Gå til innhold

Tåler vi ikke lengre uskyldig Aprilspøk? Aprilspøk borte media.


Aprilspøk er blitt historie.   

73 stemmer

  1. 1. Aprilspøk fortsatt noe å ha i media?

    • Ja. Uskyldig morro.
      53
    • Nei. Uakseptabelt.
      18
    • Aprilspøk er ukjent for meg.
      2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Red Frostraven skrev (17 minutter siden):

Jeg har bare lest den av omtale og synes den høres ganske morsom ut. At en Høyre-mann skulle flytte til Sveits pga aupair-forbudet burde ringe noen bjeller på første April. Det spiller litt på stereotyper, og det kan være morsomt.

Jeg synes fremdeles at Subjekt sin var bedre.

https://subjekt.no/2023/04/01/altfor-mye-clickbait/

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (39 minutter siden):

Synes ikke det var mange gode argumenter her.

Denne saken var etter mitt syn såpass overdrevet at det var ganske enkelt å skjønne at dette var en spøk. I det minste burde den ha trigget en liten faktasjekk-refleks hos seriøse journalister.

Og det er jo nettopp DET som er den største utfordringen rundt denne saken, at mange andre medier ukritisk videreformidlet saken.

Det som dermed etter mitt syn ER en sak, er at dette illustrerer hvor ukritiske NTB og en del andre medier er til å videreformidle nyheter. Men her er det selvsagt null selvkritikk.
Jeg synes dette er det største problemet med dagens nyhetsformidling. Man er så ivrige etter å få ut nye saker, at faktasjekk/sitatsjekk o.l. ikke gjøres. I tillegg er mediene ekstremt dårlige på å stille "kritiske" spørsmål for å få inn nyanser og flere sider av en sak. Bare dette ville gjort at man hadde avslørt dette som rent tøv.

Her er vel den største synderen NTB, og at mange medier helt ukritisk bare direkte publiserer saker fra NTB?
NTB har flere ganger publiserer saker som er ganske skjevt vinklet, så at de også videreformidlet dette kommer vel egentlig ikke som noen stor bombe. Tviler derfor på at det blir mye selvransakelse å spore i denne saken.

Og nettopp det at man nå er så redde for "fake-news", gjør jo at seriøse nyhetsformidlere bør være de som skal stå som portvoktere og hindre spredning. At en så enkel sak slipper SÅ lett gjennom, tyder på at dette ikke er en særlig prioritert oppgave. 

I stedet for å rette pekefingeren på seg selv er det mye mer behagelig å skylde på Klassekampen, som etter mitt syn bare serverte en fin april-spøk.

Edit: Jeg synes dette var en glimrende april-spøk fra Klassekampen.

Endret av KalleKanin
  • Liker 7
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (8 minutter siden):

Her er vel den største synderen NTB, og at mange medier helt ukritisk bare direkte publiserer saker fra NTB?
NTB har flere ganger publiserer saker som er ganske skjevt vinklet, så at de også videreformidlet dette kommer vel egentlig ikke som noen stor bombe. Tviler derfor på at det blir mye selvransakelse å spore i denne saken.

Heil einig. Største utfordringa for journalistyrket i dag er nok at det er svært mykje klipp og lim enten frå NTB og tilsvarande organisasjonar, eller regelrett saker som er saksa rett frå ein konkurrerande redaksjon.

Det finnes heldigvis fortsatt god undersøkande og kritisk journalistikk, men dette druknar dessverre i mengden av søppel og click bait. Det at dei få journalistane som fortsatt bedriver ordentlig journalistarbeid utelukkande publiserer arbeidet sitt bak betalingsmurar er også ein skummel trend for framtidig nyheitsformidling. Eg forstår at når eit titals journalistar har jobba i vekesvis med å gjere research så ønsker ein å få betalt for arbeidet. Problemet med betalingsmur er at dei einaste som betalar for å lese slike nyheiter er dei som alt har interesse for slikt, så då forsvinn mykje av folkeopplysninga sidan den viktige djuptgåande journalistikken blir gjort utilgjengeleg. Då blir det slik at vanlige folk som treng hjelp til å få forklart konteksten til ei nyheitssak berre får lese overskriftene, og vil dei ha meir opplysningar så vender dei seg til kva influensere og andre kjendisar har å meine om saka ettersom dei publiserer sine meiningar på opne plattformer der kven som helst kan lese det.

 

Min dystre spådom er at heile journalistyrket kjem til å forsvinne fordi ingen er villige til å betale for arbeidet. Gode nyanserte nyheitssaker er ikkje noko som folk flest trur dei treng, folket vil stort sett berre ha underholdninga.
Ikkje er det ei spesielt god løysing å betale journalistar over skatteseddelen heller då dette skapar eit avhengigheitsforhold mellom journalistar og politikarar som er med på hindre fri og kritisk journalistikk. Det kan være at det er den vegen vi må gå om vi skal ha journalistar i framtida, men ei slik ordning vil berre fungere så lenge vi har tillit til styresmaktene, og tillit til at styringsmaktene vel aldri vil true med å kutte inntekta til redaksjonar som stiller styresmaktene til ansvar når det blir gjort feil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det må være en merkelig følelse å ha gått ferdig journalistutdanning, komme i redaksjonen hos en kjent nettavis og får beskjed ala:

"Her har du en lang liste med kjendiser du må følge på instagram og tiktok. Lag minst 1 clickbait artikkel om dagen basert på oversatte instagram-meldinger eller videoklipp. Prøv å få en kommentar fra personen, hvis ikke gjør det ingenting"

Og det er alt de gjør.

