Gå til innhold

Vanlige folk har ikke råd til bolig i Oslo


Anbefalte innlegg

Det største problemet med Bjørndal er at det er et stort område med veldig mange mennesker, og det er én vei inn til området. En. Og den er ikke engang gjennomgående, det er bare én vei inn. En trafikkulykke, en buss som setter seg fast, et stort snøfall, hva som helst som sperrer den veien, så har du effektivt blokkert all tilgjengelighet for samtlige som bor der, og hindret nødetatene i samme slengen.

Helt høl i huet. Jeg vet det diskuteres løsninger, men politikk og byråkrati for å få på plass noe sånt tar latterlig lang tid. 

Endret av :utakt
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DIYDari skrev (1 time siden):

Finnes nok alltid noe til salgs for en "grei" sum.
Men igjen, 5 er fortsatt for mye.  Det er egentlig hovedpoenget mitt. 

Og akkurat den boligen der er priset lavt pga mange utenlandske familier er bosatt i området. 

Det er som i Ski, drammen, lillestrøm osv..Alle de har også "innvandrer" områder som du kan kjøpe boliger for 1-2M under det som ellers selges. I Oslo er det enda mer reelt. 
Vi kan late som om det ikke er en greie for å føle oss bedre..Men det er veldig reelt.

Deilig å være innvandrer på østlandet forstår jeg, kan kjøpe hus på billigsalg og ikke skifte språk engang. Men som sagt, er ikke kjent med problemstillingen.

Men 5 for ett hus tenker jeg er normalt, så lenge det ikke er slitt. Iallefall i by. Og i Oslo er det veldig billig tenker jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, Salvesen. said:

Deilig å være innvandrer på østlandet forstår jeg, kan kjøpe hus på billigsalg og ikke skifte språk engang. Men som sagt, er ikke kjent med problemstillingen.

Men 5 for ett hus tenker jeg er normalt, så lenge det ikke er slitt. Iallefall i by. Og i Oslo er det veldig billig tenker jeg.

Om de voksne ikke trenger å skifte språk, så trenger ikke barna det heller og barn som vokser opp i Norge med dårlige norskkunnskaper får store problemer senere i livet.

Så det er en grunn til at de er på billigsalg. Innvandrere med penger vil heller ikke bo der, fordi skolene ødelegger deres barns fremtidsutsikter.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (Akkurat nå):

Hva er poenget ditt? Du kan også kjøpe denne boligen for 250K pund i London, men det betyr ikke at boligprisene i London ikke er høye.

https://www.rightmove.co.uk/properties/147552509#/?channel=RES_BUY

At boligen var i Oslo så en trenger ikke 2 bussturer for å komme seg til Oslo? Regner med personen mente en eller annen plass i sentrum av Oslo.

Jeg påstår ikke at verken Oslo eller London ikke har høye priser jeg. 

Jeg bare responderte til en person at enebolig i Oslo rundt 5 mill er mulig.

That's it.

Klart det er dyrt generelt sett i hovedstader, helt normalt det.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 minutt siden):

Oslo var en hovedstad for 10, 20 og 30 år siden. Hvorfor er det først nå at det har blitt veldig dyrt?

Så du mener det var rimelig å kjøpe bolig i Oslo for 10-30 år siden?

Det er jeg ikke enig i. Meg bekjent har det alltid vært en dyr plass sammenlignet med andre byer i Norge.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Salvesen. said:

Så du mener det var rimelig å kjøpe bolig i Oslo for 10-30 år siden?

Det er jeg ikke enig i. Meg bekjent har det alltid vært en dyr plass sammenlignet med andre byer i Norge.

Sammenlignet med inntekt var det vesentlig billigere. Det har noen brukere vist tidligere og jeg kan sitere dem om du ikke tror på meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (Akkurat nå):

Sammenlignet med inntekt var det vesentlig billigere. Det har noen brukere vist tidligere og jeg kan sitere dem om du ikke tror på meg.

Men dette er vell også sant for andre byer i landet?

Jeg mener at ingenting av de tingene du har nevnt ikke stemmer for andre områder også. Men det er nok kanskje mer utsatt i de populære områdene og de som vokser mye. 

Men ingenting av det som er nevnt gjelder kun for Oslo, tenker jeg.

Men nå vet jeg ikke helt hvordan jeg havnet i den diskusjonen. Sa bare at det var mulig å kjøpe til 5 mill i Oslo. Verken mer eller mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Salvesen. said:

Men dette er vell også sant for andre byer i landet?

Jeg mener at ingenting av de tingene du har nevnt ikke stemmer for andre områder også. Men det er nok kanskje mer utsatt i de populære områdene og de som vokser mye. 

Men ingenting av det som er nevnt gjelder kun for Oslo, tenker jeg.

