Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Rhabagatz skrev (45 minutter siden):

Så de arbeidet som journalister i "feil" mediehus ...

Out of 100 Palestinian journalists on the list on May 17, 33 worked for “Hamas-affiliated” media, such as Al-Aqsa Voice Radio, Al-Quds Al-Youm, Quds News Network and others. Another two worked for Palestinian Islamic Jihad outlets Kan’an and Mithaq Media Foundation. 

eller lokale medier, som det også heter.

"Journalister"

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
52 minutes ago, DukeNukem3d said:

"Journalister"

Poenget er at Israel gjør dette hele tiden:

Helsemyndighetere? Terrorister
Leger? Terrorister
Politi? Terrorister
Journalister: Terrorister
Brannvesen? Terrorister
Matutdeling? Terrorister
FN? Terrorister

Nesten alt kan knyttes til Hamas på Gaza. Det er jo de som har kjørt stedet. 

Endret av Rhabagatz
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (33 minutter siden):

Poenget er at Israel gjør dette hele tiden:

Helsemyndighetere? Terrorister
Leger? Terrorister
Politi? Terrorister
Journalister: Terrorister
Brannvesen? Terrorister
Matutdeling? Terrorister
FN? Terrorister

Nesten alt kan knyttes til Hamas på Gaza. Det er jo de som har kjørt stedet. 

Og omvendt omtales det på samme måte fra Hamas og de mer ekstreme palestinavennene (den typen som mener at jøder må fjernes fra området). Israelske helsemyndigheter? Terrorister. Israelske leger? Terrorister. Israelsk politi? Terrorister. Utenom når de arresterte Johnny Somali, han er vel den eneste som kan få selv Hamas til å heie på israelsk politi. Israelske journalister? Terrorister. Israelsk brannvesen? Terrorister. Israelsk matutdeling? Terrorister. FN (utenom UNRWA)? Styrt av Israel og USA, som er styrt av Israel, altså terrorister.

Nesten alt i Israel oppfatter Hamas og ekstreme palvenner som terrorisme som må fjernes.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
0laf skrev (12 minutter siden):

Her er forøvrig noen av "journalistene" i aksjon

 

Det er smart av Hamas, selv om det vel er krigsforbrytelse. Hvis de blir drept så blir de en del av propagandaen, da har Israel "drept sivile". Hvis de er 17-år så "har Israel drept barn". Og hvis de ikke blir drept, vel da har Israel gått på et militært nederlag.

vinn/vinn. Og vi er dumme nok til å gå alle disse vinn/vinn scenarioene Hamas setter opp her i vesten.

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (21 timer siden):

Vi kan bokstavligtalt grave 1000vis av år med jødene  og araberne i dette området og det har byttet eiere mange ganger. Påtide at Midtøsten finner en måte de kan leve *sammen* på, da historien tilsier at krangling ikke funker

Hvordan ville en psykolog forsøkt å kurere at en person opplært gjennom generasjoner ønsker å drepe en annen person? Så kan vi addere på utfordringen til denne psykologen ved å si at den andre personen også ønsker å drepe den første. Deretter økt utfordringen ytterligere ved å si at begge to lever i hver sine ekkokammere med millioner av ekkoer, hele samfunnet bærer et kollektivt ekko av at begge ønsker å drepe det andre samfunnet, gjennom kultur, religion, familiært hat pga tidligere hendelser etc. Dette er indoktrinert og lært gjennom generasjoner.

Oppgaven virker umulig. Den eneste sannsynlige "løsningen" er at psykologen gir opp.

Tosatat-ideen er et vestlig drømmeslott som tusenvis av år med innbitte gjensidige ønsker om folkemord har vist at det ikke kommer til å fungere. Å stenge inne sinnet med makt fører bare til at det eksploderer på nytt senere.

Det sitter langt inne å si det, men vesten har feilet, akkurat som psykologen i analogien. Den eneste varige løsningen er at det ene folkeslaget utsletter det andre. Da blir det varig fred. Jeg ønsker overhodet ikke noe folkemord, men realistisk sett så finnes det ikke noen sannsynlige alternativ. Minste ondskaps vei er vel å la Israel styre palestinske områder med jernhånd et århundre eller så, i håp om at de muslimske kulturene utvikler seg i retning fredelige demokratiske verdier. Det er lov å håpe at verden har kommet så langt, men realistisk har vi neppe det.

Endret av Simen1
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 timer siden):


Korrekt. Og de er terrorister !

De fleste på Gazastripen må forholde seg til styresmaktene, og veldig mange helt vanlige folk jobber for dem. Enten det er som mellomleder på et legekontor eller vaskehjelp i en kantine. Alle som er tilknyttet dem, er helt åpenbart ikke terrorister. Så jeg synes @Rhabagatz har et helt fair poeng, det er meningsløst å klistre «terrorist» på absolutt alle som på en eller annen måte har en eller annen tilknytning, enten de selv ønsker å ha det eller ikke.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (16 minutter siden):

Hvorfor er dette bra?

Hvorfor det er bra at vi finansierer mat og medisiner til mennesker som trenger dette, er dette egentlig et seriøst spørsmål?

Hvorfor tror du USA, EU, Norge osv gir store mengder humanitær hjelp til Gaza? Tror du virkelig det er for å «finansiere terror»?

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Nei, det er rimelig useriøst å snu mitt spørsmål på hodet, legge ord i munnen på meg og late som det kom fra meg. Du kjenner jo uttrykket stråmann godt, men detektoren er kanskje ikke påskrudd når det er du selv om serverer stråmenn. Jeg forventer et ordentlig tilsvar på det jeg egentlig skrev.

Du spurte hvorfor det er bra at vi gir penger til humanitær bistand. Jeg spør deg da hvorfor du stiller spørsmål om dette.

Det er ingen stråmann, men et spørsmål som bør være mulig å svare på.

Sitat

Fordi mange tror det gavner sivile mer enn det skader dem, samtidig som de vender det blinde øyet til at den humanitære hjelpen i stor grad bygger opp og styrker terror-regimet som undertrykker de samme sivile. Den humanitære hjelpen løfter opp sivile for så å tråkke de ned igjen.

Kilde på det? Jeg tviler på at hele den vestlige verden inkludert Israels nærmeste allierte ville gitt humanitær bistand til befolkningen i Gaza dersom det du hevder her var tilfelle. Israel ville heller ikke ha bidratt i den grad de gjør nå.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Du spurte hvorfor det er bra at vi gir penger til humanitær bistand. Jeg spør deg da hvorfor du stiller spørsmål om dette.

Det er ingen stråmann, men et spørsmål som bør være mulig å svare på.

Kilde på det? Jeg tviler på at hele den vestlige verden inkludert Israels nærmeste allierte ville gitt humanitær bistand til befolkningen i Gaza dersom det du hevder her var tilfelle. Israel ville heller ikke ha bidratt i den grad de gjør nå.

Humanitær bistand er en ting, men det burde gå via uavhengige organisasjoner, vi burde ikke gi støtte til PA før de slutter med terrotlønn, det er ufyselig at fensom drepte for fote i Israel skal få betalt mens vanlige palestinere lever i fattigdom 

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...