95 for bensin 95 oktan. 

Leigebilar vil i tillegg ha ekstra merking for å unngå feilfylling. Ofte vil det i tillegg stå klisterlapp på dashbordet, på bilnøkkelen, i dørkarmen og i hanskerommet. 

 

Det kan også være greit å notere seg at dersom det er ein bensinbil så er det vanskelegare å fylle feil drivstoff fordi dieselpistolen på bensinpumpa vil være litt for stor til å passe i holet. Det er derfor vanlegare å fylle bensin på ein dieselbil fordi den smalare bensinpistolen passar i alle tankar. Så før du startar å fylle så bør du tenke over om fyllepistolen passar fint til bilen. 

Grønn lokk. 

Det stod diesel på luka. 

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (1 time siden):

Er det ikke sånn at pistolene ikke passer om hverandre. Bensinpistolen går ikke inn i et diesel hull og omvendt?

Ifølge det jeg husker og fant ut i farta, har fyllepistolen for bensin mindre diameter på røret, så påfyllingshullet for bensin er mindre og dieselpistolen går ikke nedi.
Likeledes er hullet større på dieselbiler og dertil større diameter på fyllepistolen og der er det vel en slags sperre som hindrer det for smale røret på bensinpistolen i å gå nedi.

Jeg tok et kjapt søk for å finne ut hvilken type som er smalere og kom over dette tanklokket for dieselbiler som erstatter det vanlige og det har en selvlukkende mekanisme med noen slags kroker som hindrer den smalere bensinpistolen i å gå tilstrekkelig langt nedi hullet.

https://allshop.no/velg-rom-og-bruksomrade/solodiesel-sd11-tanklokk-som-hindrer-feilfylling.html

Lenke til kommentar
18 hours ago, WiiBoy said:

Er det ikke sånn at pistolene ikke passer om hverandre. Bensinpistolen går ikke inn i et diesel hull og omvendt?

Dieselpistolen passer som regel ikke i påfyllingshullet til bensinbiler. Den er for stor.

Bensinpistolen, derimot, passer ofte veldig fint i påfyllingen til dieselbiler. Og ironisk nok er det denne feilfyllinga som kan gi mest skader på motor og drivstoffsystem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde en Mazda 626 Combi GTi og i manualen stod det premium fuel only. Dette var en bensinbil og det ble alltid fylt 98 oktan på den. Lurer på om det egentlig var nødvendig da bensinen som brukes i andre land kan være godt under 95 oktan som f.eks 88. Lurer derfor på om det hadde vært greit å bruke 95 på den? Vil tippe bilen var fra 80-tallet en gang.

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (19 timer siden):

Er det ikke sånn at pistolene ikke passer om hverandre. Bensinpistolen går ikke inn i et diesel hull og omvendt?

Nei. Dessverre.

Feilfylling er et utbredt problem, så en idiotsikker løsning som umuliggjør feilfylling, foreligger åpenbart ikke 😉

Som andre har vært inne på, vil de fleste bensinbiler riktignok ha for smal "hals" til at diesel-pumpa passer. Andre veien, derimot ... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, vidor said:

Hadde en Mazda 626 Combi GTi og i manualen stod det premium fuel only. Dette var en bensinbil og det ble alltid fylt 98 oktan på den. Lurer på om det egentlig var nødvendig da bensinen som brukes i andre land kan være godt under 95 oktan som f.eks 88. Lurer derfor på om det hadde vært greit å bruke 95 på den? Vil tippe bilen var fra 80-tallet en gang.

Husk at metoden for oktanrating varierer mellom land, der Nord-Amerika grovt regnet ligger 5-6 enheter lavere enn Europa for samme kjemi. Vår 98 er altså deres 93. En bil som i USA skulle ha 93 kan bli grinete av å få norsk 95, siden det i realiteten er lavere oktan (ca 90 i amerikansk rating).

Moderne biler med datastyrt tenning er i stand til å kompensere for lav oktan, innenfor rimelighetens grenser. En eldre bil med mer primitivt tenningssystem vil derimot slite og risikere skade, spesielt om du belaster den tungt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...