Endret av Bytex
  • Liker 4
Lenke til kommentar
9 hours ago, plankeby said:

Edited 8 hours ago by plankeby
NTB har tabbet seg ut med å viderebringe en for opplagt Aprilspøk. Dårlig at NTB ikke tar selvkritikk her.

NTB er en noe av det første som kan erstattes av ChatGPT; skanner i sanntid alt av nyheter over hele landet og verden og koker dette til en story som andre ukritisk henviser til. Ikke mye sjangs for at aprilspøker blir fanget opp. Woke forstår ikke satire, humor eller "lese mellom linjene".

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 3.4.2023 den 8.43):

Jeg synes fremdeles at Subjekt sin var bedre.

https://subjekt.no/2023/04/01/altfor-mye-clickbait/

Ser ut som den hadde en lite ønskelig effekt.

Subjekts aprilsnarr slo tilbake på dem selv: Lesere avsluttet abonnementet i protest
https://journalisten.no/subjekts-aprilsnarr-slo-tilbake-pa-dem-selv-lesere-avsluttet-abonnementet-i-protest/566895

Sitat

Lot seg lure av at sjefredaktøren skulle gå av.

(...) Journalisten har vært i kontakt med Choi som kan bekrefte at flere lesere har avsluttet abonnementet i protest mot det de trodde var hans fratredelse.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Ser ut som den hadde en lite ønskelig effekt.

Subjekts aprilsnarr slo tilbake på dem selv: Lesere avsluttet abonnementet i protest
https://journalisten.no/subjekts-aprilsnarr-slo-tilbake-pa-dem-selv-lesere-avsluttet-abonnementet-i-protest/566895

 

Spøken var grei nok, men klikkagnet som Journalisten.no lagde er mer trist. Man lager stor nyhet av ikke sak.

Det står i artikkelen at 10 personer har sagt opp, som er langt innenfor det som er vanlig opp mot artikler ellers også. Det at folk kommer og går ut fra hva de har lest, som abonnement, er vanlig. Her siterer jeg bare artikkelen, ikke mine egne ord. Artikkelen har en dramatisk overskrift, der selve artikkelen dementerer sin egen dramatiske overskrift...!

Å lage storm i et vannglass er et ordtak fra egen barndom, media i dag er eksperter på dette. Utfordringen er nok at det er så mye nyheter, aviser, kanaler med mer som hele tiden skal publisere noe stort hver time. Nettopp derfor får tante Fartsbølle både sjokk, er i vantro og traumatisert over fartsbot på 8000 ved kjøring i 50 i 40 sone...

Endret av plankeby
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (På 3.4.2023 den 7.58):

Det er nok noen dårlige Aprilspøker også. 

Hva har endret seg mye i media siste 15 år? Jeg tenker at nettavisene er det samme, men bloggere og influensa har eksplodert. De sistnevnte er muligens den største utfordringen, der nyheter og egne meninger blandes sammen. 

Jeg arbeider med flerkulturelle og der har mange kun Tiktok, bloggere og sosiale medier som kilder til hendelser i samfunnet. Man får med seg hendelser, men i liten grad noe nyansert bilde eller forståelse av hva, som har skjedd. Der spres det mye falskt noe vi også har stygge erfaringer med i  Norge. 

Jeg peker kanskje i hytt og pine på faktorer.

At vi i Norge har slitt med falske nyheter fra aviser, forstår jeg ikke helt. Har det vært en så stor  utfordring? At avisene i Norge har drept sin egen troverdighet og dermed ikke lengre har rom for Aprilsnarr på 1. April? 

Fake news er for meg USA og en person sin fanesak der. 

Endret i går, 09:22 av plankeby
NTB har tabbet seg ut med å viderebringe en for opplagt Aprilspøk. Dårlig at NTB ikke tar selvkritikk her.

Fake news finnes vel allerede både på Tiktok og Youtube. Medieverdenen har blitt større enn førstesiden på en papiravis.

Denne nettavisen https://www.utrop.no/ er et godt tiltak. Norske nyheter på enkelt norsk. Jeg tenker feks. på falske nyheter om krigen i Ukraina.

Vi sitter med hver vår mobil og følger med på alt og ingenting som hvem som helst kan legge ut, ikke nødvendigvis fra noen med gode hensikter. En redaktør trenger ikke gi klarsignal. Grenser mellom alvor(fakta) og underholdning viskes ut. Det kan være så morro og stjele så mye tid at ordinære nyhetskanaler kommer i andre rekke. Håper ikke vi kommer dit.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...