Men nå vet jeg ikke helt hvordan jeg havnet i den diskusjonen. Sa bare at det var mulig å kjøpe til 5 mill i Oslo. Verken mer eller mindre.

Ja, det er mulig, men hva er poenget med å kjøpe den verste eneboligen i Oslo?

Boligprisene har gått opp i hele Norge. Det er årsaken til at vanlige folk ikke har råd til å kjøpe bolig I Oslo. Men det var ikke slik før, så hva har skjedd?

Lenke til kommentar
Camlon skrev (19 minutter siden):

Ja, det er mulig, men hva er poenget med å kjøpe den verste eneboligen i Oslo?

Boligprisene har gått opp i hele Norge. Det er årsaken til at vanlige folk ikke har råd til å kjøpe bolig I Oslo. Men det var ikke slik før, så hva har skjedd?

Jeg sa det var mulig. Om det er ett godt kjøp er da opp til kjøperen å vurdere. Sa aldri det var ett god kjøp, jeg sa det var mulig.

 

Boligprisene har gått opp, det har skjedd. 

Lenke til kommentar
55 minutes ago, Camlon said:

Sammenlignet med inntekt var det vesentlig billigere. Det har noen brukere vist tidligere og jeg kan sitere dem om du ikke tror på meg.

Det var på ingen måte enkelt for 20 år siden heller, det kan jeg i al fall skrive under på.  Jeg måtte flytte ut av Oslo for å kunne kjøpe min først bolig til tross for en pen oppsparing.  Eneste endring som jeg ser det er at den gangen var lånegrensen 3x og i dag er den 5x, men resultatet er det samme. 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Salvesen. said:

Boligprisene har gått opp, det har skjedd. 

Hat du ingen meninger om hvorfor det har skjedd. 

Når du ikke gidder å skrive noe om hvorfor prisene har gått opp, men vil gjerne påpeke at det finnes billigere boliger i Oslo (om man ofrer sine barn), så virker det som du egentlig ikke bryr deg om de høye boligprisene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, tigerdyr said:

Det var på ingen måte enkelt for 20 år siden heller, det kan jeg i al fall skrive under på.  Jeg måtte flytte ut av Oslo for å kunne kjøpe min først bolig til tross for en pen oppsparing.  Eneste endring som jeg ser det er at den gangen var lånegrensen 3x og i dag er den 5x, men resultatet er det samme. 

Det tviler jeg på. Men du kan bevise det. Hvor mange kvadrat kjøpte du bolig for i hvilket område.

Så kan vi sammenligne hvor mye den samme boligen koster idag.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (6 minutter siden):

Hat du ingen meninger om hvorfor det har skjedd. 

Når du ikke gidder å skrive noe om hvorfor prisene har gått opp, men vil gjerne påpeke at det finnes billigere boliger i Oslo (om man ofrer sine barn), så virker det som du egentlig ikke bryr deg om de høye boligprisene.

Hvordan er alt dette relevant til kommentaren jeg svarte på? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Camlon said:

Det tviler jeg på. Men du kan bevise det. Hvor mange kvadrat kjøpte du bolig for i hvilket område.

Så kan vi sammenligne hvor mye den samme boligen koster idag.

Jeg så i 2002 etter en 3-roms, ~75 m2 med et max budget fra banken på 1,2M (~200K var oppstarte midler som jeg hadde spart opp fra 0 på de 5 år etter jeg kom til Norge og jeg tjente 320K den gangen (startet på 220K første året), så levde veldig spartansk). 

Jeg så på flere boliger på østkanten, herunder særlig Oppsal og omkringliggende områder, men salgsprisen endte altid opp ~200K over prisantydningen og var således utenfor rekkevidde.  Jeg endte opp med å sjekke langs jernbanen og fant etterhvert en bolig i Kløfta istedet til 1,175M.

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar
3 minutes ago, tigerdyr said:

Jeg så i 2022 etter en 3-roms, ~75 m2 med et max budget fra banken på 1,2M (200K var oppstarte midler som jeg hadde spart opp fra 0 på de 5 år etter jeg kom til Norge og jeg tjente 320K den gangen, så levde veldig spartansk). 

Jeg så på flere boliger på østkanten, herunder særlig Oppsal og omkringliggende områder, men salgsprisen endte altid opp ~200K over prisantydningen og var således utenfor rekkevidde.  Jeg endte opp med å sjekke langs jernbanen og fant etterhvert en bolig i Kløfta istedet til 1,175M.

2022? Mente du 2002? Så du kjøpte en 75m2 leilighet på Kløfta for 1.175 millioner kroner?

Lenke til kommentar
1 minute ago, Camlon said:

2022? Mente du 2002? Så du kjøpte en 75m2 leilighet på Kløfta for 1.175 millioner kroner?

Beklager, ja, 2002.  Rettet det nå.  ~75 m2 var det jeg så etter.  Boligen jeg endte opp med hadde et primærareal på 83 m2. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...